Dit zou de selectie voor Unibet Rose Rockets in de Tour de France 2026 kunnen zijn
Een wildcard voor de Tour de France 2026 is dichterbij dan ooit voor Unibet Rose Rockets. De ploeg heeft zichzelf ten doel gesteld om komend seizoen in ieder geval klaar te zijn voor een deelname aan een grote ronde, zowel op sportief als organisatorisch vlak. Over dat laatste kunnen we niet oordelen, maar in de WielerFlits Podcast maakten verslaggevers Maxim Horssels en Youri IJnsen wel vast een voorselectie voor de Tour.
Unibet Rose Rockets is behoorlijk productief geweest op de transfermarkt. Het Franse ProTeam telt voor 2026 momenteel 27 renners, waarvan liefst twaalf nieuwe gezichten. Daar komen nog maximaal twee renners bij. Bas Tietema vertelde vorige week in een interview met WielerFlits dat zijn team volgend jaar idealiter uit 26 tot 29 renners bestaat. In principe zijn er dus nog twee plekken, maar de ploegleiding is er nog niet zeker van dat ze die plaatsen ook definitief gaan invullen. Aangezien de equipe een grote kans maakt op een wildcard voor de Tour de France, besloten we in de WielerFlits-podcast alvast de contouren van een eventuele selectie te schetsen.
-
Lees ook Unibet Rose Rockets favoriet voor Tour-wildcard: “De kans is levensgroot dat ze erbij zijn”
Horssels vult Dylan Groenewegen en Elmar Reinders meteen in. Vervolgens deponeert hij bij IJnsen of ook Hartthijs de Vries in aanmerking komt. “Dat is natuurlijk wel een renner die er vanaf het eerste jaar in 2023 bij is geweest. Voor mij is dat zeker een kanshebber. Ik vermoed dat Unibet Rose Rockets iemand gaat meenemen die al vanaf het begin het verhaal meeschrijft. Dat zijn Joren Bloem, Tomáš Kopecký, Abram Stockman en Hartthijs de Vries. Een van hun verhaallijnen gaat natuurlijk zijn dat ze bij de oprichting in 2023 riepen dat ze in 2026 de Tour gingen doen en dat een van diezelfde renners er nu bij is. Hartthijs is dan iemand die voor mij in aanmerking komt.”
“We zetten hem erin”, pikt Horssels in. “Dan zitten we op drie namen. Lukáš Kubiš lijkt me ook een zekerheidje, dan zitten we al aan vier renners. Hoe denk jij over Odd Christian Eiking?”, vraagt hij vervolgens aan IJnsen. “Hij heeft meerdere grote rondes gereden, was ooit elfde in de Vuelta a España (2021, red.) en reed toen dagenlang in de rode leiderstrui. Voor mij is dat een zekerheidje”, stelt IJnsen. Horssels zegt dan dat het begint te drummen, want voor hem zullen in normale omstandigheden ook Victor Lafay en Wout Poels erbij zijn komende zomer in Frankrijk.
Townsend thuislaten en één grote naam erbij
Als Horssels vervolgens opwerpt dat ook de 30-jarige Ierse kampioen Rory Townsend er voor hem bij is, ontstaat er een discussie. “Die zou ik er niet bijzetten om eerlijk te zijn”, haakt IJnsen in. “Dat is een goede renner geweest in Nederlandse Continental-wedstrijden, maar wel pas sinds 2023 prof. Eerst bij Black Spoke Bolton Equities uit Nieuw-Zeeland en de laatste twee jaar bij Q36.5 Pro Cycling. Hij heeft alleen nog nooit een grote ronde gereden. Dus op basis daarvan heeft hij niet meer ervaring dan andere jongens in hun selectie.” Horssels stelt wel vast dat er voor jongens als Kopecký, Lander Loockx en Adrien Maire niet veel ruimte is om de selectie te halen.
“Voor ons is het lastig in te schatten: hebben we meer ervaring nodig? Of juist iemand die finales kan rijden in bepaalde klassiekers of in grote rondes?”, vroeg Tietema zich in datzelfde interview vorige week af. Als IJnsen in zijn positie was geweest, had hij het wel geweten. “Er moet denk ik nog één renner bij die een grote ronde zou kunnen rijden. De vraag is alleen: is die er nog op de markt?” Toch is het volgens Horssels niet per se nodig. “Ik trek de conclusie dat ze zonder die renner toch al best een ploeg hebben die in de Tour niet helemaal zoekgereden zal worden.”
