Geen Team Ineos en Jumbo-Visma in Plouay: boete tot 20.000 Zwitserse frank

dinsdag 25 augustus 2020 om 11:22
Geen Team Ineos en Jumbo-Visma in Plouay: boete tot 20.000 Zwitserse frank

© Cor Vos

De Bretagne Classic is deze morgen van start gegaan zonder Team Ineos en Jumbo-Visma. Beide teams kozen ervoor om geen selectie af te vaardigen. Omdat WorldTour-teams startplicht hebben in wedstrijden van het hoogste niveau moeten ze volgens l’Equipe een boete van 50.000 euro betalen.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

Het zijn wellicht niet toevallig de twee teams die zaterdag van start gaan als absolute topfavoriet in de Ronde van Frankrijk. De Bretagne Classic, op vier dagen voor de start, had duidelijk niet de hoogste prioriteit.

Hiermee zondigen Ineos en Jumbo-Visma wel tegen het reglement van de UCI, dat WorldTour-ploegen verplicht om deel te nemen aan wedstrijden in de WorldTour. De riante boete nemen ze er blijkbaar met de glimlach bij.

Update (12u40): boetebedrag is stuk lager…

De boete bedraagt tussen de 10.000 en 20.000 Zwitserse frank, geen 50.000 euro dus zoals L’Equipe meldde.

Dit artikel delen:

77 Reacties

Pizzi 25 augustus 2020 om 11:25

Een glimlach ja?

0
jvh93 25 augustus 2020 om 11:26

bizar dat ze zelfs in dit idiote jaar zulke boetes erin gooien voor koersen die ze op een totaal ongunstig moment in de kalender proppen

0
Vinyakke 25 augustus 2020 om 11:29

Begrijp ik volledig hoor. Organisatoren hebben het al moeilijk genoeg. Als er dan 2 ploegen vinden dat ze boven de regels leven kun je niet streng genoeg zijn. Op voorwaarde dat de centen dan ook naar die organisator gaat vind ik dat een prima oplossing. Beetje klein van jumbo en ineos vind ik wel!

0
horsm 25 augustus 2020 om 12:30

Ik vind het toch raar dat dit zo hard gespeeld wordt. Het hele seizoen is samengeperst in een paar maanden. Deze koers valt samen met het EK, volgt een paar dagen op het NK en is een paar dagen voor de tour. Daarnaast wordt aangeraden om groepen renners in bubbels te houden. Daardoor kan je niet iedereen overal opstellen.

0
Krul 25 augustus 2020 om 13:56

Wat is de reden dat Jumbo hier niet enkele renners aan de start heeft staan? Buiten de 8 tour renners, Kruijswijk, Teunissen en een enkeling die het EK rijden hebben ze nog te kiezen uit zo’n 15 andere renners. Bovendien is het EK in Plouay om de hoek.

0
zietemgaan 25 augustus 2020 om 14:01

voila, ze hebben wel degelijk nog 15 renners die de Tour niet rijden he, dus tja. regels zijn regels niet?

0
Wheely 25 augustus 2020 om 11:31

Daar gaat de weekomzet van de plaatselijke Jumbo.

0
CechRepublic 25 augustus 2020 om 18:00

Een gemiddelde Jumbo zet bijna EUR 250.000 per week om. Kortom, deze boete is meer de omzet van een dagdeel van de plaatselijke Jumbo.

0
Jowinho 25 augustus 2020 om 11:32

Betere straf zou een startverbod in de Tour zijn.

0
bartp25 25 augustus 2020 om 11:33

Overdrijven kan ook he ;)

0
Chasse_patate 25 augustus 2020 om 12:19

Gelukkig heb jij niks te zeggen in de wereld.

0
horsm 25 augustus 2020 om 12:31

Of lijfstraffen: stokslagen, zweepslag, etc.

0
VerstandOpNul 25 augustus 2020 om 14:47

Nog beter: verplicht als enige teams in de Tour de Bretagne Classic als bonusetappe moeten rijden..

0
Klaas Foppen 25 augustus 2020 om 11:33

ze hadden gerust de B garnituur af kunnen sturen die ze ook op het NK hadden rijden.

0
bartp25 25 augustus 2020 om 11:33

De boete is gewoon terecht. TJV had hier gewoon met een selectie naar toe kunnen gaan, nog altijd genoeg beschikbare renners. Als het dan toch niet boeit had je kunnen afstappen. Maar alle coureurs van bijvoorbeeld het NK hadden hier gewoon kunnen starten. Het is simpelweg een keuze van TJV om het niet te doen.

0
Dario Koelkast 25 augustus 2020 om 11:34

Je zou zeggen dat de ploeg van het NK hier zou kunnen starten. Al zullen er een zooi naar Hongarije gaan (voornamelijk de Giro-ploeg). De tourploeg is in voorbereiding (in totaal slechts 2 renners die deze koers combineren met de tour) en er zijn minstens 4 geblesseerden. Blijft toch vrij weinig over.
Ineos mist natuurlijk alle Italianen al.

0
CechRepublic 25 augustus 2020 om 18:04

Roosen. Lindeman, van Emden, Pfingsten, Martens, Wynants, van der Hoorn en Harper was een prima ploeg voor deze wedstrijd geweest.

0
Murcia 25 augustus 2020 om 11:37

Terecht dat zij en INEOS een boete krijgen maar ook terecht dat ze hier niet starten. Kan er totaal niet rouwig om zijn dat ze deze koers missen.

0
elrio 25 augustus 2020 om 11:37

Ik ben benieuwd of ze andere ploegen gaan straffen op het moment dat ze door corona-quarantaines geen ploeg kunnen sturen

0
Wheely 25 augustus 2020 om 11:44

Tja ze hadden ook een positieve test als excuus kunnen gebruiken maar gelukkig zijn ze gewoon eerlijk.

0
Franco Ballerini 25 augustus 2020 om 12:47

Ineos had dat wel kunnen doen door te beweren dat ze met Basso en zijn Italiaanse ploeggenoten van plan waren te starten.

0
Patrick 25 augustus 2020 om 11:43

Wauw deze actie is wel WorldTour- team onwaardig hoor. Schandalig!

0
castroviejo 25 augustus 2020 om 11:44

En ook BORA niet van start door een Covid geval. Nog niet bekend wie.

0
xistnc 25 augustus 2020 om 11:46

Vermoedelijk iemand van buiten de Tourbubbel, die ook recentelijk geen enkel contact heeft gehad met wie of wat uit de ploeg.

0
Johnny7 25 augustus 2020 om 12:03

Blijft grappig dat elk corona geval nooit contact heeft gehad met wie dan ook van welke ploeg dan ook.

0
Velominatus 25 augustus 2020 om 12:24

@Johnny dat is inderdaad hoe bubbles bedoeld zijn te werken.

0
storm-biker 25 augustus 2020 om 11:49

Denk dat de UCI dit wel prima vind.
Zomaar een ton extra, mooi meegenomen.

0
Peetvader 25 augustus 2020 om 11:51

Dit geld zou naar de organisatoren moeten gaan.

0
n92 25 augustus 2020 om 11:50

Dit toont maar aan wat voor bizarre verhoudingen we hebben in het wielrennen momenteel. Verschillende ploegen en organisatoren zijn blij dat ze überhaupt weer iets kunnen organiseren, verschillende ploegen en organisatoren staat op omvallen maar deze 2 sterke ploegen kunnen het gewoon voor elkaar krijgen om een koersje over te slaan en een boete van €50.0000 te incasseren.

Vooral misplaatst en arrogant gedrag als je het mij vraagt. Je hebt gewoon de regels te volgen. Volgende keer als een ander (bijv. een organisatie) de afspraken niet nakomt staan ze weer met het vingertje te wijzen.

Stel dat het andersom was geweest en een organisatie zegt: “nou Jumbo-Visma hebben we deze keer even geen zin in”. Dan was de verontwaardiging hier gigantisch geweest.

0
SOPJE 25 augustus 2020 om 11:55

In een seizoen waarin bijna alle koersen die er zijn in een maand of 4 worden gepropt, zou je ook wel iets aan deze regels mogen doen.

Als het zo’n belangrijke koers was hadden ze hem niet op een dinsdag weggemoffeld.

0
n92 25 augustus 2020 om 12:01

Jumbo-Visma rijdt genoeg niet WT koersen dus zo druk hebben ze het blijkbaar niet. Dit weekend rijden ze vrijwillig een driedubbel programma. Daarnaast lukt het andere ploegen prima. Tot slot is dit de enige WT koers tussen Lombardije en de Tour. Dus zo erg is het ook weer niet allemaal met het programma.

0
kelderbelg 25 augustus 2020 om 12:06

Als ze die €50.000,00 aftikken, houden ze zich netjes aan de regels:)

0
Crevaison 25 augustus 2020 om 13:03

Als je een boete krijgt, heb je je dus niet aan de regels gehouden.

Of is 150 rijden op de snelweg ineens toegestaan als je maar netjes de boete betaald?

0
Glorious 25 augustus 2020 om 11:54

Corona plus geblesseerden. Kan de UCI hier geen rekening mee houden.

Turkije was vorig jaar ook world tour… niet gereden.

0
Mathieu Moller 25 augustus 2020 om 12:20

Turkije is pas recent aan de WorldTour toegevoegd (2018 volgens mij) en daarom hebben WorldTour teams daar startrecht ipv startplicht. De Bretagne Classic is al langer onderdeel van de WorldTour en dus hebben ze hier wel startplicht.

0
Krul 25 augustus 2020 om 18:06

Volgens mij kon Jumbo Visma de volgende 16 renners nog opstellen: Bouwman, De Plus, Eenkhoorn, Foss, Harper, Hofstede, Leezer, Lindeman, Martens, Pfingsten, Roosen, Tolhoek, Van Der Hoorn, Van Emden, Vingegaard, Wynants. Niet dat ze topfavoriet zouden zijn of een goede uitslag zouden rijden, maar het is nu eenmaal een regel waar de ploeg zich aan te houden heeft.

0
Marco Heijmans 25 augustus 2020 om 11:55

Echt simpel is het ook weer niet. Er zijn er ook nog op het EK en je moet je morgen melden bij de Tour

0
FDJ 25 augustus 2020 om 11:57

jumbo had wel dispensatie mogen krijgen om wat jongens uit het beloftenteam op te stellen. De beloften hebben al heel weinig koersen kunnen rijden en dan is dit wel een mooie ervaring. Toch Jumbo in de koers en Jumbo kan de bubbels waar ze bewust en volledig logisch voor kiezen in stand houden.

0
Romāns Vainšteins 25 augustus 2020 om 12:10

Wat mij betreft is het hele systeem van startplicht niet houdbaar. Maak er startrecht van met de mogelijkheid te passen waarop de organisatie een welwillender team uitnodigt, het is dan aan de koersen zelf om een motivatie tot starten te verkrijgen bij de beste ploegen.

0
SnellePelle 25 augustus 2020 om 12:26

natuurlijk is dat houdbaar, kwestie van in de wagen kruipen en afreizen. Bretagne in niet aan de andere kant van de wereld. Overige ploegen zijn er toch ook?

Dat NK, EK en WK moeten ze mee kappen. Commercieel belang van de ploegen is veel belangrijker dan die truitjes

0
Amsterdam2028 25 augustus 2020 om 12:13

Volstrekt belachelijk in een jaar waarin je de complete kalender in 2 maanden gaat proppen en je dan aan dergelijke verplichtingen gaat vasthouden als UCI.

0
Deel Koeper 25 augustus 2020 om 12:24

Alle andere WT teams lijken er geen problemen mee te hebben om daar een ploeg op te stellen, terwijl een hoop van hen minder middelen, minder renners en/of meer geblesseerden hebben.

Jumbo en Ineos zijn geen arme slachtoffers van een onrealistische, onhaalbare agenda, maar hebben er zelf voor gekozen om niet te puzzelen zoals de andere teams, maar om gewoon geld naar het probleem te gooien.

0
Velominatus 25 augustus 2020 om 12:30

Op zich klopt dat, maar de vraag is welk probleem we aan het oplossen zijn.
Waarom zou je een B selectie van een WT ploeg prefereren boven een extra wildcard voor een supergemotiveerd proconti team. Wat is daar mis mee?

0
Deel Koeper 25 augustus 2020 om 12:46

Een koers organiseren kost veel geld, zeker met WT-status. Dan betaal je ook gewoon voor de zekerheid dat de grote ploegen aan de start komen. Daarvoor komen (in normale omstandigheden) de mensen naar je koers kijken, daarom zullen er sponsoren genoeg geld investeren in je koers, etc…

Als ze een koers wilden met vooral enthousiaste procontinentale ploegen, dan zouden ze wel iets organiseren op dat niveau. De World Tour is een deal tussen ploegen, organisatoren en de UCI. Daar hoort startplicht bij. Daar is niets oneerlijks aan, gewoon geven en nemen.

0
Velominatus 25 augustus 2020 om 12:28

Startplicht moet zowiezo zo snel mogelijk afgeschaft worden. Dit jaar was een mooie aanleiding geweest. Het is nl. in sommige koersen nogal sneu dat er ongemotiveerde WT teams aan de start staan terwijl er genoeg proconti’s zouden willen starten.
En uiteindelijk moeten organisatoren hun koers gewoon zo aantrekkelijk maken dat teams graag willen starten.

0
Derierre de la course 25 augustus 2020 om 12:31

Wanneer de kosten voor de ploeg hoger zouden zijn dan deze boete lijkt het me financieel een prima keuze.

0
horsm 25 augustus 2020 om 12:35

Dit is weer een geval waarbij UCI niet lijkt te kiezen voor het belang van de renners (veiligheid, gezondheid, belastbaarheid) maar dat van de organisatoren.

0
Frank V 25 augustus 2020 om 12:40

Duidelijk wie het kan ophoe$ten.

0
horsm 25 augustus 2020 om 12:41

Het geeft trouwens ook aan wat voor status Plouay heeft. Als het een wedstrijd was waar echt belang aan werd gehecht (Strade, MSR, etc.) dan had je deelname niet op deze manier hoeven afdwingen.

0
Hollow Knight 25 augustus 2020 om 12:47

Inderdaad startverbod voor de volgende WT-koers zou een goede maatregel zijn.

Dit is wel heel arrogant gedrag van INEOS en JV.

0
bartp25 25 augustus 2020 om 12:50

Mah mah mah, wat sla jij een hoop onzin er uit op een dag zeg.

0
Marik 25 augustus 2020 om 12:50

Hahaha jij hoopt weer een hoop mensen hiermee te ergeren hè HK? Troost je, het lukt je altijd, lekker trollen.

0
Hollow Knight 25 augustus 2020 om 12:57

Zet jullie oranje bril misschien even af.

Bretagne als regio investeert heel veel geld in het wielrennen. Die verdienen beter dan twee arrogante ploegen die weigeren te komen.

Maar goed, ik verwacht niet beter van mensen die het gedrag van Groenewegen goedpraten. Zolang het maar een Nederlander is hé!

0
Marik 25 augustus 2020 om 12:59

Ach jochie toch, ben jij opeens zo begaan met de regio Bretagne? De empathie en de oprechtheid spatten van het scherm af.

0
bartp25 25 augustus 2020 om 15:35

Dat heeft niks met een Oranje bril te maken, maar gewoon met een bril. 2 ploegen kiezen ervoor om niemand te sturen terwijl ze dit verplicht zijn, de straf is een boete die ze gaan krijgen en moeten betalen. Dat ze die boete makkelijk kunnen dragen heeft niks met het feit te maken. En dan kom jij met schorsen voor de volgende WT koers, ben je wel helemaal lekker? En dan blijven terug hameren op Groenewegen, laf iets anders kan ik het niet noemen.

0
CechRepublic 25 augustus 2020 om 19:01

Ik ben het zowaar wel een keer eens met HK. Van die gedachte breekt het zweet me wel aan alle kanten uit :)

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone