Matteo Trentin klopt Mathieu van der Poel in episch EK Wielrennen

zondag 12 augustus 2018 om 17:21

foto: Orange Pictures / Alex Whitehead

Matteo Trentin heeft de titel gepakt in de wegwedstrijd van het EK Wielrennen. De Italiaan sprintte in Glasgow sneller dan Mathieu van der Poel en Wout van Aert, die deel uitmaakten van een kopgroep die op zo’n vijftig kilometer van de finish was weggereden uit het uitgedunde peloton. Veel renners waren onder de erbarmelijke weersomstandigheden in Schotland afgestapt; onder anderen wereldkampioen Peter Sagan gaf er al vroeg de brui aan.


In een regenachtig Glasgow namen tijdens de eerste van zestien ronden de Zwitser Roland Thalmann en de Let Krists Neilands het initiatief. Zij kregen vooraan gezelschap van de Oostenrijker Matthias Krizek, de Tsjech Josef Černý, de Ier Robert-Jon McCarthy, de Est Mihkel Raim en de Griek Polychronis Tzortzakis, waardoor er een kopgroep van zeven renners ontstond. Nadat Raim zijn medevluchters moest laten gaan, bleven er vooraan nog zes over. Zij reden een voorsprong van meer dan vijf minuten bij elkaar.

Sagan geeft er de brui aan
De weersomstandigheden zorgden voor veel problemen in de koers. Renners stonden geregeld aan de kant met een lekke band en ook werd er gevallen. Wereldkampioen Peter Sagan, die in 2016 de titel pakte tijdens de Europese kampioenschappen, was ook één van de renners die met pech langs de kant stond. De Slowaak beleefde niet zijn beste dag uit zijn loopbaan en gaf er op 85 kilometer voor het einde de brui aan.

Ook de kopgroep bleef niets bespaard; er werd enkele keren gevallen op het gladde parcours en dat was niet gunstig voor hun marge op het peloton. Hun voorsprong liep snel terug en op 75 kilometer werden zij weer ingerekend. Onder impuls van onder anderen Jelle Wallays en Tosh Van der Sande ontstond er een nieuwe kopgroep, die een klein gaatje sloeg met het peloton. Matej Mohoric maakte even later de oversteek. Op zestig kilometer klonterde echter alles weer samen.

Elf renners rijden weg
Het bleek het startsein voor enkele nieuwe aanvallen. Onder anderen Mathieu van der Poel stak zijn neus aan het venster, maar het was Xandro Meurisse die ruimte kreeg. De Belg zag tien renners aansluiten, met daarbij de Nederlanders Maurits Lammertink en opnieuw Van der Poel. Ook zijn collega-veldrijder Wout van Aert was mee. De groep leek een belangrijke slag te slaan, want op veertig kilometer was de voorsprong op een uitgedund peloton al anderhalve minuut.

Behalve het Belgische duo Meurisse en Van Aert en de Nederlanders Lammertink en Van der Poel, waren ook Jesús Herrada, Michael Albasini, Matteo Trentin, Davide Cimolai, Pierre-Luc Perichon, Nico Denz en Emils Liepins van de partij. De druiven voor de laatstgenoemde waren zuur; de Let reed lek en omdat het achterwiel van de neutrale wagen niet meeteen paste op zijn fiets, viel hij weg vooraan.

Valpartij in de kopgroep
Enkele favoriete landen hadden de slag gemist; zo waren de Noren met titelverdediger Alexander Kristoff voorin niet vertegenwoordigd. Het sterk uitgedunde peloton had bij het ingaan van de laatste twee ronden al drie minuten achterstand, waardoor de winnaar vooraan moest worden gezocht. Net als in de vroege vlucht, werd ook in deze kopgroep gevallen; Lammertink reed de hekken in, waardoor ook Meurisse, Albasini, Cimolai en Denz tegen de vlakte gingen.

