Jumbo-Visma houdt transfervizier open: tien veelzijdige versterkingen
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
woensdag 3 augustus 2022 om 07:45

Jumbo-Visma houdt transfervizier open: tien veelzijdige versterkingen

Special De transfermarkt in het wielrennen is geopend en sinds 2016 brengt WielerFlits begin augustus een update over de stand van zaken het tot voor dit jaar enige Nederlandse WorldTour-team, Jumbo-Visma. Zoals je van ons gewend bent, geven wij de ploeg geheel vrijblijvend tien tips. Het gros van het werk zit erop, maar wellicht is er nog één (late) versterking over.

Hoe staat het met de aflopende contracten?

Naast het stoppen van Tom Dumoulin, heeft Jumbo-Visma te maken met nog één aflopend contract. Inmiddels is namelijk duidelijk dat Mike Teunissen (Intermarché-Wanty-Gobert) en Pascal Eenkhoorn (Lotto Soudal) andere oorden op zoeken. Beiden tekenen voor twee jaar. Daarnaast vertrekken ook David Dekker en Chris Harper. Voor de Australiër is BikeExchange-Jayco in de markt. De Nederlandse sprinter kan rekenen op de interesse van onder meer Arkéa Samsic, BORA-hansgrohe en EF Education-EasyPost. De keerzijde van het succes van de Nederlandse ploeg is dat hun renners ook interessant zijn voor anderen.

Hoewel het budget van Jumbo-Visma fors gestegen is de laatste jaren, kunnen ze niet sterk verbeterde contracten blijven uitdelen. Tegenover het vertrek van het viertal staat de contractverlenging van Timo Roosen. Over de toekomst van Lennard Hofstede is nog geen beslissing genomen. Hij zit in de wachtkamer. De renner lag de afgelopen winter lang in clinch met de ploegleiding vanwege zijn stellingname rondom coronavaccins, die Hofstede weigerde te nemen. Toen hij eenmaal terug in koers mocht komen, brak hij meteen zijn enkel in de GP de Denain. Een nieuw contract elders verdienen lijkt een lastig verhaal.

David Dekker kende een moeilijk begin van 2022 – foto: Cor Vos

De situatie van afgelopen winter speelt overigens geen factor in het wel of niet verlengen van Hofstedes contract. Wat betreft aflopende contracten is er verder weinig reden tot zorg voor ploegbazen Richard Plugge en Merijn Zeeman. Kopmannen Jonas Vingegaard, Primož Roglič en Wout van Aert liggen allemaal vast en ook sterkhouders en cultuurdragers als Sepp Kuss, Christophe Laporte, Tiesj Benoot, Steven Kruijswijk, Robert Gesink, Jos van Emden, Koen Bouwman, Sam Oomen en Tobias Foss liggen nog vast voor 2023 of zelfs langer. Wel is de situatie binnen Jumbo-Visma veranderd, nu er een Tourwinnaar in de ploeg huist. Grote verrassingen zijn niet op tilt.

Nieuwe renners en ontwikkelingen opleidingsploeg

Het grootste werk voor Jumbo-Visma zit er al op. Na het verlies van Dumoulin zijn er met Dylan van Baarle en Wilco Kelderman twee nieuwe Nederlandse uithangborden binnengehaald. Hoewel de ploeg een internationaal karakter heeft, wil ze wel haar Nederlandse kern behouden en zijn voor de sponsors beeldbepalende Nederlanders belangrijk. Daarnaast komt ook Jan Tratnik de ploeg versterken. Van die deal was eind 2021 al sprake, maar toen wilde Bahrain Victorious hem aan zijn doorlopende contract houden. Maar goed ook, want toen was er korte tijd later nog een plek vrij voor Tiesj Benoot.

Met klimmer Attila Valter en toptalent Tom Gloag zijn de vierde en vijfde versterking ook reeds bekend. In mei was er in Belgische media ook sprake van de komst van Eddie Dunbar. Daar is echter geen sprake van geweest; hij koerst komend jaar naar verluidt voor BikeExchange-Jayco. Wat ook duidelijk is, is dat er komend jaar geen enkel talent van Jumbo-Visma Development overkomt naar de hoofdmacht. Rick Pluimers is als enige wel laatstejaars belofte, maar samen met de ploeg werd in goed overleg besloten dat hij zijn profdebuut elders maakt. Voor hem was er simpelweg geen plaats. Pluimers kwam intussen een contract met Tudor overeen.

Eerder werd al bekend dat Per Strand Hagenes en Johannes Staune-Mittet uit Noorwegen in 2024 de overstap maken naar het WorldTeam. Daar komt een derde renner bij. Binnen Jumbo-Visma is er veel vertrouwen in beloften Loe van Belle en Lars Boven, waarbij die eerste op de nominatielijst staat om in 2024 eveneens de overstap naar de profs te maken. Het U23-team werkt komend jaar overigens met een bredere kern van zestien talenten, om te voorkomen dat ze in 2024 met een half nieuw team beginnen. In 2024 maken dus drie renners de overstap, terwijl Boven, Owen Geleijn en Archie Ryan dan geen belofte meer zijn.

Er is onder meer gesproken met de Luxemburgse junioren Mathieu Kockelmann (van Auto Eder, onder meer Europees kampioen tijdrijden) en Niels Michotte (van AG2R U19, onder meer winnaar Parijs-Roubaix voor junioren). Eerder werd al de komst van de Italiaanse U19-kampioen Dario Igor Belletta, Menno Huising en Jelle Boonstra aangekondigd. Het WorldTeam van Jumbo-Visma zal daardoor met ongeveer dezelfde selectiegrootte werken als dit jaar. Op die manier blijven de talenten de ruimte krijgen om in sommige koersen met het WorldTeam mee te gaan. Ook kan het dat een van de Noren – net als eerder Olav Kooij en Tim van Dijke deden – eerder doorschuiven dan per 1 januari 2024.

Invulling laatste plek

Met de vijf nieuwe namen en de contractverlenging van Roosen, zit Jumbo-Visma voor komend seizoen reeds op 28 namen. Dit seizoen was dat er eentje meer. Op dit moment is de Nederlandse ploeg klaar op de transfermarkt. Binnenkort begint het team met de invulling van de wedstrijdprogramma’s voor 2023. Als daarvan de blauwdruk is gemaakt, beslist Jumbo-Visma of er nog versterkingen nodig zijn.

Dat hangt ook af van het wel of niet blijven van Hofstede, of dat er mogelijk toch een belofte uit de opleidingsploeg een jaar eerder doorschuift. Áls er iemand bij komt, dan is dat een veelzijdige versterking – die dan nog vrij is of vrij komt op de markt – of een absoluut toptalent. Voor Thymen Arensman deed de ploeg enorm haar best, maar hij koos voor INEOS Grenadiers.

Toptalent Per Strand Hagenes werd vorig jaar wereldkampioen bij de junioren – foto: Cor Vos

Wat dat betreft kijkt Jumbo-Visma niet per se naar Nederlanders, ondanks dat er komend jaar twee rood-wit-blauwe vlaggetjes minder in het team zitten. Kwaliteit primeert, alleen bij gelijkwaardige klasse zal een Nederlander de voorkeur krijgen. Wat dat betreft lijkt de kans klein dat de eventuele laatste aanwinst uit eigen land komt.

Met Niki Terpstra is er nog wel een ervaren Nederlander vrij op de markt, maar die samenwerking lijkt onwaarschijnlijk. Buiten de opleidingsploeg zijn er op Continental-niveau renners als Joren Bloem, Tomáš Kopecký, Daan en Roel van Sintmaartensdijk, Hartthijs de Vries en Maikel Zijlaard bezig aan een sterk jaar, maar zij lijken niet het niveau te (kunnen) halen dat Jumbo-Visma nastreeft.

Bovenstaand verhaal is opgetekend na het raadplegen van diverse, onafhankelijke bronnen rondom Jumbo-Visma. Onderstaand is een op zichzelf staande aanvulling van WielerFlits.


flag-gb Oliver Stockwell (20) – CT Friuli

Eigenlijk had Tom Gloag in dit lijstje gestaan, maar die transfer sijpelde prompt vorige week door. Er rijdt echter nog een jonge Brit in de rondte die typisch een Jumbo-Visma-transfer zou kunnen zijn: Oli Stockwell.

Hij is een tweedejaars belofte die nu rijdt voor CT Friuli, dat samenwerkt met Bahrain Victorious. Stockwell heeft zich breed ontwikkeld, want hij was de laatste jaren ook actief als crosser en baanrenner. Bij de junioren werd hij Brits kampioen op de weg en reed hij voornamelijk koersen in België. Hij is nog op ontdekkingstocht, maar Stockwell begint steeds beter te klimmen. Vorig jaar toonde hij dat al op La Planche des Belles Filles in de Tour Alsace en op Great Orme in de Tour of Britain (vijftiende). Dit seizoen toont hij zich in verschillende koersen. Zo werd Stockwell tiende tussen de profs in de Adriatica Ionica Race en klom hij met de beste beloften mee in de loodzware Giro Valle d’Aosta (zevende).


flag-nz Laurence Pithie (20) – Groupama-FDJ U23

Pithie (derde) proost met winnaar Christophe Laporte na Circuit de Wallonie – foto: Cor Vos

Ondanks een eigen Development Team, blijft Jumbo-Visma ook andere opleidingsploegen afgaan. Wat dat betreft is Groupama-FDJ U23 dit jaar de standaard. Daar zijn op dit moment te veel goede talenten, waaronder Laurence Pithie.

De 20-jarige Nieuw-Zeelander is geen onbekende voor Jumbo-Visma. Pithie zou in 2020 voor Willebrord Wil Vooruit koersen. Door corona kwam het er niet van, maar Jumbo-Visma wilde hem toen al hebben. Uiteindelijk snoepte de Franse equipe hem voor hun neus weg. Net als Stockwell liggen de roots van Pithie op de baan. In 2019 werd hij wereldkampioen op de Koppelkoers en het Omnium bij de junioren. Op de weg staat hij vooral te boek als een sprinttalent. Er zijn in zijn huidige ploeg intrinsiek snellere mannen, maar Pithie kan ook een lastige koers aan. Zo won hij dit jaar na een lastige finale een rit in de Tour de Normandie en was hij afgelopen week nog de beste in de kasseienkoers GP de Perenchies (UCI 1.2).


flag-de Tim Torn Teutenberg (20) – Leopard

Tim Torn Teutenberg – foto: Cor Vos

Met Grischa Niermann, Robert Wagner, Michel Heßmann en voorheen ook Tony Martin, Paul Martens en Maurice Ballerstedt, heeft Jumbo-Visma altijd een Duitse connectie gehad. Daar zouden ze zo maar eens Tim Torn Teutenberg aan kunnen toevoegen.

Het toeval wil dat ook deze coureur op de baan actief is. De 20-jarige Duitser van Leopard is vice-Europees U23 kampioen op de Afvalkoers. Teutenberg komt echter beter uit de verf op de weg, waar hij dit jaar opvalt door zijn consistentie. Gek genoeg deed hij het vooral in Nederland erg goed. Hij werd negende in Olympia’s Tour, achtste in de Ronde van Overijssel en vierde in de Midden-Brabant Poort Omloop. Wellicht is het voor de tweedejaars belofte nog een seizoen te vroeg, maar met zijn sprintsnelheid na een lastige koers zit het wel goed. Komt zijn naam bekend voor? Dat klopt. Vader Lars, oom Sven, tante Ina-Yoko en zus Lea-Lin schopten het allemaal tot de profs. TTT is het profbestaan dus met de paplepel ingegoten.


flag-de Nikias Arndt (30) – Team DSM

Arndt boekte zijn laatste zege in de Ronde van Polen 2021 – foto: Cor Vos

Jumbo-Visma investeerde al flink in de klimkern, trok met Dylan van Baarle een tweede klassiekerkopman aan en kan met de veelzijdige Jan Tratnik meerdere kanten op. Voor de sprinttrein kan er nog wel wat vuurkracht bij en dan kom je snel uit bij Nikias Arndt.

De 30-jarige Duitser hoort bij het meubilair van Team DSM, waar hij dit jaar aan zijn tiende seizoen bezig is. Maar ook meubilair is weleens aan vervanging toe, moeten ze bij de andere Nederlandse ploeg gedacht hebben. Arndt kreeg tot op heden nog geen nieuw contract aangeboden en is daarom vrij op de markt. Hij is een sterke renner die voor veel ploegen een zeer bruikbare pion zou zijn. We moeten ook vooral niet vergeten dat de Duitser zeven profzeges op zijn naam heeft staan, waaronder ritten in de Giro d’Italia en de Vuelta a España, alsmede ook de overwinning in de Cadel Evans Great Ocean Road Race 2017. In de jonge groep rondom Olav Kooij zou Arndt met zijn ervaring een zeer goede toevoeging zijn.


flag-ch Sebastien Reichenbach (33) – Groupama-FDJ

Sébastien Reichenbach is als helper altijd op de afspraak, sla zijn klassementen er maar op na – foto: Cor Vos

De laatste drie seizoenen wist Jumbo-Visma met Primož Roglič de Ronde van Spanje te winnen en afgelopen zomer werd het summum behaald: Jonas Vingegaard zegevierde in de Tour de France. Om dat op pijl te houden, zou Sébastien Reichenbach een goede optie zijn.

In feite ontbreekt er bergop geen schakel bij Jumbo-Visma. Naast de twee kopmannen is er ook nog topklimmer Sepp Kuss, bleek Steven Kruijswijk in de Tour bergop goud waard en zijn er met Robert Gesink, Tobias Foss, Sam Oomen, Koen Bouwman en Gijs Leemreize nog meer sterke klimmers aan boord. Maar door het vertrek van Dylan Groenewegen, Mike Teunissen en David Dekker en de jonge leeftijd van Olav Kooij, ligt het niet voor de hand dat Jumbo-Visma snel met een sprinter naar een grote ronde trekt. En ja, met Attila Valter, Tom Gloag en Wilco Kelderman werden al drie klimmers aangetrokken. Net die laatste zou weleens kopman in de Giro kunnen zijn en ook hij verdient dan een sterke ploeg. Reichenbach is al jaren een van de stille krachten bij Groupama-FDJ; de 33-jarige Zwitser zou zelfs Keldermans meesterknecht kunnen zijn.


flag-be Jenthe Biermans (26) – Israel-Premier Tech

Biermans (links) met Vanmarcke op het BK – foto: Cor Vos

Met het vertrek van Mike Teunissen, Pascal Eenkhoorn en David Dekker zijn er – in potentie – drie renners uit de klassiekerkern vertrokken. Daartegenover staat alleen de komst van Dylan van Baarle. De oplossing om dat op te vangen kan Jenthe Biermans zijn.

