Janneke Ensing (32) denkt noodgedwongen aan stoppen

maandag 16 september 2019 om 17:58
Janneke Ensing (32) denkt noodgedwongen aan stoppen

foto: Cor Vos (archief)

Janneke Ensing denkt noodgedwongen na over het einde van haar carrière. De 32-jarige renster heeft van haar huidige ploeg WNT-Rotor een mail gehad met daarin het nieuws dat ze moet vertrekken. Door de UCI-regels moet de ploeg afscheid nemen van een Nederlandse renster.


WNT-Rotor is een Duitse ploeg. Ze rijden op die licentie, omdat vijf rensters in de selectie een Duitse nationaliteit hebben. Daarnaast zijn er met Kirsten Wild, Claudia Koster, Aafke Soet en Janneke Ensing vier Nederlandse rensters. Omdat een Duitse renster vertrekt, moet ook een Nederlandse vertrekken. Anders zou WNT-Rotor namelijk meer Nederlandse rensters hebben en dus op een Nederlandse licentie moeten rijden.

‘Voorzichtig op zoek naar een baan’
En dus moet Ensing weg. “Dat is me heel rauw op m’n dak gevallen. Het is laat in het seizoen”, zegt ze tegen RTV Drenthe. “De meeste ploegen zijn al vol en ik ging ervan uit dat ik verder kon bij deze ploeg. Ze waren tevreden over hoe ik functioneerde. Het kan maar zo zijn dat dit het einde van mijn wielercarrière betekent. Het is heel zuur dat ik nu misschien al m’n laatste wedstrijd heb gereden. Ik ben al voorzichtig op zoek naar een baan.”

Halverwege dit seizoen tekende Ensing pas bij WNT-Rotor, nadat ze vertrok bij Team Sunweb. “Ik was blij dat ik hier terecht kon. Ik heb veel werk verzet in het belang van de ploeg. Ik zat op m’n plek. De samenwerking met rensters en teamleiding vond ik fijn. Zij wilden ook graag verlengen, maar vanwege de regels hadden ze geen keuze”, aldus Ensing, die zelf ook graag nog een jaar door wil gaan.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Verweggistan 16 september 2019 om 18:17

Een Duitse renster erbij zoeken (al is t voor de vorm) was geen optie?
Arme Herbert mocht ze inderdaad moeten stoppen.

Baik-Baik 16 september 2019 om 18:46

Misschien moet die ook eens aan stoppen beginnen te denken…

Michiel De Rooij 16 september 2019 om 18:18

Ensing, Ensing. Komt ze niet uit Gieten?

west 16 september 2019 om 18:41

Wisten jullie dat ze vroeger ook geschaatst heeft?

Alto 16 september 2019 om 18:26

Goh, waarom is dit bij de mannen niet zo. Meten met twee maten weer van de UCI

Verweggistan 16 september 2019 om 18:28

Is ook bij de mannen continentale ploegen. En dit is een vrouwen ct team.

west 16 september 2019 om 18:50

Dan vraag je toch een licentie aan voor de masseur of een mechanieker ofzo? Een …/profwielrenster voor de vorm erbij in het contract en gaan.

Hoebele 18 september 2019 om 10:25

Zoals Astana deed met een aantal Kazachse amateur rensters, die vervolgens nooit opgesteld werden, maar de ploeg wel mooi een Kazachse licentie mocht hebben.

Jowinho 16 september 2019 om 18:53

En wat is het verschil tussen een Duitse en Nederlandse licentie behalve een andere vlag?

Hoebele 18 september 2019 om 10:31

Dat ze nu in het Duitse nieuws komen als “eine Deutsche Frauenradrennfahrerinnenmannschaft”

Poeksel 16 september 2019 om 18:56

Ze staat nog wel op http://www.teamspeelmanhaak.nl/Ons-team/, dus ik neem aan dat ze wel blijft (marathon-)schaatsen.

TomLaser 16 september 2019 om 19:47

Balen zeg.

Groningen 16 september 2019 om 21:08

Vreemde regel.

Kelder is de Man 17 september 2019 om 07:25

Als er 1 Duitse vertrekt, hebben ze allebei 4, niet meer Nederlandse. Zou dat even aankaarten. Misschien hebben ze zich verrekend.

FritsvanHoefelen 17 september 2019 om 08:17

Haha inderdaad. Ik zat er ook al aan te denken.

Jandepandaman 17 september 2019 om 09:14

Als dit zo gaat zou ik toch eens kijken wat je rechten zijn. Helemaal wanneer je als ploeg zo laat met deze lekkere mededeling komt, heel sneu dit.

Viktrodriguez 17 september 2019 om 10:08

Wat een onzinnige regel, zeg. Lekker belangrijk waar ze hun ploeg registreren. Dat is in de WT ook niet relevant, dus waarom hier ineens wel? Ploegen kiezen toch wel voor het commercieel meest interessante vlaggetje.

petoi 17 september 2019 om 14:05