Dylan van Baarle wacht druk voorjaar en gaat via de Amstel naar Roubaix
foto: INEOS Grenadiers
Youri IJnsen
zaterdag 12 februari 2022 om 10:23

Dylan van Baarle wacht druk voorjaar en gaat via de Amstel naar Roubaix

Dylan van Baarle hervat komende week in de Volta ao Algarve (2.Pro) de competitie. De klassiekerspecialist werkt na de Portugese rittenkoers nog twee trainingsweken af bij hem thuis in Monaco. Dat betekent dat hij Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne overslaat. Dat doet de 29-jarige Nederlander wel vaker, legde hij vorig jaar aan WielerFlits uit. Ook nu reist hij niet af naar België, bevestigt hij aan ons.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Laigueglia & Denain
De nummer twee van het jongste WK op de weg wil in die weken de basis leggen voor een lang voorjaar. Die begint op woensdag 2 maart mogelijk met de Trofeo Laigueglia. De Italiaanse seizoensopener vindt plaats in en om het gelijknamige dorp, dat ten oosten van San Remo ligt. Vanuit Van Baarles woonplaats is dat met de auto nog geen anderhalf uur rijden. Een deelname ligt echter nog niet helemaal vast. Het weekend erop begint hij vervolgens in Parijs-Nice.

Ook achter de eerste wedstrijd na de Koers naar de Zon staat een vraagteken. Oorspronkelijk stond dan de GP de Denain op het programma van Van Baarle. Op eigen initiatief van de Nederlander werd die koers toegevoegd. Hij zou daar namelijk Egan Bernal de kneepjes van het op kasseien rijden bijbrengen. De klassiekerspecialist is van mening dat je alleen in Frankrijk zelf de kasseienrit van de komende Tour de France kunt testen. Omdat Parijs-Roubaix geen optie was, stelde Van Baarle de koers in en rond Denain voor.

Van Baarle poseert trots met zilver op het WK – foto: Cor Vos

Test met de Amstel Gold Race
De Nederlander gaat ervan uit dat hij die koers alsnog zal rijden, maar nu Bernal met een zware blessure aan de kant staat is hij daarover niet helemaal zeker. Vervolgens reist hij nog noordelijker af en maakt Van Baarle zich op voor de rest van zijn programma. Die spitsen zich louter toe op de klassiekers, want daarop staan: E3 Saxo Bank Classic, Gent-Wevelgem, Dwars door Vlaanderen (waar hij titelverdediger is), de Ronde van Vlaanderen, de Amstel Gold Race en Parijs-Roubaix.

De Amstel Gold Race en Parijs-Roubaix zijn dit voorjaar van datum geruild, vanwege de Franse verkiezingen op de oorspronkelijke datum van de Hel van het Noorden. Toch neemt Van Baarle de Nederlandse klassieker erbij, omdat hij met zijn ploeg INEOS Grenadiers wil proberen of dat werkt. Het Franse monument viel vorig jaar weg vanwege coronarestricties. De Zuid-Hollander had toen een koersloos weekend en haalde daarna in de Amstel niet meer hetzelfde niveau als in Vlaanderen. Dat wil hij nu voorkomen, zodat hij ook in topvorm in Roubaix aan de start staat.

Wedstrijdprogramma

In het voorjaarsnummer van RIDE Magazine staat een uitgebreid interview met Dylan van Baarle. We bezochten hem in Monaco en volgden hem 24 uur lang tijdens een trainingsdag. In een persoonlijk verhaal vertelt hij over zijn privéleven, zijn voorbeelden Froome & Thomas én zijn verstandhouding met bondscoach Moerenhout. RIDE verschijnt 25 februari. Bestel hem nu online en krijg tijdelijk 20% korting.

RIDE Magazine
2 Reacties
Sorteer op:
12 februari 2022 10:53
Volgens mij vallen Amstel en Roubaix dit jaar een stuk beter te combineren dan anders. Van Roubaix moet het lichaam toch wat langer herstellen.
    12 februari 2022 15:25
    Onzin, ik heb de Paris Roubaix Cyclo meerdere keren gereden en ben daar niet meer, en meestal minder kapot van dan van een LBL Cyclo. Ok, de cyclo is korter, maar blaren etc komen meer door slechte techniek en slecht over kasseien rijden dan doordat PR nou zo extreem zwaar is.
    Iedere klassieker is zwaar, en de energie is een beetje op bij Parijs roubaix rijders die het dan moeten opnemen tegen frissere renners die bergop beter zijn. Dat is het enige verschil waarom renners niet doorgaan tot de Waalse klassiekers.

Reacties zijn gesloten.