Van der Poel, Van Aert, Herrada en Trentin leken te wachten en zagen Cimolai aansluiten. De Italiaan leek vervolgens de anderen niet te willen laten terugkomen en demarreerde. Van Aert zag het gevaar en bracht de groep op 6,5 kilometer weer bij elkaar. De rol van de gevallen renners leek echter uitgespeeld. De laatste beklimming leverde geen beschietingen op, waardoor de beslissing moest vallen in de laatste drie kilometer.

Trentin pakt goud
Meurisse slaagde er in de laatste 1200 meter in opnieuw aan te sluiten vooraan, waardoor de Belgen weer met twee waren. Albasini en Denz waren echter te laat om eveneens aan te sluiten bij de andere zes, die gingen strijden om de titel. Cimolai trok voor Trentin de sprint aan en de 29-jarige Italiaan van Mitchelton-Scott zag niemand meer langszij komen. Achter hem troefde Van der Poel Van Aert af in de strijd om de zilveren medaille.

74 Reacties

Jungle Man 12 augustus 2018 om 18:28

Ik heb alleen de laatste 30 km gezien, en genoten. Ook omdat ik Glasgow een beetje ken.
Qua koers mede door het Schotse weer afmattend. Al lang blij dat het geen massa sprint is geworden

Baik-Baik 12 augustus 2018 om 18:40

Mooie koers gezien en Trentin die hier zijn seizoen redt. De Italianen hebben de hele koers gedragen en dan uiteindelijk loon na werken.

Domestique 12 augustus 2018 om 18:41

Mooi podium, maar wat een top-10 verder… Benieuwd of het EK in de toekomst wat aan prestige kan winnen?

Brummel 12 augustus 2018 om 18:42

Zullen we het woord ‘episch’bewaren voor situaties gelijksoortig als waarin iemand 10 jaar over de middellandse zee dobberd alvorens thuis te komen na een 10jarige overzeese werkverplichting?

Olly 12 augustus 2018 om 18:48

Mooie koers gezien, aparte finale waar mi iemand wat had kunnen/moeten proberen. Maar het was al zwaar en heeft Trentin dan nog wel de benen…. (ja dus)
Leuk moment in de finale: van Aert vraagt iets aan vd Poel, en van de Poel schudt “Nee” wat vroeg WvA?:
a: Komen jij en je broertje morgenavond eten?
b: Zullen we samen naar LJ gaan?
c: Zullen we samen wegrijden op de volgende klim?
d: vindt jij Game of thrones ook zo langdradig?
Iemand een andere suggestie?

Domestique 12 augustus 2018 om 18:50

e. Is er ook maar énige kans dat we Trentin kloppen in de spurt?

HennieK 12 augustus 2018 om 18:58

"Episch" was de winst van Bobbie Traksel in Kuurne of Breukink over de Gavia. En natuurlijk Hinault voor Kuiper in LBL.

DeGroteMolen 12 augustus 2018 om 19:02

E. Denk je dat ik vandaag voor jou eindig sinds lange lange tijd?

Omhoog73 12 augustus 2018 om 19:35

Episch? ik denk dat de schrijver van deze kop “manisch” is ;-). Het was een zware koers en leuke wedstrijd om te zien, niets meer niets minder. Maar bij het woord episch denk ik toch eerder aan Koert Westerman van RTL7 darts.

evos01 12 augustus 2018 om 19:47

Wout een dikke proficiat,ik wist dat je een plak zou winnen.

ghostwriter 12 augustus 2018 om 19:53

Man wat is die Vd Poel een talent. In negen wedstrijddagen vier overwinningen en twee tweede plaatsen. Stel je eens voor dat hij het wegwielrennen serieus gaat nemen…

osca freire gomez 12 augustus 2018 om 19:53

Episch vond ik de overwinning van Ciolek in Milaan-San Remo & Paolini in Gent-Wevelgem

Romāns Vainšteins 12 augustus 2018 om 20:02

Hele mooie voorbeelden van episch idd. Dit was meer 'slopend' zonder zenuw-.

