De Jongh: “Alles moet rond zijn voor de Tour”
woensdag 23 december 2015 om 08:39

De Jongh: “Alles moet rond zijn voor de Tour”

Steven de Jongh is druk bezig met het opzetten van zijn eigen wielerploeg. De ploegleider van Tinkoff-Saxo hoopt voor de Tour de France van volgend seizoen alles rond te hebben. “Ik ben op zoek naar een team die zowel in de klassiekers, als het rondewerk uit de voeten kan”, vertelt hij aan de NOS.

Geen Nederlandse ploeg
De Jongh denkt vooral dat de huidige marketingmodellen het wielrennen voor bedrijven interessanter kunnen maken. “Dan moet je vooral denken aan meetings filmen, massages filmen, nog meer filmen in ploegleiderswagens, dat soort zaken. Daar rust nu nog een relatieve taboe op, maar het is voor geldschieters wel aantrekkelijk om unieke content aan te leveren. Ik denk dat de huidige economie het weer toelaat om meer in sponsoring te doen.” Mocht de Noord-Hollander slagen in zijn opzet, dan volgt er geen Nederlands georiënteerde ploeg. “Wielrennen is tegenwoordig heel mondiaal. Ik denk dat je dan een ploeg ook zo moet inrichten.”

RIDE Magazine
28 Reacties
Sorteer op:
23 december 2015 09:21
Met ploegleider Contador en geldschieter Alonso?

Ik hoop dat het lukt, zijn opzet klinkt interessant en weer eens een beetje vernieuwend.
23 december 2015 09:23
Ja, vooral de filmpjes van de massagetafels voegen onwijs veel toe.

Lekker vernieuwend; filmpjes, filmpjes en ohja nog meer filmpjes.
23 december 2015 09:32
Filmpjes is leuk, maar voegt maar weinig toe. Het gaat om de koers zelf.
23 december 2015 09:40
Tja ik zie ook niet echt het gat in de markt. Wel hopen dat hij een goede sponsor vindt, zeker als er geen opvolger voor Tinkoff komt. Of zal toch Riis in dat gat springen?

Als je echt vernieuwend wil zijn denk ik juist dat je minder afhankelijk van de sponsoren moet worden en andere inkomstenbronnen aanboren.
23 december 2015 09:43
en overal microfoontjes, zodat we mee kunnen luisteren, misschien wel interessanter ;)
23 december 2015 09:46
Verborgen microfoons lijken me veel meer interessante informatie op te leveren dan vooraf in scene gezette filmpjes. Trouwens over het hele verhaal van De Jongh heb ik een duidelijke mening: eerst zien en dan geloven...
23 december 2015 09:47
Afhankelijk van de massage kan dat natuurlijk een schot in de roos zijn voor voornamelijk de vrouwelijke kijkers.
23 december 2015 09:48
@ billi

Net als in de Formule 1 : meeluisteren met de gesprekken tussen leiding en coureur onderweg?
23 december 2015 09:55
Ook zou het mooi zijn als iedere renner een camera op zijn fiets heeft. Het zou geweldig zijn om dan in een bergetappe in het wiel van froome of nibali te zitten!
23 december 2015 09:58
@Sebas, onder andere, maar ook bij gesprekken tussen renners voor, tijdens en na de wedstrijd, wat ook interessant kan zijn is de reactie van een renner die net van de weg is gereden door een collega, denk bijvoorbeeld aan een microfoontje bij Cavendish, als bijvoorbeeld een sprint niet goed loopt
.... het is zomaar wat brainstormen ;)
23 december 2015 10:19
Dit klinkt zo ongelooflijk dom. Gaat een dikke flop worden
23 december 2015 10:21
@Hoofdisvrij: zou te kleine doelgroep zijn. De meeste dames verlekkeren zich liever aan de angels van Victoria's secrets en de modellen in ontelbare vrouwenbladen. Het verfilmen van massages kan leuk zijn voor de Gordons van deze wereld.
23 december 2015 11:27
Noem mij een ouwe z*k maar wat mij betreft hoeft het wielrennen niet zo nodig nieuwerwets hyper te worden, met bijbehorende audio. Ik vind een van de charmes van wielrennen op de buis (verslaggeving) dat je meestal rustig ondertussen een krantje erbij kunt lezen of wat oppervlakkig studeren/werken. Naarmate de kilometers wegtikken wordt de blik uiteraard meer en meer gevestigd op het scherm, en verschoven naar het puntje van de stoel (kuch).
Mensen die hypermedia willen, zijn denk ik beter af bij zeer urgente discipines als bmx, downhill( vind ik ook leuk), en indoortrack.
23 december 2015 13:18
Al die filmpjes kunnen mij niets interesseren. Ik kijk voor de koers. Dus wat wel leuk en van toegevoegde waarde kan zijn is de communicatie tussen de renners en de ploegleiderswagen. Moeten ze natuurlijk niet de oortjes verbieden.
23 december 2015 13:20
TV Zendtijd (in de juiste landen) en uitslagen.
dat is het recept.
23 december 2015 13:57
ik kijk graag naar koers, en dat is voor mij genoeg. ik zit echt niet te wachten op filmpjes van massages van renners, ploegmeetings, of dergelijke. ook zit ik niet te wachten op het meeluisteren van de communicatie tussen ploegleiders en renners tijdens de koers. ik zie vanzelf wel hoe de koers verloopt.
hoe willen ze eigenlijk verdienen aan die filmpjes? er voor gaan betalen? volproppen met reclame?
23 december 2015 15:13
@8.6
Wss wordt het dan gewoon een youtube kanaaltje zoals alle ploegen die hebben.

Overigens kijk ik op youtube wel naar 'achter de schermen' filmpjes, met name Team Sky die dat relatief heel aardig doen, maar om nou te zeggen dat ik daardoor hun 'marginal gains' door heb, ... hmm nee ;-)
Giant Alpecin en TLJ maken trouwens weinige en bovendien weinig interessante behind the scenes filmpjes. Nieuwste dieptepunt: de kerstspecial van TLJ. (Sky had best een leuke)
De docu 'Tour van Bauke' was m.i. bevestigend en afdoende, en Nieuwe Helden was behoorlijk simpel; ik was erg blij toen de tijd om was.
De docu's van Armstrong waren tenminste nog boeiend; zat een bepaalde spanning in.
Kortom, volgens mij wordt wielrennen niet interessanter door meer horen en zien van de betrokkenen.
P.S. Ik zag hierboven een filmpje autostarten van Peter Sagan. Ik heb het niet verder bekeken, maar is dat wat Tinkoff wil ? Een soort Ronaldo's van bepaalde jongens maken ? Ja, Oleg had graag een transfersysteem gezien, zoals bij voetbal (dikke winst maken op spelers), wat WF al had gereport.
23 december 2015 15:25
@ ikbenprocycling:
ook dat filmpje van Sagan is niet veel soeps. hij rijdt op 1 wiel door de sneeuw en doet wat jongleren. ik heb wel betere kunstjes gezien van Peter.
23 december 2015 18:31
Het gat in de markt waar De Jongh op doelt is dat bedrijven door de opkomst van social media en dergelijke behoefte hebben aan grote hoeveelheden content. Filmpjes van de massagetafel zijn dus vandaag meer geld waar dan pakweg 8 jaar geleden.

Slimme baas die Steven.
23 december 2015 18:43
Snappen wij ook wel, hoor, de absurde honger naar social media content ;-)
Allerlei pure crap wordt tot bezienswaardigheid verheven, en de massa sm-slaven klikt wel. Gewoon principeloos opportunisme, heeft niets met prijzenswaardige bijzondere slimheid van de Jong te maken.
23 december 2015 18:47
Ik heb ook niets met die filmpjes er om heen en nog veel minder met die enorm wiebelige, misselijkmakende onboardcamera's. Die laatste vind ik alleen soms interessant bij een valpartij, maar bij gewoon koersen zijn de beelden van helicopter en motor toch vele malen beter.

Ik vraag me ook af of ploegen de interesse in al die filmpjes niet overschatten. De meeste liefhebbers kijken graag naar de koers, iets wat een aantal uur duurt. Niet naar hype/reclamefilmpjes van een aantal seconden tot 2 minuten.

Een docu over je ploeg (zoals de Tour van Bau en Lau, maar ook bij Saxo toen ze de Kilimanjaro beklommen, uitgezonden op eurosport) lijkt me dan eigenlijk nog beter bij het publiek passen.
23 december 2015 19:57
On board camera's zijn gaaf
23 december 2015 20:52
Wielrennen heet een conservatieve sport, ik krijg de indruk dat dit mede te maken heeft met de houding van wielerfans.

Beelden vanaf de fiets zijn in potentie een schitterende aanvulling op de live-registratie van een koers, mits de kwaliteit in de buurt komt bij die in de F1. Dan gaat het natuurlijk niet om footage achteraf zoals tot dusver gebruikelijk, want dat is mosterd na de maaltijd.

Het zou schitterend zijn als je als kijker de gelegenheid krijgt om zelf de onboard-camera te selecteren van je favoriete renner, of eventueel een paar tegelijk naast een groot hoofdscherm. Maar ik vermoed dat we eerst te maken gaan krijgen met een strijd om wie er nu eigenaar is van die beelden: de ploegen of de organisatoren. Het is in het belang van de wielersport als partijen over hun schaduw heen kunnen stappen, maar dat is nu eenmaal niet gebruikelijk in het 'cyclisme'.
23 december 2015 21:07
Steven heeft in ieder geval de juiste instelling, motivatie, niet opgeven mentaliteit en een mondiale gedachtegang. Zoveel anders als bij Roompot en Lotto Jumbo...
24 december 2015 12:32
De Jongh heeft gelijk dat de meeste grote ploegen nu heel internationaal zijn. Maar wielerfans supporten toch nog vooral de renners en ploegen van hun land. Dat maakt de sponsorzoektocht misschien wat moeilijker.

Reacties zijn gesloten.