Giro d’Italia 2020 – Etappe 18 van Pinzolo naar Laghi di Canceno (209km)

donderdag 24 september 2020 om 11:27

De zeventiende etappe naar Madonna di Campiglio was al lastig, maar wat dan te denken van de achttiende etappe met aankomst aan het meer van Cancano. In Pinzolo verzamelen de renners zich voor een rit van net iets meer dan tweehonderd kilometer over vier serieuze beklimmingen. Aan het einde van de middag geeft het fietscomputertje 5.400 hoogtemeters aan. Veel meer hoeven we daarover niet te zeggen.

Vijf jaar geleden vertrok de Giro ook vanuit het wintersportdorpje Pinzolo, aan de voet van de Brenta Dolomieten, voor een bergetappe over de Mortirolo naar Aprica. Dit keer gaat het direct vanuit de start omhoog naar de top van de Campo Carlo Magno op 1.681 meter hoogte. Dit betekent dat de renners, die zich voor de start waarschijnlijk hebben losgereden op de roller, bijna veertien kilometer moeten klimmen aan ruim 6%.

Ook nu wordt de logica gerespecteerd dat als je een col bedwingt, je ook weer naar beneden moet. En dus beginnen de renners na de bergsprint aan een relatief snelle afzink naar Malé, om vervolgens via de schitterende Ponte di Mostizzolo over de rivier Noce te steken. Vanaf dat moment is het weer klimmen geblazen, al duurt het nog even vooraleer de renners ook daadwerkelijk beginnen aan de flanken van de Passo Castrin.

Bernard Hinault tussen de sneeuwmuren van de Stelvio – foto: Cor Vos

De Passo Castrin, ook wel bekend onder de naam Hofmandjoch, is een beklimming van 8,8 kilometer aan 9%. Deze col ligt normaal gesproken veel te ver van de finish, zeker omdat het zwaartepunt nog moet komen. Een snelle afdaling voert de renners door de buitenwijken van Merano, waar we in 1994 de definitieve doorbraak zagen van ene Marco Pantani, en Lana naar de vallei van Val Venosta in de provincie Zuid-Tirol.

De koers zal hier waarschijnlijk in een eerste plooi vallen, aangezien de renners nu bijna zestig licht oplopende kilometers krijgen voorgeschoteld richting de voet van de Passo dello Stelvio. Op de flanken van deze mythische col zullen de maskers definitief afvallen, klassementsambities worden opgeborgen en grote verschillen ontstaan. De Stelvio wordt vanuit Prato aangevat en is 24,7 kilometer lang aan 7,5%.

Het is naast een loodzware ook een fotogenieke klim, met maar liefst 48 haarspeldbochten en een schitterend uitzicht eenmaal je de top hebt bereikt. Dat laatste is vooral leuk voor de vele wielertoeristen die naar boven klauteren, voor de renners is het zaak om na de klim weer heelhuids beneden te komen. In het verleden zagen we onder meer Fausto Coppi, José Manuel Fuente, Francisco Galdos en Thomas De Gendt schitteren op de Stelvio.

Die laatste wist acht jaar geleden op de fameuze Alpenklim een fameuze solo af te ronden, waarmee hij ook zijn latere podiumplek wist te bezegelen. Wat de Stelvio zo zwaar maakt is een combinatie van de lengte van de klim (bijna 25 kilometer), de steiltegraad (in de laatste veertien kilometer zakken de percentages niet meer onder de 8%) én de hoogte. De top ligt op 2.758 meter hoogte en daar is niet iedereen tegen bestand.

Johan van der Velde ziet af op de Selvio, 1989 – foto: Cor Vos

De finish ligt, in tegenstelling tot 2012, niet op de top van Stelvio. Nee, de renners dalen richting het skidorpje Bormio, maar slaan even daarvoor al rechtsaf richting Premadio om de hoofdweg te verlaten richting de slotklim van Torre di Fraele. De finaleklim (kenmerkend vanwege zijn 21 haarspeldbochten) is eigenlijk negen kilometer lang aan 6,8%. Als de Cancano-dam in zicht is, is het namelijk nog twee kilometer over vlak terrein richting het meer van Cancano.

Vorig jaar kregen de deelneemsters aan de Giro Rosa een bergrit voorgeschoteld met finish aan het meer. Annemiek van Vleuten versnelde al aan de voet van Torre di Fraele en wist de verzamelde tegenstand op minuten te rijden. “De alien is vertrokken, nu kan de wedstrijd voor normale mensen beginnen”, zo vatte concurrente Elisa Longo Borghini het na de finish samen. Zien we bij de mannen ook een buitenaardse prestatie?

Dit artikel delen: