Remco Evenepoel stuurt twee voorstellen voor wedstrijdprogramma naar Red Bull-BORA-hansgrohe
Zien we Remco Evenpoel komend voorjaar voor het eerst in de Ronde van Vlaanderen? Het zou zo maar kunnen. De olympisch kampioen heeft twee conceptwedstrijdprogramma’s naar het management van Red Bull-BORA-hansgrohe gestuurd. De een is een ‘klassiek programma’ met klassiekers en de Tour de France, de tweede een combinatie tussen de Giro d’Italia en de Tour.
REV doet zijn verhaal bij Het Laatste Nieuws. “Op dit moment ligt een plan-A en een plan-B op tafel”, zegt hij. De Tour is in beide gevallen het hoofddoel. “In principe wel, al staat ook dát nog niet 100% vast. Het is een wat atypische Tour. Lastig. Van alles wat, overal. Maar wel aantrekkelijk. Het zal opnieuw een leuke challenge zijn. Maar er zijn nog andere, mooie doelen.” Het staat al wel vast dat Evenpoel niet eerder dan februari – de Volta ao Algarve of de UAE Tour – zal beginnen aan zijn seizoen.
“Het eerste plan bevat een klassieke campagne, het tweede de Giro”, legt hij uit. “Op basis van het rittenschema van de Giro, dat ze binnenkort bekendmaken, bekijken we intern en in onderling overleg wat er fysiek en qua training allemaal haalbaar is. Met ook het WK op het einde van het seizoen in het achterhoofd, want daar wil ik nog eens top zijn. Na de Tour zal de stekker er dus opnieuw uitgaan om me vervolgens, via onder meer de GP’s Québec en Montréal, klaar te stomen voor de Canadese regenboogkoersen.”
Momenteel bestudeert Red Bull-BORA-hansgrohe de voorstellen van Evenepoel, die volgens hemzelf altijd opofferingen met zich meebrengen voor bepaalde koersen. Als men bepaalt dat de Belg de Giro niet gaat rijden, ontstaat voor Evenepoel de mogelijkheid om eens te proeven van Milaan-San Remo en/of de Ronde van Vlaanderen. “Zolang het maar niet ten koste gaat van het ideale traject richting Tour”, zegt hij. Na de bekendmaking van het Giro-parcours eind deze maand, valt de beslissing.

In koersen waarin slechts een paar teams knokken om die positie lijkt hij met een goed team zich wel staande te kunnen houden, maar in Milaan San Remo is het onmogelijk om continue van voren te blijven als het er om gaat, daar is kunst en vliegwerk en lef voor nodig, niet iedere renner past dat.
En in Vlaanderen zou hij voor de winst kunnen gaan als er vroeg genoeg een afscheiding is met een grote groep sterkere renners, als het daar lang knokken wordt om de posities dan vrees ik dat hij ook in die koers te vaak een slechte positie goed moet maken wat hem op zal breken.
Maar goed, ik zie het hem graag proberen.