Sam Oomen vervangt Wilco Kelderman in de Giro d’Italia

dinsdag 16 april 2019 om 14:08
Sam Oomen vervangt Wilco Kelderman in de Giro d’Italia

foto: Cor Vos

De kogel is door de kerk: Sam Oomen vervangt Wilco Kelderman in de aankomende Giro d’Italia. Dat heeft Team Sunweb bekendgemaakt in een perscommuniqué. Verder zal de Australiër Jai Hindley als vervanger optreden van de eveneens geblesseerde Martijn Tusveld.


Het is geen verrassing dat Team Sunweb Oomen alsnog naar de Giro stuurt. Kopman Tom Dumoulin liet eerder al weten dat de Brabander dé ideale vervanger zou zijn van Kelderman, die in de Ronde van Catalonië geblesseerd uitviel. “Sam Oomen is de enige renner die qua niveau in de buurt komt van Kelderman”, was Dumoulin duidelijk.

De ploegleiding is het eens met zijn kopman, waardoor Oomen zich mag opmaken voor La Corsa Rosa. “De Giro d’Italia is het hoofddoel van de ploeg”, zo legt ploegleider Marc Reef uit. “Sam was vorig jaar supersterk met een negende plaats in het eindklassement. Dit jaar zal de focus meer liggen op het ondersteunen van Tom, met name in de cruciale bergetappes.”

Oomen – die aanvankelijk de Tour de France zou rijden – kijkt uit naar de Italiaanse ronde. “Het is ontzettend jammer dat Wilco niet kan starten in de Giro. Het is moeilijk om hem te vervangen, maar ik zal mijn best doen. Ik ben blij om voor Tom te kunnen werken”, aldus de 23-jarige klimmer.

Geen Ardennenklassiekers, maar trainingskamp op Tenerife 
Oomen moet zijn programma wel drastisch omgooien. Aanvankelijk zou hij deelnemen aan de Ardennenklassiekers, maar nu wacht er een trainingskamp op Tenerife. Oomen zal zich van 17 april tot en met 3 mei voorbereiden op het Spaanse eiland, samen met kopman Dumoulin, Jan Bakelants, mede-vervanger Hindley én Robert Power.

“Het zal kortom een andere aanloop worden richting de Giro d’Italia”, zo concludeert Oomen. “Zeker in vergelijking met vorig jaar. De Giro is echter een prachtige wedstrijd. We hopen er het beste van te maken.”

 flag-it Giro d’Italia-selectie flag-de Team Sunweb 2019
flag-be Jan Bakelants
flag-nl Tom Dumoulin
flag-us Chad Haga
flag-au Chris Hamilton
flag-au Jai Hindley
flag-nl Sam Oomen
flag-au Robert Power
flag-be Louis Vervaeke

Dit artikel delen:

64 Reacties

zwiggelbig 16 april 2019 om 14:08

Yes!!

madeinstars 16 april 2019 om 14:10

De enige logische keuze. Een voordeel voor Sunweb is (en Dumoulin) is dat Oomen geen schaduwklassement meer hoeft te rijden. Heeft vorig jaar al een top-10 gehaald, dus dat zal niet meer zo belangrijk voor hem zijn. Dat geeft hem de ruimte om zijn krachten te sparen voor de momenten waarop hij echt wat voor TD kan betekenen.

VerstandOpNul 16 april 2019 om 14:20

Ja joh.. wie maalt om top 10 noteringen in grote rondes als je voor Dumoulin mag knechten..

madeinstars 16 april 2019 om 14:27

Oomen zal er vast zelf wel om malen, maar het lijkt me verstandiger voor Sunweb om hem puur als knecht te laten starten. Het lijkt me ook iets dat Dumoulin moet eisen. ALs een uitgeruste Oomen het verschil kan betekenen tussen de Giro winnen en tweede worden, dan weegt dat natuurlijk altijd zwaarden dan een eventuele 9e plaats voor Oomen zelf. Zeker nu zijn vormpijl en aanloop toch een beetje geimproviseerd zijn.

