Leo Hayter levert contract in bij Team DSM en tekent bij Hagens Berman Axeon
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
donderdag 13 januari 2022 om 07:00

Leo Hayter levert contract in bij Team DSM en tekent bij Hagens Berman Axeon

Team DSM en toptalent Leo Hayter zijn uit elkaar gegaan. De 20-jarige Brit wilde in 2023 graag zijn profdebuut maken bij de Nederlandse ploeg, maar teammanager Iwan Spekenbrink wilde daar nu nog niet over onderhandelen. Omdat dit voor de jonge klimmer wel belangrijk was, mocht hij uitkijken naar een nieuw team. Die ploeg is nu bekend: Hagens Berman Axeon.

De goede verstaander merkt meteen op dat de Amerikaanse talentenfabriek van Axel Merckx en Koos Moerenhout een Continental-team is, net als de opleidingsploeg van Team DSM. Die laatste equipe maakt er een goede gewoonte van om jonge renners vast te leggen met het uitzicht op een profcontract. Zo tekende de Belg Henri Vandenabeele in 2020 een contract waarbij hij één jaar in de opleidingsploeg zou rijden en vanaf het huidige seizoen deel uitmaakt van het WorldTour-team.

Diezelfde constructie kreeg ook Max Poole aangeboden. De 18-jarige Brit maakt deze winter de transitie van de junioren naar de beloften. In 2022 komt hij zodoende eerst een jaar uit voor Team DSM Development, maar Poole weet ook nu al dat hij vanaf 2023 rijdt voor het WorldTour-team. Hayter en zijn manager Jamie Barlow (die onder meer ook diens broer Ethan en voormalig Jumbo-Visma U23-renner Finn Fisher-Black in zijn stal heeft) wilden dat ook, maar Team DSM vond dat te vroeg.

“We wilden Leo nog geen WorldTour-contract aanbieden voor het jaar 2023”, laat een woordvoerder van de Nederlandse ploeg aan WielerFlits weten. “We hebben hem daarom de vrijheid gegeven om die optie elders te zoeken. Als gevolg hebben wij Hayter gevraagd zijn plek in het opleidingsprogramma voor 2022 op te geven, zodat wij die aan een nieuw, jong talent konden geven.” Barlow – volgens radio peloton berucht vanwege zijn agressieve onderhandelingsstijl – bracht Hayter toen onder bij Merckx.

Klaarstomen voor de profs
Die laatste is in zijn nopjes met de komst van de jonge Brit. “Samuel Janisch besloot niet bij ons verder te gaan, waardoor er ruimte ontstond in onze selectie. Redelijk rap kregen we bericht dat Leo misschien beschikbaar zou zijn. Toen dat na de feestdagen effectief zo bleek te zijn, waren we er vrij snel over uit dat hij van waarde voor ons team kan zijn en dat Leo goed zou passen in onze kern. We hebben hem daarna een contract aangeboden en die heeft hij voor de duur van één seizoen getekend.”

“Ik was zelf in Luik-Bastenaken-Luik U23 die Hayter won“, gaat Merckx verder. “Jarrad Drizners van ons zat daar met hem in de ontsnapping. Leo heeft daar echt indruk gemaakt op mij door de manier waarop hij won. Hij kende een moeilijk eerste half jaar, maar kwam daarna sterk terug. We hebben daar ervaring mee (zoals Adrien Costa, red.). Leo krijgt bij ons vrijheid, maar we reiken hem als mens ook de hand om hem mentaal zo goed mogelijk bij te staan. In de breedte maakt Hayter ons sterker.”

Met Dries De Pooter (Intermarché-Wanty Gobert) en Iván Romeo (Movistar) heeft Hagens Berman Axeon twee renners onder contract die in 2023 hun profdebuut zullen maken. Of Hayter – naast winnaar van La Doyenne U23 in 2021 ook Brits beloftenkampioen tijdrijden – datzelfde al gedaan heeft, is nog niet bekend. Wel is de jonge Brit op dit moment mee op trainingskamp met INEOS Grenadiers. De Britse miljoenenformatie is daarvoor neergestreken op het Spaanse eiland Mallorca.

WielerFlits contacteerde Hayter zelf ook om hem om een reactie te vragen, maar hij wilde liever niet reageren op de situatie rondom Team DSM.

Doorstromen
Naast Hayter vertrokken deze winter nog twee grote talenten bij Team DSM Development. Klimmer Gianmarco Garofoli (19) ontwikkelde zich vooral in het tweede deel van het laatste jaar razendsnel, maar na één seizoen komt er een einde aan de samenwerking tussen beide partijen. De Italiaan kon moeilijk wennen aan het leven op de Team DSM-campus in Sittard; hij besloot om weer thuis in Italië te gaan wonen en bijgevolg de overstap naar het nieuwe Astana Development Team te maken.

Ook Vegard Stokke heeft een nieuw team gevonden. De 20-jarige Noor kwam in 2019 met adelsbrieven over van de junioren, maar hij kon die ontwikkeling bij de beloften nog niet voortzetten. Motivatieproblemen zaten hem onder meer dwars. In 2022 gaat hij zijn geluk in eigen land beproeven bij Team Coop. Vanuit Team DSM Development maakten deze winter de eerder genoemde Vandenabeele, Leon Heinschke, Marius Mayrhofer en Tim Naberman de overstap naar het WorldTour-team.

Team DSM Development heeft de vrijgekomen plek van Hayter overigens nog niet opgevuld. Daarvoor lopen met meerdere talenten gesprekken.

Net als Ethan geldt zijn jongere broertje Leo Hayter als absoluut toptalent – foto: Cor Vos

RIDE Magazine
31 Reacties
Sorteer op:
13 januari 2022 07:09
Weer iemand die weg is bij DSM
    13 januari 2022 08:44
    Deze renner wou zijn contractopenbreken. Dit wou DSM niet. Hij rijdt trouwens voor het Development Team.
    Oftewel de renner had het prima na zijn zin bij DSM. Dat hij nu weg gaat heeft waarschijnlijk alles met zijn manager te maken. Deze kon hem vermoedelijk voor 2023 al bij een WT ploeg onderbrengen. DSM is gewoon voor het blok gezet.
13 januari 2022 07:18
Ik moet bij zijn naam denken aan die draak van een reclame. Ik weet dat het in het Engels anders wordt uitgesproken, maar wat in je hoofd zit, zit in je hoofd. Wat een verschrikkelijke ochtend. Verder ken ik de beste man niet maar als hij rijdt als zijn broer komt hij, via welk team dan ook, wel bovendrijven. Als hij een nieuwe Antonio, Dayer of Juray is, is dit vertrek ook goed. Goed nieuws dus. Bovendien kunnen we nu weer genieten van alle haat op DSM en Arensman die het wanhopig probeert te verdedigen.
13 januari 2022 07:20
Daar gaat het niet goed...
13 januari 2022 07:50
Maar als ik het goed begrijp was er nog geen contract bij Team DSM voor 2023 en is dat de reden waarom hij het development team verlaat? Dan is de titel wel wat suggestief, zeker in de context van de eerdere contractverbrekingen bij Team DSM. Eigenlijk speelt Team DSM het hier netjes door hem wel de kans te geven in 2023 voor een profcontract te gaan. Al is er misschien wel nog een verschil tussen de officiële uitleg en een achterliggende problematiek:)
    13 januari 2022 08:35
    Hij levert zijn contract bij het DSM development team in hé
    13 januari 2022 09:58
    De uitleg van hoe het gegaan is staat in het artikel (We wilden Leo nog geen WorldTour-contract aanbieden voor het jaar 2023”, laat een woordvoerder van de Nederlandse ploeg aan WielerFlits weten. “We hebben hem daarom de vrijheid gegeven om die optie elders te zoeken. Als gevolg hebben wij Hayter gevraagd zijn plek in het opleidingsprogramma voor 2022 op te geven). Dat de renner 'zijn contract inleverde' (wat juridisch slechts zelden kan) is dan ook niet aan de orde. DSM heeft zich niet voor het blok laten zetten, Hayter heeft gezocht naar een WT team (maar niet gevonden - gerucht Ineos [een echt topteam] lijkt mij te hoog gegrepen nu) en blijft in 2022 op hetzelfde niveau rijden een jaartje. Goed gehandeld van DSM want renners die niet in de filosofie passen kan je beter niet contracteren. Selectie aan de poort is bij dit team extreem belangrijk om verder 'gedoe' te voorkomen.
13 januari 2022 07:55
Ik ben wel benieuwd naar die onderhandelingstactiek van de manager
13 januari 2022 08:43
Nu vind ik het heerlijk om lekker kritisch te zijn op "de duiventil". Maar in dit geval begrijp ik de visie van DSM helemaal. Ga eerst maar eens een goede 1e seizoenshelft rijden... dan kijken we daarna wel verder.

Overigens; ergens is de visie van DSM rondom veel zaken helemaal niet zo heel gek, in lijn met hoe het bijvoorbeeld gaat in de auto-racerij. Duidelijke regels en afgebakende verantwoordelijkheden. Beetje lastig alleen dat de veel renners zich hier (nog) niet zo bij thuisvoelen. Het is voor DSM dus een kwestie van het zoeken van de renners bij bij het team passen... daar hoort wellicht wat verloop in het rennersbestand bij.
    13 januari 2022 08:47
    Deze renner voelde zich wel thuis bij DSM op basis van dit bericht. Anders wil je je contract niet openbreken. Hij wou eenzelfde constructie als JV zijn Development team renners ook heeft aangeboden. Oftewel meer zekerheid voor de toekomst
    13 januari 2022 08:54
    Ze kunnen natuurlijk niet alle talenten al een WorldTour contract voor volgend jaar beloven.
    Maar als je 't wel doet voor iemand die net van de junioren overkomt en niet voor iemand die al LBL U23 won, kan ik wel begrijpen dat daar wat onvrede van komt.
    Leo Hayter geldt toch algemeen wel als toptalent.
    Maar goed, we gaan het zien.
    13 januari 2022 11:40
    Was hij bij DSM gebleven dan had zijn manager geen extra commissie gevangen dit jaar en mogelijk ook niet voor 2023 WT overgang.
    Nu heeft de manager kans op WT tbv 2023 , kassa. En vangt zijn commissie bij Hagens Berman.
    Best wel slim. Immers kan ook zijn dat deze Hayter er over twee jaar niets meer van bakt en valt er weinig meer aan te verdienen.

    De rol en invloed van bepaalde type managers mag niet onderschat worden.
13 januari 2022 08:49
Eens dat dit een prima te verdedigen/logische actie is van DSM.
13 januari 2022 08:50
Vrij simpel verhaal, INEOS wil het broertje van Ethan maar zit dit jaar al vol en dus wordt de constructie met Hagens Berman Axeon bedacht. Enige opdracht voor de manager is nu nog om onder het lopende contract uit te komen bij DSM. Dat is voor werkelijk elke renner die daar weg wil geen probleem meer en met deze uitleg kan iedereen leven. Probleem is voor Iwan dat nu zelfs de toptalenten van development steeds vaker geen toekomst zien bij zijn ploeg. Mijn inschatting is dat na 2022 ook Brenner en Leknessund zullen vertrekken, de eerste naar Bora en de Noor naar de rookworsten in het thuisland of TJV.
    13 januari 2022 08:56
    @Murcia Deze renner zag wel toekomst bij DSM zo te lezen. Alleen kreeg hij voor 2023 een mooi contract voorgeschoteld van een andere WT ploeg. DSM wou hem geen contract voor 2023 aanbieden. Het heeft dan ook geen zin om hem verder op te leiden. Deze situatie lijkt enigszins op de situatie van FFB. Waarbij renners van een Development Team door andere WT ploegen al een contract aangeboden krijgen als ze nog een jaar bij het Development Team onder contract staan.
    13 januari 2022 09:07
    @harryjohan71
    Dat hij het naar zijn zin had geloof ik best maar die gaat volgend jaar voor INEOS rijden daar durf ik wel op te wedden, INEOS heeft zijn broertje al, meer geld en is een ploeg met veel meer status. Dat betekend dat DSM niks zou opschieten met hem dit jaar te laten overhevelen naar de grote jongens. Lijkt mij meer dat er een argument bij wordt gezocht om het wat minder pijnlijk te maken voor Iwan en co want als de Britten niet vol zaten had hij nu al als volwaardig lid van de Britten gefunctioneerd. Hij is in de praktijk nu al lid van die ploeg trouwens met dat trainingskamp nu.
    13 januari 2022 15:45
    Murcia +1

    In de wandelgangen is idd al bekend dat Hayter richting Ineos zal vertrekken. En wanwegen de reden die je idd correct aangeeft zal het via een omweg moeten met een jaartje vertraging.

    Dus DSM verliest er niet veel aan, hij zo sowieso zijn vertrokken na 2022.
13 januari 2022 08:54
Dus Hayter levert zijn contract bij DSM development in omdat DSM nog niet wilde vastleggen dat hij in 2023 voor de profploeg rijdt. En in de plaats daarvan tekent hij een contract bij development team Hagens Berman Axeon voor 1 jaar? Ik lees nergens dat hij nu wel een toezegging heeft voor de Worldtour in 2023. Zal wel Ineos zijn maar wel vreemd dat dit niet gecommuniceerd wordt als uitleg richting het inleveren van zijn contract bij DSM.
    13 januari 2022 08:57
    In juli 2022 krijg je te horen dat hij voor 3 jaar bij Ineos heeft getekend.
13 januari 2022 09:05
Je kan toch geen contract inleveren bij een team dat je niet hebt? Top titel dit weer, levert zeker clicks op?
    13 januari 2022 09:24
    Met een Development team heb je ook een contract hoor.
    Hij levert dus zijn contract voor 2022 bij DSM development team in, omdat ie nog geen contract voor het WorldTour team in 2023 kreeg.
    13 januari 2022 09:38
    Hij heeft had een contract met Team DSM en komt kwam uit voor het Development Team. Die titel klopt dus gewoon als een bus.
13 januari 2022 11:01
Ik zie ook het verschil niet tussen zijn nieuwe team en nog een jaar bij dsm blijven. Daar moet meer aan de hand zijn.
    13 januari 2022 12:27
    Vanuit zijn perspectief zou er ook geen verschil zijn. Maar vanuit het perspectief van DSM wel. Die zouden dan een opleidingsplek verspillen aan iemand die volgend seizoen naar een ander team gaat.
13 januari 2022 12:02
Hayters gonna hayte, je weet zelf.
13 januari 2022 21:00
Interessant verhaal.
Opvallende evolutie. Na de juniorencategorie willen ze meteen een profcontract of op z'n minst al een voorcontract. Alsof het een ramp is om langer dan 1 jaar belofte te zijn.
    13 januari 2022 21:30
    Het rechtstreekse gevolg van het succes van een paar renners die een categorie oversloegen en daarmee bij ploegen en zaakwaarnemers heeft geleid tot de tunnelvisie dat alles wat maar een beetje uitslag kan rijden bij de junioren de belofte tijd niet nodig heeft en veel talenten die in dat verhaal meegaan en ook wel denken dat de stap naar de profs een appeltje eitje is. Dat gaat nog tot veel tranen en geknakte loopbanen leiden.
    Inderdaad niks mis mee om wat langer belofte te blijven,de weg die Foss bv koos plukt hij nu de vruchten van ipv overhaast naar boven te willen.
13 januari 2022 23:57
Team Spekenbrink is de grootste klucht uit de recente sportgeschiedenis.
20 and counting


...
"the days before I escape this DSM prison"
    14 januari 2022 09:27
    Oké, jij kijkt er dus puur op een entertainment manier naar met een scoreboekje in de hand? Als je al over klucht spreekt, dan denk ik allereerst aan Astana, Quickstep en UAE (teams die een dikke middelvinger opsteken naar de nieuwe generatie volgers die het liefst een zuivere sport zien). Feit is dat DSM er heel veel aan doet om schoon en fair deze mooie sport te bedrijven en ja helaas moet je dan met een vergrootglas de renners en omkadering volgen en als er dan toch een rotte Zwitsers veelwinnende appel tussen zit dan wordt die gewoon richting uitgang begeleid. Je wint minder en je hebt veel gedoe met protocollen, maar iedere zege die ze behalen geeft mij het gevoel dat het wél nog steeds kan.

Reacties zijn gesloten.