UCI-baas David Lappartient gelooft niet in entreegelden in het wielrennen
foto: fotopersburo Cor Vos
vrijdag 14 november 2025 om 13:06

UCI-baas David Lappartient gelooft niet in entreegelden in het wielrennen

Een ticket betalen om een veldrit, mountainbike-wedstrijd of baan-toernooi te bezoeken is de normaalste zaak van de wereld. Maar entree heffen voor een wegwedstrijd is bijna uit den boze. Waar de wielersport al jaren zoekt naar een ander financieel business model, kunnen entreegelden een extraatje vormen. Of dat er komt is nog maar de vraag. UCI-baas David Lappartient ziet het niet zitten.

Vorige week opperde Jérôme Pineau – oud-prof en de voormalig teammanager van B&B Hotels-Vital Concept – het idee om entree te gaan heffen op Alpe d’Huez tijdens de Tour de France. “Laten we dan de laatste vijf kilometer van deze klim afzetten, privatiseren. Dan is het mogelijk om entree te heffen. Laten we dan ook VIP’s ontvangen. Laten we iets creëren om geld te verdienen!”, riep hij enthousiast in een podcast. Marc Madiot (teammanager Groupama-FDJ) was daarin ook te gast, maar hij zag niets in dat plan.

Ook David Lappartient is geen voorstander. “Als je probeert om mensen te laten betalen om de Tour te zien, krijg je enorme weerstand. Kijk maar wat er gebeurt als je aan het pensioenstelsel morrelt”, stipt hij aan in de Franse krant Ouest France. Wel is hij er in hetzelfde stuk mee eens dat het Franse belastingstelsel en de sociale lasten de Franse profploegen in de weg zitten. “Er zijn veel extra kosten door het Franse model. Met hetzelfde budget krijg je minder. Dat is een realiteit die verder gaat dan sport.”

In Frankrijk gelden renners namelijk als werknemers, waarbij een coureur in Nederland of België vaak als zelfstandige ‘werkt’. Volgens de Franse wetgeving werkt het daar dus anders, waardoor renners bijvoorbeeld ook recht hebben op vakantiegeld, pensioenpremies en andere sociale verplichtingen. Dat zorgt ervoor dat ploegen tot 35% meer kosten kwijt zijn per renner, dan andere ploegen. Marc Madiot riep onlangs in diezelfde podcast al op om alle ploegen voortaan in Zwitserland te registreren, zodat voor ieder team dezelfde regels gelden.

RIDE Magazine
8 Reacties
15:23
Ik vind het voorstel van Madiot nog niet zo slecht om alle renners via Zwitserland te registreren en allen als gelijken te beschouwen. Nu is het idd een kluwen voor de loonadministratie als je diverse nationaliteiten in je ploeg hebt.
14:51
Wettelijk zullen er nog wel addertjes onder het gras zitten; het gaat immers om openbare wegen.
    15:28
    Dat zegt Lappartient ook
    16:19
    Dat ligt er natuurlijk aan. Een wielerkoers is een vergund evenement. Tijdelijke verkeersmaatregelen, hekwerken, een evenemententerrein (= geen openbare weg meer) en entreegelden zijn echt niet de meest lastige zaken om te regelen. Voor ons is dat al redelijk peanuts, dus moet voor een organisatie als de ASO (ook al spreekt hier de UCI) niet eens een argument zijn.

    Wat ik vooral schrijnend vind is dat ze allemaal voorbij gaan aan een eventueel nut van het vragen van entreegelden: de mogelijkheid om (extra) personeel en andere maatregelen t.o.v. veiligheid in te huren + het (vergunde) mandaat om een terrein af te sluiten. Dit zou je op cruciale stukken in het parcours kunnen toepassen waar het tot nu toe gebruikelijk is geweest dat renners slechts 70 centimeter ruimte van het publiek krijgen. Met een evenemententerrein kan je zelf bepalen hoeveel toeschouwers er toegelaten worden, en heb je personeel om bezoekers op afstand te houden.
    17:53
    Lappartient zegt ook dat hij geen voorstander is omdat het geld dan weer naar de organistoren gaat en dat de renners dat geld graag zouden willen krijgen.
13:43
Op gesloten korte omlopen en/of aan start en aankomsten zou het kunnen . Evenals op beklimmingen zou het kunnen en zelfs aangeraden (mijn inziens) om de drukte, de zatlappen, de meelopers, de quasi naaktlopende clowns te ontraden, en de doorgang en het sportieve en veiliger verloop voor de renners min of meer te garanderen.
Bij de ritten in lijn kan je dit niet op het ganse parcours toepassen.
    16:16
    Zodra je in ietwat bewoond gebied komt kan het sowieso al niet meer, de aankomstzone is bijvoorbeeld al een merde voor de omwonenden, laat staan dat ze dan nog wat meer gaan afsluiten. En maak de som misschien zelf, hoeveel betalende mensen heb je nodig om tot een bedrag te komen dat impact heeft voor de WT-ploegen. EN stel dat je toch iets kan regelen omdat de tdF zo groot is, hoe hard zijn de pro-ploegen die niet mogen deelnemen dan niet gekloot. Dan vergroot je het budgetaire verschil nog maar eens...

    En iedereen kijkt naar de WT-ploegen die staan de wenen dat hun inkomstenmodel verkeerd is, maar wat met de lagere reeksen en de jeugd?
14:12
Lappartient lijkt niet te reageren op het algemene idee maar specifiek op het heffen van entreegelden tijdens de Tour. "Slecht idee want Fransen" gaat echter niet helemaal op want er komen wellicht genoeg niet-Fransen naar de Alpe d’Huez om het rendabel te maken.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.