Tien opties voor laatste plek Jumbo-Visma

Door , zondag 2 augustus 2020 om 07:45
Tien opties voor laatste plek Jumbo-Visma

foto: Cor Vos

Bij het krieken van de transfermarkt brengt WielerFlits ieder jaar begin augustus een overzicht van de status rondom Jumbo-Visma, Nederlands enige WorldTour-team. Daarnaast presenteren wij een aantal mogelijke versterkingen. Die spitsen zich dit jaar toe op het laatste nog in te vullen plekje in de selectie. Verder is de ploeg al klaar.

Verlengingen

Jumbo-Visma heeft haar schaapjes redelijk op het droge. Kopmannen Wout van Aert, Tom Dumoulin, Dylan Groenewegen, Steven Kruijswijk en Primož Roglič beschikken allemaal over een doorlopend contract. Ook andere ankerpunten binnen de ploeg – zoals George Bennett, Robert Gesink, Mike Teunissen en Jos van Emden – liggen al voor 2021 vast. Datzelfde geldt voor jonge talenten als de Noorse ronderenner Tobias Foss (23, vorig jaar nog winnaar van de Ronde van de Toekomst) en Jonas Vingegaard (23, die vorig jaar een rit won in de Ronde van Polen). Met Koen Bouwman en Antwan Tolhoek is ook de tweede lijn al verzekerd.

De breedte van de ploeg en de Nederlandse basis bouwt Jumbo-Visma verder uit. Pascal Eenkhoorn (23), Lennard Hofstede (25) en Timo Roosen (27) tekenen alle drie voor twee jaar bij. Daarnaast versterkt het team zich met Sam Oomen (bijna 25) als toekomstige kopman, met David Dekker (22) is de vacante vacature van tweede sprinter ingevuld en de onfortuinlijke Gijs Leemreize (20, die onlangs het topje van zijn ringvinger moest laten vastzetten na een val in de Vuelta a Burgos) promoveert vanuit de opleidingsploeg. Jumbo-Visma blijft zo dichtbij de Nederlandse kern, waarbij het internationale inbreng niet schuwt.

Martin knoopt er nog een jaar aan vast – foto: Cor Vos

Met Maarten Wynants werd eerder een contract overeengekomen tot en met Parijs-Roubaix 2021. Daarna gaat de Belg zich omscholen tot ploegleider bij het Development Team. Toch blijft ervaring ook gewaarborgd binnen de huidige selectie. Viervoudig wereldkampioen tijdrijden Tony Martin blijft namelijk ook nog voor minimaal één jaar binnenboord. De 35-jarige Panzerwagen wilde aanvankelijk na het dit voorjaar bekijken of hij zou stoppen, maar die beslissing heeft hij vanwege de coronapauze met een jaar uitgesteld. Zijn 32-jarige Duitse landgenoot Christoph Pfingsten heeft ook een voorstel gekregen voor een langer verblijf.

Vertrek Amund Grøndahl Jansen

Slecht nieuws viel er op de deurmat bij Bert-Jan Lindeman en Taco van der Hoorn. Beide Nederlanders krijgen geen nieuw contract bij Jumbo-Visma. Hun toekomst is onduidelijk en dat geldt ook voor die van Tom Leezer. De 34-jarige Zuid-Hollander gold binnen de ploeg jarenlang als een van de beste piloten in het peloton en werd enorm gewaardeerd. Ook hij zal in 2021 de kleuren van Jumbo-Visma niet meer verdedigen, maar op dit moment is niet duidelijk wat daarvoor de reden is. Paul Martens zien we eveneens niet meer terug bij de ploeg. De Duitser viert in oktober zijn 37steverjaardag en hij vindt het mooi geweest.

Met het vertrek van Laurens De Plus kreeg Jumbo-Visma een gevoelige tik. De 24-jarige Belg werd in de winter van 2018-2019 aangetrokken en werd klaargestoomd om op termijn het kopmanschap in de grote rondes te dragen. Nu vervulde hij de rol als superknecht en mocht hij in sommige koersen zijn kans gaan, zoals de door De Plus gewonnen BinckBank Tour 2019. Vanwege een trainingsachterstand werd de talentvolle Belg in de Tour de France-selectie voor komende maand vervangen door George Bennett. De Plus gaat dan als kopman naar de Giro d’Italia. Hij tekende reeds een dik contract bij Team Ineos voor drie seizoenen.

Amund Grøndahl Jansen – foto: Cor Vos

Tot slot Amund Grøndahl Jansen. De 26-jarige Noorse kampioen op de weg maakte in 2017 zijn profdebuut bij – toen nog – LottoNL-Jumbo. Na vier jaar bij de Nederlandse ploeg te hebben gereden, zoekt hij andere oorden op. Hij groeide uit tot een gewaardeerd onderdeel van de sprinttrein rondom Groenewegen en daarnaast kreeg hij steeds meer kansen in de kern van klassiekerrenners waarvan hij deel uitmaakte. Ook zijn vertrek zal rauw op het dak zijn gevallen van het management. Grøndahl Jansen zou naar verluidt bij een andere ploeg een beter contract getekend hebben waar hij ook een belangrijkere rol zou zijn beloofd.

