“Hey Wout… slaap je?”

Door , dinsdag 15 januari 2019 om 15:20

©Photopress.be

De eerste in een reeks van vier belangrijke crossen zit er op. De ambities waren groot. De teleurstelling nog groter. Na een uur baggeren in de loopgraven van Kruibeke was Toon Aerts de beste. Zelf kwam ik steendood over de finish. Ik won geen zilver, ik verloor de Belgische driekleur. Dan wil je maar één ding: zo snel mogelijk naar huis.


Zo werkt het uiteraard niet als je in een titelstrijd de top drie haalt. Eerst flash-interviews: tv en radio. Daarna de podiumceremonie. Dan in de studio bij Karl Vannieuwkerke. Daarna? Nog meer interviews. En de verplichte persconferentie, de nog meer obligate dopingcontrole en een bezoek aan de vip-tent van mijn persoonlijke sponsors. Ik voelde de steun. En dan, meer dan anderhalf uur na de wedstrijd kom je aan de camper. Blijkt dat een aantal fans me daar nog staat op te wachten. Dan voel je echt medeleven en besef je hoe belangrijk je fans zijn. Misschien nog meer als je een kampioenschap verliest.

Het is half acht als Sarah en ik de wagen voor de deur van onze woning parkeren. Stikkapot slenter ik naar binnen en plof me in de zetel. Veel zin om nog lang wakker te blijven heb ik niet. Piekeren is het codewoord. Slapen, dus! Maar dat lukt amper. Om één uur ’s nachts kruip ik opnieuw uit bed en beslis om mijn koffers in te pakken. Kwestie van de tijd te doden. Een half uur later volgt een nieuwe poging om de slaap te vatten. Vruchteloos. Het is al na tweeën en ik heb er genoeg van. Een slaappilletje dan maar. Mijn redding.

Dan is het plots wel heel snel maandagochtend. Op naar Otegem. Vastberaden om – ondanks de vermoeidheid die mijn hele lichaam overmeestert – de ontgoocheling door te spoelen met een goede wedstrijd, daar in West-Vlaanderen. Ik vrees het ergste, maar het valt mee. Een dik half uur peddel ik gezwind mee met Mathieu van der Poel, om uiteindelijk een foutje te maken en de rol te lossen. Ach, zonder dat foutje was ik ook gewoon tweede geworden…  Toch hervond ik het plezier, vooral toen ik merkte dat het talrijk opgekomen publiek genoot van dat duelletje.

Na dat uur voel ik me nog vermoeider. Ik moet wel het uurwerk in de gaten houden. Na een paar interviews, het podium, tien minuten losrijden op de rollen, douchen en nog een paar selfies met de fans, moet ik snel de wagen in naar Zaventem. Om half negen gaan de deuren van het vliegtuig dicht. Goed nieuws: de Boeing zit maar halfvol. De stewardess vertelt dat na het opstijgen ook de lege rijen mogen worden ingenomen. Zalig. Drie zetels voor mij alleen. Ik zet me neer en waan me in mijn eigen bed. De vermoeidheid is zo immens dat drie naast elkaar staande vliegtuigzetels zowaar als een boxspring aanvoelen.

We zijn amper van de grond en ik dommel in. Of niet? Toch wel. Tot ik plots wakker schiet en me rot schrik van een zware stem. Hey Wout… Slaap je? Een brave man hangt met zijn kop op een paar tientallen centimeter van die van mij. Of hij met mij op de foto mag. Verrassing voor zijn kleinzoon… Gohh. Het is niet altijd even fijn om Wout van Aert te zijn.

De slaap vatten lukt niet meer. Ik beslis dan maar om in de pen te kruipen. Elk nadeel heb z’n voordeel, zou Johan Cruijff gezegd hebben. Voor één keer heb ik dit schrijfseltje al klaar op maandagavond. En dat ze me nu maar even allemaal met rust laten. Tot volgende week!

Dit artikel delen:

46 Reacties

Cadellie 15 januari 2019 om 15:33

Slaap lekker, Wout!

Alto 15 januari 2019 om 15:40

Leuke column! Leest goed weg.

Mr10B 15 januari 2019 om 15:41

Mooie column!

BlancoProCycling 15 januari 2019 om 15:48

Haha, leuke column, heeft me goed vermaakt!

ah-ja 15 januari 2019 om 16:02

ik neem altijd een glas warme melk als ik niet kan slapen, Wout

Fast Freddy 15 januari 2019 om 16:02

Leuke column!

HSV 15 januari 2019 om 16:14

Heb em met plezier gelezen. Verliezen hoort ook bij topsport. Heb respect voor Wouts wedstrijdmentaliteit.

achtpuntzes 15 januari 2019 om 16:21

Leuke, eerlijke column.

Ruben_ 15 januari 2019 om 16:22

Welterusten

Gonzalez_de_Galdeano 15 januari 2019 om 16:27

Wout de nieuwe slaap pillen dealer van Jumbo-Visma?

Olly 15 januari 2019 om 16:28

Vlot geschreven en gelezen.
Slaappil voor een wedstrijd?? Iemand ervaring mee? Mij lijkt het geen goede combi.

Nina 15 januari 2019 om 16:32

Een slapeloze nacht voor een wedstrijd? Iemand ervaring mee? Lijkt mij geen goede combi.

Stenalic 15 januari 2019 om 16:47

Ja, Lobato en co.

Leendert82 15 januari 2019 om 17:29

Lobato en co waren op. Een trainings camp en lobato was ook echt verslaafd aan die pillen. Maar goed, ik denk wel dat Jumbo Visma dit wel in de gaten houdt. (op een afstand)

Johan83 15 januari 2019 om 19:44

Wijlen Frank VDB won regelmatig een wedstrijdje na een handjevol stilnocts hoor… ;-)

Stenalic 15 januari 2019 om 16:29

Nou, die uitspraak van Cruyff toevoegen lijkt mij niet van Wouter.

Nina 15 januari 2019 om 16:34

Wout is geen afkorting van Wouter. Het is zijn voornaam. En die uitspraak van Johan kennen we in België ook hoor.

Stenalic 15 januari 2019 om 16:47

edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten

Wat een onzin edit. Nu lijkt het net of ik iets grofs zei. Wat een bedroevend staaltje censuur van de redactie zeg.

scwekema 15 januari 2019 om 16:39

Op zo’n column zat ik te wachten. Mooi geschreven.

JaBo 15 januari 2019 om 16:50

Slaappilletje? Hebben ze ervaring mee bij Jumbo. Maar niet de hotelkamer laten delen met Tolhoek. Wel leuke column.

Mooie_Mario 15 januari 2019 om 17:02

Persoonlijk ben ik geen fan van zo’n jonge gasten die een slaappilletje nodig hebben om in slaap te komen.

bloemist 15 januari 2019 om 17:02

Ondanks het beulen werk op de rollen dat ik met belangstelling gevolgd heb was het wedstrijd begin niet zo goed. En dat heeft mee gespeeld in de finale, en toch heeft Wout een goeie wedstrijd gereden. Op een parcours waar licht gewichten in het voordeel waren, het WK zal spannender worden dan velen vermoeden. Wout veel succes in de drie belangrijke wedstrijden die eraan komen, en later van het Nieuwsblad tot de Amstel en de rest van het seizoen.

Martin Bergstra 15 januari 2019 om 17:04

Geen rollers naast het bed Wout?
Toch het idee dat zijn columns worden geschreven voor de schoolkrant.

Poeksel 15 januari 2019 om 17:22

Ik heb het idee dat je een obsessie hebt met de rollers van Van Aert.

zipp404 15 januari 2019 om 17:13

Ik gun hem in ieder geval de wereldbeker.

EddyB1958 16 januari 2019 om 10:34

En ik gun Toon Aerts de wereldbeker, maar laat ze het sportief uitvechten.

kelderfan 15 januari 2019 om 17:35

Leuk geschreven en hopen dat hij nog een leuk seizoen kan neerzetten en dan niet op rollers natuurlijk.

Pantani77 15 januari 2019 om 17:36

Hey wout, pieker je?

De columns worden met de week minder scherp en voegen inhoudelijk in mijn beleving niet heel veel toe. Ik had dan graag ook gelezen waarom hij piekert of waarover.
Dat van die opa is vast verzonnen, het was gewoon een slechte droom en toen hij wakker werd zag hij het beo corendon circus spook met een wk truitje ;)

Dag Woutje slaap lekker kerel
Ennuh pak idd die wereldbeker

tendam 15 januari 2019 om 17:48

Veel persoonlijker dan dit kan die column volgens mij niet… maar goed, volgens mij hebben sommigen hier bij voorbaat al hun ‘recensie’ klaar.

Djoop 15 januari 2019 om 17:36

Kijk uit met die rommel joh. Liever een half uurtje lezen of een asmr videootje kijken. ;)

Veloburto 15 januari 2019 om 17:45

Hoe triest ben je als je een bekend persoon gaat wakker maken in een vliegtuig om een fotootje te scoren

HSV 15 januari 2019 om 18:27

Behoorlijk onbehoorlijk ja, als je iemand ziet slapen komen melken om een handtekening.

EddyB1958 16 januari 2019 om 10:36

Ik zou het niet durven, waarschijnlijk iemand uit een stad of een gelijknamige provincie in Vlaanderen waarvan de eerste letter een grote A is.

Merlinappa 15 januari 2019 om 18:53

Ik ben ook geen fan van slaappillen op die leeftijd, maar echt kwaad kan het ook niet.
Leuke column overigens, voor de verandering!

Matje VdP 15 januari 2019 om 20:19

Leuke column inderdaad, snap de negatieve reacties niet zo. Wat verwacht je dan, een Hemmingway epos? Ik heb juist het idee dat er steeds vaker leuke columns tussen zitten, ga zo door Wout!

Valtverder 15 januari 2019 om 20:37

Hele leuke column, leuk zo’n kijkje achter de schermen. En zet ‘m op, Wout! Maak het Mathieu maar goed lastig de komende wedstrijden, dat ziet er een stuk beter uit dan dat hij solo over de finish bolt.

  • 1
  • 2