Team DSM moet waken voor degradatie
foto: Team DSM
Youri IJnsen
woensdag 30 maart 2022 om 06:45

Team DSM moet waken voor degradatie

Analyse Aan het einde van het huidige wielerseizoen zal er normaal gesproken minstens één team degraderen van de WorldTour naar het ProTeam-niveau. Een van de ploegen die snel zijn geruststellende marge aan het verliezen is, is Team DSM. Die ploeg wist als enige WorldTour-team dit seizoen nog niet te winnen.

Waarom lopen ze gevaar?
De Nederlandse ploeg begon aan het jaar 2022 met een relatief geruststellende voorsprong. Team DSM stond op een elfde plek, met bijna 1000 UCI-punten achter de nummer tien Groupama-FDJ en ruim 500 punten meer dan nummer twaalf EF Education-EasyPost. Het team van manager Iwan Spekenbrink had bovendien een marge van 3182 UCI-punten op de negentiende plek, wat degradatie zou betekenen. Nu we drie maanden onderweg zijn in 2022, is die ruime voorsprong geslonken tot 2465 UCI-punten. Dat is nu een veilige marge, maar de Nederlandse ploeg zal wel iets moeten verzinnen om de trend te doorbreken.

Zoals onderstaande grafiek toont, stijgt het puntenaantal van de formaties die nu nog onder Team DSM staan behoorlijk hard. Met name de trend van Arkéa Samsic en Intermarché-Wanty-Gobert is indrukwekkend. Het ligt in de lijn der verwachting dat als deze twee ploegen hun sterke optreden blijven doorzetten, zij ergens in de komende drie weken over Team DSM heen zullen stijgen. Ook AG2R Citroën is de troepen van Spekenbrink deze week net gepasseerd. Een goed resultaat van Greg Van Avermaet of Oliver Naesen in de klassiekers kan die voorsprong verder uitdiepen. Bij Team DSM is die verwachting nu niet aanwezig.


Maar ook enkele ploegen die daaronder staan, hebben een veel harder oplopende trend dan dat de Nederlandse ploeg heeft. Zo hebben onder meer Movistar en BikeExchange-Jayco de jacht op Team DSM ingezet. Bij de Spanjaarden valt op dat zij in de breedte veel meer punten scoren. Daar zijn acht renners die meer dan 100 UCI-punten hebben, terwijl dat er bij de Nederlanders en de Australiërs maar vier zijn. Overigens stagneren EF Education-EasyPost en Israel-Premier Tech tot op heden, waarbij die laatste ploeg nu onder de degradatiestreep staat. Dat geldt ook voor Lotto Soudal, dat wél goed aan het jaar begon.

Het lijkt er daarom op dat Spekenbrink vooral de Belgische ploeg in de gaten moet houden. Zij kenden de voorbije twee weken bovendien pech dat kopman Caleb Ewan door ziekte Milaan-San Remo, Brugge-De Panne en Gent-Wevelgem miste en daardoor een sloot potentiële punten op haar buik kon schrijven. Lotto Soudal heeft bovendien zes renners in de ploeg met meer dan 100 UCI-punten op hun naam. Bij Team DSM zijn dat er zoals gezegd vier: Søren Kragh Andersen (408), Thymen Arensman (195), Romain Bardet (120) en Sam Welsford (105). De Deen pakte zondag in Gent-Wevelgem (vijfde) 225 punten. Ter vergelijking: op de ranking in dezelfde week van 2021 had Team DSM 836 UCI-punten

Uittocht aan puntenpakkers
Elk seizoen houdt de UCI een Team Ranking bij met de punten die een ploeg verzameld heeft. Dat totaal is de opgetelde som van de tien renners binnen een ploeg met de meeste punten. In 2020 waren dat voor Team Sunweb de volgende mannen: Marc Hirschi, Wilco Kelderman, Jai Hindley, Michael Matthews, Søren Kragh Andersen, Tiesj Benoot, Nils Eekhoff, Casper Pedersen, Nicolas Roche en Joris Nieuwenhuis. Het afgelopen jaar waren dat van één naar tien de volgende renners: Bardet, Benoot, Michael Storer, Alberto Dainese, Nikias Arndt, Cees Bol, Andreas Leknessund, Søren Kragh Andersen, Hindley en Arensman.