Zoektocht 2021

Als gezegd is Jumbo-Visma al bijna klaar op de transfermarkt. Met alle kopmannen die vastliggen, waren er idealiter twee belangrijke plekken binnen de selectie nog niet ingevuld. Dat waren een tweede sprinter en een renner die gespecialiseerd is in de heuvelklassiekers. Met Dekker werd de tweede snelle man achter Groenewegen reeds binnengehaald en voor de andere zojuist genoemde positie is er intern een oplossing voorhanden. De ploegleiding heeft namelijk heel veel vertrouwen in Jonas Vingegaard, die op termijn moet uitgroeien tot een van de teamleiders in wedstrijden als de Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik.

Dekker werd al vastgelegd – foto: Cor Vos

Met Oomen en Leemreize werden reeds twee klimmers aan de selectie van 2021 toegevoegd. Daarnaast is er een nieuwe schakel gevonden voor in de trein van Groenewegen en zijn er nog twee nieuwe renners gecontracteerd. Daarmee is de ploeg bijna rond voor 2021, maar er is dus nog wel één plek in te vullen om de selectie rond te maken. Dat type geldt als ondersteuning voor de klassiekerkern, bij voorkeur een jonge renner. Beloften Andreas Kron (22, Riwal Readynez), Sean Quinn (20, Hagens Berman) en Marijn van den Berg (21, Metec-TKH) gingen eerder mee op trainingskamp, maar zij vallen alle drie niet binnen het geschetste profiel.

Ook vanuit de eigen opleidingsploeg lijkt er op dit moment nog niemand klaar voor de stap naar het WorldTour-team. Rick Pluimers kan op termijn uitgroeien tot een goede renner voor de klassiekers, maar hij en ook de andere jonkies hebben nog even nodig. Sprinter Olav Kooij wist weliswaar al een aantal keer te zegevieren, maar hij is pas 18 jaar. Door de nieuwe regelgeving van de UCI kan hij binnen Jumbo-Visma al de nodige profervaring op doen. Om een goed beeld te schetsen van de financiële situatie: de ploeg had ook (verregaande) interesse in Wilco Kelderman en Jasper Philipsen, maar budgettair paste dat niet.

Bovenstaand verhaal is opgetekend na het raadplegen van diverse, onafhankelijke bronnen rondom Jumbo-Visma. Onderstaand is een op zichzelf staande aanvulling van WielerFlits.


Nathan Van Hooydonck (24) – CCC

Van Hooydonck (rechts) met Greg Van Avermaet – foto: Cor Vos

Hoewel Nathan Van Hooydonck bij CCC nog over een doorlopende verbintenis beschikt, is wel duidelijk dat contracten in 2020 niet heilig zijn. Veel teams zijn in moeilijkheden en renners die door hun teams gekort zijn op salarissen kunnen dat als reden aanvoeren om tussentijds te vertrekken. Zeker bij de Poolse ploeg is dat het geval, omdat ze nog zoekt naar een sponsor voor 2021. Naar verluidt wil Manuela Fundación het team overnemen en deden ze er alles aan om dat voor 1 augustus voor elkaar te krijgen. Hoewel Jumbo-Visma liever geen zakendoet met renners die vastliggen, past Van Hooydonck goed in het zoekprofiel.


flag-dk William Blume Levy (19) – ColoQuick

Levy op het WK Tijdrijden voor junioren – foto: Cor Vos

Als je een specifiek talent niet zelf in huis hebt, kun je ervoor kiezen om zo’n iemand te halen. Ja, dat strookt misschien een beetje tegen visie in van het zelf opleiden. Maar William Blume Levy is wel een ongepolijste robijn; samen met Frederik Wandahl geldt hij als een van de grootste talenten van Denemarken. De 19-jarige Deen is pas eerstejaars belofte en als trackrecord gelden op dit moment dus louter juniorenwedstrijden. Levy heeft vanwege zijn jonge leeftijd logischerwijs nog niet ontdekt waar zijn krachten precies liggen. In een aantal vooraanstaande U19-koersen drukte hij wel zijn neus tegen het venster en toonde hij talent.

