Voorbeschouwing: Luik-Bastenaken-Luik 2025 – Eindelijk duel tussen Pogacar en Evenepoel in Luik?
Het is wreed om te zeggen, maar zondagavond is het klassieke voorjaar officieel gedaan. De renners zullen voor een laatste keer het beste van zichzelf geven in het vierde monument van het seizoen, Luik-Bastenaken-Luik. Alle ogen zijn gericht op wereldkampioen én titelverdediger Tadej Pogacar, die met voorsprong de topfavoriet is. Toch zijn er met Remco Evenepoel, Mattias Skjelmose en Tom Pidcock ook drie grote uitdagers. WielerFlits blikt vooruit!
Historie
Laatste winnaars Liège-Bastogne-Liège
Laatste editie
Parcours
Het parcours van Luik-Bastenaken-Luik kent weinig verrassingen voor de renners, op enkele kleine vernieuwingen na. Traditiegetrouw vertrekken de coureurs weer op het Place-Saint Lambert in Luik. 252 kilometer later (twee kilometer minder dan vorig jaar) komen de renners terug aan in Luik. Ondanks de vele hellende wegen in de eerste honderd kilometer, moeten we hier nog niet meteen verschillen verwachten. De eerste twee uren zijn ideaal voor vroege vluchters, die tot het keerpunt in Bastenaken hun voorsprong kunnen uitdiepen.
De eerste (Côte de Saint-Roch) van elf gecategoriseerde beklimmingen hebben de renners dan al gehad. Na ruim 119 kilometer volgt met de Col de Haussire al een tweede helling. Deze is net als de Côte de Saint-Roch nieuw in het parcours ten opzichte van vorig jaar. De twee hellingen zullen echter geen rol van betekenis spelen. We verwachten de eerste prikken pas na bijna 150 kilometer koers, in Vielsalm. Zo’n tiental kilometer verderop ligt namelijk de voet van de Côte de Mont-le-Soie, die een beslissende fase in La Doyenne inluidt. Hier begint de voorfinale.
Na die helling krijgen we namelijk in rap tempo de opeenvolging van vijf bekende beklimmingen uit dit monument. In een tijdsbestek van nog geen veertig kilometer liggen achtereenvolgens de Côte de Wanne , de Côte de Stockeu – die we beter kennen vanwege het Eddy Merckx-standbeeld – Côte de la Haute-Levée , de Col du Rosier en de Côte de Desnié . Allemaal een blauwdruk van de vorige edities.


Na de Desnié kruist het peloton zich via een uitloper en een snelle afdaling met de weg die ze in de beginfase gereden hebben in de richting van Bastenaken. Wie toen naar rechts had gekeken, had de befaamde Côte de la Redoute al zien liggen. Deze is – net als vorig jaar – amper 1,6 kilometer lang. De La Rédoute doet de renners immers al zo’n driehonderd meter voor de top naar rechts afslaan, waarna er met de Côte de Cornémone meteen een nieuwe helling volgt. “Deze wijziging nodigt uit om al van aan de voet aan te vallen”, vertelde Remco Evenepoel daar twee jaar geleden over.
La Rédoute is dus meer dan ooit de scherprechter in Luik-Bastenaken-Luik, en bijgevolg de opener van de finale op dertig kilometer van de streep. Snel daarna volgt ook de Côte des Forges, waardoor het verschil tussen La Rédoute en de Côte de la Roche-aux-Faucons relatief klein blijft. Die helling kennen we beter als de Valkenrots, waarvan de top zich op dik dertien kilometer voor de streep bevindt.
Wie denkt dat het klimwerk er dan op zit, komt bedrogen uit. Na een korte afdaling krijgen de renners uit Méry nog een heel vervelende uitloper van de Valkenrots onder de wielen. Op soms slecht bollend beton moeten de coureurs nog uitschieters tot 10% wegtrappen. Vanuit Boncelles is het dan nog tien kilometer naar de streep, die op de brede baan in de Quai des Ardennes ligt.
