Jumbo-Visma stapt van Shimano over op SRAM: dit zijn de verschillen

Jumbo-Visma stapt van Shimano over op SRAM: dit zijn de verschillen

foto: Cor Vos

vrijdag 14 oktober 2022 om 18:00

Jumbo-Visma stapt komende winter over van Shimano naar de Amerikaanse materiaalfabrikant SRAM, kon u eerder deze week al lezen op deze site. Dit jaar koersten er met Trek-Segafredo en Movistar slechts twee WorldTeams op SRAM, de meeste ploegen rijden met Shimano. Maar wat zijn nu de verschillen? WielerFlits schept duidelijkheid.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Shimano en SRAM produceren beiden talloze producten, maar de belangrijkste daarvan zijn zonder twijfel de groepsets. De groepset (of kortweg groep) is de verzamelnaam voor alle onderdelen op een fiets die zorgen dat je kunt schakelen en remmen. Van remschijven tot de derailleur en van remgrepen tot de tandwielen.

De groepset heeft maar beperkt direct invloed op de prestatie van een fiets, zoals de stijfheid of aerodynamica van het frame of de wielen dat bijvoorbeeld wel hebben. Indirect heeft de groep daarentegen de nodige invloed. Zo draagt het natuurlijk bij aan het uiteindelijke gewicht van de fiets, maar is de kwaliteit van het schakelen of het remgedrag ook van grote invloed op het rijgedrag.

Verschillende cranks
Dat wil niet zeggen dat de groepset géén impact heeft op het presteren van een fiets. De cranks zijn bijvoorbeeld een essentieel onderdeel in de krachtoverdracht van de fietser naar de fiets. Daar ligt ook één van de grote verschillen tussen Shimano en SRAM.

Het grootste verschil zit in de materialen die beide producten gebruiken. Shimano staat bekend om HOLLOWTECH. Dit is een holle, aluminium crank die erg laag van gewicht is. Alhoewel dit in de basis een type crank is dat lang mee moet gaan, zijn er ook genoeg gevallen bekend van Shimano-cranks die breken.

SRAM, daarentegen, maakt voor hun hoogwaardige groepsets gebruik van carbon cranks. Dit heeft een hoger kracht-gewicht ratio, waardoor de crank dus stijver kan zijn dan een aluminium crank zonder veel zwaarder te worden. Dit gaat vooral ten koste van de duurzaamheid, maar dat is voor profploegen als Jumbo-Visma (die onderdelen goed onderhouden en regelmatig vervangen) in principe geen probleem.

Elektronisch schakelen
Als we kijken naar de elektronische schakelsystemen, zijn er ook enkele verschillen. Waar de elektronische groepset van Shimano gebruik maakt van één batterij, zijn dat er bij SRAM twee. Beide derailleurs hebben bij groepsets van SRAM een eigen batterij, die 20 uur meegaat. Dat is significant korter dan de batterijduur van Shimano’s Di2 systeem, die boven de 2000 kilometer ligt.

Een Shimano-derailleur – foto: Cor Vos

Een groot verschil voor wie overstapt van Shimano naar SRAM of vice versa, is dat elektronische groepsets net iets anders schakelen. Shimano gebruikt – net als bij mechanische groepsets – één shifter voor de voorderailleur en één shifter voor de achterderailleur. Bij SRAM zijn beide shifters van één knopje voorzien, wat betekent dat de ene shifter wordt gebruikt om omlaag te schakelen en de ander om omhoog te schakelen. Schakelen met de voorderailleur kan door beide knopjes gelijktijdig in te drukken.

Ook is de vertanding bij SRAM iets anders. Dat betekent niet dat het bereik van de versnellingen van de Amerikaanse onderdelenproducent kleiner is (deze is zelfs wat groter) maar de stapjes in de versnellingen zijn nét iets anders, wat voor de rijders van Jumbo-Visma even wennen zal zijn.

Alhoewel de meningen erover verschillen, doen de schakelprestaties van de twee feitelijk amper voor elkaar onder. Dat is mits je groepsets uit een gelijke prijsklasse vergelijkt. De mechanische groepsets van Shimano staan als iets accurater bekend, maar Jumbo-Visma zal daar door het gebruik van elektronische groepsets weinig van merken. Ook op het gebied van remprestaties zijn er amper verschillen tussen de hoogwaardige groepsets van Shimano en SRAM.

