Primoz Roglic mag vertrekken: INEOS Grenadiers richt pijlen op Sloveen
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
donderdag 28 september 2023 om 11:35

Primoz Roglic mag vertrekken: INEOS Grenadiers richt pijlen op Sloveen

Breaking INEOS Grenadiers is druk bezig om Primoz Roglic voor de komende twee jaar binnen te halen. De Britse ploeg richt zich momenteel op de transfermarkt op zowel Remco Evenepoel als Primoz Roglic. Diverse bronnen hebben aan WielerFlits bevestigd dat INEOS Grenadiers bereid is om diep in de buidel te tasten om de 33-jarige Sloveen binnen te halen. Eigenaar en miljardair Sir Jim Ratcliffe wil volgend jaar absoluut weer een renner die meespeelt om de eindzege in de Tour de France.

Bij Jumbo-Visma hebben ze de afgelopen jaren continue benadrukt dat ze Roglic nooit laten gaan. Teammanager Richard Plugge zei in de afgelopen Vuelta a España nog: “Primoz is al sinds 2016 onze Koning.” Terwijl sportief manager Merijn Zeeman liet weten dat ze met Roglic nog plannen voor de komende jaren hebben en dat een vertrek onbespreekbaar is. Roglic heeft nog een doorlopend contract met het moederbedrijf van Jumbo-Visma, Blanco Pro Cycling, tot en met 2025. Door de fusieonderhandelingen met Soudal Quick-Step en de mogelijke komst van Remco Evenepoel is er de afgelopen weken een heel andere situatie ontstaan.

Inmiddels hebben diverse ploegmanagers aan o.a. WielerFlits en GCN/Eurosport aangegeven dat Roglic na het betalen van een afkoopsom vrij is om Jumbo-Visma te verlaten. Roglic zelf staat open voor een overstap naar een ander team, zo laten zij ons weten. Hij onderhandelt over een tweejarig contract en wil zich bij zijn nieuwe ploeg vooral richten op het winnen van de Tour de France. Al wil hij in 2024 ook van het verdedigen van zijn olympische titel tijdrijden en van het WK op de weg op een geaccidenteerd parcours in Zürich een hoofddoel maken.

Bij Jumbo-Visma moest hij de afgelopen twee jaar het kopmanschap in de grote rondes delen met Jonas Vingegaard, terwijl hij in de afgelopen Vuelta a España in dienst reed voor Sepp Kuss. In de nieuwe fusieploeg zou daar Remco Evenepoel ook nog eens bij kunnen komen.

Bij INEOS Grenadiers en Bahrain Victorious kan Roglic op het absolute kopmanschap in de grote rondes rekenen. In het Britse team zijn wel Geraint Thomas, Egan Bernal en Carlos Rodriguez, maar Roglic zou daar de absolute nummer één in de rangorde worden. Bij Bahrain Victorious is er na het vertrek van Mikel Landa geen specifieke klassementsrenner meer, maar de ploeg heeft wel genoeg sterke renners om Roglic te ondersteunen.

Primoz Roglic en Geraint Thomas volgend jaar ploegmaten? Foto: Cor Vos

Bij INEOS Grenadiers heerst volop vertrouwen dat Roglic of Evenepoel volgend jaar de ploeg komen versterken, laat een van de ploegleiders ons weten. Evenepoel heeft echter ook nog een nauwe band met fietsconstructeur Specialized. De Amerikaanse firma lijkt betere papieren dan Cervélo te hebben om volgend jaar het materiaal te leveren aan de nieuwe fusieploeg. Dan lijkt de kans groot dat Evenepoel dit nieuwe superteam trouw blijft. HLN meldt dat er deze week in Breda een gesprek plaats heeft gevonden tussen een kaderlid van Jumbo-Visma en een delegatie van Specialized.

Voor Roglic zijn ook Bahrain Victorious, Jayco-AlUla en Movistar serieus in de markt. Met Movistar sprak het management van Roglic reeds in de Vuelta a Espana. Lidl-Trek heeft zich eerder al voor de Sloveen gemeld. Volgens insiders neemt Roglic voor zondag 1 oktober een beslissing waar zijn toekomst de komende twee jaar ligt.

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
127 Reacties
Sorteer op:
28 september 2023 11:49
Het is niet die fantoomfusie maar 100% de opkomst van Vingegaard die dit vertrek triggert. Er is niets over voor Primoz dan de tour en hij heeft er de fysiek en mentaliteit voor om dit nog 2-4 jaar te gaan proberen.

Dat het per se Ineos zou worden is verre van uitgemaakt. Bij dit ‘nieuws’ verwacht ik ook Bahrein en Bora als zeer serieuze partijen om hem in te lijven en misschien heeft ook TREK er oren naar. Allemaal ploegen die een prachtige tourploeg rondom hem heenbouwen kunnen.

Nee. Degene die WEL vanwege dat fusiegereutel eerder naar Ineos verkast lijkt me dan toch REVKET.
    28 september 2023 12:02
    Voor de sport zou dat wel het mooiste zijn: Revket naar Ineos, Roglic naar Bahrein of Bora, zodat de tour een strijd wordt tussen Vingegaard, Pogacar, Roglic en Evenepoel
    28 september 2023 12:06
    Volledig mee eens. Een vertrek van Roglic ging sowieso bespreekbaar worden ongeacht de rest van dit verhaal.

    Toch zie ik Roglic nog steeds eerder naar Erzen vertrekken dan INEOS.
    28 september 2023 12:09
    De komende tijd zullen alle berichten naar de fantoomfusie toe worden geschreven, ook al hebben ze er weinig tot niets mee te maken. Roglic is nog altijd de derde ronderenner in de wereld, dus is het volkomen logisch dat hij voor zichzelf wil rijden in de Tour, in plaats van knechten voor Vingegaard.
    28 september 2023 12:20
    Maar voor Roglic is het, denk ik, niet makkelijk om in de Tour af te rekenen met Pogacar. En al helemaal niet met zowel Pogacar als Vingegaard. Hij heeft, denk ik, nog steeds eerder kans om de tour te winnen in samenwerking met Vingegaard. Maar we zullen zien.
    28 september 2023 12:33
    @Romans Eens met het eerste deel. Qua alternatieven voor Ineos lijkt mij alleen Bahrein im Frage zu kommen. Trek is sympathiek en timmert aan de weg, maar ook (in mijn optiek) de ultieme los-zand ploeg. Bora leek mij op een ander spoor te zitten met bv Uitenbroecks en het zou me verbazen als die het prijskaartje kunnen of willen betalen. Ze kunnen natuurlijk wel een deftige ondersteuning bieden.
    28 september 2023 13:28
    Ik denk dat BORA weliswaar tevreden is met hun kopmannen Hindley, Vlasov en Uijtenbroeks maar wél heel graag ook een tourkopstuk willen hebben. Daar zijn de eerder genoemden nét niet goed/compleet genoeg voor. Ook zijn deze naar mijn mening allen wel te schikken in een superploeg met Roglic als speerpunt, selecteer ze alle 4, pak er een paar stevige rouleurs/controleurs bij en je hebt een ploeg die de strijd met UAE, Ineos en Jumbo absoluut aan kan.

