Olav Kooij wint Clásica de Almería na indrukwekkende lead-out van Wout van Aert
foto: Cor Vos
zondag 11 februari 2024 om 17:19

Olav Kooij wint Clásica de Almería na indrukwekkende lead-out van Wout van Aert

Olav Kooij heeft de 39ste editie van de Clásica de Almería op zijn naam geschreven. De Nederlandse sprinter wist zijn favorietenstatus waar te maken, met dank aan een indrukwekkende lead-out van zijn ploeggenoot Wout van Aert. Kooij rekende na een hectische finale in de sprint af met Matteo Moschetti, de winnaar van 2023.

De Clásica de Almería is een van de weinige sprinterskoersen op Spaans grondgebied. Dit jaar mocht de eendagswedstrijd zich verheugen op de deelname van Visma | Lease a Bike, met Wout van Aert en Olav Kooij als kopmannen. Daarmee is ook meteen de topfavoriet genoemd in Zuid-Spanje, want Kooij was op papier toch zeker de snelste renner aan het vertrek van deze eendagskoers. Hij moest echter nog wel eerst zien af te rekenen met onder meer Arnaud De Lie, titelverdediger Matteo Moschetti en Jordi Meeus.

Vroege vlucht met Alex Molenaar
Deze editie van de Clásica de Almería bracht het peloton in 192,3 kilometer van Puebla de Vicar naar Roquetas de Mar, dat ongeveer 60 kilometer ten zuiden van Almería ligt. Zes renners kozen na de start voor het ruime sop en vormden de vlucht van de dag. Het peloton liet begaan en zo kon de voorsprong van Baptiste Vadic (TotalEnergies), Luis Ángel Maté (Euskaltel-Euskadi), Ander Okamika (Burgos-BH), Will Barta (Movistar), José María García en Nederlander Alex Molenaar (Illes Balears Arabay Cycling) oplopen tot goed vijf minuten.

Maté was een van de drijvende krachten in de kopgroep – foto: Cor Vos

In de eerste wedstrijdhelft werd het klimwerk niet geschuwd. De Alto de Celín (7,1 km aan 4,6%), de Alto de La Alqueria (1,5 km aan 6,7%) en de Alto de Fuente Marbella (1,5 km aan 7,1%) vormden de grootste obstakels in de eerste honderd kilometer, maar in het peloton was er weinig animo om koers te maken. De beklimmingen werden dan ook in een vrij gezapig tempo afgewerkt, waardoor de sprinters zich geen zorgen hoefden te maken. Een sprint stond vooraf in de sterren geschreven, en een sprint zouden we ook krijgen in Roquetas de Mar.

Vluchters worden weer ingerekend, op naar een sprint
De vroege vluchters deden nog wel hun stinkende best om zo lang mogelijk uit de greep te blijven van de sprintersploegen, maar ze werden op goed vijftien kilometer van het einde weer bij de lurven gegrepen. De nervositeit in het peloton nam in de daaropvolgende kilometers zienderogen toe, op weg naar de smalle en verraderlijke slotomloop van zes kilometer in de straten van de finishplaats. De mannen van Visma | Lease a Bike wisten zich goed te handhaven aan kop van het peloton, net als Lotto Dstny, de ploeg van De Lie.

foto: Cor Vos

In de hectische finale werd het peloton helaas opgeschrikt door een valpartij, maar de grootste favorieten voor de zege bleven gelukkig wel overeind. In de laatste drie kilometer was het een komen en gaan van sprinttreintjes, maar geen enkele ploeg wist echt de bovenhand te nemen. Arkéa-B&B Hotels dreef het tempo op met nog twee kilometer te gaan, in dienst van Arnaud Démare. Visma | Lease a Bike was dan weer in geen velden of wegen te bekennen, maar Wout van Aert moest nog komen…

Tandem Van Aert-Kooij slaat toe
De Belg wist met een indrukwekkende tussenversnelling de kop te pakken en wist daarna een al even imponerende lead-out uit zijn benen te schudden. Kooij werd zo perfect in stelling gebracht, nam over van Van Aert en snelde naar de zege. Matteo Moschetti kwam in de laatste meters nog aardig dicht, maar Kooij hield stand. Matteo Trentin was de derde man op het podium, De Lie en Gerben Thijssen strandden op vier en vijf. De spurt werd overigens nog ontsierd door een zware valpartij van enkele renners.

foto: Cor Vos

RIDE Magazine
54 Reacties
Sorteer op:
11 februari 2024 17:23
Die boplan hekwerken moeten verplicht worden!
11 februari 2024 17:24
Van Aert leek bang in het gedrang liet zich wegdrukken en komt op pure kracht vanaf plek 25 door de wind naar voren voordat Kooij zn wiel pakt, te vroeg z'n handen opsteekt en toch wint.

Bij het afgeven van drukt van Aert Demare nog bijna de hekken in die op zijn beurt weer door een kamikaze piloot bijna ten val komt.

Wegblijven uit dit soort onzin Wout straks ligt je er een keer bij omdat Olav Kooij zonodig moet winnen,
Mick/Tim van Dijke kunnen deze sprintjes ook prima aantrekken voor O.K.
    11 februari 2024 17:26
    Ik heb oprecht geen idee welke fantasie koers jij hebt gekeken? WVA bang? Er reden een paar mafkezen voorop waardoor alles verstoord werd.

    De valpartij kwam ook door 1 van die mafkezen overigens.
    11 februari 2024 18:18
    Dat Van Aert beter kan wegblijven uit dit soort koersen, dan ben ik het wel mee eens. Voor hetzelfde geld ligt je erbij en kan het voorjaar de prullenbak in.
11 februari 2024 17:25
Van Aert heel sterk, Kooij ook maar toch nog bijna een lachertje op zijn hand.

Maar man man man, wat een belachelijke chaos. Moeten we niet meer eens gewoon gaan kappen met sprintaankomsten zolang de heren renners niet hun verantwoordelijkheid kunnen nemen en veilig kunnen koersen? Waren er zo weer handenvol die wel een schorsing mogen krijgen vanwege achterlijk gevaarlijk gedrag.
    11 februari 2024 17:43
    Nee
    11 februari 2024 18:02
    Een commentator, kom ff niet op z'n naam - de mannen van - roept en brult chaos en opeens is het moeten we mee kappen, niet meer van deze tijd. Nonsens, was een ongeorganiseerde, zonder echte treintjes finish. Belangen zijn groot, elk team wil bij opening seizoen eerste zege in de tas hebben. Krijg je zoiets, behalve dan uiteraard die boarding, amateurswerk.
11 februari 2024 17:26
Weinig sprinters die een peloton slechter lezen dan De Lie, die heeft echt iemand nodig die hem vooraan afzet en hem daar ook houdt. Als je hem afzet in 5e positie en dan opzij gaat, zit hij 50 meter verder terug in 20e positie.
    11 februari 2024 17:33
    Klopt, hij kan het vaak nog recht trekken in koersen die een zwaardere aankomst hebben maar bij dit soort snelle laatste kilometers is er werk aan de winkel qua positionering.
    11 februari 2024 17:42
    Ga je zoiets echt kunnen leren? Ik denk eerder dat ze selectiever moeten kijken waar ze hem opstellen en wegblijven uit deze chaosspurts.
    11 februari 2024 20:05
    Ik vrees dat het heel moeilijk aan te leren zal zijn. Hij zal er wel iets in verbeteren, maar of dat genoeg gaat zijn... Het was inderdaad wel frappant. De Buyst brengt hem (eerlijk, beetje te vroeg) naar voren en een paar meter verder zit hij weer veel te ver.

    Het punt is dat hij eigenlijk nooit pure massaspurts heeft gereden, zelfs bij de beloften waren die zeldzaam en werd hij ook daar door zijn plaatsing soms geklopt door tragere renners (bv. Marijn Van den Berg).
    11 februari 2024 20:16
    @ Gebruikersnaam..daar is iets van. De Lie heeft zeker de snelheid maar verspilt door slechte positionering en nog andere dingen zoveel nutteloze energie ..
11 februari 2024 17:26
Ik verheug me nu al op een duel Kooij-Philipsen met van Aert en van der Poel als sprintaantrekkers.
11 februari 2024 17:27
Voor Visma Lab de eerste en dat op een klassieke manier inmiddels, Wout die hem aantrekt en Olav die hem afmaakt. Finish was close maar een zege is een zege. Goed werk ook van de ploeg vandaag en dat er weer flinke valpartijen zijn hoort bij regenachtig weer, een sprintaankomst en de talloze obstakels.
11 februari 2024 17:29
Boeiende wedstrijd.
Ook die tanden in de hand blijft mij bij...
    11 februari 2024 17:34
    Heel naar beeld met die tanden. Vond het ook heel raar dat die man in dat gele hesje zo bezig was die renner omhoog te trekken. Ongetwijfeld goed bedoeld, maar niet heel verstandig.
    11 februari 2024 17:36
    Ja, dat was echt niet mooi. Ik ben ook een paar keer stukken tanden kwijt geraakt. Is verschrikkelijk om mee te maken.
11 februari 2024 17:30
Voor het eerst en voor het laatst gekeken naar dit onding. Levensgevaarlijk parcours met renners die waanzinnige risico’s nemen…
Het begon al gelijk toen ik inschakelde bij het inrekenen van de kansloze kopgroep. Barta liet zich als enige niet uitzakken maar reed nog een paar kilometer op kop van de Movistar trein verder om zich dan dwars door het midden te laten uitzakken…
De toon was gezet voor nog eens tien kilometer knettergek gedoe.
De voorbereiding van een massasprint in een grote ronde is er niets tegen…
Skippen die handel!
11 februari 2024 17:34
Die interviewer van Eurosport.. niet te doen. Hij probeert Engels te praten maar iedereen die Engels spreekt verstaat hem nauwelijks. Hopelijk vervangen ze hem snel, je ziet zelfs dat de renners hem niet begrijpen
    11 februari 2024 17:44
    Hoezo ‘zelfs’? Begrijpen die gemiddeld beter klote Engels dan?
    11 februari 2024 21:36
    klopt echt waanzin dat die daar al zo lang rond mag lopen dolen en ook nog voor betaald krijgt,
    is een totale parodie met die clown.
    Engelse commentaar op eurosport verloedert ook met de dag,
    Jan Hermsen hoor ik ook liever nooit meer,
    gelukkig is dit nog maar een flut koers
    finish ook extreem amateuristisch in beeld gebracht,
    lijkt wel alsof ze het er allemaal om doen,
11 februari 2024 17:40
Afschuwelijke koers, regelrecht wonder dat er niet nog veel meer het ziekenhuis ingegaan zijn. Ik neem het de renners niet eens kwalijk: hier kan je niets anders dan je misdragen. Hoe lang zoiets ook al bestaan mag hier moet je anno 24 wat mee: volledig hertekenen of misschien wel afschaffen. Ook van plek wisselen met Jaen, dat zie je toch liever op een zondag? En het is nou ook niet dat er massa’s wielergekken op afkwamen of zo…

Wil je iets doen tegen straks de oliepopiejopies en hun competitie zijn dit no brainers.
    11 februari 2024 17:49
    Hoe kan je in godsnaam het parcours hier de schuld geven en niet de renners zelf? Hebben wij naar dezelfde koers zitten kijken?

    En hoe vaak moeten er nog valpartijen plaatsvinden op kaarsrechte snelwegen voordat bij iedereen duidelijk wordt dat het probleem van sprintetappes toch eigenlijk altijd bij de renners zelfs ligt..
    11 februari 2024 18:00
    Het probleem van sprintkoersen is dat er veel te veel van zijn en daarom buiten-proportioneel belang krijgen, oa door het relatief gemakkelijk binnenhalen van UCI punten.
    11 februari 2024 18:31
    Ik zie dat net anders. Ik denk dat wanneer er minder wedstrijden zijn voor de sprinters, ze dus naar ratio minder kans maken op een overwinning en zich juist dan nóg meer zullen smijten en doen.
    Persoonlijk ben ik zelf nooit fan geweest van wedstrijden die eindigen in zulk sprintgeweld. Het dieptepunt was misschien nogwel tijdperk Cipollini, 170 km in kruipsnelheid fietsen om de laatste 10 km als een bezetene op de streep af te gaan.
    11 februari 2024 18:58
    Dat doe ik met name omdat je het altijd in deze urbane zones ziet gebeuren, dat misdragen. Een vol pak door een hele serie rotondes en bochten jassen is de kat op het spek binden, aangezien dat de plekken zijn waar je met lef en slimmigheid plekken terugwinnen kan.

    Ik heb het al best vaak geponeerd: organiseer zo’n stedelijke passage op pakweg 20 k van de meet en leg de finish ergens in het achterland.
    11 februari 2024 20:08
    Probleem van veel kleinere koersen jammer genoeg. Tot een paar jaar geleden lag het niveau veel lager, waardoor sprints soms wel eens vermeden konden worden en als het er één werd boeide de gevaarlijkheid niemand.

    Nu door het belang van punten steeds meer WT ploegen die met een goede sprinter naar kleinere koersen komen en dan krijg je vaker dan niet problemen.

    Absoluut akkoord over Jaen natuurlijk, veel beter die koers op maanden, maar Alméria is natuurlijk degene met geschiedenis en ook de hoogst gequoteerde (.Pro), dus ik zie het niet snel gebeuren.
    11 februari 2024 21:00
    @Magarin
    De versmallingen, asverschuivingen, drempels, etc etc heb jij niet gezien?
11 februari 2024 17:49
Van voren gezien leek het net of Kooij nog werd bijgehaald. Leuk dat hij in het interview achteraf ook toegeeft dat gaan juichen zonder eerst naar links te kijken een beginnersfout is.
11 februari 2024 18:06
Top 5 klassieke renner, Top 5 sprinter, Top 5 tijdrijder, Top 5 in de komende Giro als ik velen mag geloven ... maar als lead-out is WvA wel degelijk in iets dé allerbeste. Heeft nu al 4 jaar lang tijd gehad om zijn persoonlijke ambities proberen waar te maken, het grote werk is vanaf nu aan Laporte en Van Baarle. WvA kan zich intussen in alle luwte volledig focussen op Kooij. Samen winnen !
    11 februari 2024 18:16
    Aangezien er geen minnetjes meer zijn, even deze post om te laten zien dat je mening nergens op slaat.
    11 februari 2024 18:17
    Sorry maar Wout is nog niet klaar. Hij moet nog 2 monumenten binnenhalen.
    11 februari 2024 18:22
    Bijna grappig.
    11 februari 2024 18:51
    Geweldige top 5-reeks....en wat betreft de RVV alsook PR, heeft hij zélfs 5 jaren de tijd hiervoor gehad....enkel voor de WK's op de weg/tijdrit deed hij iets beter, met nog maar 4 jaren.
    Maar in zijn 6de jaar haalt hij wellicht zijn achterstand in?
    11 februari 2024 19:14
    ...een ritoverwinning in de Tour de France staat gelijk aan een klassieker winnen, enkel Flandriens schatten een monument winnen nog hoger in. Bijna 10 tourritten (op alle parcours) en groene trui in Parijs betekent ook wel iets.
    11 februari 2024 19:17
    Hoe lang duurde het bij Van Avermaet vooraleer alles eens in de juiste plooi viel? En dan volgde er opeens héél veel. En Van Aert lijkt met toch een beter coureur te zijn dan Van Avermaet. Anderzijds, het kan net zo lang duren als bij Sep Vanmarcke …
    11 februari 2024 19:44
    Het is vooral grappig omdat mvdp pas vorig jaar bijna alle vinkjes heeft afgevinkt en voordien enkel de rvv had gewonnen als monument, en nu is plots wva degene die maar hopeloos blijft proberen om eens iets deftig te winnen na al die jaren. Het kan zijn dat wva al op de retour is maar voor hetzelfde geld heeft die ook nog wel eens een boerenjaar hier of daar de volgende 2-3 jaar.
    11 februari 2024 23:03
    Ook in lead outs eerder top 5. Van der poel, sinkeldam, morkov, Renshaw… om er maar een paar te noemen.
11 februari 2024 18:20
Visma-TdT 1-1
11 februari 2024 19:18
WvA verdient beter dan sprintjes aantrekken. Hopelijk was dit dan de laatste keer dit jaar. Vanaf nu absolute kopman en nooit meer hoeven te knechten. Anders maar naar een andere ploeg gaan.
    11 februari 2024 19:29
    Van Aert doet dat omdat hij het leuk vindt, om dat hij #samenwinnen zo belangrijk vindt.

    Dat gezegd zijnde blijft het wel een risico en kan je je afvragen of dit koersje nu echt dat risico waard is. Mathieu beperkt het dan tenminste nog tot grote koersen.
    12 februari 2024 08:18
    @Gebruikersnaam inderdaad vorig jaar heeft Van der Poel alleen grote koersen gereden met Dwars door Hageland, Baloise Belgium Tour, Grand Prix Wallonië en Grand Prix de Fourmies.
    12 februari 2024 15:00
    @Cycling

    Heeft van der Poel daar sprints aangetrokken? Dat was het onnodige risico waarover het ging.
11 februari 2024 19:24
Gekkenwerk, als lemmingen naar de afgrond!
11 februari 2024 20:43
Vooral na die rotondes waren er een paar met vluchtheuvel waar het peloton op de snelheid eigenlijk maar in 1 lijn doorheen kon. Krankzinnig want 3km voor de meet is dat echt vragen om problemen. Gooi er nog beetje regen bij en chaos compleet. Die parkoers gaan ze nooit meer aanpassen en de renners zullen gekke dingen moeten doen om te kunnen winnen. Blijft beschermende kleding eigenlijk nog enige optie.
11 februari 2024 21:09
Een indrukwekkende lead-out, lees ik. Twee renners ten val gebracht in de eindspurt, is de boekhoudkundige balans. Niks om trots over te zijn. Als gespreksonderwerp is het hier wel de olifant in de kamer ... Hoop dat het goed komt met twee jongens.
    11 februari 2024 21:31
    Wil je nu echt beweren dat Wout die jongens ten val heeft gebracht? Dan moet je echt de beelden nog eens terugkijken.
    11 februari 2024 22:19
    Twintig keer terug gezien minstens. Een typisch voorbeeld van een lead-out die zijn job erop zit en zijn benen stilhoudt zonder zich iets aan te trekken van hetgeen achter hem gebeurt. Denk je dat die gast voor zijn plezier de nadar invliegt ? Let wel, niet opzettelijk in dit geval, want er zijn kalveren die opzettelijk nog renners op kant gaan zetten bij het 'uitzwalpen'. Wout heeft zelf nog afgelopen tour dit gedrag nog aangeklaagd en nu dit ...
    11 februari 2024 23:03
    Waar moet hij dan heen... hij kan moeilijk verdwijnen in de lucht. Hij blijft netjes op zijn lijn en die jongen die knalt op die boarding die niet goed recht staat, daar kan Wout niets aan doen.
    11 februari 2024 23:08
    Hij bracht geen 2 renners ten val. Hij deed een lead out, en toen hij op was bolde hij uit zonder van lijn te veranderen. Dan mag/moet je als sprintende renner van de derde lijn ook zelf uit je ogen kijken. Deze valpartij was echt niet aan hem te wijten.
    12 februari 2024 07:49
    Hij kwam amper 4 fietslengten achter kooij aan dus in zijn remmen zal hij al niet geknepen hebben en zijn lijn was kaarsrecht, daarachter moeten ze gewoon niet op zijn kungs sprinten lijkt mij.
    12 februari 2024 21:26
    Toch wel straf dat er mensen zijn die er geen begrip voor hebben dat er renners zijn die nog sprinten voor zevende plaats ... Denken zij dat het zo simpel is om een zevende prijs te rijden ? Of dat dit vanzelf gaat ? Wel, Wout had dat beter ook gedaan voor een zevende plaats gesprint, of op zijn minst zijn maximale snelheid aangehouden, dan gebeurt zoiets niet. In elk wielerreglement staat van bij de jeugd vermeld dat je verplicht bent je kans te verdedigen. De gekleurde manier waarop sommigen een spurt bekijken zodat het hen goed uitkomt is toch wel bizar. De jongen die in de nadar vliegt wordt aangereden door de renner links van hem die moet uitwijken om niet vol op Wout in te rijden die twintig km/uur minder snel rijdt ...
12 februari 2024 13:37
Prettig commentaar van Stijn Steels op Eurosport.

Reacties zijn gesloten.