Liège-Bastogne-Liège
- Datum
- zondag 27 april 2025
- Categorie
- 1.UWT | Men Elite
- Afstand
- 252 KM
- Tijden
- 10:10 - 16:07
- Startplaats
- Liège
- Finishplaats
- Liège
Favorieten
Luik-Bastenaken-Luik is de laatste vier edities gewonnen door twee renners. In 2021 en 2024 was Tadej Pogacar de beste, in 2022 en 2023 kroonde Remco Evenepoel zich tot winnaar van La Doyenne. Beide renners zijn dit jaar van de partij. In 2023 was dat ook al zo, maar toen viel Pogacar vroeg in de koers en kwam er geen duel tussen hem en Evenepoel. Dit jaar zou dat wel kunnen gebeuren. Althans, dat is waar iedereen op hoopt.
Remco Evenepoel was namelijk bij zijn eerste wedstrijd na zijn blessure bijzonder goed. De kopman van Soudal Quick-Step maakte koers in de Brabantse Pijl, reed weg met Wout van Aert én klopte zijn landgenoot in een sprint met twee. Een straf staaltje. Twee dagen later was hij opnieuw op de afspraak in de Amstel Gold Race. Evenepoel moest uiteindelijk vrede nemen met een derde plaats, maar toonde wel dat hij de evenknie was van Pogacar.

Remco Evenepoel verbaasde bij zijn rentree – foto: Cor Vos
Evenepoel krijgt in Luik-Bastenaken-Luik een aantal sterke ploeggenoten met zich mee. Zijn vaste luitenant Ilan Van Wilder is een van de renners die er bij is. Van Wilder kwam wel ten val in de Waalse Pijl. In die Waalse Pijl, waar Tadej Pogacar met overmacht won, moest Evenepoel overigens vrede nemen met een negende plek. Na afloop zei hij dat dat kwam door de slechte weersomstandigheden.
Zondag zal hij dat niet nog een keer moeten meemaken, want Tadej Pogacar is dit seizoen onverbiddelijk. De Sloveen imponeerde in zowat elke koers die hij reed. Hij heeft dit jaar ook al zes keer gewonnen, waaronder Strade Bianche, de Ronde van Vlaanderen en de Waalse Pijl van afgelopen woensdag. In Milaan-San Remo en Parijs-Roubaix stond hij op het podium, wat wil zeggen dat de renner van UAE Emirates XRG dit seizoen in elk monument op het podium stond.

Pogacar liet op de Muur van Hoei zijn klasse zien – foto: Cor Vos
In de Amstel Gold Race werd hij wel verrast door Mattias Skjelmose en Evenepoel. Achteraf was dat misschien een goede les: Pogacar zal zondag niet zomaar met zijn krachten smijten. Op de Muur van Hoei in de Waalse Pijl herstelde hij met een indrukwekkende versnelling op de Muur van Hoei de orde: als er al twijfels waren over Pogacar, dan zijn die door de Sloveen wel weggenomen.
Luik-Bastenaken-Luik is daarbovenop het monument dat hem het beste moet liggen, samen met de Ronde van Lombardije. In Luik zal hij aanstaande zondag bijgestaan worden door onder meer Brandon McNulty, Jhonatan Narváez en landgenoot Domen Novak. Zonder twijfel wederom een sterk team.
Er zijn dus twee topfavorieten, maar daarachter zijn er ook heel wat renners die in vorm zijn. Tom Pidcock is een van die namen. De Brit is bij Q36.5 bezig aan het tweede deel van zijn carrière en dat deel is meer dan goed begonnen. Pidcock kon meteen winnen bij zijn seizoensdebuut in Saudi-Arabië, won ook in de Ruta del Sol én kon Pogacar lang volgen in Strade Bianche. De Sloveen kloppen lijkt nog een stap te ver, maar het podium ligt – zoals in de Waalse Pijl – binnen handbereik.

Pogacar met Pidcock in het wiel in Strade Bianche – foto: Cor Vos
Hetzelfde geldt voor iemand als Ben Healy. De renner van EF Education-EasyPost eindigde in maart nog als vierde in Strade Bianche en imponeerde daarna vooral in de Ronde van het Baskenland. Op dag vijf rondde hij daar een ronduit indrukwekkende solo van een kleine 60 (!) kilometer af. Lang moest hij daar niet van herstellen, want een dag later werd hij gewoon weer derde. De Ier verkeert dus in topvorm, wat hij ook toonde door een prima Amstel te rijden en vijfde te worden in de Waalse Pijl.
Maxim Van Gils (Red Bull-BORA-hansgrohe) en Marc Hirschi (Tudor) zouden normaal gezien bij de favorieten gerekend worden, maar lijken momenteel niet echt vooruit te komen. Zowel Van Gils, die last heeft van zijn rug, als Hirschi waren onzichtbaar vorige zondag in de Amstel Gold Race en afgelopen woensdag in de Waalse Pijl. Beide mannen maken wel deel uit van een goede ploeg. Van Gils rijdt La Doyenne samen met onder meer Daniel Felipe Martínez en Aleksandr Vlasov, Hirschi kan dan weer een duo vormen met voormalig wereldkampioen Julian Alaphilippe.
Renners die we op dit moment op hetzelfde niveau plaatsen zijn Enric Mas (Movistar), Romain Grégoire (Groupama-FDJ) en Lennert Van Eetvelt (Lotto). Mas is de laatste maanden constant aan het rondrijden, maar winnen lijkt zo moeilijk te zijn voor de Spanjaard. Grégoire heeft op zijn 22-jarige leeftijd al meer profzeges dan de 30-jarige Mas én kon dit seizoen al winnen. Hij is iemand om in de gaten te houden zondag. Van Eetvelt ook, al is het wel maar de eerste keer dat de Belg aan de start van LBL komt. In de Waalse Pijl kon hij ook niet overtuigen.

Healy op weg naar zijn overwinning in het Baskenland – foto: Cor Vos
Tot nu toe weinig verrassingen. De eerder genoemde namen zijn de afgelopen jaren eerder zekerheden in dit soort lastige wedstrijden. Thibau Nys is dat ook geworden, maar wel pas erg recent. De Belg van Lidl-Trek maakt dan ook zijn debuut in Luik-Bastenaken-Luik. In de Amstel Gold Race was hij goed, maar nog niet goed genoeg om echt mee te doen om de prijzen. Lidl-Trek zag dat Mattias Skjelmose dat wel deed. De Deen verraste door Pogacar én Evenepoel te kloppen in een sprint. Hij trekt dus met zeer veel vertrouwen naar Luik-Bastenaken-Luik. Een probleem: Skjelmose kwam woensdag stevig ten val in de Waalse Pijl. Is hij op tijd hersteld?
Er is nog een grote ploeg die we nog niet besproken hebben: Visma | Lease a Bike. De gele brigade kan in de Waalse wedstrijden niet rekenen op een echt grote naam om de rol van kopman op te eisen. Dat kan ergens ook een voordeel zijn, want er zullen heel wat renners zijn met een vrije rol. We denken dan aan mannen als Tiesj Benoot, Attila Valter en Ben Tulett. Winnen zou heel straf zijn, maar een ereplaats moet wel kunnen.
Andere outsiders voor een ereplaats zijn Valentin Madouas, Guillaume Martin (Groupama-FDJ), Alex Aranburu, Dylan Teuns (Cofidis), Quinten Hermans (Alpecin-Deceuninck), Richard Carapaz, Neilson Powless (EF Education-EasyPost), Kevin Vauquelin (Arkéa-B&B Hotels), Santiago Buitrago, Pello Bilbao (Bahrain-Victorious), Louis Barré (Intermarché-Wanty), Romain Bardet (Picnic PostNL), Ben O’Connor, Mauro Schmid, Michael Matthews (Jayco AlUla), Alexey Lutsenko, Stephen Williams (Israel-Premier Tech), Giulio Ciccone (Lidl-Trek), Tobias Halland Johannessen en Magnus Cort (Uno-X Mobility).
