Mathieu van der Poel reist pas donderdag naar Olympische Spelen

Mathieu van der Poel reist pas donderdag naar Olympische Spelen

foto: Cor Vos

woensdag 21 juli 2021 om 15:33

Mathieu van der Poel reist pas donderdag af naar de Olympische Spelen in Tokio, melden bronnen aan WielerFlits. De 26-jarige Nederlander van Alpecin-Fenix komt maandag in actie tijdens de mountainbike-wedstrijd. Sinds 2016 is het Van der Poels grote droom om een gouden MTB-medaille te veroveren.

MVDP stapte na een ritzege en zes dagen gele trui na de achtste etappe uit de Tour de France met het oog op de Olympische Spelen. Van der Poel reist pas donderdag naar Tokio vanwege zijn voorbereiding. Het was lang onzeker hoe de mountainbikers kunnen trainen in Japan.

De Nederlandse delegatie wil er zeker van zijn dat hij nog de juiste trainingen kan uitvoeren voor de wedstrijd van maandag en daarom vliegt hij pas op donderdag.

De rest van de mountainbike-afvaardiging is sinds afgelopen vrijdag in Japan. Maandag vindt dus de wedstrijd voor de mannen plaats, waar namens Nederland ook Milan Vader aan het vertrek staat. De vrouwen rijden een dag later op hetzelfde parcours in Tokio. Namens Nederland jagen daar Anne Tauber en Anne Terpstra eremetaal na.

Dit artikel delen:

49 Reacties

stormjager 21 juli 2021 om 15:38

Poeh, linke soep. Het lichaam laten wennen aan de hoge temperaturen en verschil in tijd is ook nogal een ding! Hopen dat hij hier verstandig aan doet…

Reiger 21 juli 2021 om 15:40

Toch een risico’tje om heel laat af te reizen ivm jetlag. Maar misschien heeft hij wel een Rudy/Dirkje gedaan de afgelopen weken. Die stonden in 1990 ongeveer om 0400 uur in de morgen op om met de training te beginnen.

Daniel17 21 juli 2021 om 15:55

De moutainbikewedstrijd begint wel pas om 8 uur Nederlandse tijd, de wegwedstrijd begint een stuk eerder bijvoorbeeld. En hij heeft zich zijn slaapritme al kunnen aanpassen natuurlijk. Dus ik verwacht niet dat dat een heel groot probleem is

JopieZ 21 juli 2021 om 20:13

Rudy en Dirkje deden ook andere dingen in die tijd. Ze reden toen voor het grote PDM, dat tien druk aan het experimenteren was met EPO en intralipid

dit is mijn achterwiel 22 juli 2021 om 04:08

Tijd hoef je niet per se aan te passen he…

koos1 21 juli 2021 om 15:42

Lijkt erg laat om donderdag pas naar de OS te reizen ivm jetlag en temperatuurverschil. Al heeft Van der Poel al vaak bewezen dat hij zelf het beste weet welke voorbereiding het beste is en dan meestal ook in topvorm is.

Bart 22 juli 2021 om 11:36

Tja, ik vind juist dat zijn voorbereiding soms wankel is. Zie het WK van 2019. Of de start van het seizoen vorig jaar. Of deze start van de tour. Uiteindelijk fietst hij zichzelf altijd snel in vorm. Dat is zijn redding.

FW07 21 juli 2021 om 15:52

Oei, is dat wel zo slim met die totaal andere weersomstandigheden?

Turtlehead 21 juli 2021 om 16:32

Nee. ik denk een typische Van der Poel-eigenwijsheid.
De rest van de ploeg is wel al daar, dus met specifiek trainen ter plaatsen heeft t niets te maken.
Daarnaast blijft t een gok, zo’n lange verplaatsing. Hij heeft nu minder kans dat hij daar Corona oploopt.

Het wordt een apart verhaal als hij geen goud haalt, en zijn Tour-opponenten scoren in de wegrace en ITT…

KnightBiker 21 juli 2021 om 18:27

@turtlehead – de olympiërs zijn allang gevaccineerd, dus dat zal er niet zoveel mee ‘t maken hebben.

Idske 21 juli 2021 om 18:42

Waarom zou at een apart verhaal worden? Gewoon niet te vergelijken. Simpel als dat.

