Primoz Roglic verlengt contract bij Jumbo-Visma tot en met 2023

dinsdag 10 september 2019 om 14:49
Primoz Roglic verlengt contract bij Jumbo-Visma tot en met 2023

foto: Cor Vos

Primož Roglič heeft aan alle onzekerheid een einde gemaakt: de Sloveense ronderenner heeft zijn contract bij Jumbo-Visma namelijk verlengd. De 29-jarige Roglič – die op weg lijkt naar de eindzege in de Vuelta a España – tekent bij tot en met 2023, zo laat de Nederlandse ploeg weten.


Tijdens de Ronde van Frankrijk wist De Telegraaf al te melden dat Roglič en Jumbo-Visma een mondeling akkoord hadden bereikt voor een contractverlening van drie seizoenen, maar dat was nog voor het aantrekken van Tom Dumoulin. De laatste tijd waren er dan ook geruchten over een mogelijke overstap naar UAE Emirates.

De Sloveen blijft echter gewoon koersen voor de ploeg van manager Richard Plugge. De klimmer annex tijdrijder tekende aan het einde van 2015 een contract bij de Nederlandse formatie, na enkele seizoenen bij het bescheiden Adria Mobil. Roglič wist vervolgens uit te groeien tot een van de beste ronderenners ter wereld.

Stormachtige ontwikkeling 
In 2016 liet Roglič al zien uitstekend te kunnen tijdrijden, met onder meer een verrassende tijdritzege in de Giro d’Italia. Het jaar daarop won hij de Volta ao Algarve en reed hij korte eindklasseringen in de Rondes- van het Baskenland en Romandië. Vorig seizoen won hij zelfs die laatste rittenkoersen en werd hij vierde in de Tour de France.

Dit jaar maakte Roglič indruk in het voorjaar met zeges in de UAE Tour, Tirreno-Adriatico en de Ronde van Romandië. Zo begon hij als absolute topfavoriet aan de Giro d’Italia, maar hij moest na drie weken koers genoegen nemen met de derde plaats. In de Vuelta a España lijkt Roglič wel op weg naar de eindzege, al moet hij nog enkele etappes overleven.

Dit artikel delen:

88 Reacties

Fieldbird 10 september 2019 om 14:51

Mooi, zou ook raar zijn als hij bijvoorbeeld verkast naar UAE ivm de komst van Dumoulin. Hij kan prima afdwingen om in de Tour medekopman te zijn en ik denk niet dat zijn plaats dan ingenomen zou worden door Tom.

JasperMollema 10 september 2019 om 14:51

Klasse zet van zowel Primoz als TJV!

limburgia 10 september 2019 om 18:17

TJV het nieuwe SKY .

west 10 september 2019 om 18:42

Onzin. Het Quickstep van het rondewerk.

Jotto-Lumbo 10 september 2019 om 14:51

Super! Gaan we nog veel moois aan beleven. Roglic is toch het geraamte van deze ploeg, belangrijk dat hij blijft.

Apemantus 10 september 2019 om 15:22

Geweldige renner maar om hem het geraamte van de ploeg te noemen is toch wel lichtelijk overdreven. Het geraamte van de ploeg is de omvattende visie die gehanteerd wordt. Van Tony Martin, Mike Teunissen, Steven Kruijswijk, Laurens de Plus tot en met Wout van Aert, George Bennett, Dylan Groenenwegen en Tom Dumoulin, het zijn allemaal toppers. En Primoz is geen uitzondering. Voor elk specialisme een scherp stuk gereedschap, en soms meer dan één.

tetedelacourse 10 september 2019 om 17:31

Geraamte is misschien niet het juiste woord. Maar dan toch wel de veelwinnaar en het grootste zekerheidje. Het gemak waarmee de man regelmatig rondjes van een week wint is echt indrukwekkend.

fietsvriend 10 september 2019 om 14:51

Mooi – echt een mooie ploeg is dit geworden.