Na 2020 vertrokken drie van de vier best presterende renners dat jaar (Kelderman, Hirschi en Matthews). Hindley en Benoot rijden intussen ook elders en Roche is gestopt. Storer had zijn aandeel in 2021, maar ook hij is deze winter verkast. Daartegenover staat de laatste twee seizoenen de komst van maar liefst elf neoprofs. Alleen Bardet, Romain Combaud en John Degenkolb zijn uitzonderingen op die regel. De eerste Fransman was afgelopen seizoen de beste presterende renner van Team DSM. De Duitser is deze winter teruggekeerd, maar is nu niet meteen een puntenpakker: in 2020 verzamelde Degenkolb er 583, vorig jaar 862.

Had de voormalige Duitse toprenner ook de laatste twee jaren voor Team DSM gereden, dan had hij qua punten in 2020 tussen Benoot en Nils Eekhoff ingestaan. Afgelopen seizoen was hij dan weer na Bardet de renner met het meeste aantal UCI-punten geweest, met zo’n honderd voor op Benoot. Met andere woorden: het vertrek van al die puntenpakkers in de laatste twee winters, is niet meteen adequaat opgevangen door het management van Team DSM. Het is voor Spekenbrink en sportief directeur Rudi Kemna te hopen dat er dit seizoen een aantal jonge talenten opstaat, want anders is straks het echt billenknijpen geblazen.

Daarbij komt ook nog eens dat Degenkolb qua punten nog niet rendeert. Tot op heden is zijn beste resultaat een 27ste plek in Gent-Wevelgem en in totaal pakte hij 43 UCI-punten. Nieuwenhuis (21) Dainese (23) en Kevin Vermaerke (30) staan net onder de Duitser, Henri Vandenabeele (48), Leknessund (95) en de eerdergenoemde vier renners hebben er meer dan hem verzameld. Na het conflict met Ilan Van Wilder wilde Spekenbrink niet langer samenwerken met managementbureau TEAMVSN. Daarop vertrokken Felix Gall (AG2R Citroën, 70 punten) en Max Kanter (Movistar, 178 punten). Beiden hadden met dat puntenaantal nu bij de eerste vijf beste coureurs van Team DSM gestaan.

Kragh Andersen richt zich op Ardennenklassiekers
Søren Kragh Andersen is op dit moment de man in vorm bij Team DSM. Hij maakte een sterke indruk op de Poggio tijdens Milaan-San Remo, dat op de Via Roma resulteerde in een zevende plek. Afgelopen zondag bleef hij in Gent-Wevelgem de sprinters net voor in de strijd om plek vijf. Die plaats was goed voor 225 UCI-punten en dat is 20,7% van het totaalaantal punten dat Team DSM tot nu toe verzamelde. Daardoor behouden ze hun elfde plek op de ranking. De Deen rijdt woensdag Dwars Door Vlaanderen en daarna richt hij zich op de Amstel Gold Race en de Ardennenklassiekers. De Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix slaat hij over.

Teammanager Iwan Spekenbrink speelt in ieder geval niet met het idee om zijn voornaamste puntenpakker tóch in de twee monumenten op te stellen, laat hij in een reactie op deze cijfers en het artikel van WielerFlits weten. "We staan nog steeds op een comfortabele positie op de ranking. We hebben veel geloof in de kwaliteiten van de renners die we nu hebben. We blijven doen wat we altijd doen én waarvan we bewezen hebben dat het werk: het laten ontwikkelen van atleten, naar doelen toewerken en koers maken met een offensieve tactiek. Die strategie gaan we niet veranderen. Het begin van het seizoen was veelbelovend. Veel renners hebben een stap gemaakt en laten hun potentieel zien. We hebben er vertrouwen in dat deze groep stappen zal blijven maken."


Hoe zit de degradatie-promotie voor andere teams?

Hier lees je eenzelfde analyse over de situatie voor Lotto Soudal. Later leggen we in een follow up uit waarom bijvoorbeeld Arkéa Samsic, Intermarché-Wanty-Gobert en Cofidis zo goed aan het jaar begonnen zijn, welke tactische keuze zij maken én waarom Movistar good old Alejandro Valverde nog zo hard nodig heeft.

RIDE Magazine
42 Reacties
Sorteer op:
29 maart 2022 09:35
De vraag is natuurlijk ook of al deze teams WT “willen” (of kunnen) worden/blijven.
    29 maart 2022 09:43
    In de wandelgangen is bekend dat Alpecin al een WT licentie heeft aangevraagd voor 2023. Arkea heeft diezelfde ambitie. De enige ploeg die wellicht haar WT status verliest buiten deze ranking om is Astana.
    29 maart 2022 14:19
    En of een opleidingsteam als DSM wel op zijn plaats is. Qua niveau vind ik van wel, maar die jonge renners kunnen beter in een soort Uno-X opereren. Gelukkig krijgen die steeds meer wildcards, zoals voor Catalonië.
29 maart 2022 09:37
Dsm hoeft zich niet zo'n zorgen te maken. Ze gaan zat punten binnen harken met arensman en bardet. Goede GC resultaten leveren veel uci punten op. Vooral israel premier tech en lotto soudal moeten zich zorgen maken. Beide ploegen hebben een gebrek aan renners die een algemeen klassement kunnen rijden.
    29 maart 2022 09:45
    Fout. Eendagskoersen leveren net zo veel punten op. Was SKA zondag als zesde geëindigd in Gent-Wevelgem, dan leverde dat net zo veel punten op als de zesde plek van Arensman in Tirreno-Adriatico.
    29 maart 2022 10:11
    Klopt. Eindklassementen in de grote rondes wegen zwaar door (vandaar dat Movistar en Bike-exchange waarschijnlijk veilig zijn met Mas en Yates), maar ook eendagskoersen. Vooral ritzeges in meerdaagse wedstrijden zijn wat ondergewaardeerd. Als het echt moet zullen mannen als Nizzolo, Ewan en De Lie wel een extra druk eendagskoersen-schema krijgen, daar kan DSM weinig tegenover zetten.
29 maart 2022 09:49
Coole grafiekjes, die had ik hier nog niet eerder zo gezien denk ik.
    29 maart 2022 11:05
    Ja glijdt inderdaad lekker in de WF opmaak, 't is datawrapper.

    Bij DSM zelf houden ze ook wel van dit soort datagedreven werken. ;)
29 maart 2022 09:50
Weten die wandelgangen dan waarom? Alpecin heeft het ‘wel de lusten, niet de lasten’ van de huidige situatie de afgelopen jaren optimaal ingezet …
    29 maart 2022 09:51
    Verkeerde plek, dit was een reactie op @deo
    29 maart 2022 10:23
    Maar het geeft geen zekerheid. Ze staan dit jaar behoorlijk ver achter Arkea, bijvoorbeeld.
29 maart 2022 09:59
Tenzij Campenaerts, Vermeersch en Wellens elk nog een klassieker winnen hoeft DSM zich niet meteen zorgen te maken voor dit seizoen lijkt me. Als Ewan had kunnen deelnemen aan de sprintklassiekers (incl MSR) dan had het misschien een ander verhaal geweest. Nu dicht ik ze in de komende weken nog evenveel kansen op ereplaatsen toe via SKA (en Bardet?) in de heuvel/Ardennenklassiekers.

Ook voor de rest van het jaar kunnen ze volgens mij ongeveer gelijke tred houden met Lotto en ISN - sprints in etappekoersen zijn niet zoveel waard (Cees Bol en Casper Pedersen gaan binnenkort ook terug beginnen winnen, right?), en in eindklassementen hebben ze met Bardet en Arensmann voldoende tegengewicht voor Wellens/? en Woods/Hermans/Fuglsang. Enkel als Woods alle Ardennenklassiekers wint en Froome plots terug superman wordt moet DSM zich zorgen gaan maken... (jep, dat laatste zat vol met sarcasme, alhoewel ik het die beste man wel zou gunnen)

Eigenlijk had dit artikel misschien beter worden geschreven vanuit het standpunt van Lotto Soudal en Israel - Premier Tech...

PS: kudos voor de mooie grafiekjes!

Edit: ik zie dat een minuut na mijn post er een artikel is verschenen over het degradatiegevaar voor Lotto - dat was snel! :-D
29 maart 2022 10:03
Mooie uiteenzetting. Het kan misschien wat overkomen als een makkelijke manier om nog eens op de kap van DSM te zitten (ondanks hun vrije val is hun voorsprong namelijk nog steeds aanzienlijk) maar het is zeker niet slecht om aan te tonen dat ze met een structureel probleem zitten.
Lotto en Israël staan er inderdaad veel slechter voor maar kunnen wel de blessures van Ewan en Nizzolo/Fuglsang/Woods inroepen als excuus, iets wat DSM niet kan.
Ik mis nog de vaststelling dat een slecht 2022 hun dubbel kan aangerekend worden: een mogelijke degradatie zou nog kunnen opgevangen worden met de worldtour-wildcard (die Alpecin en Arkea nu gebruiken) maar daarvoor wordt enkel naar de 2022-ranking gekeken waar ze het momenteel zo slecht doen dat ze daar waarschijnlijk ook zouden naast grijpen .
    29 maart 2022 11:40
    Prestaties die een wildcard rechtvaardigen, zijn de prestaties die DSM in de WT houden. Mochten die prestaties uitblijven dan wordt een wildcard inderdaad niet snel gegund.
    29 maart 2022 14:32
    Het is wel een beetje aangedikt naar mijn mening, want dit artikel zou over 6 ploegen kunnen worden geschreven. En waarom mogen andere ploegen wel met een excuus komen en DSM niet? Ik verwacht nog wel de enige ere plekken of overwinningen voor Kragh Andersen en Bardet. Bol zal hopelijk dit jaar nog enkele keren top 10 sprinten. Leknessund en Arensman gaan enkele meerdaagsen rijden waar ze ook wel de enige punten bij elkaar sprokkelen. Sowieso komt er weer een talent bovendrijven (die volgend jaar dan wel weer vertrokken is naar een andere ploeg). En wellicht krijgt Degenkolb weer zijn drive van vroeger terug.
    1 april 2022 09:52
    Er is wel een verschil als je goede renners nu niet kunnen rijden of tegenslag hebben, en waarschijnlijk later in het seizoen een piek kunnen hebben, of dat je goede renners nu hun piek hebben maar nergens toe komen
29 maart 2022 10:03
"Het ligt in de lijn der verwachting dat als deze twee ploegen hun sterke optreden blijven doorzetten, zij ergens in de komende drie weken over Team DSM heen zullen stijgen."

Dit is wel een belangrijke wat-als. Normaal gesproken wordt nu de kalender dikker wordt het ook een ander pak om punten te sprokkelen. Is nog steeds weinig zonneschijn voor DSM, maar in principe gaan de grote ploegen nu pas echt binnenharken.

Verder echt een niks-opmerking van Spekenbrink. Hij had dit ook in twee zinnen kunnen zeggen.
    29 maart 2022 10:25
    Ook omdat enkel de beste tien renners per team tellen. Bij DSM heeft de nummer 6 over dit jaar amper punten, als er één met een uitschieter is de komende weken, tellen die punten meteen keihard mee. Als Pietje die nu 11e staat bij DSM 9e wordt in de Ronde, levert dat netto meer op dan wanneer Klaasje die nu 11e staat bij Wanty 9e wordt.
29 maart 2022 10:16
Dit lijkt me een logisch gevolg van het wegjagen van je beste renners en je niks aantrekken van kritiek. Sta je dan, met je 'cooperation'. Het lijkt mij eerder mismanagement.

Dan kan men dit jaar nog met de schrik vrijkomen, zeker als SKA een goed voorjaar rijdt en Bardet nog eens een redelijk klassement of een etappe in een grote ronde. En dan hebben ze Arensman en Leknessund die mogen verrassen, maar daarbuiten is de spoeling erg dun. DSM is het enige WT-team dat dit jaar nog geen overwinning heeft behaald. Mooi systeem dat ze nog 2 jaar kunnen profiteren van een uitschieter (2020), maar op deze manier valt eind volgend jaar de bijl alsnog.
    29 maart 2022 10:20
    De leegloop zal vermoedelijk doorgaan, een renner als SKA is na dit jaar vrij en blijft gewild en wat gaan Bardet en Arensman doen? Dit seizoen bleek al dat Iwan niet meer grote(re) namen naar zijn brigade kon halen en dus is de ploeg piepjong en de balans verstoord tussen talent en ervaring.
29 maart 2022 10:23
Top gedaan WF! Hier was ik al een tijdje naar op zoek, 'live' per week bij kunnen houden hoe het er in de degradatiezone voorstaat, en dan met name voor Lotto. Leuk als dit regelmatig (wekelijks) bijgehouden kan worden.
29 maart 2022 10:34
Mooi artikel, heel goeie grafieken erbij.
Wat mij daardoor voor het eerst opvalt is hoe slecht Education First eigenlijk van start gegaan is. Op hen heeft DSM ondanks het uitblijven van een eerste overwinning de voorsprong nog stevig vergroot.
Zij moeten echt gaan hopen dat Carthy, Chaves en Padun punten gaan pakken in de rondes of Bettiol en Valgren weer opstaan in het eendagswerk, anders kunnen zij nog wel eens onverwachts in de problemen geraken. Allemaal erg bleek tot hiertoe, en Cort NIelsen ook in de lappenmand.
Bovendien haalt Vaughters de neus op voor alles wat geen WorldTour is, daar zou hij zichzelf wel eens in de voet mee kunnen schieten.
    29 maart 2022 10:46
    Powless (nu geblesseerd?) en Carr zijn ook goede opkomende renners, maar dat verandert niets aan wat je terecht opmerkt.

    Ook Astana moet dringend in actie schieten of ze worden overspoeld door de teams achter hen - met Lutsenko out en Moscon in de Bettiol-rol gaat het daar afhangen van MAL en De la Cruz in rittenwedstrijden.
    29 maart 2022 18:24
    Ja, de relatief 'horizontale' lijnen van Israel en EF vielen mij ook meteen op. EF zie ik nog wel opkrabbelen, maar bij Israel heb ik mijn twijfels.

    DSM zit aan de bovenkant van het spectrum waardoor hun relatief matige curve minder opvalt. Ze hebben marge, maar ook weer niet zoveel dat ze achterover kunnen blijven leunen.
29 maart 2022 10:41
Goed verhaal, al denk ik dat de tijd van DSM dit seizoen nog wel komt met vooral SKA en Bardet.
29 maart 2022 10:43
Grafiekje is inderdaad mooi. Verder is het vooral leuk voor freaks en niet meer dan dat. Want zelfs als de Uci haar eigen regels zou volgen (al twijfelachtig), zal het beste PCT amper startrecht problemen hebben aangezien er geen enkele indicatie is van een groei aan sterke PCT’s. Kortom, Lotto of wie dan ook zullen ook als PCT de voor hen belangrijke koersen rijden.
29 maart 2022 10:46
Zal 'degradatie' echt iets zijn om voor te waken? Misschien is terug naar de basis wel goed.
    1 april 2022 09:46
    Met hun opleidings filosofie zouden ze wellicht beter als pro conti doorgaan. Ze kunnen ook moeilijk omgaan met toppers, dus dan is niet mee moeten doen met de top misschien juist een zegen
29 maart 2022 10:48
Team DSM rijdt onder een Duitse licentie en is dus geen Nederlandse ploeg, de opzet en kader mag dan Nederlands zijn maar juridisch is het een Duitse ploeg.
    29 maart 2022 11:02
    https://www.wielerflits.nl/nieuws/team-dsm-wordt-officieel-weer-nederlandse-ploeg/
    29 maart 2022 11:04
    Per 2022 rijdt DSM weer op een nederlandse licentie dacht ik.

    PS: Wat Nico dus zegt.
    29 maart 2022 11:15
    @Nico

    Grote fout van mij dan.
29 maart 2022 11:08
Krijgt Nederland eindelijk zijn procontiploeg :)
    29 maart 2022 15:55
    Hahahaha, dat zou wat zijn!
Ik vind het altijd mooi hoe optimistisch de social media manager van DSM blijft. Dan lees je op Twitter: Our best rider was ... (willekeurige renner) today, finishing 97th, safely tucked up in the bunch after a hard day of work by the team!
29 maart 2022 11:46
Ik neem aan dat het vanaf nu een jaarlijkse evaluatie gaat zijn, met jaarlijks kans op degradatie? In dat geval is dsm volgend jaar zeer kwetsbaar na een minder 2021 en nog weinig punten in 2022.
    29 maart 2022 12:03
    Neen, volgens mij niet, de licenties worden opnieuw toegekend voor drie jaar. Vandaar het grote belang.
    Of je neemt eens de moeite het artikel te lezen...

    Quote:
    Op basis van al die punten, deelt de UCI aan het einde van het jaar WorldTour-licenties uit voor 2023, 2024 en 2025 aan de eerste achttien teams op de ranking.
29 maart 2022 13:09
Misschien ook nog goed om te noemen dat 2020 een jaar was met veel minder koersen en dus ook veel minder punten om te verdienen.
Je zou namelijk verwachten dat 2021 een groter aandeel van de punten op had geleverd.

Dat maakt de trend nog zorgelijker.
29 maart 2022 16:10
Dat zou zo maar kunnen gebeuren. Voor een appel en een ei op WT niveau blijven koersen, lukt geen enkel team. Met de exodus van vele toppers en hun eigenwijze aanpak, is dat nogal voor de hand liggend. Hun directe concurrenten presteren in wezen allemaal beter.
30 maart 2022 11:34
Het probleem van DSM is dat ze geen wielrenners onder contract hebben staan voor 2022 die ze veel plaatsen voor de belangrijkste wedstrijden zal opleveren. Ze hebben geen Vd Poel nog hebben ze een sprinter die ze veel punten op zal leveren. Aansluiten bij de top van de PCT zal al lastig genoeg zijn omdat zelfs als WT ploeg ze het minder doen dan de top van de PCT. Als ze degraderen lijkt me de belangrijkste taak voor de DSM ploeg om een of zelfs meerdere sprinter te contracteren die veel punten kunnen pakken.
1 april 2022 09:43
Mooi overzicht. Wel soms wat warrig omdat regelmatig onduidelijk is of het aantal of percentage nou over 2022 is, of over 2020 tot nu.

Reacties zijn gesloten.