Groningen 16 april 2019 om 17:12

Komt hij nog in aanmerking voor het jongerenklassement?
Niet dat dat heel zwaar zal wegen, en bovendien zal ook daar genoeg tegenstand zijn, maar het zou een persoonlijk doel kunnen zijn

ChefSpijker 16 april 2019 om 14:11

En Hindley vervangt Tusveld. Is ook mee op trainingskamp. Komt uiteindelijk toch gewoon een prima ploeg te staan voor de bergen.

rahimns 16 april 2019 om 14:12

Toch gewoon zonde dit… hieruit blijkt toch overduidelijk dat Sunweb in de ondersteuning gewoon tekort komt….

madeinstars 16 april 2019 om 14:24

Tja. Dat is inmiddels al wel genoeg opgemerkt. Het zal wel zo zijn dat het budget niet veel meer toelaat, want ze zullen niet voor de lol zo’n smalle selectie hebben. Kelderman zal ook niet de goedkoopste zijn en dan is het zonde dat zo’n jongen toch altijd weer uitvalt.

Rhohan 16 april 2019 om 14:25

Beetje voorbarig om dit te stellen, terwijl er nog geen kilometer gereden is. Ik vind de Giro één van de meest onvoorspelbare koersen die er zijn. Vervaeke, Hamilton, Power, Bakelants. Allemaal prima klimmers als ze een goede dag hebben en mannen met meer ervaring dan Curvers in het peloton ga je niet snel vinden. In mijn ogen geen verkeerde ploeg, maar veel hangt af van de vorm (ook van Tom)

Random wielerliefhebber. 16 april 2019 om 14:28

Ik vind dat de klimploeg van Sunweb niet onderdoet aan die van Jumbo Visma, sterkste 3 (kopmannen) aardig gelijkwaardig en daarachter heb je oa Power en Hindley of Kuss en Bouwman zoiets.

Wielerfan999 16 april 2019 om 14:37

Nou nou, de knechten van Jumbo Visma zijn echt wel een stuk beter dan die van Sunweb. Power en Hindley noem je nu, die vind ik een stuk minder dan Tolhoek, De Plus of Gesink.

rahimns 16 april 2019 om 14:39

Dan ga je dus wel heel makkelijk voorbij renners als Gesink, Tolhoek, De Plus en de Tier en dan laat ik mannen als Powless en Vinegaard nog buiten beschouwing.

kielabokki 16 april 2019 om 14:47

Maak maar eens bij je eigen ploeg dit soort opmerkingen.

S. Morgenstern 16 april 2019 om 14:14

Goede oplossing. Uitstekende ploeg zo voor de Giro.

sven241 16 april 2019 om 14:21

Tom had gewoon lekker naar de Tour moeten gaan. Heb er een hard hoofd in voor de Giro

Random wielerliefhebber. 16 april 2019 om 14:25

Oomen uitstekende keuze, ga er vanuit dat hij nu voor de dubbel Giro-Tour gaat?

Hindley had ik niet gedacht maar waarom niet.

Ruben_ 16 april 2019 om 14:25

Hmmm. Trainingskamp tot 3 mei.

Doet Dumoulin dan dit jaar niet mee aan LBL? Zou ik wel jammer vinden eerlijk gezegd.

madeinstars 16 april 2019 om 14:28

Jawel. Dumoulin rijdt LBL gewoon.

Japsie 16 april 2019 om 14:25

Ik denk dat ze er niet eens zoveel zwakker op worden zo.

dani 16 april 2019 om 14:33

Nee, en ze waren al vrij zwak….. Tom moet echt Baas zijn anders is hij kansloos. Buiten het feit dat de andere klasm toppers wel een sterkte ploeg hebben. Buiten Tom en Sam kan toch niemand echt mee in de bergen.word een beetje zoals in de vuelta tegen Aru. die ploeg sloopte hem. #steekeenkaarsjeaan

ChefSpijker 16 april 2019 om 14:37

Deze ploeg is toch wel stukken sterker dan toentertijd. Toen had ie Craddock en een sprinttrein (van Degenkolb) mee. En belangrijker nog: Tom is zelf stukken beter geworden bergop. De huidige Tom was die etappe niet gelost bij Aru.

dani 16 april 2019 om 14:45

Dat is ook zo @ChefSpijker,. Maar nu zullen ze hem niet meer onder schatte. Ik vind het gewoon wat weinig voor zo’n klasbak als Tom.

assen 16 april 2019 om 14:36

Ha ha, uiteindelijk is de ploeg van Sunweb van de Giro er misschien alleen maar beter op geworden…

xistnc 16 april 2019 om 14:39

Ja, ha ha. Ja.

odiel 16 april 2019 om 16:18

haha, ja ja.

thorsen 16 april 2019 om 18:29

Jaja, ha!

girardengo 16 april 2019 om 19:16

enzovoort

LaurentJalabert 16 april 2019 om 14:36

Eigenlijk gewoon een hele sterke ploeg die moet kunnen meedingen voor de eindoverwinning met Dumoulin.
De concurrentie is echter wel moordend. Heb er nu al zin in. Bernal, Roglic en Dumoulin! Jeetje wat zitten er toch veel mensen te kafferen over de Tour. De Giro is the place to be dit jaar!

Het enige wat ik me afvraag, rijdt Oomen LBL? Daar was hij vorig jaar al echt sterk.

kielabokki 16 april 2019 om 14:46

The place to be als je meer van de Giro bent ja. Niet als je meer van het hoogste podium bent, want dat is zonder enige twijfel de Tour. En dat zal ie, ongeacht de wens van vele puristen en liefhebbers, ook blijven.

Mwielerfan 16 april 2019 om 19:39

Denk dat veel mensen zitten te kafferen omdat dumoulin en sunweb vorig jaar de kans van z’n carrière gemist hebben om de tour te winnen. Het was op voorhand duidelijk dat froome vermoeid zou starten, een frisse dumoulin had wel kans gemaakt tegen thomas

Imbatido 16 april 2019 om 14:47

In 2017 1e met:
Bauhaus, Geschke, Haga, Kelderman, Lunke, Preidler, Stamsnijder, Ten Dam

In 2018 2e met:
Curvers, Haga, Hamilton, Hofstede, Oomen, Ten Dam, Vervaeke

Ik denk dat ze dit jaar met hun sterkste team gaan van die jaren. Power en Hindley hebben misschien nog niet echt naam gemaakt bij de profs maar zijn wel renners die tot goede klimmers kunnen uitgroeien. Stuk voor stuk behoorlijke klimmers.

Johnny7 16 april 2019 om 16:30

Eens, ik verwacht veel van Power. Ik denk dat hij er heel lang bij kan blijven in de bergen. Als Oomen ook zijn niveau haalt heeft Dumoulin 2 sterke mannen tot diep in de finale bij zich hopelijk.

Bakelants heb ik ook wel eens goed zien klimmen maar wat we van hem en Varvaeke moeten verwachten weet ik niet, niet veel gok ik zo.

Mwielerfan 16 april 2019 om 19:40

Denk ook dat ze echt goed kunnen worden. Voor nu heb je alleen iets aan hoe goed ze nu zijn helaas

Fuubs 16 april 2019 om 14:57

Begrijpelijk, maar ik vind t toch wel jammer. De jongerentrui in een grote ronde zal dit jaar een stuk lastiger worden voor Oomen, denk ik.

dani 16 april 2019 om 14:59

Egan Bernal

Fuubs 16 april 2019 om 15:00

Daarom juist

dani 16 april 2019 om 15:04

Oomen had anders toch ook geen kans….

Fuubs 16 april 2019 om 16:05

Bernal zou de tour toch niet rijden, of iig niet voor een klassement.
Anders: welke jongere wordt er dan beter geacht die de tour gaat rijden?

miguelon 16 april 2019 om 16:47

@Fuubs, Gaudu, Mas, Martinez…. Concurrentie genoeg

Fuubs 16 april 2019 om 17:14

@miguellon, als t een beetje mee zit, is Sam beter over 3 weken volgens mij. (Ik zag al dat “men” heel druk sam aan t vergelijken was op pcs). Ik blijf t een gemiste kans vinden.

Mwielerfan 16 april 2019 om 19:41

Oomen rijdt wel even podium Vuelta zoals mas inderdaad. Ooh nee hij is beter nog

Fuubs 16 april 2019 om 21:02

Euh ja dat denk ik/hoop ik. Een jaar jonger top 10 giro rijden, schat ik hoger en voornamelijk ook heel anders in dan een jaar ouder top 3 vuelta rijden. Maar goed, de kans dat we t gaan kunnen bekijken is iig overboord.

Bever 16 april 2019 om 14:57

Jai Hindley heeft een prima Vuelta gereden dus dat is een goede keuze. Ik vind het jammer voor Sam dat hij blijkbaar is gezwicht onder de druk maar goed hij is nog maar 23. Als je de Tour kunt rijden dan moet je dat doen. Het zou zomaar door omstandigheden, je weet maar nooit, de enige keer kunnen zijn.