De Slob 21 juli 2021 om 15:57

Met deze keuze verliest Mathieu de gouden plak.

CN 17 21 juli 2021 om 17:22

Dat denk ik ook

Jeszon 21 juli 2021 om 15:59

De weersomstandigheden zullen hem eerder zwaar tegenvallen dan een jetlag. Zijn ritme heeft hij al kunnen aanpassen sinds hij de Tour heeft verlaten.

Turtlehead 21 juli 2021 om 16:33

Je kunt een Jetlag nauwelijks voor zijn. Een uurtje of zo verschuiven zal wel lukken, maar de aanpassing moet daar gebeuren.
Dat kan trouwens prima in een dag of twee/drie, dat zal t probleem niet zijn als je niet hard meer hoeft te trainen die dagen.

Johnny7 21 juli 2021 om 16:07

Mensen staan meteen weer klaar hier met hun negatieve mening. Lijkt me een goede keuze als ze niet konden trainen zoals MVDP dat wil tijdens verblijf in Tokio. Wat heb je eraan om op je hotelkamer te trainen.

notriple 21 juli 2021 om 16:17

Met de hometrainer op je balkon. Ze zouden echt wel weten wat ze doen hoor. En anders hebben ze altijd nog een argument als het misgaat.

josi 21 juli 2021 om 16:23

Gewaagde keuze. Hoop dat het beter uitpakt dan destijds voor de Nederlanders bij het WK op de weg in Japan.

assen 21 juli 2021 om 16:51

Toen het WK wielrennen in Japan was, waren de Belgen oppermachtig. Zij waren toen als 1 van de weinige teams daar al twee weken aanwezig. De les die ik er uit trok was dat je lang nodig hebt om te acclimatiseren in Azie.

Uit onderzoek blijkt ook dat de jetlag vervelender is als je van west naar oost gaat dan van oost naar west. Waarschijnlijk heeft dat te maken met onze interne klok die gemiddeld op 25 uur per dag staat afgesteld, en dan is het idd vervelender als je de dag korter maakt door van west naar oost te reizen.

Enfin, MvdP gokt hier sowieso. Kent hij het parcours al, waarbij renners van een hoge rots af moeten springen met de fiets?

Zelf denk ik dat MvdP niet bij de eerste 5 zal eindigen, vooral door deze zet, maar hopelijk vergis ik me.

notriple 21 juli 2021 om 17:31

Wat denk je recent nog met ned 11tal. 1 dag van te voren naar Hongarije afreizen.

ChefSpijker 21 juli 2021 om 18:19

Ik weet niet of Mathieu zo'n grote kans als Malen laat liggen of zo'n uitglijder als De Ligt maakt.

Al Phila 21 juli 2021 om 18:27

Misschien vliegt hij helemaal niet van West naar Oost, maar via de VS, dus van Oost naar West. Dan is dat probleem dus opgelost !

Stef van A. 21 juli 2021 om 19:03

En Mollema dan die in 2019 de Ronde van Lombardijen wint en kort daarna ook de Japancup?

McMulenga 22 juli 2021 om 07:24

Ik denk ook dat hij via de VS gaat. Die route is veel simpeler en sneller. Als hij dan donderdag gaat vliegen komt hij keurig een uurtje voor de wedstrijd aan. Geen stress.

Dion 21 juli 2021 om 16:52

Verstandig van hem. Splash and Dash

girardengo 21 juli 2021 om 17:06

Afgaande op mijn eigen jetlag ervaring in Beijing zou ik vroeger vertrokken zijn. Maar ja, wie ben ik? En Van der Poel zal er toch wel goed over hebben nagedacht.

Gebruikersnaam 21 juli 2021 om 17:06

Al jaren zijn al zijn mooie prestaties eigenlijk maar bijzaken voor dit hoofddoel, geen risico's, Tokyo was heilig. En dan plots last minute een heel wilde en onberekenbare gok er tussen gooien, dat is vrij bizar. Je zou eerder verwachten dat hij absurd vroeg zou afreizen in plaats van absurd laat.

Als hij wint, dan zal het wel retroactief briljant worden gevonden, maar of die kans dat dat gebeurt erg groot is….

xistnc 21 juli 2021 om 17:53

Die heeft nog even serieus vakantie gepakt na die paar dagen aan het begin van de Tour :o

Reiger 21 juli 2021 om 17:54

Is het niet zo dat je verplicht bent om in het olympisch dorp te verblijven en dat het wellicht een risico is om alsnog besmet te raken? De voorbeelden van renners die in het verleden gewoon heel goed presteerden in de oost terwijl ze op het laatste moment afreisden zijn er ook.

De Cabybara van de Conradkade 21 juli 2021 om 18:13

Als ik kijk naar de beelden van de andere renners mogen ze weldegelijk naar buiten, maar lijkt het vooral op de weg te kunnen.

Ik hoop inderdaad niet dat dit een Budapestje wordt, maar de winnaar heeft altijd gelijk…

McPriem 21 juli 2021 om 18:14

Uiteraard weet bijna iedereen het beter hier op Wielerflits dan de man zelf…..

Daar is natuurlijk over nagedacht door MvdP en zijn team daar hoeven jullie je hoofdjes niet over te breken.

Magician 21 juli 2021 om 18:39

Dat er over is nagedacht maakt het niet automatisch een verstandige keuze.

Alexander 21 juli 2021 om 18:15

Volgens mij mogen zij nauwelijks bewegen in Japan. Hierdoor denk ik dat hij ervoor gekozen heeft om nog wat op de fiets te kunnen trainen in de bergen om specifieke mountainbiketrainingen te kunnen draaien. Verder zou ik altijd liever wat eerder dan later gaan, maar een jetlag kan je door op de juiste momenten te eten heel snel overheen zijn. 1 a 2 dagen lukt dit makkelijk. Hitte is een ander ding, maar ik denk niet dat daar heel veel aan te trainen is. Ik denk dat het wel goed komt.

chasse patat 21 juli 2021 om 18:23

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. `lijkt mij ook niet verstandig gezien het verleden, maar Mathieu heeft ons al vaker verrast.

Luc La 21 juli 2021 om 19:21

Matje staat toch niet bekend als iemand die goed tegen de hitte kan, dus lijkt me niet slim. Zie strade vorig jaar, en dit jaar ook bij semi klassieker, naam ontglipt me.

girardengo 21 juli 2021 om 19:27

Een nuancering ten aanzien van mijn eerdere opmerking: de eerste dag in Beijing vond ik het zwaar, al liepen we toen al een (relatief korte) afstand. Vanaf de tweede dag (het was warm) werden de loopafstanden echt al behoorlijk (rond de 20 tot 25 km). Dus het effect van de jetlag viel wel mee.

reusjen 22 juli 2021 om 14:03

Ik had zelf meer last van oost naar west dan andersom, maar over het algemeen voor je wel dat mensen meer moeite hebben met reizen naar het oosten. Misschien heeft hij de afgelopen weken in de sauna gezeten, wie zal het zeggen.

Gangmaker 21 juli 2021 om 20:09

Hoe, en ik dacht dat die daar al lang was om te acclimatiseren, het parcours te verkennen enz. Toch raar ??

Beer 21 juli 2021 om 20:33

Klopt. Gezien het al 5 jaar zijn grootste doel is, had ik ook verwacht dat hij op elk vlak het zekere voor het onzekere zou nemen. Meer de Evenepoel-aanpak. Maar de belangrijkste factor zal toch zijn welk niveau Pidcock haalt na zijn verstoorde voorbereiding.

EricV 21 juli 2021 om 21:56

Slimme zet van Vdp.

WoutMathieu 21 juli 2021 om 23:29

Dat klimaat daar in de zomer moet je echt wel even aan wennen. Ik denk dat ie zich vergaloppeert op het acclimatiseren.
En anders wel op Pidcock.

Anders kijken 22 juli 2021 om 09:07

MvdP speelt meer dan anders dus alles of niets. Of het kan; we gaan het maandag zien of hij altijd “6” kan gooien.

jooprioolpijp 22 juli 2021 om 09:49

In NRC stond een verhaal over acclimatiseren in Japan, en daar was de conclusie, ofwel je gaat heel vroeg (en dan had hij niet goed kunnen trainen), ofwel je gaat kort van te voren. Logisch dus.

Headlines

Materiaalzone

Populair