en @ grote molen > los van wie er nou 2 of 3 wordt waren van Aert en vd Poel beiden Trentin's b*tches vandaag, hier weer een 'hij is echt beter'-riedeltje aan vastknopen verandert daar niks aan. Ik snap er ook he-le-maal niks van dat ze Cimolai nog lieten terugkomen > hadden om-en-om moeten doortrekken en vervolgens om-en-om Trentin aanvallen, dan wint een van hen geheid en staat de ander ook op het podium.

vlek 12 augustus 2018 om 20:03

EK, beetje regen in Glasgow en Trentin die vanuit een kopgroep met weinig WT-renners twee toptalenten verslaat in een sprint. Episch? De ingrediënten daarvoor ontbraken.

Borsje 12 augustus 2018 om 20:09

Mij valt wederom op het -uiteraard relatieve- gemak waarmee ‘de veldrijders’ de afstand van230 km verteren.

west 12 augustus 2018 om 20:18

Wat een Epische post van @west is dit!

yo-eddy 12 augustus 2018 om 20:42

VdP en van Aert zijn gewoon op de afspraak, deden een hoop "grote namen" mee die dat niet waren. punt. 230KM loodzware koers onderstreept gewoon weer wat een enorme klasbakken dit zijn. Opmerkingen om hun prestaties neer te halen zijn gewoonweg treurig en kansloos.

Pol 12 augustus 2018 om 20:56

Waar zijn nu de deskundige op deze site die van de week schreven dal Poeleke te veel hooi op zijn neemt. Ik zie ze nu niet de deskundige.

EddyB1958 12 augustus 2018 om 21:08

Van Aert was top.
Van Gestel, Meurisse en Claeys hebben nu al een preselectie voor het WK verdiend.
Van Avermaet en Stuyven hebben de koers moeten ondergaan.
Verder sluit ik me aan bij yo-eddy.

Mwielerfan 13 augustus 2018 om 00:07

@pol lees eens echt. Heel veel mensen vinden dat hij deze wedstrijd teveel op kop reed en dus wederom in de kopgroep teveel hooi op zn vork neemt.
@yo-eddy het gebruik van “punt.” Suggereert dat jij van jezelf vindt dat je voor iedereen hier geldende conclusies mag trekken en daarbij geen tegenspraak duldt. Op een online forum?? Gewoon treurig en kansloos zo’n houding.
@rv je tactiek voor beide veldrijders heeft als grote nadeel dat er maar voor een van de twee echt een verbetering in zit. Denk dat voor allebei geldt dat elke actie hun eigen kans moet vergroten. Anders doe je het niet. En misschien dacht poel kans te maken in de sprint, na nk

assen 13 augustus 2018 om 01:00

Wie nu nog twijfelt of VdP een van de grootste en beste renners van het peloton is… geen enkele renner, Sagan ook niet, rijdt de uitslagen van VdP. En… ook al zijn het vaak mindere koersen… je moet het maar doen. En niemand doet het, behalve VdP.
!

yo-eddy 13 augustus 2018 om 07:34

@Mwielerfan, lees mijn conclusie voor “punt” en geef argumenten die dat ontkrachten dan? Ik word gewoon een beetje moe van die dikke buiken achter het toetsenbord die wel even achteraf de juiste tactiek neerpennen ……. VdP en van Aert rijden een topwedstrijd en verdienen daarvoor respect, (net als Trentin ;)) Degene die de ontsnapping met VdP en van Aert missen weten dat ze hun eigen kansen compromitteren.

Romāns Vainšteins 13 augustus 2018 om 10:56

Met je niet al te mooie hoofd buikdiktes op afstand kunnen vaststellen zonder de bezitter ervan gezien te hebben is een talent dat je niet moet verwaarlozen !

yo-eddy 13 augustus 2018 om 12:19

@RV het is mijn werk ;)