Giant XTC Advanced 29er: Degelijke MTB met een unieke kleur
Foto's: Joris Knapen
vrijdag 3 mei 2019 om 10:30

Giant XTC Advanced 29er: Degelijke MTB met een unieke kleur

De afgelopen maanden hebben we op Materiaalzone verschillende mountainbikes de revue laten passeren. Voor fietsfanaten die graag off-road gaan, testen we vandaag in een nieuwe aflevering de Giant XTC Advanced 29er. Een complete MTB die opvalt.

In een wereld van voornamelijk zwarte fietsen valt er aan deze fiets één ding direct op: deze fiets is oranje. Althans, je kan het ook goud noemen. De officiële kleur is Metallic Orange gecombineerd met Carbon en Black. En toegegeven, het is even wennen. Een oranje fiets, dat is wel weer iets anders dan we gewend zijn. Toch merk je snel dat het eigenlijk wel erg tof is om iets anders dan anderen te hebben. En dat valt in de smaak, want op de vele mountainbikeroutes krijg je complimenten over deze opvallende verschijning.

Successen op de weg, en in het mountainbiken
Op de weg reeg Giant de afgelopen jaren de overwinningen aan elkaar. Zo wonnen ze natuurlijk in 2017 de Giro met Tom Dumoulin en waren ze in de jaren daarvoor succesvol met Marcel Kittel en John Degenkolb. Wie nog verder terug gaat ziet dat ook Oscar Freire in 2010 Milaan San Remo op een Giant wist te winnen. Dat deed de Spanjaard in het shirt van Rabobank, de ploeg die vele jaren op Giant reed. En als we dan toch bezig zijn met een trip down memory lane; Giant was vele jaren sponsor van onder andere ONCE en T-Mobile. Dat zijn toch niet de minste ploegen.

Giant ondersteunt dit jaar CCC. Het Poolse team heeft maar liefst zes Belgen en met Greg Van Avermaet een heel mooi uithangbord. De Olympisch Kampioen rijdt tegenwoordig op een gouden Giant.

Ook buiten de gebaande paden heeft Giant succes. Want het merk is al jaren vertegenwoordigd in het mountainbiken. Sinds 1995 rijden diverse profs op het merk uit Taiwan. Zo reden de mannen en vrouwen van het Rabobank Off-Road team op Giant. Dat is het team waar onder anderen Marco Minnaard, Henk Jaap Moorlag en Michiel van der Heijden reden. Maar ook Pauline Ferrand Prevot en Jolanda Neff reden voor dit Nederlandse team op de mountainbike. Ferrand Prevot werd in 2015 zelfs wereldkampioen op een Giant.

Licht, maar ook stijf, heel stijf
Giant heeft heel wat verschillende fietsen in hun assortiment. Wie de site van het Taiwanese merk bekijkt ziet dat het merk tal van verschillende mountainbikes heeft. Zo zijn er downhillfietsen, maar ook de meer sportieve mountainbikes, zowel hardtail als fully-fietsen worden door Giant aangeboden.

De fiets die Materiaalzone meekreeg is de Giant XTC Advanced 29er 1.5. Een carbon fiets die voor 2499 euro in de catalogus staat. De 1.5 is een van de vier XTC Advanced fietsen. Het topmodel is de 1, en daaronder heb je de 1.5, de 2 en, je raadt het al, de 3. De 3 is 1699 euro en het topmodel, de 1, gaat voor 3599 euro over de toonbank.

Over de 1.5 zijn we al snel duidelijk over ons oordeel. Dit is een fiets waar alles op zit wat je nodig hebt om uren plezier te hebben. De oranje kleur is niet alleen opvallend, het is ook nog eens ontzettend mooi. Al blijft dat natuurlijk een kwestie van smaak.

Naast het oranje/zwarte Advanced-Grade Composite frame en de bijbehorende FOX 32 voorvork, bestaat de fiets voornamelijk uit Giant-onderdelen. De banden zijn weliswaar van Maxxis en de onderdelengroep van Shimano, verder is alles uit eigen huis. De wielen zijn van Giant, het stuur en de stuurpen is van Giant, de zadelpen en het zadel is van Giant en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Zowel het stuur, de stuurpen als de zadelpen zijn van aluminium. Dit zorgt ervoor dat de onderdelen degelijk aanvoelen. Sturen zijn vaak van aluminium, maar wat betreft de zadelpen is carbon bijna niet meer weg te denken. Bij veel hardtail mountainbikes is de zadelpen dan ook een belangrijke factor in het comfort van de fiets. Door het gebruik van een aluminium zadelpen is de XTC Advanced 29er 1.5 extra stijf en dat komt de snelheid zeker ten goede.

Als we de fiets in een zin moeten omschrijven zeggen we: Licht, maar ook stijf, heel stijf. Volgens de brochure weegt de fiets 11,3 kilogram, maar omdat het gewicht goed verdeeld is voelt hij zeker niet zwaar aan.

De stijfheid komt door het frame, maar ook door de wielen die gebruikt worden. De Giant wielen hebben namelijk Boost-naven. Deze naven zijn breder waardoor de wielen nog stijver zijn. Die stijfheid zorgt er dan weer voor dat de fiets reageert op elke beweging en dat vinden we bij Materiaalzone zeker een pluspunt. De fiets is daardoor net iets minder comfortabel dan zijn concurrenten, maar je hebt wel het gevoel dat de fiets een stuk harder rechtdoor wil.

De wielen
We hadden het net al over de Boost-naven. Samen met de Giant XCT velgen hebben de wielen goede eigenschappen om wendbaar te zijn. Zo zijn de wielen ontzettend stijf en dat merk je als je over singletracks een bocht in stuurt. De fiets doet wat je wil dat die doet en dat is erg handig op de bochtige singletracks.

Rondom de wielen zitten Maxxis Rekon Race banden. Deze banden hebben zich op het allerhoogste niveau al bewezen. Zo rijdt meervoudig wereldkampioen Nino Schurter op Maxxis en kiest het Nederlandse toptalent Mathieu van der Poel ook voor de Amerikaanse banden.

De banden die wij op onze testfiets hadden waren tubeless. Dit betekent dat er geen binnenband in zit. Dit zorgt er mede voor dat je met een lage bandendruk extra veel grip hebt. Wel is het opletten dat je de banden voordat je gaat fietsen op spanning controleert. Tubeless banden moeten nu eenmaal vaker worden bijgepompt dan een stevige binnenband.

Wat betreft de wielen is deze fiets overigens uniek. Je kan namelijk kiezen met welk formaat wielen je gaat rijden. Het frame is in principe gemaakt voor 29 inch wielen, maar ook 27,5+ wielen passen er dankzij sliding dropouts in het frame. Bijkomend voordeel is dan dat je afhankelijk van je voorkeur en afhankelijk van de beschikbare ruimte tussen frame en band het rijgedrag ietwat kunt aanpassen door te schuiven met de dropout. Daarnaast kan men er zelfs een singlespeed van maken. Dat maakt de belevenis van het fietsen nog groter.

Nog steeds dubbel
De onderdelen doen wat ze moeten doen. De Shimano Deore XT is een groep die uiterst betrouwbaar is en dat merken we dan ook tijdens het schakelen. Het is goed dat Giant ervoor gekozen heeft om ook de remmen uit het XT-gamma te gebruiken. Sommige merken willen nog wel eens op de remmen besparen en kwalitatief minder goede remmen monteren. Deze XT remmen zijn erg fijn en remmen wanneer het moet.

Wat meteen opvalt, is dat de Giant nog steeds twee kettingbladen heeft en dus ook een voorderailleur. Dit in tegenstelling tot veel andere merken kiest Giant er nog niet voor om alle fietsen een enkel blad voor te geven. De geteste fiets, de XTC Advanced 29er 1.5 komt dan ook uit op 2×11 versnellingen.

Het model wat erboven zit, de XTC Advanced 29er 1 heeft wel maar één blad voor. Die is afgemonteerd met SRAM GX Eagle en die hebben tegenwoordig 12-speed. Dus 1×12 versnellingen. De modellen onder de 1.5, dus de 2 en de 3, zijn net als de 1.5 afgemonteerd met Shimano en hebben twee voorbladen. Zo geeft Giant veel schakelmogelijkheden en kan je overal met deze fiets rijden. Toch hebben wij gemerkt dat je eigenlijk, zeker in Nederland, met één kettingblad voldoende hebt. Dat scheelt weer wat gewicht, maar vooral is het veel makkelijker schoon te maken.

Doordat je dus aan beide kanten van het stuur shifters hebt, is het even passen en meten voor de andere onderdelen. Zo is de bediening van de lock-out aan de bovenkant van het stuur geplaatst. Dit is even wennen, maar het duurt niet al te lang voordat je doorhebt dat je met je duim de vering aan of uit kan zetten.

Conclusie
De Giant XTC Advanced 29er is een fiets waar je eigenlijk niks aan mist. Een fiets die hard vooruit gaat, maar ook zeker erg wendbaar is. De stijfheid van het frame en de wielen zorgt ervoor dat je al je kracht naar de pedalen gaat. Dat gaat zeker ten koste van het comfort, maar wie comfortabel wil fietsen moet een racefiets pakken en het asfalt op gaan. De Giant XTC Advanced heeft door het dubbele voorblad een enorm bereik aan versnellingen, wat ervoor zorgt dat je altijd dat juiste tandje kan vinden.

Tot slot en misschien wel het belangrijkste bij het uitkiezen van een fiets: de kleur is ontzettend mooi en springt in het oog. Het oranje valt op, maar geeft de fiets ook een unieke uitstraling.

In de catalogus wordt gesproken over pure XC-snelheid, efficiëntie en een responsief rijgedrag. Wij kunnen na de intensieve testen bevestigen dat Giant deze belofte absoluut nakomt.

Giant XTC Advanced 29er 1.5
Frame: Advanced-Grade Composite
Kleur: Metallic Orange / Carbon / Black
Voorvork: Fox 32 Float SC Performance 29
Achterderailleur: Shimano Deore XT
Voorderailleur: Shimano Deore XT
Shifters: Shimano Deore XT
Remmen: Shimano Deore XT
Crankstel: Shimano Deore XT
Bracket: Shimano
Ketting: KMC X11 EL-1
Velgen: Giant XCT 29
Naven: Giant Tracker Performance Boost
Banden: Maxxis Rekon Race
Stuur: Giant Contact
Stuurpen: Giant Connect
Zadelpen: Giant Connect
Zadel: Giant Contact
Adviesprijs: € 2.499

Op de site van Giant vindt je meer informatie over deze Giant XTC Advanced 29er

Verantwoording:
Dit artikel is in samenwerking met Giant tot stand gekomen, maar het onderwerp is uitgekozen en geschreven door een redacteur van WielerFlits. Er stond geen vergoeding tegenover en na afloop hebben wij de fiets geretourneerd

RIDE Magazine
4 Reacties
3 mei 2019 22:23
Ik krijg -wellicht ten onrechte- toch een beetje het gevoel dat hier 'stijfheid' synoniem gemaakt wordt aan 'snel'. Een alu zadelpen die elke hobbel knalhard je ruggegraat in jaagt is echt niet sneller dan een pen die die verticale tik verend opvangt. De stijfheid waar een fiets snel van wordt is het ontbreken van zijwaartse vervorming bij het trappen, en dan m.n. niet-elastische vervorming. Dat hoeft (elastisch) opvangen van verticale klappen niet in de weg te staan. De vraag is of dat bij deze fiets in orde is - het klinkt eerlijk gezegd niet zo.
Vanwege rugproblemen ben ik indertijd overgestapt op een fully (10 cm veerweg) en tot mijn verrassing was ik daar op alle behalve de meest vlakke paden sneller op doordat ik meer controle had en op meer plekken kan doortrappen.
    4 mei 2019 16:02
    Ja, dit dus. Ik heb een paar jaar geleden ook gekozen voor een 29er fully (een Radon Skeen) en sindsdien gaat het allemaal fors sneller en vooral langer en comfortabeler. Het is mooi zo’n knalharde fiets maar ik verkies persoonlijk toch mijn “zware” deinende exemplaar. Van zo’n pure racer stap ik geradbraakt af. Verder wel een mooie fiets deze Giant, daar niet van.
    Als er een harde hobbel aankomt is het geen optie van het zadel af te komen?! Je gewrichten vormen een natuurlijke vering ;p
    4 mei 2019 23:04
    Als het bij af en toe 1 hobbel blijft wel ja. Maar als het constant hobbelig is met ruwe wortelpaden wordt je dat ook wel zat naarmate de tocht langer wordt. Niet elke route of toertocht is een goed onderhouden flowtrack.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.