Met een overwinning in de Ronde van Vlaanderen en een elfde plek in Parijs-Roubaix, kun je concluderen dat hij op kasseien tot zijn recht komt. Jumbo-Visma heeft goed contact met zijn huidige ploeg ColoQuick (Jonas Vingegaard komt ook bij dat team vandaan en vorig jaar gingen Niklas Larsen en Julius Johansen van die ploeg ook mee op trainingskamp) en daarnaast kunnen ze een goed ontwikkelplan voor hem maken: WorldTour-renners mogen namelijk ook aan wedstrijden deelnemen binnen een opleidingsploeg van hetzelfde team. Dat Levy dus extreem jong is, hoeft niet een nadeel te zijn. Hij zal niet de hoofdprijs vragen.


Rasmus Tiller (24) – NTT Pro Cycling

Rasmus Tiller – foto: Cor Vos

Het is misschien niet de naam waar je meteen aan denkt bij een ploeg van het allure van Jumbo-Visma. Maar met Rasmus Tiller haal je wel een goede knecht in huis die jong is en waarschijnlijk ook niet te veel op de begroting drukt. De 24-jarige Noor liet bij de beloften een aantal mooie zaken zien, zoals vijfde plekken in de GP Marcel Kint en Tro-Bro Léon. In 2017 werd hij ook al eens verrassend Noors kampioen op de weg bij de elite. Met Tiller haalt Jumbo-Visma dus een gedegen hardrijder in huis, die ze jarenlang kunnen inzetten in vlakke koersen en Vlaamse klassiekers. Visma zal dat als bedrijf uit Noorwegen vast ook toejuichen.


Silvan Dillier (29) – AG2R La Mondiale

Dillier op kop in Omloop Het Nieuwsblad eerder dit jaar – foto: Cor Vos

Bij AG2R La Mondiale is een koerswijziging op til. Klassementskopmannen Romain Bardet en Pierre Latour zouden vertrekken naar respectievelijk Team Sunweb en Total Direct Energie. Blijft over als drager van de Franse ploeg: Oliver Naesen. Daarom zou Vincent Lavenu achter de schermen bezig zijn met een nieuwe klepper om aan zijn ploeg toe te voegen. Volgens het geruchtencircuit zou Greg Van Avermaet zich namelijk bij diens kameraad Naesen voegen. Dat betekent dus dat er twee heel sterke kopmannen voor het Vlaamse voorjaar in één ploeg rijden. Reden voor andere klassiekerrenners om hun geluk elders te beproeven.

Een van hen is Silvan Dillier. De sterke Zwitser is 29 jaar en weet in het klassiekerwerk goed zijn mannetje te staan. Oké, het ligt niet in de lijn der verwachting dat hij topkoersen gaat winnen. Wie weet kent hij dus ook zijn plek en blijft hij zijn Franse ploeg trouw. Maar anderzijds: bij Jumbo-Visma zou hij na Wout van Aert en Mike Teunissen ook derde viool spelen, maar op papier zou hij daar sneller een kans krijgen dan wanneer hij in dezelfde ploeg rijdt als Naesen en Van Avermaet. Nadeel: Dillier werd ook al eens tweede in Parijs-Roubaix (2018), wat zijn manager zeker zal gebruiken tijdens de contractonderhandelingen.


Koen de Kort (37) – Trek-Segafredo

Zou het tenue van Jumbo-Visma passen bij De Kort (links)? – foto: Cor Vos

Jumbo-Visma bouwt gestaag aan de breedte van de Nederlandse kern. Het team gelooft in de filosofie om een ploeg lang bij elkaar te houden. Met het vertrek van Leezer, Wynants en Martens, valt er ook heel wat jaren profervaring weg. Wanneer je dat wilt opvangen, zou de Nederlandse ploeg er ook voor kunnen kiezen om een ervaren renner voor de klassiekers vast te leggen. Wanneer je dan bij de vrije renners in Nederland kijkt die nog zonder contract zitten voor volgend jaar, dan kom je uit bij Koen de Kort (37). Hij kan een cirkel rondmaken: zijn carrière afsluiten bij de ploeg waar hij zijn opleiding (Rabobank Development) genoot.


flag-be Gianni Vermeersch (27) – Alpecin-Fenix

Gianni Vermeersch – foto: Cor Vos

Misschien was hij wel een van de revelaties van het afgelopen klassiekerjaar: Gianni Vermeersch. De 27-jarige Belg kennen we vooral als crosser; op dit moment is hij de nummer twaalf op de UCI-ranking. Hij is vaak terug te vinden in de middenmoot/subtop van een veldrituitslag. Vorig jaar maakte hij zijn debuut in enkele grote klassiekers, gezien het feit dat zijn ploeg Corendon-Circus (nu Alpecin-Fenix) de opstap naar ProContinental-niveau maakte. Waarbij vooral de prestaties van Mathieu van der Poel en Tim Merlier in het oog sprongen, reed ook Vermeersch een heel verdienstelijk debuutseizoen als PCT-coureur.

In het voorjaar was hij een van de voornaamste helpers rondom MvdP. Vooral in de aanloop naar de finale was Vermeersch enorm waardevol. In het najaar liet hij zien ook zelf uitslagen te kunnen rijden met een tweede plek in de Druivenkoers en een vijfde plaats in GP Jef Scherens in Leuven. In 2020 begon hij vervolgens met een vierde plaats in de Tour of Antalya en een achtste stek in Le Samyn. Eerder schreven insiders al dat Vermeersch zich beter volledig op de weg kan richten. Ook het prijskaartje van hem zal niet het allerhoogst zijn. Hij kan bovendien ’s winters met Wout van Aert als ploeggenoot op pad in de cross.


Jordi Warlop (24) – Sport Vlaanderen-Baloise

Warlop op archiefbeeld – foto: Cor Vos

Sport Vlaanderen-Baloise is een team waarvan Jumbo-Visma ook graag renners een stap in hun ontwikkeling wilde bieden. Tom Van Asbroeck en Floris De Tier, bijvoorbeeld. Voor de invulling van een ‘ondersteunende klassiekerrenner’, kom je snel uit bij de Belgische ProContinental-ploeg. Wat dat betreft zou Jordi Warlopeen goede zijn. De 24-jarige Belg eindigde in 2019 in wedstrijden als GP de Wallonnie en het Kampioenschap van Vlaanderen bij de eerste twaalf. Hij heeft dus wat in zijn mars én zou met zijn snelle benen ook nog lead-outs kunnen doen. Warlop is daarnaast nog relatief jong; dat lijkt een prima match, dus!


flag-au Jarrad Drizners (21) – Hagens Berman Axeon

Jarrad Drizners – foto: Hagens Berman Axeon

De laatste jaren speuren sportief directeur Merijn Zeeman en vooral ploegleider Grischa Niermann (die voorheen werkte bij Rabobank Development) in het beloftencircuit naar verborgen pareltjes. Renners die nog niet op en top met hun sport bezig zijn. Vingegaard was daar een goed voorbeeld van; hij werkte in zijn beloftentijd nog op de visafslag en trainde daardoor niet optimaal. Desondanks reed hij goede uitslagen en zodoende wisten ze bij de ploeg dat daar nog veel marge op zat. Eerder deden de Jumboys hetzelfde met renners als Daan Olivier (zijn comeback), Chris Harper en natuurlijk met ex-skischansspringer Roglič.

Bij Hagens Berman Axeon rijdt misschien ook wel zo’n coureur. Zijn naam is Jarrad Drizners. Hij is 21 jaar jong en Australisch beloftenkampioen op de weg. Hij komt van de baan en is zich pas aan het begin van 2019 volledig op de weg gaan richten. Het resulteerde in een sloot ereplaatsen en zeges in Belgische kermiskoersen en het Australische nationale circuit. Hij won zelfs de National Series in zijn thuisland. Axel Merckx gaf hem dit jaar een kans. Zo won hij dus het nationaal kampioenschap U23 en reed hij een verdienstelijke Tour Down Under. Drizners kan koersen afmaken. Zijn droomkoers is de Ronde van Vlaanderen. Een mooi project voor Jumbo-Visma: hem laten uitgroeien van een helper tot kopman?


flag-no Søren Wærenskjold (20) – Joker Fuel of Norway

Søren Wærenskjold – foto: Cor Vos

In Noorwegen rijdt eenzelfde soort type als Drizners rond. Hoewel hij pas twintig jaar jong is, heeft Søren Wærenskjold al een aantal keer van zich laten horen. Afgelopen weekend werd hij na Andreas Leknessund en Tobias Foss nog derde op het Noors kampioenschap tijdrijden. In diezelfde discipline was hij ook de enige die Remco Evenepoel wist te verslaan in zijn laatste jaar als junior, 2018. Er ligt dus een goede motor in Wærenskjold, die tevens beschikt over een pijlsnel eindschot. Zo won hij voor corona nog twee etappes en het eindklassement in de Tour of Rhodos. Het grote, Noorse talent zou kunnen beginnen in de klassiekerkern, om dan verder te groeien naar zijn maximale potentieel. Daar is Jumbo-Visma geknipt voor.


Edoardo Affini (24) – Mitchelton-Scott

Edoardo Affini in een Britse hotseat – foto: Cor Vos

Amund Grøndahl Jansen heeft een dubbele functie binnen Jumbo-Visma. Hij behoort tot de klassiekerkern en tot de sprinttrein van Groenewegen. Een vervanger voor hem vastleggen is dus lastig, zeker gezien het feit dat het budget van Jumbo-Visma niet ongelimiteerd is. Als ze toch een diepte-investering willen doen, is Edoardo Affini een uitstekende vervanger voor de Noorse kampioen. De 24-jarige Italiaan rijdt nu nog voor Mitchelton-Scott en hij is heel loyaal. Zonder coronacrisis was hij zeer waarschijnlijk gebleven bij de Australische formatie, maar door de onzekerheid en het debacle met Manuela Fundación kiest hij voor een vertrek.