    Bahrein zou ook mijn voorkeur hebben maar het zou me verbazen mocht BORA het niet gaan proberen.
    28 september 2023 14:22
    Das nun boud dun Primoz weg bij JV. Hij moet daar nog maar een keer de TdF winnen wat gewoon kan. Het moet gewoon een keer meezitten ancdan is Primoz grote kanshebber.
    28 september 2023 14:47
    Bora heeft een heleboel dure semi-kopmannen a la Higuita en straks ook Dani Martinez. Het zou mij verrassen als die Rolgic-centjes hebben. Verder spijker op de kop. Ik zou Bahrain de mooiste optie vinden. Hebben met Caruso, Haig, Poels, en Bilbao ook renners die best bereid zijn om te knechten en met de sterksten mee kunnen.
    28 september 2023 15:54
    Jij roeptoetert natuurlijk al weken dat Roglic naar Bahrein gaat dus dit moet wel even pijn doen.
    28 september 2023 16:51
    Jouw definitie van pijn komt mij wat mieterig over Dion.
    28 september 2023 18:58
    Ik weet niet hoe diep je zit maar het lijkt mij weinig prettig.
    28 september 2023 23:45
    Toch is het wel waar. Apart hoe je zelf iets kunt blijven herhalen en de dan op terug kan komen alsof het speelt in het circuit.
28 september 2023 11:41
Hmm, ik hoop toch echt niet dat de fusie doorgaat en dat Roglic JV trouw blijft zoals het contract ook is. Roglic heeft JV groot gemaakt en JV Roglic naar de top geholpen. Ik zie hem bij Ineos de Tour ook niet winnen helaas, schat de kans het grootste in als hij bij JV blijft en de vooruitgeschoven pion is, waardoor Vingegaard defensief moet koersen. Ik vind het maar een rare stoeltjesdans tussen sponsoren en renners.
    28 september 2023 12:00
    ja, ik heb gevoelsmatig dezelfde reactie. Zie liever Roglic bij het nieuwe fusieteam blijven en Remco naar Ineos gaan.
    28 september 2023 12:22
    Ik zie Roglic liever weggaan bij Jumbo, want met een Vingegaard voor zich is hij denk ik niet zo gelukkig meer. Roglic wilt natuurlijk het liefste ZELF de Tour winnen... En dat gaat niet meer bij Jumbo.
    28 september 2023 14:25
    Volledig eensch. Primoz moet bijnJV de tour winnen. Zit het een keer niet tegen dan is hij groot kanshebber. Vinegaard wacht maar een jaartje of gaat voor Giro en Vuelta.
    28 september 2023 14:28
    Overigens armoe troef in het wielrennen. Super veel exposure voor sponsoren en alsnog moeten ploegen als TJV en SQ een fusie onderzoeken omdat anders de boel in duigen valt.
    28 september 2023 18:05
    @Kop: denk je echt dat een 2-voudige Tourwinnaar, zomaar een Tour overslaat? Nee toch?
    28 september 2023 22:19
    Ik zie het wel zitten Roglic bij Ineos eigenlijk, gun die man de Tour en een ploeg volledig in zijn dienst. Mooi materiaal ook, mist alleen nog wel een Woutknecht.
    29 september 2023 07:27
    @wheely onderschat Ganna niet
    29 september 2023 07:57
    Ganna is goud maar geen Wout.
28 september 2023 11:43
Als fan van JV en Roglic zou ik dit enorm jammer vinden. Als fan van de sport wielrennen denk ik daarentegen dat het goed is als alle grote renners bij verschillende ploegen rijden. Dat zorgt toch voor meer spanning en sensatie.
    28 september 2023 11:47
    Dit is idd beste voor ons als liefhebbers. We moeten absoluut naar een situatie waar de beste renners kopman zijn en voor zichzelf rijden. Dat het echt man tegen man wordt. Daarom hoop ik ook dat de fusie zeker niet doorgaat.
28 september 2023 12:02
Jaja. Als de afkoopsom betaald wordt, dan mag elke renner weg. Dat staat los van een eventuele fusie of wat dan ook.

Bij Jumbo hebben ze voldoende kopmannen, dus er kan altijd gekeken worden of er 1 toch weg gaat.

Voorlopig veel ‘breaking’, maar is het allemaal niet zo schokkend.