Favorieten volgens WielerFlits
**** Tadej Pogacar
*** Remco Evenepoel, Mattias Skjelmose
** Tom Pidcock, Ben Healy, Romain Grégoire
* Tiesj Benoot, Santiago Buitrago, Enric Mas, Lennert Van Eetvelt
Website organisatie
Deelnemerslijst (CyclingFlash)
Weer en TV
Zondag wordt een zonnige en vrij warme dag, vertelt Weeronline ons. Bij de start is het in Luik ongeveer 13 graden en in de middag stijgt de temperatuur naar 20 graden. In Bastenaken is het minder warm en wordt het 16 of 17 graden. Daarmee is het zo’n 4 graden warmer dan gemiddeld. Verder is het flink zonnig met alleen wat stapelwolkjes. De kans dat er wat neerslag valt is met 10% klein, dus we kunnen uitgaan van een droge dag. Het is rustig weer met een zwakke wind uit het oosten tot noordoosten.
Luik-Bastenaken-Luik is natuurlijk live te volgen op televisie. De Waalse koers is onder meer te zien op Sporza. Daar starten ze de uitzending om 13.30 uur. La Doyenne is ook nog te zien op de kanalen van Eurosport en HBO Max. Bekijk alle tv-zenders en de exacte uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.
Hup Remco
Als Remco zondag niet wint zal het excuus zijn dat hij nog maar net is begonnen aan koersen, al zou je daar tegenover kunnen stellen dat Pogacar al vanaf begin februari koerst op topniveau. Sinds de jaren 70 hebben we nooit meer een renner gezien die al zo vroeg de beste van het peloton was en vervolgens zijn vorm vast te houden gedurende alles monumenten in het voorjaar.
23.04 1e La Flèche Wallonne (1.UWT)
20.04 2e Amstel Gold Race (1.UWT)
13.04 2e Paris-Roubaix (1.UWT)
06.04 1e Ronde van Vlaanderen - Tour des Flandres ME (1.UWT)
22.03 3e Milano-Sanremo (1.UWT)
08.03 1e Strade Bianche (1.UWT) 64k
17.02 » 23.02 1e UAE Tour (2.UWT)
Na de loodzware Parijs-Roubaix moest ook Pogacar even bijkomen en kon in de Amstel even niet zijn volle vermogen aanspreken, zondag zal dit waarschijnlijk weer anders zijn en zal iedereen moeten buigen voor hem. Op Remco na, die zal wel weer een excuus uit de hoge hoed toveren.
Als iemand schrijft “Remco is de beste” dan is gisteren duidelijk gebleken dat dit niet zo is, de beste reed iedereen op een hoopje.
Of mag je dat niet benoemen als iemand stelt dat Remco de beste is?
Philippe Gilbert 2011 mag je daar gerust naast zetten
Hij kent het parcours als zijn broekzak. In tegenstelling tot Pogacar verspeelde hij afgelopen woensdag in Hoei niet nutteloos zijn krachten. Daarenboven is hij zo fris als een hoentje terwijl Pogacar een slopend voorjaar achter de rug heeft.
Remco moet van ver gaan. De koers hard maken. Zo wint ie.
Btw, Remco is de beste: als je de UWT ranking bekijkt, dan heeft Pogi meer punten dan Evenepoel, Roglic en Thieu bij elkaar, de nrs 2,3 en 4....
Natuurlijk is pogacar de grote favoriet in lbl, Evenepoel volgt als een heel goede tweede topfavoriet.
Een gat niet kunnen dichtrijden in Roubaix op van de poel is dan ook weinig zeggend voor lbl.
Alleen als Pogi de Waalse Pijl overslaat, dicht ik hem kansen toe in Luik. Maar wie ben ik.
......
Voor mij een echte 33,33-33,33-33,33 wie van de 3: het opperwezen, the prodigy, of de ander, deze Luik winnen gaat. Cashew's op voorraad.
Mocht er dan een sprint komen dan zal het toch nog steeds 60-40 in het voordeel van pogacar zijn.
Voor de superpuristen: 2 weer eens een mano-à-mano op de Redoute? Niet uit te sluiten.
Mijn ideale finale om zelf te doen is denk ik : Rosier, Maquisard, Redoute, Valkenrots, Nicolas. Desinee en Forges vind ik niet meteen wat. In 2016 hadden ze trouwens, ter compensatie van de Stockeu die dicht was, nog de rue de Nainot in Luik zelf meegepakt, dat vond ik echt een leuk klimmetje. Volgens werd de koers er beslist ook.
Als jij echt die toer versie de langste afstand hebt gereden wat ik ook enkele malen gedaan heb kan ik niet snappen dat jij zo een anti supporter bent en niet kan genieten van een Evenepoel die er toch steeds maar een koers van maakt
Volgens mij gaat Remco zodanig hard dat de rest niet kan. De Amstel was een mooi voorbeeld: de eerste keer ging Schmid nog mee, de tweede keer moest hij enkel zijn wagonnetje aanhaken, maar hij was nog niet bekomen en kon niet anders dan Remco laten gaan.
Wout zou wel mee geweest zijn, die kan namelijk alles, maar die zat te ver. Zegt hij.
Het is laatste paar jaar meer dat Remco een haarfijn neusje heeft voor wanneer ieder helemaal kapot zit en dan dus zijn versnelling plaatst, dan zie je een aantal rjjders achter hem nog wat naar elkaar kijken van "wie gaat 'm halen of doet mee" en als dat te lang duurt is de vogel gevlogen. En omdat dit moment vaak gebeurt als er alleen nog maar eenlingen of duo's al stukkapot in de overgebleven groep achter hem zitten is de koers gelopen.
Je kan er alleen maar je pet voor afnemen en in mijn ogen zou hij onder ogen moeten durven komen waar zijn enorme kracht ligt, de klassieke eendaags koersen waar dit perfect bij past en niet het grote ronde werk waar hij best een goede coureur in is en wellicht af en toe een ronde mee kan winnen in zijn carriere, maar hij is daar niet uitzonderlijk goed in ten opzichte van de rest van het veld dus anderen zullen hem zo nu en dan de baas zijn in dat werk en als Pogacar mee doet kan hij het al helemaal schudden.
Dit voorjaar had Remco (zonder die val en het herstel daarvan deze winter) ook 100% meegezeten in de finale van Milaan-San Remo en ook de ronde en Paris-Roubaix had hij mee kunnen doen om de winst, net als Gent, E3 en ga zo maar door.
Wie weet dat hij na de aankomende TDF ook wel inziet dat het geen zin heeft om zich nog daarop te richten zo lang Pogacar meedoet.
EDIT
@Richard, ik zou Remco ook het liefst zien als eendagsrenner en renner in rondjes van een week. En rittenkaper in grote rondes.
Grote rondes is te veel rijden op economie, daar ligt niet zijn kracht in mijn ogen. Bovendien zie ik de aanvallende Remco liever dan de berekenende Remco.
Over zijn kansen in MSR? Ik vraag me af of hij daar had kunnen volgen. Ik denk eerlijk gezegd van niet. Als je ziet wie er over blijven, dan zijn dat de echte sterke krachtpatsers. Remco is explosief genoeg om het tegen types als Powless of Roglic op te nemen, maar de sterke mannen van MSR boksen in een andere gewichtsklasse. En eigenlijk kun je van de RVV en zeker PR hetzelfde zeggen.
Dat ie helemaal kansloos is? Dat is ie ook niet. Maar dan zou het meer moeten komen van een moment van windstilte, het tweede groepje dat aansluit, het moment van vertwijfeling. En Evenepoel die dan gaat. Om hem daarna niet meer terug te zien.