Als neoprof wist hij vorig jaar meteen een etappe in de Tour of Norway te winnen, waar hij vierde werd in het eindklassement. De Italiaan pakte daarnaast brons op het EK tijdrijden, werd tweede in de individuele tijdrit van de Binck Bank Tour én won de chrono tegen de klok in de Tour of Britain. Affini is dus een uitstekende tijdrijder, die in de toekomst zo maar een gooi kan doen naar de wereldtitel. Ook op klassiekervlak heeft hij veel potentieel en in een sprinttrein zou hij met zijn vermogens eveneens goed passen. Gezien zijn loyaliteit en zijn kwaliteiten, ligt een langdurige verbintenis voor de hand. Jumbo-Visma kan dat hem bieden getuige de langlopende sponsorcontracten. Sterker nog: zijn naam zingt al rond bij het team.

En mocht Jumbo-Visma nu niet slagen om deze laatste plek in te vullen, dan is het ook niet onmogelijk dat het team alsnog het contract met Taco van der Hoorn verlengt.


Eerdere versies van dit artikel
2019: Tien potentiële aanwinsten voor Jumbo-Visma
2018: Tien mogelijke versterkingen voor LottoNL-Jumbo
2017: Tien potentiële aanwinsten voor LottoNL-Jumbo
2016: Tien ideale aanwinsten voor LottoNL-Jumbo
2015: Tien ideale versterkingen voor LottoNL-Jumbo


Oproep: Wie zou Jumbo-Visma volgens jou moeten contracteren?

Dit artikel delen:

111 Reacties

Wheely 1 augustus 2020 om 10:08

Jammer voor Taco dat het blijkbaar niet werkt. Je zou zeggen dat hij toch wel voldoende kwaliteiten bezit om iig te kunnen knechten in het voorjaar. Kan natuurlijk zijn dat het gewoon geen match is of dat ie simpelweg niet aan de waarden komt die ze van de renners verwachten.

Dacht zelf dat JW van Schip op termijn ook wel kwam aansluiten maar dat zal 'm ook wel niet worden.

James Highsand 1 augustus 2020 om 10:13

Wat ik mij afvraag, ligt er met het Noorse Visma een duidelijke afspraak over een minimum aantal Noorse renners in de selectie? Of is het vanuit het oogpunt van Visma gezien alleen maar leuk als er ook een aantal Noren in het team zitten.

Youri IJnsen 2 augustus 2020 om 00:07

Goede vraag. Binnenkort probeer ik die te beantwoorden.

Barttej 1 augustus 2020 om 10:17

@Matxin Jansen heeft echt niet voor het geld gekozen, maar wel voor meer vrijheden in zijn wedstrijden. Bij Jumbo-Visma kreeg hij die kansen niet.

Youri IJnsen 1 augustus 2020 om 10:31

AGJ heeft wel degelijk voor een beter contract gekozen.

harryjohan71 1 augustus 2020 om 10:35

Welke kansen krijgt hij bij JV niet? Hij is na Wout samen met Mike de 2e in rang bij de klassiekers. Bij andere topteams wordt hij echt niet de absolute kopman.

Wheely 1 augustus 2020 om 10:40

Ligt er aan welke ploeg hij naar toe gaat natuurlijk.

harryjohan71 1 augustus 2020 om 10:51

Bij welke ploeg zie jij hem dan absolute kopman worden? Ik kan geen ploeg bedenken, die zich richt op de klassiekers waar hij de absolute kopman wordt. Hiervoor heeft hij onvoldoende laten zien.

Wheely 1 augustus 2020 om 11:02

Movistar bv of Israël Start Up Nation, ben het wel eens dat hij qua resultaten geen absolute kopman status verdient Heeft de potentie misschien wel. Denk ook eerder aan een gedeeld kopmanschap bij NTT ofzo. Bij TJV is het echt tweede viool namelijk.

harryjohan71 1 augustus 2020 om 11:48

Movistar is niet gericht op het klassieker werk. Roelandts komt hier ook niet tot zijn recht. Wat Israel Cycling Academy betreft verwacht ik dat ze vooral gaan investeren in de ondersteuning van Froome, maar het kan natuurlijk zijn dat daar geld geen rol speelt en ze ook sterke klassieke renners kunnen aantrekken. Pollitt is daar al bevestigd.

harryjohan71 1 augustus 2020 om 12:23

NTT is misschien nog een optie, zeker als ze met Riis nog Deense sponsors aantrekken. Alleen Michael Valgren heeft al meer dan hem gepresenteerd in klassiekers.

fietsvriend 1 augustus 2020 om 10:23

Jammer dat het niet is gelukt tussen de ploeg en Kelderman.

elrio 1 augustus 2020 om 10:29

Met het uitstellen van de olympische spelen zal JW van Schip zich volgend jaar willen concentreren op de baan. Ik denk dat het nog een jaar duurt voordat hij komt.

Wheely 1 augustus 2020 om 10:44

Dat is logisch maar ik begreep uit een interview met hem (bureausport) dat hij eigenlijk dit jaar al in de WT wou rijden en dat hij zelf vermoede dat ploegen hem niet wilden vanwege zijn uitgesproken karakter. Jurysport noemde hij het.

Barttej 1 augustus 2020 om 10:38

@Youri IJnsen Jansen heeft voor zijn eigen kansen gekozen en daarbij hoort ook een beter contract. Niet anders

S. Morgenstern 1 augustus 2020 om 10:46

Maar hij heeft echt niet voor het geld gekozen zeg je, terwijl dat zeker ook een rol zal hebben gespeeld.

Youri IJnsen 1 augustus 2020 om 10:50

@Barttej
AGJ heeft voor een beter contract gekozen met minstens gelijk kansen. Zo is het en niet anders. Tenzij jij andere bronnen hebt dan mij, blijf ik bij mijn eigen informatie.

Panache 1 augustus 2020 om 10:53

Youri, is jouw bron AGJ zelf?
Indien hij het niet zelf is, dan ben je een gokker (om maar even een bruggetje te slaan).

Barttej 1 augustus 2020 om 10:59

@Youri IJnsen
Prima, moet je vooral blijven doen. Al blijf ik erbij dat mijn info klopt.

Youri IJnsen 1 augustus 2020 om 12:21

Ik heb mijn werk gedaan. Wat een ieder daarvan vindt, mag hij/zij zelf bepalen. Daar wil ik het voor nu bij laten, gok ik.

Panache 1 augustus 2020 om 12:52

Een onderbouwde, beredeneerde aanname. Helemaal prima. Een professionele inschatting. 100% zeker, dat niet.

Youri IJnsen 2 augustus 2020 om 00:11

@Panache
Zoals ik zeg, ik heb mijn werk gedaan: AGJ is op een aanbod ingegaan die financieel aantrekkelijker was. Net als De Plus, overigens.

Dat jij dat wilt ontkrachten, is prima. But I’m not buying it ;)

Panache 2 augustus 2020 om 09:42

Ik val je standpunt niet aan, slechts je stelligheid.
Mensen die zaken 100% zeker denken te weten moet je altijd wantrouwen. Het zal eerder ijdelheid zijn.
Zaken als dit voor 90% zeker weten is m.i. voldoende. Ik reageerde dus niet op de conclusie, maar op de geveinsde 100% zekerheid.
En ja de renner gaat vooruit in salaris maar dat is niet het punt. Hopelijk begrijp je het verschil.

Youri IJnsen 2 augustus 2020 om 10:26

Ik was van plan niet meer te reageren, maar ik doe het toch. Je hoeft me niet te geloven, maar je schetst een totaal verkeerd beeld. Met woorden als wantrouwen, ijdelheid, geveinsde zekerheid en ‘hopelijk begrijp je het verschil’, maak je me in feite belachelijk. Dat is helemaal prima, een ieder z’n goed recht. Je hebt er een handje van, weet ik inmiddels.

Het draait hier om het punt waarom AGJ is vertrokken. Renners kiezen bij Jumbo-Visma doorgaans voor een programma en de kansen die dat met zich meebrengt. Niet voor het geld (ja, er is meer geld in de ploeg gepompt. Maar Jumbo-Visma behoort nog niet tot de rijksten in het peloton). De ploeg bouwt graag aan de toekomst met renners die vanaf hun neoprof-jaren bij het team zijn. Soms komt het voor – en gaat het voorkomen – dat renners meer geld gaan vragen. Meer dan Jumbo-Visma kan bieden. Als er dan een andere partij een renner zoekt en daar veel geld voor overheeft, dan wordt een renner in de verleiding gebracht om te vertrekken. En dus is er sprake van een economisch aspect. Precies dit is gebeurd in het geval van Amund Grøndahl Jansen.

Panache 2 augustus 2020 om 11:28

Bij de één voel je je aangevallen op de expertise, bij mij voel je je aangevallen op een bijna metafysisch aspect. Zo lang je in deze rol zit en een andere kijk per definitie als een aanval ziet dan doe je vooral je zelf te kort.

Je geeft mij ook een sneer. Daar stoor ik mij toch ook niet aan? Grappig hoe je, terwijl ik het in deze nooit oneens ben geweest en het zelfs voor je op nam, het hebt weten om te draaien. Lees nog maar eens terug met een open mind. “Een onderbouwde, beredeneerde aanname. Helemaal prima. Een professionele inschatting.”