Persoonlijk zie ik Roglic graag bij Jumbo blijven en die hele fusie naar het rijk der fabelen verwijzen.
    28 september 2023 12:10
    Bij fusie toch geen afkoopsom
    28 september 2023 12:14
    Bij fusie ook een afkoopsom, het contract loopt immers gewoon door ongeacht fusie of niet.
    28 september 2023 13:05
    bij fusie hangt het er van af onder welke licentie de nieuwe ploeg verdergaat, hieraan is de zogenaamde 'paying agent' gekoppeld. Dus indien er verder gegaan wordt onder de licentie van Jumbo-Visma, dan moet er betaald worden om Roglic of andere JV renners vrij te krijgen
28 september 2023 11:56
Super. Deze laatste kans moeten we Primoz toch gewoon gunnen? Nog twee jaar met maximale support knallen in de Tour (en LBL, Lombardije, WK en Olympische Spelen). Zelfs als hij uiteindelijk niets daarvan wint blijft het de mooiste manier voor een kampioen om zijn carrière af te sluiten: met een laatste dappere alles of niets poging.
28 september 2023 11:59
Benieuwd wie in zijn zog eveneens de sprong maakt. Voor een Tourzege moet hij rekenen op pech/uitvallen van Vingegaard of Pogacar. Of dat nu binnen of buiten TJV is, maakt minder uit al denk ik dat hij bij Jumbo meer kans maakt, maar Remco gaat daar nu tweede in lijn zijn. Als Roglic naar Ineos gaat, is het duidelijk dat Remco in de fusieploeg aan de slag gaat.
    29 september 2023 06:53
    Eerlijk gezegd zie ik Evenepoel niet zomaar aan de slag gaan met Roglic en Vingegaard in dezelfde ploeg, zelfs niet met 1 van die 2 in de ploeg, ergens ook wel te begrijpen. In ééndagswedstrijden (LBL , Lombardije enz...) zal - en hoeft hij het kopmanschap met niemand te delen en een grote ronde kan, ik zeg KAN hij ook winnen. Iedereen heeft het nu natuurlijk over afgelopen Vuelta en hoe hij daar in de vernieling gereden is, je kan het ook anders bekijken, met zoveel aankomsten boven was het een Vuelta op laat ons zeggen "Jumbo-maat" geschreven, beperk de aankomsten boven tot pakweg 3 en steek er 1 (lange) tijdrit meer in dan spreken we misschien heel anders. Nu, ik zie de fusie overigens ook niet doorgaan, temeer daar dit voor vooral Jumbo niet de beste/makkelijkste oplossing is. Veel geblaat en weinig wol....
28 september 2023 13:05
Bronnen? JV in ieder geval niet de bron die het mogelijke vertrek bevestigt. Kerckhoffs mogelijk in dienst bij RTL Boulevard :-) .
    28 september 2023 13:27
    De bronnen zijn natuurlijk geheim! Dat kan Plugge en Roglic zelf zijn, dat kan ook onderbuik en wensdenken zijn.
28 september 2023 12:51
Gewoon lekker volhouden dat die fusie er komt.