Eigenlijk een beetje zoals op de OS. Waar hij ook niet mee kon toen de sterke mannen gas gaven op het klimmetje. Maar waar hij gebruik maakte van het moment van windstilte meteen daarna. Ik denk ook dat juist dáár zijn kracht ligt... En twee tellen te lang twijfelen, en je ziet hem pas weer terug aan de streep.
Wel een historisch momentje dit.
Ik denk echt dat daar zijn kans ligt, lukt het niet dan ga tenminste eervol ten onder. Zo gaat ie het ook doen.
Tegen een coureur die net terug komt van een pittige revalidatie. Fris, in de opbouw, maar ook met een dunne basis.
Met daaromheen nog een hele groep renners die gebruik zouden kunnen maken van de situatie als het tactisch wordt gespeeld. Waarbij eigenlijk het tactische spel in alle klassiekers achterwege gebleven is, en het al heel snel ging tussen de groten.
Zin in! (maar eerst natuurlijk de WP)
Een renner is zo goed als zijn laatste koers....
Luik is langer, anders en in andere omstandigheden. Om te beginnen al. Favorieten zijn dubbele winnaars op hetzelfde parcours, totaal anders dan die (lelijke) Waalse pijl, die als voorbereidingskoers op Luik wat mij betreft niet meer kan.
Doe deze : https://www.fleche-ardennaise.be/en/fa
Pijl mag dan naar vrijdag, maak er desnoods een criterium van met alleen de Cheraffe en Mûr d'Huy, inclusief kermis en standjes met lokale lekkernijen, zuipen en afsluitende knokpartij.
Evenepoel wint de BP, en rijdt een goede AGR. Waarbij hij zichzelf de sterkste vond, omdat hij en niemand anders terug kon komen op Pogacar. Pogacar, die al 35 km solo over de plateaus aan het rijden was, met waarschijnlijk nog de kasseien van Parijs-Roubaix in het gestel, waar hij de enige was die nog een beetje weerwerk kon bieden aan Matje, coureur van wereldklassen én op zijn geliefkoosde terrein.
Zouden we niet een beetje op het verkeerde been gezet zijn? De WP was niet de sterkst bezette koers, Van Aert kwam ook uit Roubaix. En Skjelmose reed weg van Evenepoel en de rest op het zwaarste moment in de koers, namelijk op de top van de Keutenberg. Om uiteindelijk eerst solo te rijden, en daarna samen met Evenepoel naar voren te rijden en de koers te winnen.
Want in de WP zagen we ineens een ander beeld. Toen bleek Evenepoel toch geen partij voor Pogacar. Ja, de kou, dat jasje. Maar zag je Nys bibberen onderweg? Ze hebben allemaal kou geleden, en van alle koulijers werd Evenepoel 9e. Ver achter Pogi, tussen de "gewone mensen".
Ik ben benieuwd welk beeld we gaan zien. Maar gezien het hele voorjaar zie ik er Pogi "gewoon" bovenuit steken op terrein dat hem heel goed past. Met een hele sterke ploeg, die, als er niks geks gebeurd, de koers lang genoeg kan controleren.
Evenepoel? Voor hem is het hopen op een valpartij van zijn concurrent, of, ergens in de koers, op het gevoel dat die denk dat ie sterker is. Want dan groeit ie meestal nog een paar procenten. Procenten die nodig zijn om dat waterkansje te hebben.
En de rest van de favorieten? Die moeten zich ofwel richten op plek 2, ofwel van ver af koers gaan maken om het UAE plan in de soep te rijden. Met een kleine kans op winst, maar met een grote kans op plek 30.
Pogacar beste coureur ter wereld
Vingegaard, MvdP, REVKET, kunnen hem op goede dagen op geschikt terrein soms aan.
Daaronder een laag met coureurs die via een combinatie van dapperheid, vernuft en mazzel een soort van halve waterkans maakt.
