Rapportcijfers 2022: Israel-Premier Tech – Wijsheid komt met de jaren, maar daar koop je niets voor
Houle boekte in Foix misschien wel de zege met het mooiste verhaal van 2022 - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
donderdag 24 november 2022 om 12:00

Rapportcijfers 2022: Israel-Premier Tech – Wijsheid komt met de jaren, maar daar koop je niets voor

Nu het wielerseizoen 2022 erop zit, kunnen we de balans opmaken. In de rubriek Rapportcijfers legt WielerFlits alle achttien WorldTour-teams en vier ProTeams langs de meetlat, van het laagste geklasseerde team op de UCI Ranking naar het hoogste. De community mag daar vervolgens een cijfer aan geven. Vandaag de eerste WorldTour-degradant: Israel-Premier Tech.

Doelen 2022

Op de ploegenpresentatie van Israel-Premier Tech halverwege januari presenteerden ploegeigenaren Silvan Adams en Ron Baron, nieuwe geldschieter Jean Bélanger en teammanager Kjell Calström hun ambities voor het seizoen 2022. Ze mikten vooral op ritzeges in de grote rondes, een monumentale zege en een betere plaats op de UCI Team Ranking. In 2021 eindigde de Israëlisch-Canadese ploeg op de tiende plek. Voornaamste renners die daarvoor moesten zorgen: Jakob Fuglsang, Giacomo Nizzolo, Sep Vanmarcke, Michael Woods en… Chris Froome. Ook Itamar Einhorn kreeg meer verantwoordelijkheden.


Klassiekers

Israel-Premier Tech ging met een duidelijk ambitie naar de klassiekers. Maar een monument winnen bleek veel te hoog gegrepen. Dichterbij dan een tiende plek voor Michael Woods in Luik-Bastenaken-Luik, kwam de ploeg niet. De Canadese routinier zette in de Waalse Pijl (zesde) ook meteen het beste resultaat van de Israëliërs neer. Maar met name Fuglsang, Nizzolo en Vanmarcke schitterden door afwezigheid. Geen van hen kwam maar ook in de buurt van topvorm. Verzachtende omstandigheid is misschien wel dat de ploeg in het voorjaar geteisterd werd door ziekte, blessures en corona. De ziekenboeg was zo vol, dat het team zelfs moest afzeggen voor de Ronde van Vlaanderen wegens een tekort aan renners.

Fuglsang was geen schim van de renner die hij bij Astana was – foto: Cor Vos

Belangrijkste resultaten
flag-be Waalse Pijl – 6(Michael Woods)
flag-it Luik-Bastenaken-Luik – 10(Michael Woods)
flag-it Omloop Het Nieuwsblad – 11(Simon Clarke)


Grote rondes

Omdat de ploeg had aangegeven in de grote rondes voor ritzeges te gaan en het ontberen van klassementsrenners, mogen we de ploeg niet afrekenen op eindklassementen. Dat is ook terug te zien in de resultaten. In de Giro d’Italia was Alessandro De Marchie op plek 92 de beste renner, in de Tour was dat Hugo Houle als 23steen in de Ronde van Spanje eindigde Carl Frederik Hagen als 34ste. Daarmee was hij daar de beste renner in het eindklassement. Wat betreft ritzeges in de Giro en de Vuelta kunnen we kort zijn: die waren er niet. Nizzolo kwam in de Giro niet verder dan een derde en vijfde plaats, terwijl Daryl Impey in rit vijf de enige was die een top-5 in Spanje realiseerde. Hij werd tweede in de vijfde etappe.

Belangrijkste resultaten
flag-it Giro d’Italia – 0 ritzeges
flag-fr Tour de France – 2 ritzeges (Simon Clarke, Hugo Houle)
flag-es Vuelta a España – 0 ritzeges

Van geen contract op 1 januari naar winnen in de Tour een half jaar later: Simon Clarke – foto: Cor Vos


Overige wedstrijden

Behoudens de twee ritzeges in de Tour, won Israel-Premier Tech slechts twee keer op WorldTour-niveau. Patrick Bevin won een etappe in de Tour de Romandie, terwijl Impey datzelfde deed in de Ronde van Zwitserland. Wat betreft de eendagskoersen, was de score voor Israel-Premier Tech pover. Ze reden in totaal 75 stuks, omdat ze hard streden tegen de degradatiezone. Daarvan werden slechts twee gewonnen: Fuglsang was de beste in de Mercan’Tour Classic Alpes-Maritimes (waar Woods tweede was), terwijl Vanmarcke in de Verenigde Staten de zwak bezette Maryland Cycling Classic won. Voorts waren er slechts nog twee tweede plekken en vier derde plaatsen, buiten vier nationale kampioenschappen.

Ook in de rittenkoersen hield het niet over voor Israel-Premier Tech. Bevin (Ronde van Turkije) en Woods (La Route d’Occitanie) wisten er beiden eentje te winnen, maar daarnaast stond er alleen in Gran Camiño (Woods, tweede), de Arctic Race of Norway (Houle, tweede) en de Ronde van Zwitserland (Fuglsang, derde) een renner van Israel-Premier Tech op het eindpodium. Daarnaast waren er nog vijfde plekken in de Ronde van Hongarije (Hagen) en de Tour of Britain (nieuwkomer Dylan Teuns, die halverwege het seizoen overkwam van Bahrain Victorious), maar verder hield het niet over. Israel-Premier Tech degradeerde terecht en kwam bij lange na niet aan de tiende plek op de Team Ranking van 2021.

Vooral het onvermogen om te doorselecteren is Israel-Premier Tech duur komen te staan. De gearriveerde namen gaven niet thuis, behoudens aanwinsten Simon Clarke, Hugo Houle en Dylan Teuns in het najaar. Toch was er wel een lichtpuntje in de vorm van toptalent Corbin Strong. De 22-jarige Nieuw-Zeelander maakte een sterke ontwikkeling door en luisterde zijn eerste profjaar op met een zege in de eerste etappe van de Tour of Britain. Strong werd daarna ook nog vijfde in de door Mathieu van der Poel gewonnen GP de Wallonie en tweede in de Coppa Bernocchi.

Een van de weinige lichtpuntjes dit jaar: Corbin Strong – foto: Cor Vos

Belangrijkste resultaten
flag-ch Ronde van Zwitserland – flag-nr3 (Jakob Fuglsang) + ritzege (Daryl Impey)
flag-tr Ronde van Turkije – flag-nr1 + ritzege (Patrick Bevin)
flag-ch Ronde van Romandië – ritzege (Patrick Bevin)
flag-fr La Route d’Occitanie – flag-nr1 + ritzege (Michael Woods)
flag-fr Mercan’Tour Classic Alpes-Maritimes – flag-nr1 + flag-nr2 (Jakob Fuglsang, Michael Woods)


Eindcijfer

Aan het eind van alle rapporten telt WielerFlits de resultaten van de drie onderdelen bij elkaar op en presenteert dan de gemiddelde cijfers per ploeg in een apart artikel.

RIDE Magazine
11 Reacties
Sorteer op:
24 november 2022 11:26
Aan ambitie geen gebrek bij dit team, aan realiteitszin wel. Een blinde zag natuurlijk al aankomen dat het niet veel zou gaan worden met dit team, tuurlijk: ze hebben wel wat last van o.a. zieken gehad, maar dat heeft elke ploeg wel. Het grote probleem blijft het aankoopbeleid: veel geld uitgeven aan (te) oude renners werkt gewoon niet en de ploeg schijnt dat maar niet te willen inzien. Dat de ploegbaas dan vervolgens tegen het einde van het seizoen begon te dreigen met juridische actie tegen de UCI als zijn ploeg terecht zou degraderen was wel het ultieme zwakte bod: het lag dus aan de regels en niet aan het eigen beleid?

De cijfers:
Klassiekers: 4 - hebben we ze wel gezien behalve misschien de ereplaatsten van Woods? En met een kern van 30 renners er geen 5 kunnen vinden die in Vlaanderen kunnen rijden? Kom op zeg!

Grote rondes: 6 - eigenlijk was dit ook niet geweldig, maar vooruit: in de Tour hebben ze hun best gedaan en de koers in diverse etappes mede kleur gegeven, plus met 2 ritzeges in het evenement van het jaar kun je ze moeilijk een onvoldoende geven.

Overig: 5 - de paar redelijke uitslagen kunnen toch niet verbloemen dat het over de hele linie heel erg mager was
24 november 2022 10:37
Eigenlijk op alle vlakken onvoldoende.
Ze hebben teveel renners aangenomen op basis van verleden en die allemaal richting einde carrière gaan. Als je dat met 1 renner doet is dat te verantwoorden, maar bij Israël sloegen ze hierin door.

Er is ook niet doorgeselecteerd waardoor het er allemaal heel ongelukkig uit zag wat er gebeurde.

Als ik de selectie voor komend seizoen zie, krijg ik eveneens niet het gevoel dat ze grondig evalueren wat er is misgegaan. De degradatie is een optelsom van drie seizoenen en in die 3 seizoenen zie je geen verandering. De paniekaankoop van Teuns, die zijn pieken in het seizoen al had gehad is daarin misschien nog wel extra pijnlijk.
24 november 2022 12:06
Dit team mag net zo snel weer weg als het opgericht is. Veel geld, geen visie, geen resultaten die in verhouding tot het geïnvesteerde geld staan. Over all een diepe onvoldoende.
24 november 2022 13:45
Een duimpje omlaag voor deze ploeg, kan er niet veel meer van maken.
24 november 2022 08:47
Wie had er in Februari nog geen contract?
24 november 2022 12:47
een 3,6: maar helaas ontbreekt de mogelijkheid om gewoon één eindcijfer te geven zowel als het toevoegen van decimalen.
24 november 2022 14:05
Ik zou het interessanter vinden om aparte punten te kunnen geven aan ploegleiding en aan renners in het plaats van aan verschillende types koers. Zeker bij deze ploeg, waar de renners zelf het niet noodzakelijk zo slecht deden.
24 november 2022 14:39
Het fijne van Israel Premier Tech is dat alle uitgerangeerde kneuzen die op zoek zijn naar veel geld voor weinig arbeid elkaar lekker kunnen opzoeken en dat iemand er voor betaald. Zo'n afvoerputje is op dit niveau onmisbaar wat mij betreft. We kunnen ook niet zonder Manchester United.
24 november 2022 20:01
De etappezeges in de Tour verdienen wat mij betreft wat meer tekst.
24 november 2022 16:12
3x een 3 gegeven: de 2 etappezeges in de Tour waren deftig, maar verder? Zelfs Woods was eigenlijk gewoon heel matig dit jaar. En verder hebben ze gewoon niet heel veel
24 november 2022 09:50
4-6-6 (gemiddeld 5,3).
Ze reden best een leuke Tour de France en waren daar succesvol, belangrijk want het is de grootste wedstrijd.
De magere score zou eigenlijk nog lager moeten zijn omdat dit team een berg geld heeft wat uitgegeven wordt aan renners die ver over hun top zijn. Froome, Fuglsang, Impey zouden samen best wel eens op 8-9 miljoen kunnen zitten en dat lijkt mij toch sportief gezien niet de handigste investering. Doe het dan gelijk goed en biedt Van Aert of Alaphilippe 8 miljoen per jaar en je krijgt normaliter meer waar voor je geld en je hebt ook je grote naam om mee te pochen.

Reacties zijn gesloten.