De Specialized Venge van Fabio Jakobsen
foto's: Henri Santing
woensdag 26 september 2018 om 08:00

De Specialized Venge van Fabio Jakobsen

Fabio Jakobsen kan nu al terugkijken op een geslaagd debuut bij de profs. De 22-jarige renner uit Heukelum won als neoprof vijf koersen. In Nokere Koerse, de Scheldeprijs en de Tour des Fjords zegevierde hij op de Specialized Tarmac. Korter geleden won hij in de Binck Bank Tour en Slowakije. Dat deed hij op de nieuwe Specialized Venge. Tijd voor een nadere blik op zijn fietsen.

Jakobsen rijdt zijn koersen op twee verschillende modellen, of eigenlijk drie als je de tijdritfiets meetelt. In de wegkoersen kiest hij tussen de Tarmac en de Venge. In de tijdrit wordt de Shiv TT van stal gehaald.

Keuzes
Jakobsen mag zelf kiezen met welke fiets hij op pad gaat. Zo begon hij het jaar vooral op de Venge Vias Disc, omdat hij in het verre oosten vooral vlakke etappes moest betwisten. Zowel in de Dubai Tour en de Ronde van Oman reed de jonge renner op de aerodynamische disc-fiets.

Voor Nokere Koerse twijfelde hij toch wel eventjes welke fiets hij moest kiezen. “Het werd een sprint, dus dan ligt de keuze voor de aerodynamische Vias ligt voor de hand. Toch was de sprint een beetje bergop en dan is aerodynamica van minder groot belang.” Het is volgens Jakobsen niet zo dat het soort wedstrijd de keuze bepaalt, maar vooral de taak in de wedstrijd. “Wanneer je als renner de hele dag in de kopgroep moet zitten, dan zou ik sneller voor een Venge kiezen. Die heeft nu eenmaal een betere aerodynamica.”

Jakobsen won op de Tarmac de Scheldeprijs – foto: Sirotti

Drie van zijn vijf overwinningen pakte hij dus op de Tarmac, de allround-fiets van Specialized. Op de fiets werden dit jaar niet alleen sprintoverwinningen behaald. Niki Terpstra en Julian Alaphilippe wonnen op dezelfde fiets respectievelijk de Ronde van Vlaanderen en twee bergetappes in de Tour de France. “Het is een stijve, maar comfortabele fiets. De Tarmac stuurt ontzettend makkelijk waardoor je heel wendbaar bent in het peloton”, oordeelt Jakobsen.

In training rijdt hij bijna altijd op de Tarmac Disc. “Schijfremmen zijn ideaal op training. Je remt beter en hebt meer controle. Zeker met al het verkeer op de openbare weg is het goed om eerder stil te kunnen staan.”

Ondanks de verschillende fietsen kan Jakobsen snel wennen wanneer hij wisselt. “Al mijn fietsen staan op nagenoeg dezelfde maten. Op mijn Venge zit ik iets dieper, maar niet veel.” Hij vergelijkt het eigenlijk met als je verschillende auto’s hebt. “Binnen een kwartiertje ben ik er wel weer aan gewend als ik op een andere fiets zit.”

De geometrie van de nieuwe Venge verschilt eigenlijk niet veel met de Tarmac SL6. En dat terwijl het twee totaal verschillende fietsen zijn. De Venge is de aero-fiets terwijl de Tarmac meer een allround fiets is. Wel is het opvallend dat de fietsen steeds dichterbij elkaar komen. De Tarmac wordt steeds stijver en aerodynamischer terwijl de Venge lichter en comfortabeler wordt.

Het enige waarin de geometrie afwijkt, is in de reach en stack. De reach is de lengte van een denkbeeldige horizontale lijn tussen het balhoofd en het midden van de crank. De stack is dan weer de lengte van een denkbeeldige verticale lijn tussen het balhoofd en het midden van de crank. Door de aerovormen en spacers die de Venge gebruikt, zijn deze maten net iets anders dan de Tarmac.

Smooth
Wie dichterbij de fiets van Jakobsen gaat staan, ziet stickers van CeramicSpeed zitten. De Specialized Venge van de Quick-Steprenners maakt gebruik van speciale lagers in de trapas. Door de lagere wrijving bespraren de renners energie en zouden ze sneller kunnen fietsen. Volgens het Deense merk kan je in een koers van 180 kilometer (aan een gemiddelde van 40 km/u) zo’n 5 minuten winnen door deze lagers te gebruiken.

Jakobsen reed tijdens de Binck Bank Tour met een groot voorblad van 53 tanden en als kleine blad 39 tanden. Achter had hij een 11-speed cassette met de bijbehorende Dura Ace derailleur. Het voordeel van de nieuwe derailleurs is dat ze tot een cassette van 30 tanden kunnen schakelen. Dit betekent dat je geen korte of juist lange kooi nodig hebt, maar aan één soort genoeg hebt.

Een compact stuur en blauwe schoenplaatjes
Jakobsen mag er misschien breed uitzien wanneer hij naast de fiets staat, erop probeert hij er alles aan te doen om zo compact mogelijk te zitten. “Ik heb een stuur van 40 centimeter breed. Dat is voor mij perfect. Ik kan goed sturen en pas ook nog wel in het peloton overal doorheen.” Het stuur is een zogenoemde ‘compact’. Dat betekent dat het verschil in houding tussen onderin of bovenop minder groot is. Op de Venge heeft hij een aerodynamisch stuur en op de Tarmac zit een traditionele stuur-stuurpen combinatie.

Wat betreft zijn voeten heeft Fabio Jakobsen de nieuwste schoenen van Specialized met daaronder de blauwe schoenplaatjes van Shimano. De plaatjes die bij de SPD-SL pedalen horen hebben verschillende kleuren om de mate van speling te laten zien. Zo is geel het plaatje waarmee je voet het meest naar links en rechts kan bewegen en is rood het plaatje waar je voet volledig vast zit. Blauw zit daar precies tussenin. “Ik reed eigenlijk altijd met rood, maar als ik ze lang genoeg gebruikte kwam er vanzelf speling op en zat het eigenlijk veel beter. Ik rijd nu met blauw en zorg ervoor dat ik ze regelmatig vervang.”

Niet alleen de plaatjes zijn belangrijk voor Jakobsen. De sprinter rijdt ook met speciale zooltjes in zijn schoenen. “Zodra ik ontspannen op de fiets zit klapt mijn linkerknie nog wel eens iets naar buiten. Dat is eigenlijk altijd zo geweest, maar met die zooltjes wordt dat tegengegaan. Als ik echt diep ga zorgen de plaatjes ervoor dat mijn benen wel goed naar beneden gaan.”

Wielen
Wat ook meteen opvalt is de uitsparing bij het achterwiel. Doordat het wiel vlak langs het frame gaat, zorgt dit voor een optimale aerodynamica. Een ander voordeel is dat hierdoor de liggende achtervork een stukje korter is. Dat resulteert dan weer in een fiets die nog wendbaarder is.

Wat betreft de wielen heeft Jakobsen opnieuw een grote keuzemogelijkheid. Het merk Roval is onderdeel van Specialized en verzorgt tegenwoordig de wielen van zowel QuickStep als Bora Hansgrohe.

Roval maakt verschillende wielen voor op de weg. De SLX 24 wielen zijn 24 mm hoog en gemaakt van aluminium. Degelijke wielen die zowel voor disc als velgremmen worden gemaakt. Ook de carbonwielen worden voor zowel disc als velgremmen gemaakt. Zo is er de CLX32, een carbon wielset van 32mm hoog. Dan heb je nog de CLX50 en de CLX64 waar het nummer telkens voor de hoogte van de velg staat. Hoe hoger de velg hoe aerodynamischer het wiel.

Specialized Venge
● Frame: Specialized S-works Venge
● Voorvork: Specialized S-works Venge
● Stuurpen/Stuur: Specialized S-works Venge
● Stuurlint: Supacaz
● Remmen: Dura Ace R9170 Di2
● Shifters: Dura Ace R9170 Di2
● Derailleurs: Dura Ace R9170 Di2
● Cassette: Dura Ace R9100
● Crankset: Dura Ace R9100 (53-39) + Specialized powermeter
● Bracket: Ceramicspeed
● Pedalen: Dura Ace R9100 Spd-SL
● Wielen: Roval CLX50 Rapide
● Banden: Specialized S-Works Turbo
● Zadel: Specialized
● Zadelpen: Specialized
● Bidonhouders/Bidons: Tacx
● Fietscomputer: Garmin 520
● Kleding: Vermarc
● Helm: Specialized
● Brillen: Ekoi

RIDE Magazine
3 Reacties
26 september 2018 08:45
Ben ik de enige die die met zwart opgevulde schijfremmen maar niks vindt?
4 oktober 2018 19:11
Sowieso vind ik de disc groep van Sram (ETAP) veel mooier. Slankere schijven minder opvulling. De schijven van Shimano vragen je aandacht. Terwijl dat niet zou moeten bij remschijven vind ik.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.