‘Formule 1-coureur’ Remco Evenepoel blaast Specialized omver in de windtunnel
Het wegseizoen mag dan inmiddels voorbij zijn, voor Remco Evenepoel kan de vakantie nu pas echt beginnen. De Belg verbleef eerder deze maand nog in Duitsland voor de teamdagen van zijn nieuwe ploeg Red Bull-BORA-hansgrohe en vertrok daarna naar de Verenigde Staten voor enkele belangrijke tests in de windtunnel van fietsproducent Specialized.
In zijn zoektocht naar de laatste marginal gains vloog Evenepoel naar San Francisco, voor een bezoek van vijf dagen aan het hoofdkwartier van fietsproducent Specialized. “Ik denk niet dat een renner al zo vaak bij ons is geweest”, geeft Leo Menville van Specialized aan in gesprek met de Waalse krant La Dernière Heure. “Remco is een van onze ambassadeurs, maar onze relatie gaat verder. We zijn heel close.”
In het hoofdkwartier van de Amerikaanse fietsenfabrikant stonden fotoshoots, video-opnames, ontmoetingen met medewerkers, een videovergadering met vertegenwoordigers van Specialized en een bike fitting-sessie (analyse van wat nu zijn beste houding is op de fiets) op het programma. En misschien nog wel belangrijker: de nodige windtunneltesten.
Oog voor detail
Evenepoel bracht liefst vijftien uur door in de windtunnel van Specialized om zijn positie op de tijdritfiets nog verder te optimaliseren. “Remco’s dagen waren goed gevuld, maar hij wil vaak nóg meer doen”, schetst Menville. “Zijn inzet en oog voor detail, het is indrukwekkend. Zeker omdat hij al een drievoudig wereldkampioen is in het tijdrijden, en hij de meeste tijdritten met een comfortabele marge heeft gewonnen.”
“Dan zou je kunnen denken dat je op eenzame hoogte staat en wat gas kunt terugnemen, maar bij Remco is dit juist het tegenovergestelde. Hij is zo nauwkeurig als een F1-coureur. […] Ik kan niet veel zeggen over wat we de voorbije dagen hebben getest, maar we kunnen snel en vrij eenvoudig prototypes ontwikkelen, aangezien we een laboratorium hebben en alle ingenieurs nu aanwezig zijn. Remco is hier om alles te begrijpen. Hij is erg goed in het geven van feedback, maar hij vertrouwt ook op anderen.”

Zolang hij bergop telkens een pak tijd verliest, blijft dat een lastig verhaal.
Dat is wel te hopen want dat zou de spanning in de tijdritten wel verbeteren.