Jandepandaman 10 september 2019 om 14:51

Super nieuws! Voor het eerst dat De Telegraaf een goede en betrouwbare bron had blijkbaar voor zowel Groenewegen als Roglic’s verlenging.

Franco Ballerini 10 september 2019 om 14:55

Zonneveld meldde het ook al als een vrijwel voldongen feit in zijn column vanmorgen. Toch wel goed geïnformeerd, ook al na zijn primeur over Dumoulin.

nobrakes 10 september 2019 om 15:14

Wat betreft wielrennen is telegraaf altijd goed geïnformeerd hoor. Daar zijn voorbeelden zat van

sooike 10 september 2019 om 15:33

Hoewel het absoluut niet mijn krant is zorgen ze vrijwel dagelijks voor nieuws, ook wielernieuws. Jouw conclusie is er eentje van iemand die af en toe wat leest of een keer een krantje koopt. Als je dagelijks de T. zou lezen zou je zelf inzien dat je bewering onzinnig is.

Baukema Tomoulin 10 september 2019 om 16:24

Telegraaf en AD: op het gebied van sport het best geïnformeerd en bijna altijd nieuws dat waar blijkt te zijn. Voor de rest rioolkranten: sensatiezoekers zonder goede achtergronden en/of analyses. Vaak zelfs pijnlijk verkeerde conclusies door bijvoorbeeld statistieken foutief af te lezen.

tetedelacourse 10 september 2019 om 17:33

En dat terwijl “de rest” toch gewoon onderdeel van dezelfde groep is (ad/persgroep) en 80% hetzelfde nieuws plaatst. Rioolcommentaar!

havana 10 september 2019 om 18:04

Het Onderkruipsel is doorgaans goed geïnformeerd (doch totaal onuitstaanbaar!!)

Franco Ballerini 10 september 2019 om 14:53

Goed nieuws. Nu nog één knecht van niveau de Plus erbij en dan kunnen ze Ineos verslaan.

Guushovd 10 september 2019 om 15:01

Dumoulin, Roglic als kopman, Kruijswijk de Plus en Bennet een stapje eronder, Gesink als wegkapitein en VanAert en Martin als diesels. Sterkste 8 voor een klassement van alle ploegen.

Franco Ballerini 10 september 2019 om 15:07

Mooie ploeg hoor. Ik hoop dat Kruijswijk het kan opbrengen om als meesterknecht te dienen. En dat Groenewegen bereid is de Tour te skippen.

jp.vanoosterhout 10 september 2019 om 15:15

een knecht van het niveau de plus erbij ,wat een onzin de ploeg is zo al de sterkste van alle ploegen,sommige zeggen ook dat ze b.v ben hermans aan moeten trekken..man,man ben hermans is helemaal geen goede keuze..kijk even wat ze al in huis hebben roglic,dumoulin,kruiswijk,kuss,gesink,powless,van aert,tolhoek,de plus,martin,bennett,bouwman..mijn god dan heb je een team !

Franco Ballerini 10 september 2019 om 15:21

Zo’n onzin is het niet. De Plus is de enige van TJV die ik dermate aan de kop heb zien sleuren dat er nog maar een man of tien konden aanhaken. En dat niet eenmalig.

Krul 10 september 2019 om 23:04

Onzin. Je hebt Dumoulin, Roglic, Kruijswijk, Bennett, De Plus, Van Aert, Martin, Kuss, Gesink, Groenewegen, Theunisse, Tolhoek die allemaal logischerwijs aanspraak maken op een tour selectie in 2020 en je mag maar 8 man mee.

Ik hoop echt dat Kruijswijk door zijn podium van dit jaar beseft dat dat zijn max in de tour wordt en dat ’n grote ronde winst in giro of vuelta nog realistisch is. Zet daar Kuss, Tolhoek en Gesink naast en dan heeft die een prima ondersteuning.

Monsalve 10 september 2019 om 14:53

Mooi, einde aan die hinderlijke speculaties obv Sloveense roddelkrant

bartp25 10 september 2019 om 14:56

Heerlijk nieuws, dacht al dat het onzin was van de Sloveense roddelpers.

dumoman 10 september 2019 om 15:23

Ik verneem dat Pocagar volgend jaar bij TJV gaat rijden; hij kan het zo goed vinden met Primoz !

Olly 10 september 2019 om 15:56

Volgens de “Ljubljana roeptoeteria” is het contract door Pogacar al getekend en onderweg naar TJV.

Nul verstand 10 september 2019 om 14:56

Heerlijk, dit. Zoals vaker gezegd, ik denk niet dat de komst van Dumoulin Roglic in de weg staat. De ondersteuning bergop bij Jumbo-Visma is prima (zo niet goed). Mooi dat Roglic dit ook ziet!

aru123 10 september 2019 om 14:58

Jaaaaaaa yesss lekker boem hoppaaa

De Speedies 10 september 2019 om 14:58

Wow, dit team wordt wel heel heel heel sterk… zoveel kapiteins op een schip moet toch ergens gaan knellen… Teunissen naar een andere ploeg? Bennett? Kuss?

Grobbel 10 september 2019 om 15:04

Van Popel is de enige vertrekker tot dusver. Alleen van De Tier, Leezer, Lindeman, Martens, Wynants en Powless is nog niet bekend of ze gaan blijven (de rest heeft al een contract voor volgend jaar), maar dat zijn sowieso allemaal knechten.

nickdt 10 september 2019 om 15:15

Verwacht dat Martens, Leezer en Powless wel mogen blijven. Je hebt ook wegkapiteins nodig in andere koersen (Leezer kan dat zijn in de sprinttreint/Vlaamse klassiekers) en Martens in grote rondes, wanneer Gesink en Martin er niet zijn.

ghostwriter 10 september 2019 om 15:17

Bennett, Teunissen en Kuss hebben alleen een doorlopend contract en het komt in de WT zelden voor dat iemand met een doorlopend contract toch van ploeg wisselt. Waar gaat het volgens jou precies knellen? Ze hebben nu drie (Kruijswijk, Roglic en Dumoulin) en een halve (Bennett) klassementsrenners en gezien het feit dat er drie grote rondes zijn lijkt me dat geen probleem. Teunissen is één van de kopmannen voor de klassiekers en krijgt verder regelmatig de kans om voor eigen succes te rijden (dat zal volgend jaar niets anders zijn). Kuss zou bij geen enkele WT ploeg een substantieel grotere rol krijgen dan hij nu bij Jumbo-Visma heeft.

Olly 10 september 2019 om 15:59

Alleen als je je eigen ambitie niet kan waarmaken zou je volgens mij weg willen bij deze ploeg. Er kan op alle terreinen meegedaan worden. Ik kan geen andere reden verzinnen om weg te gaan bij zo een sterke ploeg.
Nou mss als er bij een ander team met een grote zak geld gezwaaid wordt. Maar sportief gezien zie ik het niet.

lander luypaert 10 september 2019 om 14:59

schitterend nieuws!

xistnc 10 september 2019 om 15:04

Grapjas.

InsideInfo 10 september 2019 om 15:14

Dat nieuws kwam sneller dan ik verwachtte… maar dat van t darten, voetbal en entertainment komt er nog aan.
Edit: En hier was het al
https://twitter.com/JumboVismaRoad/status/1171402819716468736?s=19

rput 10 september 2019 om 15:01

Inderdaad mooi nieuws. Als Roglic de Vuelta wint dan heeft TJV 2x een 3e plaats en 1x overwinning in de drie grote rondes. Dan zit je bij de top 3 van de ronde-ploegen