Jean Dumas 16 april 2019 om 15:02

Hakken over de sloot. Ik zou nu Kelderman voor de Tour proberen, en Sam naar de Vuelta.

T80JZ 16 april 2019 om 15:26

Enige verstandige keuze, maar waarom niet eerder? Dan had Oomen zich eerder kunnen gaan voorbereiden op de Giro. Hij kon Dumoulin vorig jaar alleen in de voorlaatste etappe bijstaan, maar is nu een jaar verder in zijn ontwikkeling, dus hopen dat dat beter gaat.
Oomen in de Giro volledig in dienst van Dumoulin en dan de Vuelta voor een hoge eindklassering. Combinatie Giro – Tour te zwaar voor 23-jarige Oomen.
Kelderman, mits op tijd hersteld, Tour en de Vuelta.

Bever 16 april 2019 om 15:52

Ik hoop het duo Kelderman/Oomen terug te zien in de Vuelta (ik denk nog steeds met veel plezier terug aan 2017) maar ik ben bang dat Sunweb vasthoudt aan het beleid dat 2 grote rondes in een jaar te veel is voor jonge renners.

Witte Trui 16 april 2019 om 15:29

Prima besluit van de ploeg en het team lijkt sterk genoeg voor Tom. Kelderman versus Oomen is vergelijkbaar (Oomen wellicht iets constanter al) en Hindley voor Tusveld is gelijkwaardig. Denk dat Sunweb met Power, Bakelants en Vervaeke (die aanmerkelijk beter schijnt te zijn dan vorig jaar) prima voor de dag kan komen. Zal veel van Dumoulin zelf afhangen en van het koersverloop (gesloten tempo rijden of niet).

montventoux 16 april 2019 om 16:00

Was allemaal ingecalculeerd in de berekeningen van KPMG. Dumoulin wint de Giro. Dik. 2 vingers.

(We weten allen dat het schijnbewegingen van de ploeg zijn. Alles op de Tour.)

Zjoske 16 april 2019 om 16:55

Jammer, ik had liever Oomen op volle sterkte in de Tour gezien dan dat ik Dumoulin de Giro zie winnen.

Bettinwel 16 april 2019 om 17:21

Prima. Ik had sowieso Oomen meegenomen i.p.v. Kelderman. De reden lijkt me duidelijk.

IlPirata 16 april 2019 om 17:48

Volkomen logisch

Fort 16 april 2019 om 18:38

Op papier hun beste Giro team tot nu toe. Ik vond Sam dit jaar nog niet overtuigen, dus hopelijk krijgt hij zijn beste vorm nog op tijd.

Jungle Man 16 april 2019 om 19:03

Als de Giro het hoofd doel van sunweb is en daarom oomen opgeofferd word, dan mag dumoulin absoluut niet verzaken en is ie haast gedwongen de giro te winnen. Tour zie ik dan als ‘tussen’ rondje met wellicht doel groene trui voor bling. Met Vuelta nog over om het seizoen nog goed te maken, indien er te weinig wordt gewonnen.

Mwielerfan 16 april 2019 om 22:03

Matthews won alleen doordat Sagan uitviel, demare uitviel en kittel uitviel. Kleine kans dat dat weer gebeurd

Romāns Vainšteins 16 april 2019 om 20:17

Als Dumoulin het ergens verkloot aan het begin zou ik als ploeg en masse de diagonale blafhik oplopen en met de besten op hoogtestage vd tour gaan. Misschien wat kip inslaan.

Geit in mijn Kelderman 16 april 2019 om 21:47

Hoe doe je dat? En masse de blafhik oplopen?

Mwielerfan 16 april 2019 om 22:06

Even bij pdm te rade gaan

jp.vanoosterhout 16 april 2019 om 21:58

zo slecht vind ik dit team niet,al zijn de meeste wel wisselvallig in de bergen..
maar aan de andere kant als ze allemaal 1 of 2 goede dagen hebben kom je toch een heel eind..in de steile klimmen staan toch de meeste er alleen voor,en hopen dan op een top oomen !

Mwielerfan 16 april 2019 om 22:07

Als die dagen dan ook nog eens allemaal netjes verspreid vallen. What are the odds?

  • 1
  • 2