Giro 2019: Carapaz jumpt naar de zege na chaotische finale, Dumoulin valt

Door , dinsdag 14 mei 2019 om 17:34
Giro 2019: Carapaz jumpt naar de zege na chaotische finale, Dumoulin valt

foto: Cor Vos

De vierde etappe in de Giro d’Italia is een prooi geworden voor Richard Carapaz. De Ecuadoraan van Movistar won in Frascati na een knotsgekke finale. Het peloton werd in de finale opgeschrikt door een massale valpartij. Grootste slachtoffer was Tom Dumoulin, die veel tijd verloor.


Commotie na de finish in Orbetello. Elia Viviani kwam als eerste over de finish, maar Fernando Gaviria werd als winnaar uitgeroepen. Waarom? Volgens de wedstrijdjury was de Italiaanse kampioen teveel van zijn lijn afgeweken. En dus kreeg niet Viviani, maar concullega Gaviria de kussen van de rondemissen.

De renner van Deceuninck-Quick-Step was gisteren nog witheet, maar vandaag stond de Italiaan alweer aan de start van de vierde etappe. Zij het als een boer met kiespijn. Maar gelukkig voor Viviani kreeg hij vandaag een kans op revanche, al was het zeker geen abc’tje voor de sprinters.

Oude bekenden in de aanval
Met bijna drieduizend hoogtemeters en een oplopende finish beloofde het een pittige etappe te worden. Nog voor het middaguur begon het peloton – zonder de uit koers gehaalde Juan Sebastian Molano – aan een bijzonder lange onderneming. En net als gisteren hadden maar weinig renners zin om op avontuur te gaan.

De drie dappere vluchters – foto: Cor Vos

Maandag was Sho Hatsuyama de enige aanvaller, vandaag reden er drie Italianen voorop. Marco Frapporti, Mirco Maestri en Damiano Cima – zondag ook al in het offensief – reden een maximale voorsprong bijeen van maar liefst dertien minuten. Bergkoning Giulio Ciccone hield zich vandaag rustig, waardoor de koplopers mochten strijden om de bergpunten.

Het was Frapporti die als eerste bovenkwam op de Manciano, voor Maestri en Cima. Het peloton kwam dertien minuten later boven op de enige klim van de dag, maar had de situatie onder controle. Helemaal toen Lotto Soudal en Groupama-FDJ begonnen te werken. Caleb Ewan en Arnaud Démare hadden snode plannen.

Koers kabbelt voort in nieuwe wandeletappe 
En dat in de tweede wandeletappe van deze Giro d’Italia, waardoor het lang duurde vooraleer de finale werd bereikt. Er gebeurde dan ook vrij weinig, al wist Arnaud Démare nog wat punten te verzamelen bij de tussensprint. Ondertussen deden de knechten van de dagfavorieten hun deel van het werk.

Wat de koplopers ook probeerden, het peloton kwam steeds dichter. Het tempo ging langzaam omhoog, waardoor de nervositeit steeg. Op twaalf kilometer van de finish werd het peloton opgeschrikt door een valpartij van onder meer James Knox en Victor Campenaerts. Beide renners konden hun weg echter weer vervolgen.

Peloton nadert Frascati, nervositeit stijgt 
Maar meedoen voor de ritzege zat er niet meer in. Het was vooral uitkijken naar de puncheurs, al waren de sprinters ook niet kansloos. Op goed tien kilometer van de streep werden de vluchters bijgehaald. Het woord was aan de favorieten. Het tempo ging de hoogte in, waardoor het opletten was voor de klassementsrenners.

Olivier Le Gac was niet de enige renner die viel – foto: Cor Vos

Helemaal omdat er een grote valpartij was op zes kilometer van de streep. Het grootste slachtoffer was Tom Dumoulin. De kopman van Team Sunweb probeerde nog terug te keren, maar de hevig grimassende Nederlander keek vooral naar zijn gehavende knie.

Massale valpartij, Dumoulin grootste slachtoffer
En de andere topfavorieten? Primoz Roglic zat mee vooraan, maar Vincenzo Nibali en Simon Yates waren nergens te bekennen. Slechts een vijftiental renners werden niet opgehouden door de crash, waardoor we een vreemde finale kregen. Roglic, Démare, Ulissi… Deze renners gingen het uitmaken voor de ritzege.

UAE Emirates was de enige ploeg met meerdere renners vooraan, waardoor Ulissi kon rekenen op een heuse lead-out bergop. Zo hield Valerio Conti het tempo lange tijd hoog, maar het was Carapaz die profiteerde van een moment van aarzeling. De Ecuadoraan schoot als een komeet weg, waardoor hij een flink gaatje wist te slaan.

Carapaz verrast met zege, Dumoulin verliest minuten 
De renner van Movistar leek op weg naar de zege, maar het was Ewan die nog bijzonder dichtbij kwam. De Australiër van Lotto Soudal bleek zijn sprint net te laat te hebben ingezet, waardoor Carapaz mocht juichen. Roglic moest genoegen nemen met een ereplaats, maar deed wel uitstekende zaken in het klassement.

Dit in tegenstelling tot Dumoulin, die op meerdere minuten finishte. De Limburger keek vooral naar zijn knie, die hevig bloedde. Dumoulin lijkt een tweede Girozege te kunnen vergeten.

Een gehavende Dumoulin bereikt de finish – foto: Massimo Paolone/LaPresse

Dit artikel delen:

85 Reacties

ditisdavid 14 mei 2019 om 17:37

Roglic nu een minuut los ongeveer?

Drama voor Dumoulin dit, het nadeel van dit soort aankomsten is dat iedereen belangen heeft. Dat maakt de kans op valpartijen groot.

lander luypaert 14 mei 2019 om 17:38

Ik denk carapaz iets dichter

tvm 14 mei 2019 om 17:40

@ luypaart, Carapaz staat zeker op meer dan een minuut.

Jowinho 14 mei 2019 om 18:04

@lander: Carapaz gisteren al tijd verloren.

debarreman 14 mei 2019 om 18:19

Dan speelt JV het wel netjes: Roglic, een mannetje er voor, eentje er achter. Andere ploegen verstoppen de weg door met zijn allen vooraan te willen rijden.

Illusoire superioriteit schijn je dat te noemen. Tsja, een moment van onoplettendheid van een renner die zich illusoir superieur acht en dan krijg je dit.
Het peloton zal het zelf moeten oplossen.

HennieK 14 mei 2019 om 17:37

Dumoulin naar de tour, samen met Wilco?

dikkechaap 14 mei 2019 om 17:49

Dat was sowieso al het plan.

Ab Normaal 14 mei 2019 om 17:37

Als je Viviani diskwalificeert mag je Puccio wel uit koers nemen. Wat een idioot, in volle finale, middenin het peloton, even achterom kijken.

martbiemans 14 mei 2019 om 17:39

Precies.

miguelon 14 mei 2019 om 17:38

Nou…. Leuk zo’n grote ronde… Altijd hetzelfde die eerste week… Pokkensaai en dan wat favorieten die uitgeschakeld worden nog voor het goed en wel begint.
Leuk om zien.

dikkechaap 14 mei 2019 om 17:53

Zo schuift Mollema gewoon weer richting de top 5.

Jeromb 14 mei 2019 om 18:00

Dit precies. Lang saai, valpartij die een deel van de concurrentie uitschakelt waardoor de rest van de ronde minder spannend zal zijn.

Jungle Man 14 mei 2019 om 18:11

Deze eerste 3 etappes beginnen zelfs op een beginners tour te lijken. Sprints en valpartijen. Waaro niet eens gelijk de eerste dag een loodzware bergetappe om meteen van dat nerveuze en saaie gedoe af te zijn???

Mwielerfan 14 mei 2019 om 20:49

Er gebeurd van alles. Jullie zijn alleen negatief omdat de nlse favoriet het lijdend voorwerp is

Joachim Agostinho 14 mei 2019 om 21:37

Mwielerfan 14 mei 2019 om 20:49
En dat terwijl jij toch het toonbeeld van objectiviteit bent waar het Dumoulin en zijn team betreft.

zwiggelbig 14 mei 2019 om 17:38

klopt het dat er geen volg topics meer zijn van de giro?

koos verrek 14 mei 2019 om 17:40

Klopt idd…

Dolfy 14 mei 2019 om 17:56

Er is een liveticker met chat, en die kun je teruglezen!

qwertyui 14 mei 2019 om 17:38

Tom stap af, ga lekker voor de tour.

koos verrek 14 mei 2019 om 17:39

Tom alles op de Tour!!

FDJ 14 mei 2019 om 17:39

Tom ziet er echt niet goed uit. Hopen dat de schade meevalt, maar de Giro lijkt me einde verhaal.

HennieK 14 mei 2019 om 17:40

Ik had het gevoel dat Roglic niet wilde profiteren van de val, een echte gentleman?

Javier 14 mei 2019 om 17:40

Dat gevoel had ik ook

Koen35 14 mei 2019 om 17:48

Het leek mij vooral dat hij zag dat carapaz te snel en te ver weg was en hij niet zonder de etappe te winnen erachteraan wilde en dus besloot hij zijn energie te sparen

Fassa Bortolo 14 mei 2019 om 17:48

Dat leek inderdaad wel zo, maar het zag er ook raar uit toen hij zich door Carapaz nog op een paar seconden liet rijden.

ditisdavid 14 mei 2019 om 17:49

Dat, of gewoon mindere benen vandaag.

FDJ 14 mei 2019 om 17:55

@Fassa kijk even hoe die van UAE uitstuurt op het moment dat Roglic aanzet als Carapaz al weg is. Daarna op slag kansloos voor ritwinst

Joachim Agostinho 14 mei 2019 om 18:13

Wat een onzin, hij reed – terecht- met de andere renners door, wel opvallend dat hij er niet aan te pas kwam in de sprint.

tvm 14 mei 2019 om 17:47

Ewan te lang zitten wachten. Had hier natuurlijk moeten winnen als hij wat eerder reageerde. Ging er vanuit dat Roglic of Ulissi dat gat zouden dichten?

Anticlimax deze etappe toch wel.

Hollow Knight 14 mei 2019 om 17:48

Hopelijk is het niet te ernstig met zijn knie en kan hij op tijd herstellen voor de Tour.

Dat zou wel goed nieuws zijn dan, want ik vreesde voor een makkelijke Tour overwinning van Froome.

Sowieso wel kut voor Dumoulin en de Giro.

SprintMaster 14 mei 2019 om 18:09

Hoop ook dat Dumoulin snel hersteld. Alles op de Tour die nu misschien wel spannender wordt.

leegloper 14 mei 2019 om 17:48

Carapaz komt goed terug van gisteren. Hij bevestigt al snel met weer een ritoverwinning. Ik dacht dat voor hem vorig jaar toevallig alles meezat, maar we zullen hem weer vaker zien deze Giro.

leegloper 14 mei 2019 om 17:49

Wat ik niet snap is dat er 500m na die val nog zo weinig renners over zijn in de eerste groep. Jungels lijkt voor de val te zitten. En ook de 3 van Michelton linksvoor. Daar moet Yates toch bij zitten? Maar waarom is hij dan toch achterop geraakt?

dikkechaap 14 mei 2019 om 17:55

Er was een klein gaatje, en een paar sterke beren van Bora en FDJ die volle bak gas gaven. Uiteindelijk zitten Yates en co er ook maar 18 seconden achter…

Sauerpraum 14 mei 2019 om 17:52

Kunnen ze die 3km regel niet gewoon oprekken tot 10km in sprintetappes?

ditisdavid 14 mei 2019 om 18:03

En dan? In de Tour die Wiggins won werden nog veel meer klassementsrenners weggespeeld door een val op iets van 20 kilometer te gaan. Passage du Gois heeft wel eens nog eerder in de etappe minuten schade opgeleverd doordat er gevallen werd. Tijdsverlies door valpartijen is nou eenmaal een deel van de sport, en met het oog op het vallen van gaatjes op de oplopende aankomststrook hadden de klassementsrenners nog steeds van voren willen zitten op de plek waar gevallen werd.

Sauerpraum 14 mei 2019 om 18:21

Jij noemt nu enkele bijzondere valpartijen om je punt te maken, maar daarbij ga je volledig voorbij aan de oorzaak van de valpartijen die wel binnen de 10km plaatsvinden. Je had evengoed nog erbij kunnen vermelden dat er bij trainingsritjes ook valpartijen zijn..

iLLan 14 mei 2019 om 18:53

Ik dacht dat van de week al toen het nerveus was. Maar na vandaag helemaal. Dit levert toch voor niemand wat op? Wielrenners uitgeschakeld buiten eigen schuld, niet leuk voor kijkers (tenminste, ik vind het echt suf dat een etappe op zo’n manier beslist wordt) en meer kans op blessures.

Mwielerfan 14 mei 2019 om 20:52

Dit was geen sprint etappe, er werden sprinters uit het wiel gereden heuvel op. Zelf yates en jungles zaten voor de val en verloren dus tijd doordat ze niet mee konden

Rhohan 14 mei 2019 om 17:53

Klotedag zo. Gelukkig kunnen we nog altijd supporteren voor Bauke, die is nog wel dicht geëindigd. Podium zou gewoon kunnen voor ‘m.

jessevdalen 14 mei 2019 om 17:54

Roglic wilde gewoon niet rijden.

Tuubke 14 mei 2019 om 17:58

Was het niet zo dat hij even werd opgehouden, vlak voor Carapaz ging? Ik had de indruk dat hij daarna vooral bezig was met verhaal halen. Maar misschien heb ik dat verkeerd gezien…

Jacco van Stierop 14 mei 2019 om 17:54

Mooie zege van Carapaz, goede punch hoewel Ewan er nog verduiveld dicht bij kwam. Rare finale als gevolg van die tuimelpartij. Roglic in een zetel nu; voor Dumoulin zit het er wel op, kijken hoe groot de fysieke schade is bij hem. Vermoed dat hij zich vanaf vandaag gaat richten op de Tour.

HennieK 14 mei 2019 om 17:56

Het is eigenlijk moeilijk om geen fan te zijn van Roglic, leuke coureur!

Marcel1112 14 mei 2019 om 18:02

Leg eens uit in het licht van deze etappe.

HennieK 14 mei 2019 om 18:11

Als interpretatie van het feit dat hij niet vol gas op kop ging rijden om de rest tijd aan te smeren, hoewel hij dat natuurlijk in het moderne wielrennen prima had mogen doen. Maar of dat mijn interpretatie is, of de waarheid….? + dat ik dacht dat hij het slimmer zou kunnen vinden om in deze situatie “vrienden” te maken door wel mee te zijn, maar de overwinning te laten aan de niet-klassementsrijders.

Rhohan 14 mei 2019 om 18:53

edit wf: laat insinuaties achterwege

Emergo 14 mei 2019 om 19:07

@Rhohan Daar gaan we weer, zonder maar een spoor van feiten slingeren we weer eens lekker een insinuatie de wereld in en zonder aan te geven wat ongelooflijk is.

Drossard Kudus 14 mei 2019 om 17:56

Giro is sowieso over voor Tom. Zou dom zijn om, mocht het kunnen, hier voor etappezeges/evt top 10 te blijven rijden.

Ik hoop dat de blessure mee zal vallen en zijn seizoen niet om zeep is, maar zijn break-out Vuelta kwam volgens mij ook na een zware val in de eerste week van de Tour. Laten we hopen.

AndriesW 14 mei 2019 om 17:57

Carapaz de sterkste, niet Ewan. Carapaz doet een beduidend langere inspanning dus logisch dat Ewan in korte tijd dichterbij komt.

Drossard Kudus 14 mei 2019 om 17:58

Bauke rijdt overigens tot nu toe zeer alert. Ik zet in op de top 5!

Tuubke 14 mei 2019 om 18:02

Ik doe mee. Ben groot fan van onze nationale harker!

aru123 14 mei 2019 om 17:59

Roglic mag leezer op zn kieën danken dat hij hem echt vlak voor de val helemaal naar voren piloteert. Wat betreft dumoulin, tsja een computer voorziet niet alles….

Vlinder 14 mei 2019 om 17:59

Shit shit shit! Maar nu wel kans op de Tour. Laten we hopen dat de knieblessure mee gaat vallen. Wel heel erg zonde van de Giro, bah!

Tripodboom 14 mei 2019 om 18:02

Is duidelijk niet het jaar van Tom. Vond er al weinig van hem uitgaan, weinig overtuiging. Vooral zijn opmerking na de TT: ‘ ik denk dat ik te traag ben gestart’ deed mij de wenkbrauwen al fronsen. Als je de Giro wilt winnen moet je natuurlijk niet te traag starten, want je moet wel direct in een ‘flow’ zitten. Afstappen lijkt mij de beste optie, wel lullig natuurlijk voor Sam Oomen. Samen naar de Tour, met Wilco.

Romāns Vainšteins 14 mei 2019 om 18:13

Vreselijk jammer voor Dumoulin en daarmee het AK in algehele zin maar dit hoort gewoon bij het wielrennen en je weet dat dit op de loer ligt in zo’n eerste rondeweek.

Cap 14 mei 2019 om 18:03

Het is voor de koers natuurlijk wel uitermate jammer dat het uitgerekend Roglic is die tijd pakt op vrijwel alle favorieten door een val. De renner in vorm met verreweg de beste tijdrit. Als er dan gevallen moet worden dan was het leuker geweest als een Formolo of Majka wat seconden had gepakt.

ditisdavid 14 mei 2019 om 18:05

Afgezien van Dumoulin is het gelukkig wel maar 16 seconden op de meeste concurrenten, dat dreigde meer te worden want het gat was absoluut groter op een kilometer of 3 van de meet.

  • 1
  • 2