ghostwriter 10 september 2019 om 15:13

Als het Roglic lukt om de Vuelta te winnen mogen we wel stellen dat Jumbo-Visma de best presterende wielerploeg van dit jaar is. Behalve de goede klassementen in grote rondes hebben ze tot nu toe ook 45 overwinningen behaald (alleen QuickStep en Bora-Hansgrohe hebben momenteel meer overwinningen) waarvan acht in de grote rondes. De kleine WorldTour rondes zijn sowieso door Jumbo-Visma (Roglic) gedomineerd en zelfs in de klassiekers hebben ze dit jaar een rol van betekenis gespeeld. Natuurlijk komen de meeste overwinningen van Roglic en Groenewegen maar verder hebben acht andere wielrenners van Jumbo-Visma iets gewonnen.

Franco Ballerini 10 september 2019 om 15:17

Ik ben het met je eens dat als Roglic de Vuelta wint TJV de best presterende ploeg van dit jaar is, maar in de klassiekers heeft bv alleen van der Poel al meer gepresteerd dan de hele TJV ploeg bij elkaar.

ghostwriter 10 september 2019 om 15:31

4e plaats in Kuurne-Bruxelles-Kuurne, 3e plaats in Strade Bianche, 6e in Milaan-Sanremo, 1e in Driedaagse Brugge-De Panne, 2e in E3 Harelsbeke, 5e in Gent-Wevelgem, 7e in Dwars door Vlaanderen en 7e in Parijs-Roubaix. In de meeste van die (semi-)klassiekers had Jumbo-Visma (en dan met name Van Aert) een grote invloed. Al met al speelde Jumbo-Visma zeker een rol van betekenis in de voorjaarsklassiekers.

Franco Ballerini 10 september 2019 om 15:39

Zeker niet slecht, maar de Panne streep ik weg. Van der Poel wint Brabantse Pijl, Dwars door Vlaanderen en AGR. Vierde Gent Wevelgem en RVV. Vind ik toch een indrukwekkender lijstje.

Rico. 10 september 2019 om 16:03

Ja, zeker als je lukraak overwinningen weg gaat strepen…

Franco Ballerini 10 september 2019 om 16:13

De Panne kun je toch niet in hetzelfde rijtje zetten? Dan kun je de GP Denain er ook wel tussen zetten.

dikkechaap 10 september 2019 om 17:04

Als je de Panne wegstreept, moet je ook de Brabantse pijl wegstrepen (en eigenlijk ook KBK).

Franco Ballerini 10 september 2019 om 17:13

Mee eens. Conclusie blijft hetzelfde.

west 10 september 2019 om 20:03

In de klassiekers valt er wederom toch niet te tippen aan DQS. Het is allemaal niet te vergelijken. Want als je het dan weer op centen laat aankomen dan wint Bernal.

FritsvanHoefelen 10 september 2019 om 15:01

En dat allemaal met een budget wat onderin het rechterrijtje zou spelen in het voetbal.

Dion 10 september 2019 om 15:09

Wat een vergelijk ook.

Franco Ballerini 10 september 2019 om 15:10

Onderin het linkerrijtje bedoel je. Zo’n 6 a 7 eredivisie ploegen hebben een groter budget.

FritsvanHoefelen 10 september 2019 om 15:14

@Dion

Dat heeft Plugge zelf gezegd.
Volgens Plugge zijn er veel wielerploegen met meer budget.

In Trouw: “Wij zijn nog steeds een van de kleinste ploegen qua budget.”

Franco Ballerini 10 september 2019 om 15:25

Budget zal zeker verhoogd zijn door komst Dumoulin. En Roglic en Groenewegen zullen ook een sterk verbeterd contract hebben; dat geld moet ook ergens vandaan komen. Zelfs dan horen ze nog niet bij de top, maar bij de top 8 zullen ze inmiddels wel staan, schat ik zo.

rahimns 10 september 2019 om 16:31

Vanaf volgend jaar zitten ze wel bij de top van de middenmoot… maar voor dit jaar was het inderdaad nog wel het rechterrijtje. Maar de sponsoren hebben wel ingezien dat als je de aansluiting met de absolute top wilt maken en behouden dat er wel meer geld bij moest.

Deel Koeper 10 september 2019 om 17:14

Denk dat ze ondertussen wel bij de top 5 horen. Waarschijnlijk onder Ineos en de oliesjeiks, maar betwijfel dat ze voor de rest nog moeten onderdoen voor een andere ploeg.

Ervaren kijker 10 september 2019 om 20:40

Juist Deel Koeper. Jumbo hoort nu zeker in de top thuis. Plugge gedraagt zich wat Calimero-achtig qua budgetten, terwijl hij heus wel beter weet. Je kunt natuurlijk creatief zijn met welke BV (een deel van) het salaris betaalt, maar onder de streep moet je om wielerploegen te kunnen vergelijken alle loonkosten van de renners in een team bij elkaar optellen. Vroeger gebeurde het veel vaker dat een renner deels bij de sponsor op de loonlijst stond.

aru123 10 september 2019 om 15:07

Erg leuk filmpje op de social media van jumbo visma

Covadonga 10 september 2019 om 20:16

+1
Een 10 voor het filmpje!

AnderJ 10 september 2019 om 15:10

Maar, maar, maar… Het zou toch logisch zijn geweest als Roglic naar UAE ging? ;)

HoofdIsVrij 10 september 2019 om 15:12

Jammer, had beter gepast bij UAE.

john 10 september 2019 om 18:30

Helaas zeikers blijf je toch houden

west 10 september 2019 om 20:04

Leg dan ook eens uit waarom?

leffe 10 september 2019 om 15:14

Dit is de enige ploeg die team INEOS kan verslagen in de komende Tour

Apemantus 10 september 2019 om 15:14

Geweldig nieuw! Echt super! Dit geeft denk ik ook wel aan dat degene met de beste benen in een betreffende ronde deze ook mag winnen. Dus geen voortrekken van renners maar gewoon kijken wie de beste vorm heeft op het moment. Is ook de beste strategie als je jezelf niet in de voet wil schieten natuurlijk.

kelderfan 10 september 2019 om 15:17

Ik vind ’t het beste nieuws wat TJV dit jaar naar buiten heeft gebracht. #Hero Primoz Roglic. Pogacar had beter bij TJV gepast @HoofdisVrij;)

Witte Trui 10 september 2019 om 15:33

Puik nieuws vanuit TJV. Luxe- problemen en keuzes volgend jaar. Heel benieuwd naar de parcoursen van de grote rondes.
Wanneer ze alle kleppers in de Tour spelen en toch Groenewegen niet thuis laten: Roglic – Dumoulin – Kruijswijk – Gesink – de Plus – Groenewegen – van Aert – Martin. Dan moet TJV níet de koers willen dragen in de sprintritten, maar wordt Groenewegen deftig afgezet door Martin & van Aert.

john 10 september 2019 om 18:32

Wat heeft Groenewegen gepresteerd deze Tour werd bijna elke sprint etappe geklopt .Dus volgend jaar Giro en/of Vuelta

kleomantre 10 september 2019 om 15:35

Hopelijk wordt dit een win-win scenario met Dumoulin erbij.

Dumoulin hoeft dan maar 1 ronde te rijden en kan dan misschien eens wat klassiekers doen. Ergens vorig jaar zei Dumoulin nog dat 2 rondes wel veel van hem eiste (qua opoffering denk ik dan). Des te vreemder dat dat traject dit jaar weer is ingezet, zou me niks verbazen dat dit tot frictie heeft geleid bij Sunweb toen het niet goed liep. Of misschien al alvorens het niet goed liep.

Eigenlijk zijn zowel Roglic (punch) als Dumoulin (inhoud) prima geschikt om bij toerbeurt ook eens mee te doen bij bepaalde klassiekers. Voor Dumoulin lijkt me dat wel een mooi alternatief want denk niet dat hij ala Roglic even wat rondjes van een week op z’n palmares bijschrijft. Roglic heeft veel van die rondjes al gehad en daar zou een type als De Plus in kunnen schuiven als Roglic toevallig andere uitdagingen zoekt. Of juist in bepaalde rondes Van Aert en Teunissen als kopman gebruiken zoals met Trentin gebeurt en Kruijswijk daar laten opwarmen voor een ronde. Die haalt dan nog wel zonder support een 5de to 10de plek binnen.

Olly 10 september 2019 om 16:04

Het rijden van kleinere rondjes is mi niet goed gegaan icm een grote ronde bij Roglic. Hij heeft ze natuurlijk wel gewonnen wat op zich natuurlijk prachtig is. Maar zoals ik het zie heeft dat in de derde week van de Giro hem zijn overwinning gekost. De tank was volgens mij leeg na zoveel machtsvertoon in de rond(j)es voor de Giro.

NetNiet 10 september 2019 om 16:05

Geweldig nieuws voor TJV. Sterke ploeg voor volgend jaar. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen in de grote rondes. Nu heb je met Dumoulin en Roglic volgend jaar een topduo voor de Tour, maar dit zal wel ten koste gaan van het treintje van Groenewegen. Al pakte dat treintje in de Tour sws niet heel goed uit en betwijfel of Groenewegen echt die trein nodig heeft in de Tour die vrij chaotisch is.

Verwacht een Tour ploeg als iets van: Dumoulin, Roglic, De Plus, Kruijswijk, Gesink, Van Aert (mits goed hersteld), Martin en Groenewegen. Dumoulin en Roglic delen het kopmanschap.

Kruijswijk als kopman naar de Giro met o.a. Bennett en Kuss. Roglic als kopman naar de Vuelta met een sterke klimmersploeg met o.a. De Plus, Bennett, Kuss. Dumoulin lekker zijn programma laten opstellen met het oog op het WK, Teunissen kan voor zijn eigen kans gaan in de Giro en/of Vuelta

Deel Koeper 10 september 2019 om 17:19

Groenewegen heeft geen trein nodig, maar op zijn minst wel 1 gids, want als hij zijn eigen instincten volgt, zit hij toch iets te vaak op de verkeerde plek en gaat hij te vroeg of te laat aan.

de winnaars 10 september 2019 om 16:09

Gelukkig is nu het gezeik op de chat ook afgelopen….wel zo gezellig

Vaelin 10 september 2019 om 16:11

Frits maakt vanavond bekend dat Jumbo ook plannen heeft uit te breiden naar Slovenië denk ik

Jungle Man 10 september 2019 om 16:49

Of Visma heeft verkoopplannen in Slovenie.
TJV is verworden tot een sterk blok en een geduchte concurrent van Ineos. Over de 3 grandtours doen ze het zelfs beter dan Ineos. Zeer knap.
Wel interessant om de missie van TLT/TJV van bij de oprichting er nog eens naast te leggen.

Floris 10 september 2019 om 19:00

@Jungle Man: Ik denk (helaas) niet direct dat ze een geduchte concurrent zijn, al zal dat ook afhangen van de selecties voor met name de Tour. Als Ineos besluit daar met Carapaz, Bernal, Thomas en Froome te starten, zal TJV (en de rest) toch het onderspit delven.

west 10 september 2019 om 19:11

De vergelijking met die steeds gemaakt wordt met Sky/Ineos is schreef. Vanaf het begin hebben zij ieder seizoen alles gezet op enkel de Tour. Jumbo daarentegen is aan het proberen iedere rittenkoers voor de knikkers mee te doen. Wat dat betreft is de Tour voor hen gewoon één van de vele uitdagingen op het seizoen en als Ineos met alle toppers de Tour gaat rijden maken ze het Jumbo de rest van het seizoen eigenlijk gemakkelijk…

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.