Weekendinterview: Richard Plugge
zondag 26 oktober 2014 om 09:00

Weekendinterview: Richard Plugge

Weekendinterview Richard Plugge WI

foto: Sirotti

Richard Plugge kreeg het opnieuw voor elkaar. De toekomst van de Belkin-ploeg was – niet voor het eerst – onzeker, maar de voormalig journalist wist wederom sponsors te strikken. Donderdag toonde hij trots Team LottoNL-Jumbo. In het Weekendinterview spreekt hij over dit bijzondere project.

Wie een gesprek wil aanknopen met de wielerploegmanager, moet zijn moment kiezen. De interesse in Plugge is groot. Net als scepsis voor de nieuwe combinatie. Voor de sponsors is het een meesterzet. Het wielerseizoen lost het schaatsen naadloos af, wat zorgt voor heel het jaar door publiciteit. Maar heeft het ook sportieve voordelen? Galmt de vraag veelvuldig door TivoliVredenburg, waar het team afgelopen donderdag aan de pers werd gepresenteerd. Plugge beantwoordt rustig de vragen. Iedere keer opnieuw. De voormalig hoofdredacteur van sportmagazines kent het wel en wee van de journalistiek.

Hij verhaalt dat met name in het delen van kennis wellicht winst valt te halen. Hoe dat er concreet uitziet moet de komende tijd helder worden. “We willen zoveel als mogelijk samenwerken. Kennisdeling op gebied van voeding, trainingsleer en coaching, bijvoorbeeld. Tijdens de Tour de France is er vaak geen andere wedstrijd. Renners die dan niet in Frankrijk fietsen, gaan vaak op trainingskamp. Op datzelfde moment zijn schaatsers in volle voorbereiding op hun seizoen. Je kunt je voorstellen dat deze zomerkampen prima samen zouden gaan.”

Het is juist een middel van groei, waarbij we iets samen brengen en daardoor groter worden.

De geel-zwarte formatie zou naar verluidt een totaalbudget van tien miljoen euro ter beschikking hebben. Voor de wielerploeg zou dat een fors lager bedrag zijn in vergelijking met de afgelopen jaren. “Over de hoogte van ons budget doen wij geen uitspraken, dat hebben we zo afgesproken”, klinkt het diplomatiek. Het samensmelten van twee sportteams mag volgens de teammanager niet worden gezien als bezuiniging. “Het is juist een middel van groei, waarbij we iets samen brengen en daardoor groter worden; je moet het zien als 1+1=3. Financieel maar ook commercieel”, is de uitleg.

“Dit is een heel bijzonder moment. Na voetbal zijn wielrennen en schaatsen de grootste sporten in Nederland. Het is uniek dat wij die nu kunnen samenvoegen in één team.” Aan de primeur in de sportwereld gingen talloze uren in vergaderzalen vooraf. Zijn agenda was gevuld met besprekingen. Naast het overtuigen van sponsors moest ook het schaatsteam onder leiding van Jac Orie instemmen. Ondertussen ging het wielerseizoen gewoon verder. Uit de vele ontmoetingen rolde uiteindelijk een overeenkomst voor een sponsorperiode van twee jaar, waarna een evaluatiemoment is en bij ieders tevredenheid een verlenging volgt van twee jaar.

De ploeg is een feit, maar tijd voor vakantie is het allerminst voor de leiding. De perspresentatie valt middenin het aanvraagproces van een nieuwe WorldTour-licentie. “Die licentie hebben we, maar ieder jaar moet je die opnieuw aanvragen. Het is een heel traject van alle sponsor- en arbeidscontracten aanleveren. Een formaliteit die wel moet gebeuren, daar zijn we op dit moment mee bezig.”

Als we nog iemand contracteren is dat een talent, we kiezen dan voor verjonging.

Hoewel het papierwerk voor de licentieaanvraag in gereedheid wordt gemaakt, is de ploeg nog niet volledig rond voor komend seizoen. Met 24 renners onder contract telt het huidige Belkin één renner meer dan het reglementaire minimum. De mondiale wielerbond UCI schrijft voor dat wielerploegen in de WorldTour ten minste uit 23 renners moeten bestaan. “Er is binnen ons team nog ruimte voor versterking”, verduidelijkt Plugge. “Als we nog iemand contracteren is dat een talent, we kiezen dan voor verjonging. Maar voorlopig blijven we net als andere ploegen even op onze handen zitten. Er is momenteel zoveel gaande vanwege de aanstaande hervorming van teams en de koerskalender. Alle ploegen houden nu al rekening met de nieuwe regel die eind volgend seizoen van kracht wordt. De UCI wil dan het maximaal aantal renners per ploeg terugbrengen naar 22.”

“De meeste WorldTour-ploegen gaan daardoor dit jaar al richting de 24 of 25 renners. Dat houdt in dat als alle teams dit jaar dertig renners onder contract hadden, je 18 maal vijf renners overhoudt. Er is dus een enorme sloot aan renners over, wie weet kunnen we later nog één of twee renners aantrekken. We hebben jongens op het oog, met name Nico (Verhoeven, red.), Merijn (Zeeman, red.) en Louis (Delahaije, red.) hebben die markt heel goed in de gaten. Als er nog wat bij komt, zal het jong en talentvol zijn. De kern van ons team is klaar.”

Bij Team LottoNL-Jumbo zijn de schijnwerpers komend seizoen gericht op Robert Gesink en Wilco Kelderman. De overstap van Bauke Mollema naar Trek Factory Racing en Lars Boom naar Astana zorgt voor meer bewegingsvrijheid voor de toprenners van de ploeg. Nieuwe gezichten kunnen toenadering zoeken tot de wereldtop. Plugge stelt dat het bij elkaar houden van de beeldbepalende renners uitgesloten was. “Dit jaar hadden we een enorm brede top in vergelijking met andere teams. Onze ploeg telde zeven of acht echte kopmannen, dan is het logisch dat er een paar vertrekken.”

RIDE Magazine