In het recente verleden moesten zelfs de beste coureurs ter wereld periodiseren en zichzelf prepareren. Soms zelfs letterlijk, met bloedzakken en al. Zo kon Boogerd ooit Armstrong kloppen in de AGR; andere fase van het seizoen, andere opbouw, andere preparatie.
Enige bijzondere is dat de "piek" van Pogi al duurt vanaf de Strade, en in ieder geval nog duurde tot de Waalse Pijl.
Of Evenepoel en VIngegaard de Pogacar van 2024-2025 aan kunnen op goede dagen en geschikt terrein; ik heb het nog niet gezien. Enkel VdP heeft het meermaals bewezen imo.
Ik denk eerder dat Vingeaard en Evenepoel het bovenste deel van het laagje daaronder zijn... al is dat iets wat de fans weer niet graag horen.
Ik moet het dus doen met de laatste paar koersen en mijn kennis over LBL. Zowel qua weer als inspanning komt AGR vele malen dichter dan de Waalse pijl. Evenepoel heeft een leuke kans om Pogacar in een rechtstreeks duel te kloppen en ik denk het goed is mocht dat ook gebeuren.
Alle hoogte km's opgeteld is LBL een berg etappe en als het hard gaat op alle kms omhoog dan zie ik Pogacer de meeste kliminhoud hebben. Daarnaast heb ik Remco bij veelvuldige zware interval klimmen zoals in Glasgow tekort zien komen op Pogacar.
Maar wie weet is Remco steeds beter aan het worden en is Pogacar na dit lange en zware voorjaar toch wat over zijn top heen.
Laten we vooral hopen dat er geen pech of valpartijen zijn van beide toppers en dat we misschien wel voor het eerst deze 2 toppers met elkaar in gevecht zien gaan zoals Pogacar en vdPoel dat deden bij Roubaix.
Ik zet mijn geld op Pogacar, vooral ook omdat ie in de AMG erachter is gekomen dat hij niet op zijn gebruikelijke manier vroeg kan gaan en dat de rest erachter geen gevaar meer kan vormen, Remco heeft laten zien dat die taktiek niet gaat werken tegen hem.
A: Al redelijk vroeg gaan, rondom Rosier, om er een échte 1 tegen 1 van te maken. Ze hebben met hun 2 teams álles aan boord om erachter de boel goed dood te leggen. Misschien wil UAE dit ook wel?
B: Áls er een finale met 2 komt, niet panikeren wanneer Pogacar net iets sneller omhoog gaat en eigen tempo/waardes aanhouden. Na de redoute volgt er een redelijk goed stuk om het dicht te rijden à la tijdrijder en ook na de Valkenrots kan het eventueel op die ellenlange uitloper (wel lastiger)
Hup Tommie!
Tommie de beste!
Er staat: 'Côte de Saint-Roch nieuw in het parcours ten opzichte van vorig jaar'. Deze klim zet er echter ieder jaar in. Doorgaans als 1e klim op de 'terugweg' vanuit Bastenaken. Dit jaar echter op de 'heenrit'. Daarnaast is de start al enkele jaren niet meer op het place Saint Lambert maar op de Quai des Ardennes (waar tevens de finish is).
Zondagnamiddag, vlak nadat Remco Evenepoel "Luik-Bastenaken-Luik" opnieuw zal gewonnen hebben, wordt hij officieel geslagen tot "Mister Liège". Dit gebeurt door niemand minder dan Eddy Merckx en Alejandro Valverde.
Daarna begeeft de ceremonie, in bijzijn van koning Filip, zich naar de "Côte de la Redoute". Het laken zal dan worden afgenomen zodat een standbeeld zal worden onthuld van de renner uit Schepdaal. Volgens kenners is dit standbeeld zelfs van beduidend hogere artistieke waarde dan zijn standbeeld op de "Foia Monchique".
Anyway, ik hoop dat je genoeg tissues hebt. Either way.