Net als die Nederlandse berg waar we nog steeds op wachten :)
28 september 2023 13:13
Dat Soudal de rol van Jumbo als hoofdsponsor wil overnemen, daar twijfel ik niet aan. Dat Plugge Soudal met open armen zal verwelkomen, een open deur. Hoe dat dan moet gebeuren, geen idee. Of het ook echt gaat gebeuren staat in de sterren geschreven. Maar wat ik pas zal geloven als de inkt gedroogd is en er een officiële verklaring van zowel ploeg als renner verschijnt, is dat Remco bereid is om samen met Jonas bij Soudal-Visma te gaan rijden. Ik zie het niet gebeuren. Remco naar Ineos zou wel kunnen, maar wat moet Primož Roglič bij Ineos als Remco daar al rijdt?
28 september 2023 15:21
Als TJV afscheid neemt van Roglic, verliest TJV haar ziel en zaligheid. TJV is Roglic, Roglic is TJV.
    28 september 2023 20:12
    Hangt de vlag ten huize xistnc al halfstok ondertussen?
28 september 2023 18:40
Volgens HLN wordt het Movistar. Arme Roglic, da’s toch een ferme stap achteruit.
    29 september 2023 06:58
    Heeft ie met Mas wel ineens een goeie knecht in dienst, maar als je het geheel bekijkt is het wel een flinke stap achteruit.
28 september 2023 11:51
Neee, niet primoz weg. De reden dat ik JV fan ben.
    28 september 2023 11:56
    Dan laat je hem toch niet vallen en verhuist je fanschap met de renner mee? Hij gaat echt niet anders koersen bij een andere ploeg hoor.
    28 september 2023 11:59
    Blauw Rode brillen staan je sowieso beter.
    28 september 2023 18:43
    Ook ik zie dit met lede ogen gebeuren. Ik vermoed dat er tijdens de Vuelta het nodige gebeurt is. Ik zie me nog steeds zitten op een camper parkeer plaats in Bad Bentheim, op iPad zie ik Roglic de Tour verliezen. Mijn held gaat weg en die arrogante praatjesmaker die altijd loopt te zeuren als het niet lukt komt voor hem in de plaats. Een zwarte dag …… Primoz for Tour winst in 2024 lijkt me toch mooi doel voor TJV . Tig keer beter dan dat opgeblazen Belgische jong.
28 september 2023 12:00
Zou tijd worden dat hij nog een keer naar een ploeg gaat waar hij weer de absolute kopman zal zijn. Ook kan hij nu nog een keer proberen om de Tour te gaan winnen. Bij Jumbo zal hij in de Tour geen kopman zijn zolang Vingegaard er zit. Ineos kan natuurlijk ook voor een goede ondersteuning zorgen in de bergen.
28 september 2023 12:26
Ik geloof er niks van. Die fusie is voor 2024 al gebakken lucht. De opkomst van Vingegaard is indrukwekkend en een belangrijke push voor Roglic, maar ik denk echt dat JV nog één keer zou proberen Roglic solo kopman in de tour te maken en Vingegaard naar de Giro. Zoals we in de Vuelta zagen is Vingegaard echt wel een teamplayer en is dit denk ik bespreekbaar. Kuss gaat weer tot oneindigheid in de superknechtenrol.
Al deze artikelen komen volgens mij 1 jaar te vroeg.
Over een week komen alle 'oh nee, toch niet' artikelen
    28 september 2023 12:39
    Zou ik prima vrede mee hebben, want zo'n korte-termijn fusie zal heel wat collateral damage bij de mindere goden en de staf veroorzaken, maar er zijn wel heel veel drijvende krachten om het toch door te laten gaan: Plugge zoekt sponsor, Soudal zoekt topteam, Ineos is wanhopig op zoek naar een kopman, Evenepoel zoekt betere omkadering, Lefevere wil stoppen en Roglic wil de Tour winnen.
    28 september 2023 14:16
    Dat is totaal onbestaand. Met Vingegaard als topkandidaat voor een 3e tourzege op rij en een waarschijnlijk tot de tanden gewapende oppositie aan de start. Dan ga je als topfavoriet niet in een of andere Disney-vibe, oetsjie-boetsjie kinkriebeltje, die ouwe trouwe Róglic kopman maken. Kuss in de vuelta was een uitzondering, Roglic moet WÉG als ie de tour wil winnen. En dat gaat ie dus ook doen.
28 september 2023 12:41
Gisteren of eergisteren was het Pogacar waar Ineos naar informeerde, vandaag is het Roglic. Tja wat we allemaal al weten is dat Ineos op dit moment geen top ronde renner meer heeft en dat ze opzoek zijn. De titel suggereert dat ie ergens toestemming heeft gekregen, maar de enige toestemming die er is, is dat er een afkoopsom betaald moet worden als ze zo’n move willen doen. Precies zoals ze voor elke andere renner, die nog een contract heeft moeten doen. Kortom ik zie het breaking van dit ‘nieuws’ al weer niet in. Het feit dat men iets wil betekent niet dat het ook gebeurd. Allemaal verhalen die rustig af kunnen glijden, we zien wel als ploegen of renners iets aankondigen dan is het echt, degelijk, hard nieuws, voor die tijd is het speculatie.
    28 september 2023 12:53
    Het lijkt haast alsof er elke ochtend blind twee namen getrokken worden waarrond dan een "fusie" of "interesse in" artikel geschreven wordt. Als je maar genoeg combinaties maakt zal er wel eens een juiste tussenzitten zeker? ;-)
28 september 2023 13:13
Zonde maar onvermijdelijk. Los van de fusie, hij wil de Tour winnen en die kans krijgt ie niet meer bij JV. Hoop dat ie de gele trui pakt volgend jaar.
28 september 2023 18:32
Primož gaat naar Spanje jongens...
28 september 2023 11:56
Aan de ene kant jammer als Roglic weggaat bij Jumbo Visma, maar aan de andere kant beter voor de wielersport. De hegenomie van Jumbo Visma zoals de laatste tijd is niet goed.
Vingegaard (Jumbo), Roglic (Ineos), Pocagar (UEA), Evenepoel (nog onbekend) zal meer strijd geven denk ik.
28 september 2023 12:02
Ik denk dat Roglic het zelf ook jammer vindt om bij Jumbo weg te gaan, maar de situatie laat hem niet veel keuze. Na de Vuelta de Giro en zo ongeveer alle kleinere rondjes van 1 week gewonnen te hebben rest nu nog de tour. Hij ziet dat Vingegaard toch de nr1 voor de tour blijkt te zijn binnen Jumbo-visma. Hij heeft nu waarschijnlijk nog twee echt goede jaren in zich. Daarna nemen de kansen rap af.

