Giro d’Italia 2020 – Etappe 19 van Morbegno naar Asti (251km)

woensdag 23 september 2020 om 11:29

De negentiende etappe, van Morbegno naar Asti, zal voor veel renners aanvoelen als een geschenk uit de wielerhemel. Na twee zware bergetappes richting Madonna di Campiglio en Lago di Cancano, en één dag voor de laatste bergrit met aankomst in Sestriere, staat er een vlakke onderneming op het programma. Het is een laatste kans voor de sprinters die zich de laatste dagen over de bergen in de Dolomieten en Alpen hebben gesleurd.

Startplaats Morbegno, in de regio Lombardije, is van oudsher een handelsstad en speelde door de eeuwen heen een cruciale rol in het verhandelen van goederen met steden en dorpen in de vallei van Bergamo en van de vroegere Republiek van Venetië. Nu is Morbegno ook een toeristische trekpleister met dank aan de kerk van San’Antonio, een eigen museum en het fraaie Palazzo Malacrida. Het is tevens de geboorteplaats van twee wielrenners.

De een (Roberto Gusmeroli) is al een tijdje gestopt, de ander (Francesco Gavazzi) is nog altijd actief als renner van Androni Giocattoli-Sidermec. De inmiddels 36-jarige Gavazzi is er deze Giro echter niet bij. Morbegno zal overigens voor de derde keer als startplaats van een etappe fungeren, na 2009 (een etappe richting Bergamo, gewonnen door Kanstantsin Siutsou) en 2011 (een etappe die in San Pellegrine Terme werd gewonnen door Eros Capecchi).

De Ronde van Italië kwam ook een keertje aan in Morbegno: het is inmiddels alweer 29 jaar geleden dat de betreurde Franco Ballerini als eerste over de streep kwam. Misschien dat de organisatie bijna dertig jaar later nog een eresaluut brengt aan de kasseienvreter uit Toscane. Hoe dan ook, ze beginnen vrijdag aan de langste etappe van deze Giro. De etappe gaat eerst langs de oevers van het Comomeer en dan door de Povlakte.

Na goed zeventig kilometer trekken de renners door het wonderschone Como, bij de meeste wielerliefhebbers bekend als de aankomstplaats van de Ronde van Lombardije. Je hoeft weinig moeite te doen om hier een uitdagend parcours met de nodige beklimmingen uit te tekenen, maar RCS Sport is erin geslaagd om de vlakke wegen aan te houden richting de finish in Asti. Onderweg trekt het peloton nog over de Ponte del Passo, een in 1938 gebouwde brug.

Wie al eens op vakantie is geweest is in Lombardije en omstreken, weer hoe wonderschoon deze regio is. De Giro trekt echter verder naar de regio Piëmont, dwars door de Povlakte en door plaatsen als Lainate, Abbiategrasso en Valenza, waar de ronde al eens is geweest. Het is voor de renners zaak om de hele dag geconcentreerd te blijven. Even verslappen is er niet bij, gezien de vele rotondes, wegversmallingen en verkeersdrempels.

foto: Cor Vos

Ook in de laatste kilometers naar Asti worden de renners nog ‘getrakteerd’ op meerdere rotondes, gevolgd door een wegversmalling. In de laatste kilometer moeten de sprinttreintjes nog rekening houden met eerst een linker- en dan een rechterbocht, de laatste 550 meter zijn rechttoe-rechtaan. Wie mag zich na meer dan 250 kilometer de opvolger noemen van gewezen topsprinter Alessandro Petacchi, die hier in 2003 voor het laatst zegevierde?

Finishstad Asti is overigens meer dan het bezoeken waard vanwege het indrukwekkende historische centrum. In Asti is men zeer bedreven in het maken van Barbero, de lokale wijn die op de heuvels rondom de stad wordt verbouwd. Een tip: bezoek Asti vooral op de derde dinsdag van september, want dan wordt namelijk de Palio gehouden. Dit is samen met die van de Toscaanse stad Siena die belangrijkste historische paardenrace van Italië.

Dit artikel delen: