WielerFlits Test: De Specialized S-Works Evade II

Door Daan van den Berg, woensdag 21 maart 2018 om 20:15
WielerFlits Test: De Specialized S-Works Evade II

In 2013, toen de aero helmen steeds populairder werden, kwam Specialized met de Evade. Een aero helm, maar wel met ventilatiegaten. Al snel reed een groot deel van het peloton rond met deze helm, die door middel van vijftien openingen het hoofd zo koel mogelijk moest houden. De helm hield lang stand, want het duurde maar liefst vijf jaar voordat Specialized met een nieuwe versie kwam.


Dat het zo lang duurde, lag vooral aan het feit dat Specialized druk bezig was met het ontwikkelen van de nieuwe Prevail, de lichte helm in het topsegment. Ook heeft Specialized de afgelopen jaren een aantal nieuwe helmen in het middensegment uitgebracht. Voorbeelden daarvan zijn de Propero en de Airnet.

Dit jaar komt Specialized met een nieuwe Evade. De naam van deze helm is op de website hetzelfde als zijn voorganger, namelijk S-Works Evade. Toch staat er binnenin de helm en op de doos Evade II te lezen, oftewel Evade nummer twee. Als je de Evade II uit de doos pakt, lijkt er op het eerste gezicht weinig te zijn veranderd ten opzichte van de vorige editie. Als je dan nog bedenkt dat deze helm vijf jaar later is uitgebracht, vallen de grote wijzigingen op het eerste gezicht wel mee. Toch is de Evade II op vele vlakken anders dan de eerste Evade.

Ventilatie
Toen de Evade in 2013 op de markt kwam, werd Specialized geroemd voor de vijftien ventilatiegaten. Ventilatie in een aerohelm was volgens veel merken ondenkbaar, maar Specialized liet zien dat het niet per se ten koste ging van de aerodynamica. Toch waren de vijftien gaten in de helm, waarvan negen aan de voor- en bovenkant, niet meteen goed voor verkoeling. De lucht kon er wel in, maar had moeite eruit te komen.

De Evade II heeft dertien gaten, waarvan acht aan de voorkant. Minder gaten, maar de helm is volgens Specialized wel degelijk koeler. Er wordt zelfs geclaimd dat je hoofd met deze helm net zo koel is als zonder helm.

Specialized zegt dat dit komt doordat de luchtstromen nauwkeurig bepaald zijn. In de Win Tunnel (de naam van de eigen windtunnel van Specialized) werd de helm getest op aerodynamica, maar werden ook de luchtstromen bepaald. Daarnaast had Specialized nog een manier om de temperatuur onder de helm te onderzoeken, een thermometer. Het lijkt heel simpel, maar toch zegt Specialized de eerste te zijn die het op deze manier doet. Op het hoofd van een pop worden in verschillende zones thermometers geplaatst. Op deze manier zijn verschillende prototypes getest. De gegevens daarvan zorgen – in combinatie met de aerodynamica – niet alleen voor de snelste, maar ook voor de koelste aerohelm die er ooit gemaakt is. The fastest is finally cool, zoals Specialized het noemt.

Minder gaten en meer veiligheidssystemen, het zorgt er wel voor dat de helm zes gram zwaarder is. Een medium woog 284 gram, dat is nu 290 gram. Dat is zo’n 90 gram meer dan de Prevail, maar nog steeds ontzettend licht.

Het motto van Specialized spreekt voor zich: Aero is everything. Ook dat is in deze helm opnieuw van toepassing. Zonder de goede ventilatie teniet te doen, heeft Specialized opnieuw een snelle helm kunnen maken. In tegenstelling tot de vorige versie is de helm zes seconden sneller op veertig kilometer.

Veiligheid
We vergeten bijna dat een helm vooral belangrijk is voor de veiligheid van het hoofd. Ook hier heeft Specialized vooruitgang weten te boeken. Veel helm-merken kiezen tegenwoordig voor MIPS (Multi-Directional Impact Protection System). Dat is een systeem waarbij het hoofd als het ware door kan rollen om hersenschade te voorkomen.

Specialized is een van de weinige merken die voor een ander veiligheidssysteem kiezen. Namelijk Energy Optimized Multi-Density EPS, wat betekent dat verschillende lagen piepschuim ervoor zorgen dat (net als bij MIPS) het hoofd door kan rollen. Dit systeem wordt versterkt door de Aramid Roll Cage, een skelet van kunststof draden dat zorgt ervoor dat de helm te allen tijde bij elkaar blijft en niet uit elkaar spat bij een harde klap.

Naast de verschillende systemen voor de veiligheid maakt Specialized ook gebruik van diverse oplossingen voor de pasvorm en het draagcomfort. Zo is er het ‘Mindset’-systeem waarmee men de helm strakker om het hoofd kan zetten. Het systeem is nauwelijks veranderd ten opzichte van de eerste Evade. Via een draaiknop achterop het hoofd kan de helm strakker worden gezet. Het systeem kan ook nog op en neer zodat je de pasvorm perfect kan aanpassen. Het is zelfs mogelijk om, als je die hebt, je paardenstaart tussen het Mindest-systeem en de helm naar buiten te hangen.

Een nieuwe toevoeging is de magnetische sluiting. Deze sluiting is al vaker te zien geweest op tijdrithelmen en skihelmen, maar lijkt nu ook overgewaaid te zijn naar de fietshelmen. Door de twee delen dicht tegen elkaar aan te houden klikt het systeem vast en kan het pas weer los als men de delen van elkaar afschuift. Volgens de makers is het systeem met een hand te bedienen. Opendoen gaat makkelijk met een hand, maar sluiten vergt toch even wat oefening. Uiteindelijk wen je er snel aan en gaat het vast- en losmaken steeds gemakkelijker. Volgens Specialized is de bedoeling dat elke helm voor consumenten met dit systeem wordt uitgerust. Bij de profs is er nog duidelijk te zien dat, zelfs op de nieuwe Evade, nog met de oude sluiting wordt gereden.

Een kleine wijziging waar ik zelf ontzettend blij mee ben is de, zoals Specialized het noemt, Gutter Action brow pad. Hiermee worden de kussentjes op je voorhoofd bedoeld. Bij de eerste Evade zaten deze direct op het piepschuim van de helm. Dit zorgde er niet alleen voor dat het zweet je ogen in drupt, maar ook dat je na het afdoen van het helm nog een tijd met een afdruk op je hoofd rond liep. Door een kleine opening te houden tussen het piepschuim en het kussentje zit de helm, zelfs als je hem strakker draait, niet tegen je voorhoofd aan geklemd. Het weinige zweet wat ik in de afgelopen koude weken kwijtraakte liep goed weg langs de zijkant van mijn hoofd en kreeg ik niet in mijn ogen.

Het heeft even geduurd, maar de Evade I heeft met de Evade II een waardige opvolger. Het is geen compleet andere helm, maar om het alleen een facelift te noemen is ook te weinig eer. De S-Works Evade II is op dit moment in drie maten (S/M/L) en in drie kleuren verkrijgbaar. Zwart, wit en hyper green acid lava. De helm kost €249,90 en vestigt zich hiermee in het topsegment van de helmen.

Verantwoording:
Specialized is mediapartner van WielerFlits. Dit artikel is in samenwerking met Specialized tot stand gekomen, maar is geschreven door een redacteur van WielerFlits

Dit artikel delen:

1 Reactie

FondriestTF3 21 maart 2018 om 21:36

Op een Engelse website (cyclist.co.uk geloof ik) zijn de helmen ook in de windtunnel getest. Kwam de nieuwe Evade helemaal niet zo goed uit. Ik geloof dat de Bontrager Ballista zowel op comfort (koeling) als op aerodynamica beter scoorde.

Ook de POC scoorde beter maar die was wel weer een stuk duurder.

Wat is veiliger, MIPS of dit EPS?

Redactie-post: Binnenkort voeren we een Helmentest uit. We zullen dit meenemen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.