Dure Koppenbergcross kost organisatie een half miljoen euro
Thibau Nys won in 2024 bij de elite mannen - foto: fotopersburo Cor Vos
zaterdag 1 november 2025 om 12:20

Dure Koppenbergcross kost organisatie een half miljoen euro

Zaterdag trapt het veldritseizoen écht af met de Koppenbergcross, een klassieker in de veldritwereld. Ieder jaar vindt die wedstrijd plaats op 1 november met de Bult van Melden als epicentrum. Het is meteen ook een van de duurste crossen op de kalender. Het Laatste Nieuws zet samen met organisator Christophe Impens (Golazo) de kosten op een rij.

Het organiseren van veldritten in België varieert van 250.000 euro tot een half miljoen euro. De Koppenbergcross behoort tot het plafond. Impens legt uit hoe dit komt. “Een landbouwer op de Rotelenberg haalt letterlijk zijn koeien van de wei, rolt tijdelijk het prikkeldraad op en dan kunnen we alles beginnen opbouwen van A tot Z. In een gebied waar geen stopcontact of waterkraan aanwezig is. Niets. En waar onze leverancier Platex de drie (!) weken durende opbouw- en afbraakperiode aanvat met het leggen van een karrenvracht stalen rijplaten ter fundering en stabilisering van alle tenten (publiek, vip, media, interviews), tv-compounds in het veld en ter bescherming van het terrein op plaatsen waar we ons rollend materieel inzetten.”

Bijna de helft van de totale kosten vallen bij de Koppenbergcross onder het kopje logistiek. “Die som neemt uiteraard ook exponentieel toe met de grootte en prestige van je event en de hoeveelheid volk die je verwacht”, gaat de organisator van Golazo verder. “Het spreekt voor zich dat een wedstrijd met 10.000 (in 2021, red.) à 12.300 (vorig jaar, red.) betalende toeschouwers zoals de Koppenbergcross meer faciliteiten, toiletten, entreeposten, cateringstands, generatoren et cetera vereist dan een cross waar maar 2.500 mensen opdagen.”

Fem van Empel won de laatste drie edities bij de vrouwen – foto: fotopersburo Cor Vos

Wereldbekers nog duurder
Andere kostenposten zijn prijzengeld, fees voor het mogen organiseren en startgelden. Afhankelijk van de periode van het seizoen en de toppers die er wel of niet zijn, kan dat laatste bedrag oplopen tot 85.000 euro. In de Koppenbergcross is dat niet het geval, vooral omdat Mathieu van der Poel en Wout van Aert nog niet deelnemen. Overigens is de cross op de iconische kasseihelling niet de duurste van het seizoen. De twijfelachtige eer is weggelegd voor een aantal Wereldbekers. Daar betalen organisatoren een hogere fee, omdat die reeks in handen is van de UCI. Het prijzengeld ligt daar ook hoger, anderzijds is er dan weer geen startgeld.

Wat ook meespeelt dat de totale kosten anno 2025 voor de Koppenbergcross net boven het half miljoen euro liggen, zijn de gestegen kosten voor materiaal en dergelijke. Volgens Impens heeft de inflatie na de coronaperiode (2020-2021) daarvoor een stijging van 20% gezorgd, terwijl de entreeprijzen (nog altijd 15 tot 25 euro per persoon) voor de wedstrijden niet heel veel duurder zijn dan voor die periode. Daarbij geldt wel dat je voor sommige Wereldbekers de 25 euro aantikt. Alle andere klassementscrossen zitten tussen de vijftien en twintig euro in.

Verwacht Mathieu van der Poel niet snel meer aan de start van de Koppenbergcross, hij hekelt die wedstrijd – foto: Orange Pictures / Peter Scholz-SFA

Hoe kom je uit de kosten?
De eerste leeftijdscategorieën werken zaterdagmorgen om 11.00 uur hun wedstrijden af, de elite mannen finishen net na 16.00 uur. Met het voor- en naprogramma erachter aan, kost de Koppenbergcross per saldo dus een kleine ton per uur. Een heel bedrag, zeker als je bedenkt dat een professionele organisatie zoals Golazo ook geld moet verdienen. Niet evident, als we de uitleg van Impens horen. “Nog méér dan de opbrengst van toegangsgelden is sponsoring daarin belangrijk. De absolute nummer één voor het dichtfietsen van je organisatiebudget.”

“Daarnaast zijn er ook de publiekscatering, werkingstoelagen van regionale en lokale overheden (elke cross op de UCI-kalender krijgt bijvoorbeeld subsidie-ondersteuning van Sport Vlaanderen, red.) en VIP hospitality. Dat laatste weliswaar in mindere mate. Dat veldrijden tegenwoordig leeft bij de gratie van VIP’s en dat zij de grote inkomstenmotor zouden zijn, is een foute assumptie. Een VIP-tent biedt vooral een pr- en netwerkmoment aan event sponsors en lokale bedrijven. Ze break-even laten draaien, is al een huzarenstuk.”

Sfeerbeeld uit de Koppenbergcross 2024 – foto: fotopersburo Cor Vos

RIDE Magazine
8 Reacties
01-11-2025 13:16
"Verwacht Mathieu van der Poel niet snel meer aan de start van de Koppenbergcross, hij hekelt die wedstrijd".

Dat onderschrift bij de foto doet een paar leuke uitspraken van Van der Poel vermoeden. Of is dit weer een fout Vlaams woordgebruik?
    01-11-2025 19:27
    Van der poel is meerdere keren er keihard door gezakt op de koppenberg, dat ie ruim buiten top 10 viel etc
    01-11-2025 23:37
    Of hij het zelf nou was, of Adrie, ontschiet me even. Maar in een interview op Sporza een aantal jaar geleden maakte één van de twee duidelijk dat Mathieu geen fan is van het feit dat je in die weide door de koeienstront aan het rijden bent. Het weghalen van de koeien in aanloop van de wedstrijd bevestigt dat verhaal.
01-11-2025 16:00
Ach, de winst op de verkoop van bier zal al genoeg zijn om de kosten te dekken. :)
    01-11-2025 23:33
    Ik denk niet dat je het verschil tussen de bierverkoop en de totale organisatiekost wil bijpassen.
    1) het heeft de ganse ochtend pijpestelen geregend waardoor de publieke opkomst matig was en dus ook de entreegelden
    2) 2 pintjes à 2,5€ voor 10.000 kijklustigen maakt nog maar 50.000 € ofte 1/10 van het budget.
    01:39
    Goedemorgen. Flinke winterslaap gehad? 2,50 voor een biertje is zeker 10 jaar geleden.
01-11-2025 17:33
Gezien de hoeveelheid evenementen waar Golazo een poot in heeft zal de treurwilg wel blijven groeien…
01-11-2025 19:22
Golazo draait dikke winsten met evenementen. Dus wat betreft hoeven we geen medelijden met ze te hebben.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.