Welke teams zou jij een wildcard geven voor de Tour, Giro en Vuelta 2025?
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
woensdag 12 maart 2025 om 19:00

Welke teams zou jij een wildcard geven voor de Tour, Giro en Vuelta 2025?

Discussie Er is veel gedoe rondom de wildcards voor de grote rondes. Over een kleine twee maanden begint de Giro d’Italia, maar er is nog altijd niet duidelijk welke ProTeams op een wildcard kunnen rekenen. Dat geldt evenmin voor de Tour de France en Vuelta a España. De bal in deze kwestie ligt bij de UCI. Aan wie zou jij de vier wildcards geven, als jij RCS Sport, ASO en UniPublic was en waarom?

Vier of plots vijf wildcards?
Organisaties van een grote ronde mogen vier wildcards vergeven aan ProTeams, naast de achttien WorldTeams die verplicht zijn om te starten. Twee van die wildcards staan op naam van de ProTeams die een jaar eerder als eerste twee ProTeams op de UCI Ranking zijn geëindigd. Voor het seizoen 2025 hebben Lotto en Israel-Premier Tech dat startrecht in handen. Essentieel detail: het gaat hier dus om een recht en geen plicht zoals bij WorldTeams. Lotto en Israel-Premier Tech hoeven dus niet te starten in een grote ronde. Vanwege de grote interesse in deelnames, hebben de Giro en Vuelta aan de UCI gevraagd of ze – in ieder geval dit seizoen – een extra wildcard mogen uitdelen. Daarom speelt deze kwestie nog.

flag-it Giro d’Italia

Lotto heeft besloten om van haar wildcard voor de Giro af te zien. RCS Sport kan daarom drie wildcards uitdelen. Aangezien het bedrijf Tudor de officiële tijdswaarneming van de Italiaanse ronde doet, lijkt de gelijknamige ploeg Tudor Pro Cycling – net als vorig jaar – haast zeker van een wildcard. Al eiste RCS-baas Mauro Vegni eerder dit jaar wel dat de Zwitsers dan tenminste Julian Alaphilippe óf Marc Hirschi aan het vertrek moesten brengen. Dat komt omdat er nogal wat concurrentie is.

Giulio Pellizzari maakte vorig jaar namens VF Group nog indruk in de Giro – foto: Cor Vos

Zo wil ook Polti-Visit Malta net als vorig jaar opnieuw de Giro rijden. Ook in dit geval is er – in de vorm van Kometa – een sponsor bij zowel deze Italiaanse ploeg áls de Giro in het spel. Maar ook Q36.5 Pro Cycling wil graag rijden, met uithangbord Tom Pidcock voorop. Het Zwitserse team heeft meerdere grote, Italiaanse sponsoren aan boord. Voorts zijn er ook nog de Italiaanse ProTeams VF Group-Bardiani CSF-Faizanè (dat er de laatste jaren ook steeds bij is) en het kleine Solution Tech-Vini Fantini, maar die laatste eindigde buiten de top-40 van de UCI Ranking vorig jaar en komt daardoor niet in aanmerking voor wildcards..

Vier wildcards voor de Giro voor de volgende geïnteresseerde teams:
flag-il Israel-Premier Tech
flag-no Uno-X Mobility
flag-ch Tudor Pro Cycling
flag-ch Q36.5 Pro Cycling
flag-it Polti-Visit Malta
flag-it VF Group-Bardiani CSF-Faizanè


flag-fr Tour de France

Gek genoeg is er voor de Tour de France dit jaar de minste interesse van de ProTeams. Lotto en Israel-Premier Tech maken allebei gebruik van hun startrecht en ook Uno-X Mobility wil er net als de laatste twee seizoenen bij zijn. Daarnaast heeft ook Tudor Pro Cycling hun interesse kenbaar gemaakt en met de komst van de Franse publiekslieveling Julian Alaphilippe beschikt de ploeg van Fabian Cancellara over goede papieren. Hier is Tudor geen officiële tijdswaarneming, dat is al decennialang concurrent Tissot.

Anthony Turgis bezorgde TotalEnergies vorig jaar nog een ritzege in de Tour – foto: Cor Vos

In de Tour spelen ook andere krachten mee. De Franse wedstrijdorganisatoren spreken doorgaans onder elkaar af dat de Franse ProTeams wildcards krijgen voor de Franse WorldTour-wedstrijden. In de praktijk doet de ASO dat in Parijs-Nice, Parijs-Roubaix, het Critérium du Dauphiné en de Tour. Het comité in Plouay doet dat voor de Bretagne Classic. Door de promotie van Arkéa-Samsic in 2023 en het verdwijnen van B&B Hotels-Vital Concept in dezelfde winter, was TotalEnergies nog het enige Franse ProTeam. Daar is dit jaar Unibet Tietema Rockets bijgekomen, maar zij hebben dit jaar nog geen ambities voor een Tour-deelname.

Vier wildcards voor de Tour voor de volgende geïnteresseerde teams:
flag-be Lotto
flag-il Israel-Premier Tech
flag-no Uno-X Mobility
flag-ch Tudor Pro Cycling
flag-fr TotalEnergies


flag-es Vuelta a España

Het verst weg, maar momenteel wel de grote ronde met de meeste ProTeams die willen deelnemen: de Ronde van Spanje. Lotto en Israel-Premier Tech maken ook hier gebruik van hun startrecht. Omdat Uno-X Mobility naast de Tour nog een tweede grote ronde zou willen rijden, mikken ze net als in de Giro op een wildcard in de Vuelta. Ook Tudor Pro Cycling wil er graag bij zijn, net als opnieuw Q36.5 Pro Cycling. Zij kiezen er bewust voor om niet deel te nemen aan de Tour de France, legde Doug Ryder eerder uit.

Pablo Castrillo bezorgde Kern Pharma vorig jaar liefst twee Vuelta-ritzeges – foto: Cor Vos

Naast de drie usual suspects, willen ook alle Spaanse ProTeams graag de Vuelta rijden. Net als in de Giro en de Tour de ploegen uit eigen land dat willen. Alleen zijn er in Spanje simpelweg de meeste ProTeams. Vorig jaar was Equipo Kern Pharma met drie ritzeges nog heel succesvol. Ook Euskaltel-Euskadi kreeg toen een uitnodiging, maar in het verleden waren het vaak Burgos-Burpellet-BH en met name Caja Rural-Seguros RGA die op een invitatie konden rekenen. Maar maken ze dit jaar überhaupt kans op een deelname?

Vier wildcards voor de Vuelta voor de volgende geïnteresseerde teams:
flag-be Lotto
flag-il Israel-Premier Tech
flag-no Uno-X Mobility
flag-ch Tudor Pro Cycling
flag-ch Q36.5 Pro Cycling
flag-es Burgos-Burpellet-BH
flag-es Equipo Kern Pharma
flag-es Caja Rural-Seguros RGA
flag-es Euskaltel-Euskadi


In bovenstaand artikel gaan we er vanuit dat de UCI de vier wildcards per grote ronde blijft handhaven en geen extra, vijfde wildcard zal gedogen. De volgorde van de geïnteresseerde ploegen in bovenstaande lijstjes gaat naar de teams met startrecht in volgorde van de UCI Team Ranking van 11 maart 2025.

De reactiefunctie is onder diverse Israel-Premier Tech-gerelateerde artikelen preventief gesloten. In dit forumtopic is ruimte om de Pro-Palestina-demonstraties in het wielrennen en de situatie rondom het Israëlische team te bespreken.
RIDE Magazine
20 Reacties
11-03-2025 20:42
Ik ben voor lokale ploegen, zonder lokale ploegen vallen kleinere wedstrijden om en dat zorgt ook dat er minder opbouw is voor beloften, subtoppers etc. En minder kleinere wedstrijden betekent minder kansen ook voor andere pro conti's uit Nederland of waar Nederlandse renners rijden. Wielrennen probeert altijd met tamelijk kansloze geldverslindende koersen te internationaliseren. Maar vaak is daar weinig steun, is het na een paar jaar weer afgelopen zonder dat de sport daadwerkelijk groeit en ondertussen zakt de sport in de basis landen Italië en Spanje hard weg. Max 1 wild card naar buitenlands team dat en een topper inbrengt en uit een land komt zonder world team. De topper en land van de ploeg moeten meer aandacht voor de wedstrijd genereren, niet alleen serieus meedoen voor één etappe. We gaan echt niet de giro echt anders herinneren omdat hirschi 1 etappe won, dus de giro heeft er vooral iets aan als een groot land structureel meer kijkt door de wildcard.
    12-03-2025 11:42
    Precies mijn gedachtegang. Is even jammer voor Tudor, UNOX en Q36en-een-half, maar die moeten dan maar Lotto en/of IPT in zien te halen.
11-03-2025 21:03
Edit redactie: Dat klopt, slordig van mij. Thanks for the heads-up, ik heb het aangepast - YIJ.

Nu de keuzes zelf: ik vind dat nationale teams voorrang moeten krijgen bij wildcards, dus Polti, VF-Bardiani en Solution Tech zouden mijn keuzes voor de Giro zijn. Al mag laatstgenoemde dus niet.
TotalEnergies is dan een zekerheidje voor de Tour, alleen voor de Vuelta wordt het lastig.

Omdat Solution Tech dus niet naar de Giro mag is hier een vrije wildcard, die zou ik aan Tudor geven omdat die ploeg in de breedte sterker is dan Q36.5.

Voor de Tour dan Uno-X omdat die het daar vorig jaar ook goed gedaan hebben.

Tot slot de Vuelta..... 2 van de 4 nationale teams mogen maar mee doen. Na vorig jaar kunnen ze niet om Kern Pharma heen natuurlijk. En dan als tweede team.... die is echt lastig! Als ik nu zou moeten kiezen: Caja Rural. Leitao is een leuke renner en ze hebben natuurlijk ook Alex Molenaar!
    12-03-2025 01:47
    De Vuelta-organisatie werkt al een tijdje met een rotatiestysteem om de 4 Spaanse teams elke 2 jaar mee te laten doen. Dan zou het unfair zijn dat niet te handhaven en toch voor Kern Pharma te kiezen. Buiten dat zou dat killing zijn voor de Spaanse PCT teams als ze niet meer elke twee jaar zeker zijn.

    Kortom de Vuelta gaat sowieso wildcards uitdelen aan Burgos en Caja. Als er eventueel een extra wild card komt, dan zal die voor Kern Pharma zijn.
    12-03-2025 11:09
    @Jens Voigt : Dat roulatiesysteem ben ik helemaal voor (al zou het nog beter zijn dat de UCI de regels aanpast en ze gewoon ieder jaar alle 4 kunnen starten), op die manier geven ze de nationale ploegen tenminste nog een beetje zekerheid.
    Eerlijk gezegd wist ik niet dat er een "officieel" roulatiesysteem was, ik ga in mijn reactie antwoord op de vraag van het artikel: welke teams zou jij kiezen? :-)
11-03-2025 20:35
Tdt tietema rockets natuurlijk
    12-03-2025 20:52
    Ja ja …weinig kennis!!
12-03-2025 02:00
Overigens is dit de verdeling

Giro:
Bardiani, Polti, Tudor (extra ticket evt Q36.5)

Tour:
TotalEnergies, Uno-X (extra ticket evt Tudor)

Vuelta:
Caja, Burgos (extra ticket evt Kern Pharma)
11-03-2025 18:07
Uno-X sowieso voor elke wedstrijd waar ze aan de start willen staan want veruit de sympathiekste ploeg van het peloton.
    11-03-2025 19:08
    En de meest complete ploeg van de kanshebbers op een wildcard.
11-03-2025 20:45
Wildcards voor Tdt UnibetRockets
    12-03-2025 00:19
    Te veel naar de Efteling geweest?
    12-03-2025 20:53
    Veel fanta gedronken
11-03-2025 21:59
Het is een ronde van een bepaald land. Dat is juist de kans en het moment om de lokale teams een kans te geven. Zo gaat het al jaren en hoort het ook. In Spanje moeten ze gwn 2 teams doen en het jaar erna 2 andere. Zo doen ze het al toch? In Italië gwn de teams rouleren (met Tudor als grote sponsor) In Frankrijk verdient UNO-X het buiten Total (lokaal) gwn. Doen het echt goed daar. En ik gun het teams die er met beleid komen, zoals UNO-X meer dan teams die zichzelf proberen in te kopen (bv Q en Tudor, buiten de Giro om dan)
12-03-2025 06:41
Lastige kwestie, ik neig naar de lokale teams, tegelijkertijd vind ik Tudor en Q36.5 mooie toevoegingen aan het peloton en Uno-X heeft zich sportief gezien bewezen. Het liefst zie ik Lotto en Israël zich terugtrekken, met die ploegen heb ik weinig.
12-03-2025 08:41
Gekozen voor:

3 x pastahappers
Energies + Tudor want Flippie & Hirschi, voor al uw feestjes en partijtjes
2 x paëllaverorberaars

Lekker Old School, hippe internationale teams eat your heart out.
12-03-2025 08:47
Teams uit het land waar de koers gehouden wordt (want belangrijk voor talentontwikkeling / sponsoren) hebben de voorkeur voor mij. + Tudor in de Giro en Uno X in de Tour, want die hebben het laten zien. In Vuelta doen ze aan rotatie dacht ik, dus dat is ook prima. Vorig jaar Equipo Kern Pharma en Euskaltel, dus dit jaar weer Caja Rural en Burgos. Q36,5 heeft zichzelf geprobeerd binnen te kopen, maar nog te weinig gepresteerd tot op heden (winst Alula tour en 2e plek SB is naar mijn mening niet voldoende voor een grote ronde uitnodiging). De koersen zouden zich er goed aan doen om nu keuze's te maken ipv af te wachten op de UCI, want nu zitten sommige teams te wachten met een halfbakken voorbereiding.
12-03-2025 09:38
Voor de vuelta een wildcard voor de Rockets, dan kunnen ze hun eigen organisatie vast testen voor de deelname aan de tour van volgend jaar. Want let maar op, die gaan volgend jaar deelnemen. Ben al meerdere keren voor gek verklaard hier, maar het gaat wel gebeuren.. mark my words.
    12-03-2025 21:22
    Dat kan volgens mij dit jaar niet, omdat ze vorig jaar niet in de top 30 zijn geëindigd.
12-03-2025 12:05
Haal de vaste plekken voor de beste pro-teams weg dan is er meer vrijheid. Je kunt daarbij een roulerend systeem hanteren waar bijvoorbeeld minimaal 1 (of 2) teams lokaal moeten zijn. Of zoiets als de top 6 pro teams rijden minimaal 1 grote ronde zodat de besten niet helemaal uit de boot vallen en wat mij betreft zijn dat de besten van het vorige seizoen, leg dat niet 3 jaar vast. De clou is dat er nu te weinig vrijheid is doordat er al twee plekken zijn vergeven.

Reacties zijn gesloten.