Panache 1 augustus 2020 om 10:42

Ik vind zo’n topic nog net iets te vrijblijvend. Je zou eigenlijk veel duidelijker in kaart moeten hebben wat voor type renner de ploeg zoekt (daarmee bedoel ik het complete profiel, dus: knecht, semi of vol kopman, leeftijd, ervaring, rol in de ploeg, qua nationaliteit gebonden aan een sponsor, in welke wedstrijden op te stellen, etc. etc.). En moet er wel een plekje opgevuld worden, of laat je die laatste plek vrij zodat je budget over houdt om eventueel een contract open te breken indien Roglic, Dumoulin, Kruijswijk, Groenewegen, van Aert of iemand anders de stenen uit de straat gaat rijden de komende 100 dagen?

tdola 1 augustus 2020 om 11:26

Staat duidelijk dat ze nog een renner voor de klassieke kern zoeken volgens mij.

Panache 1 augustus 2020 om 12:04

Wil je iemand die de sprint aantrekt in San Remo, iemand die bidonnen haalt in Raubaix, iemand die tot in de finale van Luik mee kan, iemand die punch heeft voor Huy, een sterke klimmer die vol voor Roglic de finale van Lombardije mede controleert, een jonkie die vrede heeft met een knechtenrol, een jonkie die in twee jaar zelf voor de prijzen kan mee doen, een Nederlandse of Noor of maakt dat niet uit, etc? Vertel het mij als het er zo duidelijk in staat.

S. Morgenstern 1 augustus 2020 om 12:08

Gaat duidelijk over het Vlaamse voorjaar (vandaar ook dat Van der Hoorn nog in de weegschaal ligt). Bij voorkeur een jonge knecht. Lijkt me meer dan genoeg om te weten wat voor renner ze zoeken. Daarvoor hoef je niet te weten bij welke kilometer aanduiding hij straks naar de auto moet voor bidons.

Panache 1 augustus 2020 om 12:57

Dus een type Warlop en geen type Affini zou je zeggen?

S. Morgenstern 1 augustus 2020 om 14:02

Affini heeft volgens mij wel de karakteristieken van een Vlaamse knecht; grote gast met een goede tijdrit. Hij reed die koersen ook al in zijn eerste jaar bij Mitchelton en reed dit jaar een verdienstelijke Omloop.

kelderfan 1 augustus 2020 om 14:44

Ja, wel verdienstelijk. Hij kwam wel laat op gang. Maar als tijdrijder loopt ’t als een trein.

koos1 1 augustus 2020 om 11:30

Opvallend dat Grondahl Jansen, toch een van de kopmannen voor het voorjaar en belangrijk in de sprinttrein. Voor volgendjaar zal er denk ik vooral versterking moeten komen voor de klassiekers. Voor de kopmannen mag er wel wat ‘2de lijn’ versterking bij, zeker met een aantal knechten die (moeten) vertrekken.

tdola 1 augustus 2020 om 11:31

Jammer Lindeman weg, vind hem sympathiek en hardwerkend overkomen.
Leezer zat eraan te komen, vd hoorn helaas ook, die heeft het nooit helemaal kunnen waarmaken.
Jansen kiest voor kansen en financiën, dat mag natuurlijk. Gewaardeerde renner maar wat mij betreft niet t allergrootste verlies. Echt super super vond ik m niet echt. Moest ook nog wel eens snel wegsturen snel in de tour uit sprinttrein.

Benieuwd welke sprintschakel en welke 2 renners (knechten/hardrijders?) er al aangetrokken zijn en wanneer die bekend worden. Misschien zit daar al een Noor bij?
Voor laatste plek kan ik me voorstellen dat er daar dan naar een Noor gekeken wordt ivm visma.

Goed artikel weer!

SjiekeKost 1 augustus 2020 om 11:33

Leuk artikel! Thanks. Hoop dat vd Hoorn nog een kans krijgt bij Jumbo om te laten zien wat hij kan komend jaar.

Neem aan dat er nog wel een Noor bij komt. Boasson Hagen?

Samlambeej 1 augustus 2020 om 11:38

Van der Hoorn wordt zo bij het huisvuil gezet. Laag bij de gronds. Dat Jansen vertrekt is een aderlating te noemen maar hij stond er ook niet van in het 1ste jaar. Taco verdient ook zo'n kansen.

Als het niet anders kan is de keuze makkelijk: Edoardo Affini.

S. Morgenstern 1 augustus 2020 om 11:41

Een profwielrenner die geen contractverlenging krijgt aangeboden?! Wat leven we toch in een verschrikkelijke wereld.

25sep 1 augustus 2020 om 12:03

Is de naam van Chad Haga al eens genoemd. Allround renner die Dumoulin er ook graag bij zou hebben

Rkromkamp 1 augustus 2020 om 12:10

Het minimaal renners is toch 27?

Voor volgend jaar staan er dan op basis van dit artikel 25 onder contract, waarvan wynants in April stopt.