Naast de groepsets van Shimano, maakte Jumbo-Visma ook gebruik van de wielen van Shimano. Ze zullen voortaan kiezen voor wielen van ‘Reserve’, wat onderdeel is van Cervélo. Dit seizoen werkten ze ook al regelmatig wedstrijden op wielen van Reserve af.

Er is nog een derde grote producent van groepsets: Campagnolo. Alhoewel ze een significant kleiner marktaandeel dan Shimano en SRAM hebben, heeft het Italiaanse bedrijf een trouwe schare fans. Niet voor niets wordt Campagnolo vaak liefkozend afgekort naar Campy of Campa.

Net als Shimano en SRAM levert Campagnolo groepsets van hoge kwaliteit, maar toch zijn ze minder populair. Dat komt vooral omdat ze een stuk duurder zijn – evenals de vervangende onderdelen – wat het voor consumenten een stuk minder aantrekkelijk maakt.

Dit artikel delen:

24 Reacties

Wheely 13 oktober 2022 om 11:51

Reserve wielen, dat is altijd handig natuurlijk, je zal het maar zonder moeten doen.

4
Koers 13 oktober 2022 om 11:58

Prachtig :P

2
Caldaia Stivale 13 oktober 2022 om 14:03

Afgeserveerde reserve Reserve-wielen gereserveerd?

0
Hoste 13 oktober 2022 om 15:16

De tekst leest een beetje als: wij van wc-eend……

Onderstaande zinnen zijn te vinden in de tekst. De zinnen worden bijna als feiten weergegeven, maar eigenlijk is het de mening van de auteur. Dat is natuurlijk prima, maar de titel suggereert wel degelijk de feitelijke verschillen.

– beperkt direct invloed op de prestatie van een fiets
– zijn er ook genoeg gevallen bekend
– in principe geen probleem
– feitelijk amper voor elkaar onder
– staan als iets accurater bekend, maar

2
De Dikbilgorgel van Dorestad 14 oktober 2022 om 19:28

De aankondiging ‘Wielerflits schept duidelijkheid’ is enigszins pretentieus, maar verder is de toon van het artikel duidelijk beschouwend. Dan lijken dit soort formuleringen me geen enkel probleem.

0
Mike1973 13 oktober 2022 om 20:14

De verschillen tussen de SRAM en Shimano groepen zitten hem in details. Kwalitatief allebei goed. Shimano heeft ook problemen gehad met de nieuwe 12 speed groep (bv de fietswissel soap van Jonas Vingegaard tijdens de Tour). Ik heb jarenlang met Shimano DI2 gereden en fiets nu met SRAM RED AXS 12 speed. Schakelt allebei prima. Batterijduur is ook geen issue. het hangt bij beide groepen af hoe vaak je schakelt. Mocht bij SRAM de batterij van je achterderailleur leeg zijn dan wissel je hem snel om met die van je voorderailleur. Voordeel bij het Shimano cranksstel is dat de bladen los verkrijgbaar zijn. Het crankstel van SRAM vormt met beide bladen een geheel. Persoonlijk vind ik het XD systeem van SRAM voor body en cassette weer prettiger dan de cassettes van Shimano met de sluitring die je snel kapot/ dol draait.

2
hjjanssen1973 14 oktober 2022 om 09:34

Waar kan ik het artikel een like geven?

1
Yeez 13 oktober 2022 om 11:02

Is dit een soort pr artikel voor SRAM?

Verder is het niet ‘naar verluid’ dat jv verder gaat met Reserve wielen. Dit is al bekendgemaakt: https://www.teamjumbovisma.nl/nieuws/materiaal/team-jumbo-visma-and-reserve-wheels-breiden-hun-samenwerking-uit/

0
Rawolf 13 oktober 2022 om 11:05

PR? ik lees vooral dat elk weldenkend mens voor Shimano kiest als je kijkt naar de batterijduur. en dat t voor Profs geen flikker uitmaakt, die hebben toch mechaniekers.

Las trouwens dat de powermeters op Shimano cranks niet zo precies zijn en je met SRAM mogelijk betere data kan krijgen. Miss een extra pluspuntje voor SRAM

Waren dit de wielen waar Laporte op rondreed in Roubaix?

-1
Cochise 13 oktober 2022 om 11:54

Nee dat waren nog de Shimano-wielen. Met de Reserve-wielen reden ze oa de tijdritten in de Tour.

0
Yeez 13 oktober 2022 om 14:30

@rawolf nee. Andere wiel dan die van laporte in parijs-roubaix. Overigens gaat elke velg kapot als je zo lang op een lekke band over de kasseien rijdt. Dat heeft niks met banden te maken, al zijn hier wel aanpassingen in gemaakt meen ik heb te hebben gelezen. Ik ga dit opzoeken

0
Steven_E 13 oktober 2022 om 21:54

Batterijduur slaat nergens op, je zit toch nooit langer dan 20u op een fiets? Bovendien wordt je bij SRAM veel minder vaak “verrast” door een platte batterij onderweg. En daarnaast heb jij bij SRAM ook steeds een “reserve”batterij mee. Val je achteraan plat, switch je batterijtjes van plek (vooraan schakel je toch amper) en je kan weer voort.

1
AWestie 13 oktober 2022 om 11:42

Voor de leek een klein inkijkje, al is het voor mij nog steeds om het even. Hopelijk krijgt WF iemand van performance of Boven (hoofd materiaal en logistiek toch?) te spreken, of een renner. Die moeten er mee werken.

0
Secondant 13 oktober 2022 om 12:22

Vraagje: hoe werkt dit met pech in de koers? Voor zover ik weet zijn de groepsets niet uit te wisselen. Oftewel, je kunt geen achterwiel (met DuraAce tandwielen) steken in een fiets die verder met SRAM is uitgerust. Ik zie in de koers vaak zat neutrale wagens van Shimano rondrijden. Hebben die dan ook SRAM wielen om uit te delen?

0
Cochise 13 oktober 2022 om 13:42

Uiteraard.

0
makkelijk 13 oktober 2022 om 16:54

Valt mee, bij 12 speed is de cassette gelukkig compatible, dus een shimano cassette op een sram groep of vice versa werkt prima.

0
JVD 13 oktober 2022 om 20:44

@makkelijk Mijn ervaring is dat shimano compatible cassettes van andere merken (sram, bbb, miche) vaak net anders op een body vallen, waardoor opnieuw afstellen noodzakelijk is.

0
Akiria 13 oktober 2022 om 14:57

Ben benieuwd wat de rijders hiervan gaan vinden..

0
LomberJack 13 oktober 2022 om 21:53

Alles draait om de wielen, en de vrijheid om andere componenten te gebruiken.

0
mooiman 14 oktober 2022 om 19:33

Het is onmogelijk dat deze keus is gemaakt als er een risico is op mindere prestaties door materiaal en zonder ( doorslaggevende) inspraak van het team/ kopmannen

0
Romāns Vainšteins 13 oktober 2022 om 12:43

Wat een vervelend gedoe dit pushen van klikmateriaalwissel.

-3
fransestinkkaas 13 oktober 2022 om 11:16

Blijf erbij, geen slimme keus. Naar verhouding kent Shimano veel minder pech dan SRAM. Voor de centen hoeft TJV het ook niet te doen. Op de mountainbike of in het veld is SRAM eigenlijk niet te kloppen, maar op de weg heeft Shimano altijd nog een streepje voor.

-5
Dikke Tuinkabouter 13 oktober 2022 om 11:32

Heb je hier statistieken bij of is het gevoelsmatig?

2
007 13 oktober 2022 om 12:37

Dit is natuurlijk op gevoel gebaseerd. WVA heeft meermaals langs de kant gestaan met een afgelopen ketting en volgens mij sloeg Vingegaard z'n ketting ook over in de TDF.

Zelf heb ik met zowel Sram Force als DI2 ultegra gereden. Shimano schakelt iets sneller, maar Sram remt beter en de tandwielverhouding is iets fijner. Daarnaast is Sram ook iets makkelijk in te stellen via de app. Echter zijn dit natuurlijk ook persoonlijke bevindingen.

3

Headlines

Populair

Materiaalzone