‘Italiaans onderzoek bevestigt kopen van contracten’
vrijdag 13 november 2015 om 16:28

‘Italiaans onderzoek bevestigt kopen van contracten’

Italië kampt met een groot probleem. Corriere dello Sport openbaart vandaag dat er na onderzoek is gebleken dat er in Italië op grote schaal contracten worden gekocht, om op die manier toch profrenner te worden.

Illegale contracten
Volgens de Italiaanse krant moeten renners op grote schaal contracten kopen om zich bij professionele teams aan te sluiten. Via geheime bankrekeningen en illegale contracten leveren renners bijvoorbeeld salaris in, wat dan weer terecht komt bij de ploegen waarvoor zij rijden. De teammanagers van Southeast, Androni-Sidermec en Bardiani-CSF ontkennen de praktijken. Volgens de krant zijn amateurs en beloften zo wanhopig om prof te worden, dat zij deze constructies massaal accepteren. De wielervakbond kent het probleem en claimt er iets aan te doen, maar kan er weinig aan helpen als renners steeds maar in de illegale praktijken blijven stappen.

‘Renners betalen tot wel €50.000,-‘
Een anonieme rennersmakelaar bevestigt het verhaal. “De meeste van mijn renners betalen inderdaad geld om toe te treden tot de profs, zo tussen de 25.000 en 50.000 euro. Italiaanse teams (het onderzoek spitste zich enkel toe op Italië, red.) vragen meer, omdat zij hogere pensioenpremies moeten betalen. Teams in Oekraïne of Kroatië al een stuk minder. Soms betalen de ouders of andere familieleden het bedrag omdat ze een professionele wielrenner in de familie willen hebben. En heel soms zijn er gevallen dat een ‘vriendschappelijk’ bedrijf de som geld betaald. En als dat hoog genoeg is, kan er zelfs een plaatsje op het tenue aan vastzitten.”

Italiaans talent Mammini stopt omwille van het probleem
Ook voormalig talent Matteo Mammini kent de praktijken. De nu 26-jarige Italiaan werd in 2010 en 2011 Italiaans kampioen tijdrijden en werd op diezelfde discipline tijdens het WK in Geelong zesde, tussen Rohan Dennis (vijfde) en Tom Dumoulin (zesde) in. “Ik had tien jaar keihard gewerkt om prof te worden. Maar mijn droom werd vernietigd tijdens een etentje van twee uur lang met een bekende Italiaanse teammanager. Dat terwijl ik dacht dat het diner een keerpunt in mijn carrière zou zijn. De manager wist alles van mij en mijn profcontract lag al klaar. Er was echter één probleem: ik moest 50.000 euro vinden om mijn loon te dekken. Ik was geschokt, maar de manager vertelde me dat er acht of negen renners in zijn ploeg waren die hetzelfde hadden gedaan. Ik heb de bank om een lening gevraagd, maar heb die vervolgens in de opening van mijn eigen bar te Porlezza gestoken, met uitzicht op het meer van Lugano. Dat doe ik nu. Mijn wielerdroom eindigde verschrikkelijk.”

‘Hoe kon ik Carretero nu niet aannemen?’
Twee teammanagers namen de tijd om te reageren. “Bij Androni-Sidermec gebeurt dit niet”, stelt Gianni Savio. “Het enige wat er gebeurt is dat er soms een renner komt op voorspraak van een van de sponsoren, zoals het geval is met Luca Pacioni.” Southeast-manager Angelo Citracca legt uit waarom de op doping betrapte Panamees Ramon Carretero, die geen toegevoegde waarde had voor het team, onder contract stond bij zijn ploeg. “Hoe kon ik weigeren Carretero een contract te geven, terwijl zijn vader me geholpen heeft een hoofdsponsor te vinden die de banen van dertig mensen heeft gered?” RCS Sport-directeur Mauro Vegni heeft gewaarschuwd dat wanneer de geschetste situatie daadwerkelijk zo is, er gevolgen komen voor de wildcards van Italiaanse ploegen in de Giro d’Italia. Ook als zij, in het geval van Southeast, de Coppa Italia heeft gewonnen. Winst in dat regelmatigheidsklassement biedt voor Italiaanse teams de zekerheid op een startbewijs Giro.

RIDE Magazine
19 Reacties
Sorteer op:
13 november 2015 18:06
Schokkend verhaal van barman Mammini.
13 november 2015 18:09
Inkopen mag natuurlijk gewoon, de terugbetaalconstructie is zo te horen hetgeen ze onderzoeken. Als dat gewoon via de belastingwet zou gaan zou het nu niet onderzocht worden.
13 november 2015 18:16
Dat renners een 'financier' meenemen naar een ploeg is toch al lang zo ...
Een soort van 'prive sponsor' is toch altijd gedoogd, raar dat er nu pas naar gekeken wordt, vind het wel een goede zaak dat er is in gedoken wordt, regels zijn regels, en iedereen moet kans krijgen prof renner te worden, niet alleen degene met geld. Aan de andere kant is het ook het bestaansrecht van veel ploegen, vrees dat de pro continentale ploegen hier de dupe van gaan worden, te weinig sponsor inkomsten en te veel kosten.
13 november 2015 18:23
@Billi
Inderdaad, maar als die 'financier' de renner zelf is of zijn familie is dit een alles maar behalve gezonde situatie. Eigenlijk zou de UCI hier moeten ingrijpen en niet de Giro-organisator. + 1 voor Vegni die deze teams geen wildcard wilt geven!
13 november 2015 18:30
@billi: Het gaat vooral om die illegale tergbetaalconstructies. Een renner heeft op papier een contract voor 25.000 euro per jaar, dat contract is dan legaal. De renner krijgt ook iedere maand netjes zijn loon, maar moet dit contant weer teruggeven aan de teammanager. Als er dan niemand zijn mond opendoet, kun je er ook weinig tegen doen.
Bij dat inkopen werkt het anders; dus ik snap ook het voorbeeld van Carretero niet (behalve dan als voorbeeld van een renner die geen plaatsjes verdient en ook nog eens betrapt werd omdat hij toch probeerde mee te komen). Papa Carretero betaalde gewoon een bepaald bedrag aan Southeast en in ruil daarvoor werd zijn zoon in dienst genomen.
13 november 2015 19:30
Niet echt verrassend... Gebeurt ook niet alleen in Italië.
13 november 2015 19:55
goh, echt? ;)
voor de rest lijkt mij het lastig het verschil tussen de prive-sponsor van bijvoorbeeld cavendisch en kittel en de rijke pappa van een wannabe profrenner op papier te bepalen.
13 november 2015 19:56
Dit is in Nederland en Belgie ook gebeurd, al is het wel een aantal jaar geleden. Of het nu nog gebeurd weet ik niet. En ik weet dit uit een niet nader te noemen maar wel betrouwbare bron (ex wielrenner)
13 november 2015 19:59
Van een betrouwbare bron vernam ik dat er bij Roompot ook een paar renners rijden die de ploeg betalen ipv andersom.
13 november 2015 20:00
@Jeff,
Thomas Dekker?
13 november 2015 20:03
Nee, het is een wat onbekendere renner die 1 jaar prof is geweest en toen het profbestaan vaarwel heeft gezegd.
13 november 2015 20:14
@ jeff:
nou, als je echt talent hebt en je best doet kom je er wel hoor. je kan niet zo maar een hele ploeg vullen met dit soort renners. en de kenner viust ze er zo tegenuit. uitslagen (of dnf's) liegen niet.
13 november 2015 20:19
Nee maar ik praat toen nog over de jaren 1995, 1996. Toen was het wielrennen best wel verrot (als het dat niet zo is) Ik weet dat ploegen als TVM Rabobank en Lotto (Belgie) met sommige renners zo te werk gingen. Ja hoor jij mag bij ons komen fietsen als je 20.000 euro eigen sponsor mee breng.

Dat heeft deze oud wielrenner mij zelf verteld. Hij heeft dit gezien, hij heeft in dat peloton rondgereden en hij heeft dit zelf meegemaakt.
13 november 2015 20:56
Hopelijk schopt de UCI deze slavendrijvers eruit. Een sponsor meenemen? Prima, helemaal goed. Salaris terugbetalen? Absoluut verboden/slavenhandel.

Maar er zal wel niets gebeuren.
13 november 2015 21:16
Nooit geweten dat die Mammimi 5 1/2 op het WK is geworden.
13 november 2015 21:27
Hij had blijkbaar dezelfde tijd (in duizendsten) als Tom?
14 november 2015 09:59
Niets nieuws toch eigenlijk. Geeft weer eens aan wat een kleine sport wielrennen nog is op financieel vlak. Tinkov heeft gewoon gelijk: het verdienmodel binnen het cyclisme moet om, anders blijft het marginaal.
14 november 2015 14:59
"...werd op diezelfde discipline tijdens het WK in Geelong zesde, tussen Rohan Dennis (vijfde) en Tom Dumoulin (zesde) in...."

Da's nou knap :)
29 december 2015 12:35
Dat gebeurt in de F1 en MXGP ook.

Reacties zijn gesloten.