Eerlijk is eerlijk: dit voorjaar kwam van de drie Nederlanders alleen Teunissen in actie tijdens de grootste klassiekers. Zelfs toen Wout van Aert door corona de Ronde van Vlaanderen aan zich voorbij moest laten gaan, kreeg talent Mick van Dijke de voorkeur. Toch blijft Jumbo-Visma streven naar het beste. De jongste Tour de France werd door elf renners voorbereid, waarvan er maar acht konden starten. Dat gebeurde ook al in het voorjaar, maar van die groep zijn er nu dus een aantal weggevallen. Biermans zou daarin best in te voegen zijn. De 26-jarige Belg zou een bruikbare en ervaren extra pion in het voorjaar kunnen zijn. Ook in de minder zware etappekoersen kan hij voor een sprinttrein een rol van betekenis spelen.


flag-nz Patrick Bevin (31) – Israel-Premier Tech

Door een aantal zeges zal Bevins marktwaarde niet heel laag liggen – foto: Cor Vos

Tot op heden zijn enkele talenten of specifieke kwaliteiten de revue gepasseerd, maar het kan ook best zijn dat er na bestudering van de wedstrijdprogramma’s nog een ervaren alleskunner nodig is. In dat geval zal Patrick Bevin zeker op het lijstje staan.

De 31-jarige Nieuw-Zeelander is het prototype van een renner die heel veel aspecten van de wielersport goed beheerst, maar nergens écht in uitblinkt. In een ploeg als Jumbo-Visma zou hij daarom een ideale helper zijn die op veel verschillende terreinen is in te zetten. In tijdritten zou hij dan zelf eventueel zijn kans mogen gaan. De allrounder rijdt al zeven jaar op WorldTour-niveau en is daardoor ook goed belastbaar in een druk programma. Vooral in de rittenkoersen van een week zou hij een prima aanvulling zijn. Door zijn tijdritcapaciteiten en snelle benen is hij inzetbaar in een sprinttrein (zelfs als lead out), op lastig terrein kan hij zelf winnen (zie de jongste Ronde van Romandië) en in de Ronde van Turkije die hij won bleek Bevin zelfs heel sterk te kunnen klimmen. Daar hangt alleen wel een prijskaartje aan vast.


flag-za Ryan Gibbons (27) – UAE Emirates

Gibbons voor de start van Clásica San Sebastián met Pogačar – foto: Cor Vos

Het kan best nog twee maanden duren voordat Jumbo-Visma alsnog de markt weer op gaat. Veel renners zullen dan al onderdak zijn. Of dat ook geldt voor iemand als Ryan Gibbons, is de vraag. Hij zal geen topprioriteit bij veel ploegen zijn.

Hij is een beetje van hetzelfde type als Bevin, maar dan met een mindere tijdrit. De 27-jarige Zuid-Afrikaan komt op zijn beurt juist weer beter uit de verf in eendagskoersen, waar de hierboven genoemde coureur dat juist in etappewedstrijden heeft. Gibbons stond in zijn beginjaren te boek als een sterke sprinter, maar naarmate de jaren vorderde is hij vooral een erg sterke allrounder gebleken die ook lang mee bergop kan. De Zuid-Afrikaan is al zes jaar WorldTour-prof en reed de voorbije twee seizoenen bij UAE Emirates, de ploeg van Jumbo-Visma’s angstgegner Tadej Pogačar. Behoudens zijn eigen kwaliteiten, zou Gibbons ook waardevolle kennis en kunde over de Emiraten-ploeg aan Jumbo-Visma kunnen bezorgen.


flag-it Jonathan Milan (21) – Bahrain Victorious

Jonathan Milan in de Saudi Tour – foto: Cor Vos

Jumbo-Visma probeert ook altijd te kijken naar renners die bij andere teams niet meteen tot ontbolstering komen. Wat dat betreft zou ook de veelzijdige Jonathan Milan weleens op hun radar kunnen staan.

Als renner lijkt hij een beetje op Marcel Kittel: de Italiaan werd in 2020 nog nationaal U23-kampioen tijdrijden, door toptalenten Andrea Piccolo en Antonio Tiberi ruim voor te blijven. In de daaropvolgende Giro d’Italia U23 won de sterke beer een massasprint door Jordi Meeus en Jake Stewart voor te blijven. Ook de baanachtergrond van Milan zullen ze bij Jumbo-Visma interessant vinden. Hij is de huidige Europees en vice-wereldkampioen op de individuele achtervolging. Dit jaar had Milan het lastig, maar plots werd hij zondag derde in Polen. Naast Olav Kooij zou hij best eens de tweede jonge sprinter bij de ploeg kunnen zijn, als we Wout van Aert en Christophe Laporte niet meerekenen.


flag-it Samuele Battistella (23) – Astana Qazaqstan

Battistella groeit langzaam maar zeker naar het topniveau toe – foto: Cor Vos

Eigenlijk heeft Jumbo-Visma op alle vlakken een renner die kan meedoen voor zeges. Alleen ontbreekt er misschien een puncheur/specialist die puur in de Ardennenklassiekers kan schitteren. Die is er (nog) wel op de markt: Samuele Battistella.

In het verleden zocht Jumbo-Visma naar renners met een verhaal of laatbloeiers in het Continental- en beloftencircuit. Denk aan Roglič, Vingegaard en ook Harper. Nu hebben ze die misschien wel gevonden in Gloag, al had ook roeier Rainer Kepplinger (die getekend heeft bij Bahrain Victorious) perfect in dit rijtje gepast. De Sloveen en de Deen kunnen – net als Van Aert overigens – ook prima uit de voeten in de Ardennen en de Italiaanse herfstklassiekers. Mocht daar toch nog een renner missen, dan zou Battistella daar goed passen. De 23-jarige Italiaan staat op het punt van doorbreken en komt in heuvelachtige eendagskoersen het best tot zijn recht. Enig puntje: er zullen meer teams op hem azen.



Eerdere versies van dit artikel
2021: Wie vult de laatste plek in bij Jumbo-Visma?
2020: Tien opties voor laatste plek Jumbo-Visma
2019: Tien potentiële aanwinsten voor Jumbo-Visma
2018: Tien mogelijke versterkingen voor LottoNL-Jumbo
2017: Tien potentiële aanwinsten voor LottoNL-Jumbo
2016: Tien ideale aanwinsten voor LottoNL-Jumbo
2015: Tien ideale versterkingen voor LottoNL-Jumbo

RIDE Magazine
109 Reacties
Sorteer op:
1 augustus 2022 07:24
Edit: ik kan niet lezen
1 augustus 2022 07:26
Leuk artikel, dit.
1 augustus 2022 07:39
Bevin lijkt mij een hele goede renner voor Jumbo.
1 augustus 2022 07:48
Duidelijk verhaal. Minder geschikte renners vertrekken, geschiktere renners komen ervoor terug. Degene die gaan zijn niet perse slechte renners of juist gewoon goed, maar je moet doorrouleren.

Harper - BikeEx
Hofstede - ?
Roossen - verlengd
Dekker - Arkea
Eenhoorn - Lotto
Teunissen - Intermarche
Dumoulin - stopt

Tratnik, van Baarle, Kelderman, Valter en Gloag. Er kan er dus nog 1 bij, maar dat hoeft niet perse. Ik had gekozen alsnog voor Pluimers, je hoeft niet altijd ergens anders te halen. Maar het schijnt dat er volgend jaar wat meer overkomt met de 2 Noren en meer?

Nou al met al gewoon selectie al zo goed als rond. Wederom puik werk en wederom de snelste die het weer op orde hebben
    1 augustus 2022 12:18
    Ik ben akkoord met de stelling dat ze de zaakjes goed op orde hebben in korte termijn.

    Ik ben niet akkoord met de stelling dat er meerdere 'geschikte' renners dienen aangeworven te worden.

    De A-kern zit al vol - zie de TDF selectie waarbij Dennis en Teunissen uit de boot vallen - natuurlijk is een bredere selectie nodig in geval van ziekte en blessures, maar nu is de A-kern wel HEEL erg breed met daarbij nog Van Baarle, Kelderman, Valter en Tratnik.

    Wordt een gevalletje DSM vrees ik waarbij ontevreden renners het team verlaten...met Groenewegen en Teunissen al twee mooie namen kwijt.
    2 augustus 2022 08:07
    Vertrekken bij Jumbo heeft ook alleen Taco goed gedaan toch? Powless kan je over discussieren. De rest is nu niet echt harder gaan fietsen (Tolhoek De Plus Jansen Bennett de Tier).
Dat lijstje namen voelt heel overbodig en willekeurig, jullie geven nota bene zelf aan dat de ploeg eigenlijk al klaar is.

Veel interessanter lijkt me de opleidingsploeg, focus daar meer op. Gaat enkel Pluimers weg en tekent de rest van de aflopende contracten bij? Ze hebben vertrouwen in Boven, maar hij is krijgt blijkbaar niet de kans om in 2024 over te stappen dus hij zal geen prof worden bij Jumbo? Welke Nederlanderse renners komen er nog meer naast Huising en Boonstra?
    1 augustus 2022 16:07
    In dit artikel focussen we ieder jaar op het WorldTeam. Het Development Team schenken we vooral aandacht op de Continental-feed. Maar om je gerust te stellen: met dat verhaal ben ik ook nog bezig.
1 augustus 2022 08:00
Waarom gaat hessmann in 2024 niet over naar de profploeg?
1 augustus 2022 08:02
Oh leuk, het is 1 Augustus.

Alles bleek dus waar, mooi! (Behalve Dumoulin die stopt, eeuwig zonde).
1 augustus 2022 08:09
Doorstroom van Nederlandse talenten is zeer mager. De terugloop van jeugdlicenties laat zich serieus voelen. De jeugd zit met z'n allen op een e-bike en op hun telefoon. Soms tegelijk.
Ik vraag mij af in hoeverre al die fietsende ouders bereid zijn hun kind ook te laten wielrennen. Alhoewel jeugdwielrennen echt iets anders is dan bij de profs, is de risicofactor wellicht een dingetje.
    1 augustus 2022 08:37
    Het zou een interessant onderwerp zijn voor de Wielerflits-redactie, beetje onderzoeksjournalistiek naar de laatste 10 à 20 jaar aantallen jonge licentiehouders jongens en meisjes. Eventueel Nederland en Vlaanderen vergelijken. Ook de toekomst van deze site hangt deels af van de belangstelling voor wielrennen in Nederland.
    1 augustus 2022 08:49
    Ja, kijk er altijd met open ogen naar, 14 jarigen op een e bike versmolten met hun Iphone
    1 augustus 2022 09:56
    @ Platte prijs. Don't worry. In de toekomst gaat vlaanderen bij Nederland toegevoegd worden.
    1 augustus 2022 16:20
    @Fast Freddy
    Dat onderwerp ligt al een tijdje op de plank, we zullen hem binnenkort eens afstoffen! :)
    2 augustus 2022 13:55
    Goed plan. Een vergelijking met België is inderdaad ook interessant.
1 augustus 2022 08:14
Zoals al gezegd in het artikel draait het vooral om de vraag waar je prioriteit ligt als ploeg. Gezien het vertrek van Teunissen, Eenkhoorn en Dekker waar alleen Dylan als aanwinst tegenover staat lijkt een extra renner voor het Vlaamse werk logisch. Dan vind ik Biermans niet echt een geweldige optie. Beste allround versterking op dit lijstje is natuurlijk Bevin maar die is niet goedkoop.
    1 augustus 2022 08:21
    WvA DvB Laporte Benoot V Hooydonck Roosen Affini v Dijke (Tosh, Jos). Je kan er nog iemand bijnemen, maar dan moet het wel een echte pure knecht zijn. Jammer dat Eekhoorn vertrekt.
    1 augustus 2022 09:31
    @Murcia Volgens mij zie jij Tratnik over het hoofd. Die schat ik hoger in dan Dekker en Eenkhoorn in het Vlaamse werk
    1 augustus 2022 11:56
    Tratnik kan zeker uit de voeten in het Vlaamse werk maar ik verwacht hem volgend jaar aan de zijde van Primoz en dus hoofdzakelijk in het ronde werk. Misschien een optreden in de RVV maar meer zie ik niet gebeuren.
    1 augustus 2022 12:41
    Met Van Aert, Van Baarle, Laporte, Benoot en Van Hooydonck lijkt de Vlaamse ploeg sterk genoeg. De vertrekkers hadden zelden veel meerwaarde. Zet daar nog een tempobeul à la Affini of Van Emden bij en dan nog wat jonge renners om ervaring op te doen, lijkt me allemaal meer dan voldoende.

    En dan heb je nog Tratnik en Van der Sande als alternatieven bij ziektes of valpartijen.
    1 augustus 2022 13:37
    Wellicht dat de broertjes Van Dijke al wat meer koersen voor hun rekening krijgen?
1 augustus 2022 08:14
Overigens zijn er volgens mij nog wel wat interessante namen op de markt? Niet persee voor Jumbo, maar voglens mij hebben ook Majka, Ulissi, Impey, Formolo, Trentin, Froome (!!), Grosssssschartner, Skujins, Brandle, Walscheid, Kangert en Jungels ook nog nergens getekend (volgens het geruchten circuit)?
Zitten ook nog best interessante namen tussen.
    1 augustus 2022 08:22
    Maar het artikel gaat over Jumbo. Van dit lijstje zijn alleen Trentin en Jungels eventueel interessant en passend, maar ook duur. Daarnaast verwachten die ook wel een soort van schaduwkopmanschap en die rollen lijken me al wel verdeeld bij TJV.
    1 augustus 2022 09:00
    Ik zou Skujins, Walscheid of Brandle ook best bij Jumbo willen zien hoor. Ulissi is ook een aardig veelzijdige renner maar wellicht wel iets te oud?
    1 augustus 2022 09:35
    Walscheid is ook wel een interessant renner. Is ook veelzijdig. Kan sprinten, kan tijdrijden en kan vlaamse klassiekers doen.
    1 augustus 2022 11:46
    Die froome was opeens vanuit het niets derde op een lange klim. Voorgaande jaren niks van gezien dus heeft nog groeimarge denk ik
    1 augustus 2022 14:56
    Ulissi en Trentin gaan bijtekenen bij UAE, dat is al bekend.
    1 augustus 2022 14:58
    Froome heeft een contract voor de lange termijn bij de ploeg uit Israël, ook als zie je dat niet op procyclingstats. Die gaat nergens heen.
    1 augustus 2022 14:59
    Majka blijft bij UAE als eerste luitenant voor Pogacar. Dat contract wordt binnenkort in orde gemaakt.
    1 augustus 2022 15:00
    Van dit lijstje vind ik alleen Jungels interessant voor Jumbo eerlijk gezegd.
1 augustus 2022 08:32
Jammer dat Jumbo weer geen renner uit de Nederlandse contiploegen een kans geeft. Ik kan me niet voorstellen dat daar niemand goed genoeg is.
    1 augustus 2022 09:55
    Noem er eens een stuk of 3?
    1 augustus 2022 10:37
    @Nappie als je het wielrennen volgt, lukt jou dat ook wel. Ik help je op weg: Bloem.
    1 augustus 2022 14:32
    Noem er nog eens een stuk of twee?
    1 augustus 2022 16:22
    @Platteprijs
    Ik denk eerlijk gezegd niet dat die er zijn. In ieder geval niet aan de standaard die Jumbo-Visma hanteert.
    1 augustus 2022 17:34
    Daarnaast lijkt het me niet zeker dat die renners nooit een kans krijgen. Lijkt me dat ze ook daar renners van testen om te zien of er pareltjes tussen zitten. Vorig jaar is er toch ook naar Bax gekeken?
    2 augustus 2022 07:16
    Bij mijn weten is Bax nooit getest vorig jaar.
1 augustus 2022 08:41
Topartikel. Zou helemaal top zijn als dit een vervolg krijgt over de andere ploegen, m.n. ploegen als Ineos, UAE, Quick Step, Bora en Bahrein.
    1 augustus 2022 09:24
    En Alpecin
    1 augustus 2022 10:56
    De focus van wielerflits ligt wel erg op tjv. Waarom lezen we zo weinig over dsm, is toch ook een Nederlandse ploeg. Beetje fansite zo.
    1 augustus 2022 12:20
    Ik snap dat het niet gebeurt bij buitenlandse ploegen, maar DSM zou dan ook wel eens aan de beurt mogen zijn.
    1 augustus 2022 12:25
    Al drie aparte artikels verschenen over hetzelfde onderwerp TJV transfers, de wielerjournalisten hebben jammer genoeg geen tijd de komende weken om over andere ploegen te praten! We moeten wachten op de komkommertijd voor een evaluatie van het seizoen en de beste inkomende transfers en jammerlijke uitgaande transfers.

    Met eerst en vooral focus op TJV - want dat is namelijk de beste ploeg ter wereld!
    1 augustus 2022 16:26
    @Paustovski
    DSM was tot voor dit jaar een Duitse ploeg. We zijn ook bezig met een artikel over deze ploeg, wees gerust :-)

    En nee, geen fansite. Integendeel. Maar we zijn wel een Nederlandse bedrijf en dan is het logisch dat Jumbo-Visma veel aandacht krijgt. In het voetbal draait het ook veelal om Ajax, Feyenoord en PSV en niet in dezelfde getale over Bayern München of Anderlecht.

    @Mystery Rider
    Wees gerust, we zitten niet stil. En houden het absoluut niet bij één ploeg.
1 augustus 2022 08:49
Toch ook wel nieuws: Grote verrassingen zijn niet op tilt.

Dat zou het vertrek van Roglic naar het rijk der fabelen brengen. Daar ben ik wel blij mee :)
    1 augustus 2022 09:32
    Ik denk niet dat daar ooit sprake van is geweest. Of kan jij wel een reden bedenken waarom TJV hem zou willem laten gaan?
    1 augustus 2022 16:26
    Ik meende dat het vertrek ter sprake kwam op Sporza.
    2 augustus 2022 00:17
    Maar dat was pure speculatie.
1 augustus 2022 09:38
Eigenlijk heb je qua type een leadout voor Kooij nodig.
    1 augustus 2022 10:03
    @Koersmaniak Daarvoor heeft Jumbo-visma al renners in de selectie. Kooij doet het prima met zijn huidige sprinttrein. Het zijn nog jonge renners die zich moeten ontwikkelen
    1 augustus 2022 12:19
    Nu in Polen is Teunnisen de lead-out maar eerder heeft Mick van Dijke het al gedaan. Timo Roosen zou het ook moeten kunnen
1 augustus 2022 09:46
Hoe zwaar drukken Robert Gesink en Jos van Emden op het budget? Want weliswaar hebben ze nog een contract maar in de koers heb je weinig meer aan deze twee. Einde loopbaan en contracten afkopen, is mijn advies. En dan natuurlijk de weg vrij maken voor jonge renners, die nog wel een toekomst hebben !
    1 augustus 2022 10:15
    Die 2 zijn cultuurbewaarders. In het veld een verlengstuk van de ploegleiders. Ze lijken me zeker nog wel belangrijk dus.
    1 augustus 2022 12:27
    Het is nooit echt compleet zonder Sooike's afkeer van Gesink. Robert rijdt nog tot alle tevredenheid rond dus je feestje zal nog even moeten wachten. Maar slingers en vlaggetjes blijven gelukkig lang goed.
    1 augustus 2022 12:38
    En als het zover is klagen over het gebrek aan Nederlanders?
    1 augustus 2022 13:52
    Het is voor dat duo nu te laat, maar ik vind dat elke renner toch op zijn minst eens 1 keer voor een andere ploeg moet hebben gereden.

    Eeuwig trouw zijn aan dezelfde ploeg heeft wel iets sympathieks, maar denk dat zo'n renner een ruimer perspectief krijgt bij wat variatie.
1 augustus 2022 10:02
Hoe diep zit Wielerflits cq Youri IJnsen in Patrick Bevin? Zoals zelf gezegd sinds 2016 dit artikeltje met wilde gokken en denk dat er nog geen editie voorbij is gekomen zonder deze niet presterende Nieuw-Zeelander.
    1 augustus 2022 10:20
    Niet presterend? Door even een kijkje te nemen op PCS had je je deze blamage al kunnen besparen. Wie dit jaar een beetje wielrennen gekeken heeft, zag hem al goed uit de verf komen in Turkije en Romandië.
    1 augustus 2022 16:29
    Moet je nagaan hoe een goede transfer dat zou zijn!
1 augustus 2022 10:11
Vergis je niet dat het gras groener lijkt dan het is bij Jumbo. Voor de kopmannen goede begeleiding en alle materiaal. Dat is maar een heel klein groepje van de ploeg. Rest mag het behoorlijk zelf uitzoeken met alleen een trainer als begeleiding. Er zijn renners bij die niet eens een tijdrit fiets thuis tot hun beschikking hebben.
    1 augustus 2022 10:21
    En?
    Wat moeten Gesink, Hofstede, Kooij, Vd Sande of Harper met zo'n apparaat?
    53e worden in de tt worden in de ronde van Murcia ipv 92e?
    1 augustus 2022 12:32
    Akkoord, ik vrees dat er een pak renners binnen TJV teleurgesteld is, maar dat maakt op zich ook geen zak uit. The happy few doen het goed en verdienen goed en TJV haalde zijn gram met TDF eindzege - dus de sponsors zijn in extase want dit was hun al jaren beloofd.

    Money makes the world go round - vanuit economisch perspectief is hier niks mis mee, het is bij elke ploeg hetzelfde, alleen stelt WF vooral TJV in de spotlight. WF is al heel lang geen neutraal waarnemer meer.
    1 augustus 2022 12:40
    En bij andere ploegen hebben alle renners dat wel begrijp ik?
    1 augustus 2022 16:31
    @Mystery Rider
    Dat is echt onzin. Ik zal niet ontkennen dat er veel aandacht is voor deze Nederlandse ploeg, we zijn per slot van rekening ook een Nederlands bedrijf. Net als dat er bij de NOS bijvoorbeeld meer aandacht is voor Ajax, Feyenoord en PSV en niet voor - zum beispiel - Bayern München of KV Mechelen. Maar niet-neutraal? Echt onzin.
1 augustus 2022 10:25
Tim Torn Teutenberg, epische naam gewoon. Een mini Panzerwagen? Jammer dat de TTT stilaan een uitstervende discipline is. Ook Bevin zou er zeker zijn plek in waard zijn...
Battistella is dan weer een naam met veel potentieel, maar ik zie JV niet zo snel iemand van Astana overnemen.
    1 augustus 2022 11:14
    Tim Torn Teutenberg. Jumbo zou hem om de naam alleen al een contract voor het leven moeten geven. De linguïsten/woordspelers onder de wielerliefhebbers willen ook wat!
    1 augustus 2022 11:14
    Om zijn naam zou ik ook voor Teutenberg gaan. Maar Bevin fietst harder.
1 augustus 2022 10:32
Ik zou hier wat over willen zeggen. Maar denk niet dat dat mag van WF.
    1 augustus 2022 11:02
    Altijd met open vizier strijden, Klootje, en dan zie je wel.
    1 augustus 2022 16:36
    @Klootje
    Natuurlijk wel, ga je gang. Van kritiek worden we beter :)
1 augustus 2022 11:35
"Wel is de situatie binnen Jumbo-Visma veranderd, nu er een Tourwinnaar in de ploeg huist." Hoe moet ik dit begrijpen? Gaat Vingegaard nu het dubbele verdienen waardoor er minder financiële ruimte is voor anderen?
1 augustus 2022 11:52
Grappig om het artikel uit 2015 terug te lezen.
1 augustus 2022 12:07
Ik zou ze allemaal niet halen.
1 augustus 2022 12:32
Is er ergens nog een Nederlander te rapen? Dat vind ik toch gewoon leuker.
Doorstroming van talent zou ik ook leuk vinden. Dat mag van mij een doelstelling zijn.
1 augustus 2022 12:39
Milan Vader ?
    1 augustus 2022 13:28
    Had wel genoemd mogen worden ja. Hij zal waarschijnlijk terugkeren, maar toch even afwachten op welk niveau dat is.
1 augustus 2022 13:20
Een diepe buiging voor Lennert Hofstede. Niet bezwijken voor de druk van de wereld om je heen en de werkgever. Nogmaals een diepe buiging.
    1 augustus 2022 17:50
    Of ik het met hem eens ben of niet laat ik in het midden, maar de kans is aanwezig dat hij door zijn principes brodeloos achterblijft. Hmm, nu ik dit zo opschrijf neemt mijn respect voor hem alleen maar toe. Sterker nog, hij heeft groot gelijk!
    1 augustus 2022 20:11
    Lang leve de egoisten in een teamsport!
    3 augustus 2022 10:19
    Jazeker, lang leve niet-vaccineerders, oh, uhm, nee, de praktijk is dat gemiddeld dit niet tot een langer leven leidt. Vooral dus bij kinderen, die niet zelf die keuze hebben kunnen maken. Hulde!
    3 augustus 2022 10:37
    Blijf van onze kinderen af !@#

Reacties zijn gesloten.