Puur een zakelijke beslissing.

Het zou trouwens wel een aderlating zijn als de eventuele fusieploeg zowel Remco als Primoz niet binnenboord kan houden. Al zal zeker een van de twee wel verkassen.
    28 september 2023 12:22
    binnenboord houden lijkt me in het geval van Roglic niet het juiste woord, het vertrek van Roglic uit de (eventuele) fusieploeg is bittere noodzaak om het kopmannenoverschotprobleem op te lossen.
28 september 2023 12:55
Wat een hoop huilie huilie hier... dit is komkommertijd op zijn best, wat een feest! Komt allemaal goed voor de toprenners. Wel een probleem voor de wat mindere goden als er een ploeg verdwijnt.
    28 september 2023 13:03
    Niet naar jou specifiek toe, maar waarom wordt er de laatste dagen over komkommertijd gesproken? Er wordt nog elke dag gekoerst en in Italië wordt er stelselmatig opgebouwd richting een van de mooiste klassiekers van het jaar.
    28 september 2023 13:13
    Exact het lijkt wel of de sport zelf nauwelijks meer belangrijk is, want dat levert bijna geen reacties op. Alle speculaties, eventuele mogelijkheden en andere verhalen leveren veel meer reacties en aandacht op en dus geld. Ik dacht echt dat dit een wielersite met wielernieuws was, maar het is toch meer en meer een site met speculatie en misschien-verhalen. Jammer.
    28 september 2023 13:21
    @Whyze Ja, maar dat is hier al jaren zo. Zo rond grote wedstrijden gaat het over koers (en helaas steeds meer uit het perspectief van fanboys en haters), maar zodra de belangrijkste lopende wedstrijd het circuit franco-belge iod is, gaat het over randzaken. Of nergens over. Afhankelijk hoeveel lol je aan speculatief gezwam beleeft, doe je mee of niet ;-)
    28 september 2023 14:17
    Eens met alle reacties, en ja, er zijn zeker nog interessante koersen gaande of op komst! Maar er zijn ook al renners aan hun winterslaap begonnen hoor (bv Gaudu). En er staat veel te gebeuren op ploegen vlak. Maar inderdaad, niet echt komkommertijd nog. Wel super interessant allemaal!
    28 september 2023 14:33
    Dingen van allerlei kanten bekijken is vooral leuk als je zelf een beslissing moet nemen of toch iets van invloed kunt uitoefenen, maar in dit geval is de invloed van de fan 0,000000 dus, voor mij, verspilling van energie, het plezier beleef ik aan de sport niet aan eindeloos gespeculeer. En wie bij wie rijdt vind ik maar zeer matig interessant, zolang er maar interessante strijd is in een wedstrijd en of pietje dan voor a rijdt en marietje voor b, ik ga er geen seconde minder om slapen :D. Maar ieder zijn ding uiteraard (zolang het respectvol en beleefd is, wat helaas te vaak niet het geval is).
28 september 2023 14:11
Vind dit een grote aderlating voor TJV. Primjoz maakt nog kans zit het eens mee in de TdF en zeker de Giro en Vuelta.
Is bij TJV begonnen na een paar jaar Adria continentaal niveau. Primoz bijneen andernteam is vloeken in de kerk.
28 september 2023 15:29
Volstrekt onmogelijk, maar hadden we maar landenteams.
28 september 2023 17:17
Roglic naar een andere ploeg zal even wennen zijn, maar hoe meer ploegen om de prijzen meedoen in grote rondes, hoe beter en mooier volgens mij. Als het aan mij zou liggen, zouden, Vingegaard, REV, Roglic, Ayuso, en Pogacar volgend jaar allemaal in een andere ploeg rijden.
28 september 2023 11:41
Wat we allemaal al dachten. Roglic naar Ineos. Mooi! Pogacar, Vingegaard, Roglic en waarschijnlijk Evenepoel die het tegen elkaar opnemen volgend jaar. Het beste wielernieuws en hopelijk vertrekt Roglic echt.
28 september 2023 11:44
Ik dacht dat het fusie verhaal onzin was maar dit lijkt me een teken dat ze wel degelijk proberen te fuseren.
    28 september 2023 14:53
    Welk teken? Het komt ook weer niet verder dan ,,diverse bronnen".