Dan zal je toch minimaal nog 2 renners moeten aantrekken? En eventueel nog 1 vanaf Mei 2020?

In:
– Oomen
– Dekker
– Leemreize

Uit:
– de plus
– Janssen
– vd Hoord
– Lindeman
– lezer

Uit per eind April:
– Wynants

S. Morgenstern 1 augustus 2020 om 12:17

Ze hebben volgens het artikel al zes namen aangetrokken voor volgend jaar. Dit artikel gaat over de zevende inkomende renner.

tdola 1 augustus 2020 om 12:35

De plus wordt oomen
Jansen wordt dekker
Lindeman wordt Leemreize

Leezer, vd hoorn en Martens zijn 3 renners voor aangetrokken nog niet bekend gemaakt maar iig 1 in sprinttrein. (En 2 knechten/op kop rijders?).

En dan nog 1 wellicht jonge renner voor klassieke kern

Dat zijn dan 28 renners en na stoppen Wijnants 27.

kelderfan 1 augustus 2020 om 14:38

Martens ook uit.

Stacey Dijkstra 1 augustus 2020 om 12:51

Weet iemand hoe het zit met Sep Kuss?

venloos 1 augustus 2020 om 14:35

Ik dacht dat hij bijgetekend had.

Youri IJnsen 2 augustus 2020 om 00:15

Die heeft nog een doorlopend contract tot het einde van 2021.

Dave87 1 augustus 2020 om 13:07

Dit lijken mij echt toevoegingen (en haalbaar):

– Boasson Hagen
– Mezgec
– van den Berg
– Hindley

Monsieur vdS 1 augustus 2020 om 13:45

Mezgec is ook al eerder genoemd voor een transfer naar Jumbo toch? Onder andere toen hij kopwerk deed voor Roglic tijdens het Sloveens kampioenschap.

lander luypaert 1 augustus 2020 om 14:45

Iemand al aan Jan Polanc gedacht?

$kedel 1 augustus 2020 om 14:48

‘Hun toekomst is onduidelijk en dat geldt ook voor die van Tom Leezer. De 34-jarige Zuid-Hollander gold binnen de ploeg jarenlang als een van de beste piloten in het peloton en werd enorm gewaardeerd. Ook hij zal in 2021 de kleuren van Jumbo-Visma niet meer verdedigen, maar op dit moment is niet duidelijk wat daarvoor de reden is.”

Die reden lijkt me vrij voor de hand te liggen..
Leezer is al jaren op de sukkel en kan qua niveau eigenlijk al even niet meer mee in de WT.

Murcia 1 augustus 2020 om 14:49

Bedankt voor het overzicht. Erg jammer dat Jansen vertrekt, ik had het idee dat hij de komende jaren bij de ploeg kon gaan oogsten. Maar dit is profwielrennen, zou mij niks verbazen als hij naar NTT gaat.

Het doorselecteren betekend dat Lindeman, Leezer en vd Hoorn geen nieuw contract krijgen. Ik ben alleen verrast dat Leezer niet mag blijven die als een piloot voor de kopman in de vlakke etappes werd gebruikt en daar hebben ze nu alleen Jos en Tony nog voor. Misschien Mezgec als versterking voor dit werk? Hij kan ook zelf nog wel eens winnen en is als sprinter van de tweede lijn nergens bang voor.

Van Hooydonck heb ik zelf ook al eens geopperd en zou een goede vervanger voor Taco kunnen zijn.
De nieuwe aanwinst voor de sprinttrein laat ik mij graag door verrassen. Affini is een tempobeul en zou wel passen binnen een ploeg die het kunnen tijdrijden steeds belangrijker vindt.

Als vervanger van Jansen hoop ik op Boasson Hagen maar die zal nog steeds niet goedkoop zijn.

Tinus1984 1 augustus 2020 om 22:21

De kort zou ik zeker niet kiezen. Waarom iemand als leezer niet voor jaartje willen contracteren. En dan de kort wel halen. Nee zeker niet

jeffersonpark 2 augustus 2020 om 09:17

Nikias Arndt wellicht een versterking? Kan op meerdere terreinen uit de voeten lijkt mij..

AdZ 2 augustus 2020 om 09:36

@Youri, Søren Wærenskjold heeft net voor 2 jaar getekend bij UNO-X. Aldus de ploeg op Insta vanmorgen…

https://www.instagram.com/p/CDYB1aLAp96/?igshid=1js47da02jvh

De Speedies 2 augustus 2020 om 10:16

Dylan Bouwmans of Sjoerd Bax misschien?

RiGHT 2 augustus 2020 om 10:27

Geweldig goed geschreven stuk. Leest lekker weg. Hier is zeker flink wat tijd in gaan zitten, dat is te zien. Dank!

Fredje Raketje 2 augustus 2020 om 11:08

Wel Soren wordt het alvast niet.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair