Steeds meer fietsers raken gewond, fietsclubs willen dat Tweede Kamer ingrijpt
Fietstoerisme De politiek moet ingrijpen om het aantal verkeersongevallen met fietsers te laten afnemen. Dat vinden onder meer de Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland en Artsen voor Veilig Fietsen naar aanleiding van het rapport ‘Staat van de Verkeersveiligheid 2025’ van SWOV (het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidonderzoek, red.).
In het rapport werd duidelijk dat fietsers opnieuw de grootste groep slachtoffers in het verkeer zijn. Ook liet het rapport zien dat steeds meer fietsers ernstig gewond raken of omkomen in het verkeer.
En dus moet er landelijk worden ingegrepen, vinden bovenstaande partijen. In opdracht van de Fietsersbond heeft economisch bureau Decisio onderzocht welke maatregelen er genomen kunnen worden om het aantal fietsongevallen af te laten nemen. Een belangrijke maatregel kan zijn om voortaan binnen de bebouwde kom nog maar dertig kilometer per uur te mogen rijden met de auto. Daarmee zouden dertien doden en zeshonderd ernstige ongevallen voorkomen kunnen worden.
Succes in Amsterdam
Volgens de Fietsersbond laat het verkeersbeleid in Amsterdam zien dat het verlagen van de snelheid in de bebouwde kom werkt. Eind 2023 voerde de stad dertig kilometer per uur in als norm binnen de bebouwde kom. Het aantal ongevallen op deze wegen daalde met elf procent, vooral onder kwetsbare weggebruikers zoals fietsers.
Volgens de Fietsersbond, Veilig Verkeerd Nederland en Artsen voor Veilig Fietsen moet dit nu overal in Nederland gebeuren. Volgens hen is het verlagen van de snelheid binnen de bebouwde kom een kleine aanpassing in het ‘Reglement voor Verkeersregels en Verkeerstekens’, maar met een groot effect. De Kamercomissie voor Infrastructuur en Waterstaat bespreekt overigens op 17 december de verkeersveiligheid.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.