Unibet Rose Rockets voor de Tour de France 2026 volgens WielerFlits
Odd Christian Eiking
Dylan Groenewegen
Lukáš Kubiš
Victor Lafay
Wout Poels
Elmar Reinders
Hartthijs de Vries
Vacant
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcast-app.
iTunes
Spotify
RSS-feed
De razendsnelle opkomst van Tour de TietemaTour de Tietema vergaarde in korte tijd bekendheid met de originele manier waarop ze verslag doen van de wielersport. We spreken de mannen voor een artikel in RIDE. Lees het hele verhaal op Ridemagazine.nl



Leuk voor .1 en .2 races, en misschien een keer in beeld in de Amstel Gold, maar de Tour is echt een paar tredes te hoog.
Naast dat ik persoonlijk vindt dat de laatste net iets meer inhoud heeft, is hij een veel logischere optie in de sprinttrein. Daar werd hij dit jaar ook duidelijk voor klaargestoomd, terwijl ik mij niet kan herinneren De Vries ook maar één keer in de laatste 10k in de trein te zien.
Ook vanuit het media perspectief is Kopecky veel zichtbaarder. Wordt veel meer gevolgd in de videos en is ook vaker de "hoofdrolspeler", zoals laatst in hun voeding video.
Hij was de allereerste renner ooit die tekende bij de ploeg, dus alleen al voor het verhaal, waar het team toch op draait, is dat het ultieme droomscenario.
Bovendien heeft hij ook sportief meerdere troeven, want hij is zowel voor Groenewegen als voor Kubis erg nuttig, doordat hij ook prima uit de voeten kan op heuvelachtig terrein. Met zijn grote motor kan je hem ook nog in ontsnappingen meesturen of indien nodig zelfs het peloton laten mennen.
Maar dat kun je praktisch allemaal ook over Kopecky zeggen
Moment van tekenen: Niet de allereerste renner, maar wel dat seizoen, en meer aanwezig geweest in de videos.
Sportief meerdere troeven: Kopecky heeft ook een grote motor, naar mijn mening zelfs net iets groter dan De Vries, waarmee hij zowel op het vlakke als in de heuvels kan. Ik denk niet dat het toeval is dat in Roubaix, een race waar een grote moter bij uitstek van belang is, Kopecky het significant beter deed dan De Vries. Daarnaast heeft Kopecky meer ervaring met het voorbereiden van sprints, beter in positioneren en "bike handling", en en stuk groter, dus beter in iemand uit de wind houden. In totaal dus nuttiger voor Kubis/Groenewegen
Poels (voor de bollentrui)
Lafay (voor etappezege)
Kubis (sprints bergop)
Groenewegen (Vlakke sprints)
Reinders (Leadout vlak)
Larsen (Leadout bergop / etappezege vanuit de vlucht)
De Vries (Gangmaker trein Kubis/Groenewegen + ontsnappingen)
Laatste plekje gaat dan denk ik naar 1 van de klimmerstypes (Loockx, Eiking, Maire, Verschuren of Peter) om Poels te ondersteunen in z'n jacht op de bollen en/of iemand extra te hebben voor ontsnappingen in de bergetappes.
Moesten Gaviria en/of Venturini nog komen, zou ik Gaviria de plaats laten innemen van Reinders (Hij is sneller dan Reinders, kan de rol van Groenewegen overnemen mocht hem iets overkomen en hij is het toch al gewoon de laatste jaren van al op 400-500m van de streep aan te zetten, dus kan je prima zelf laten sprinten en Groenewegen alsnog in het wiel zetten. Vrees alleen dat Groenewegen wel in zijn contract zal laten zetten hebben dat Reinders ook mee moet naar de Tour). Venturini zou dan weer de plaats innemen van Larsen waarschijnlijk, of van 1 van die 5 klimmerstypes.
Dit zou trouwens allemaal nog overhoop kunnen gegooid worden als ze ook de Giro mogen rijden.
Tudor, Q36.5 en Cofidis krijgen automatische wildcards, Bardiani en Polti zijn de logische keuzes voor de extra wildcards. Maar Cofidis hecht veel meer waarde aan de Tour en de Vuelta, heeft eigenlijk geen ploeg voor 3 grote rondes op een jaar én ze moeten zich zien te verzekeren van de top-3 PRT-teams aan het einde van het jaar voor automatische wildcards het jaar daarop, dus met hun kern is het alternatieve circuit rijden naast de Giro veel interessanter qua punten (en profiel). Ik zie Cofidis dus hun wildcard wel teruggeven voor de Giro en dan gaat het realistisch gezien volgens mij tussen Total en Unibet, en dan durf ik die laatste ook het voordeel geven.