Boogerd: "Rabobank moet het hebben van individuen"

Gepubliceerd door elbosco op dinsdag 9 maart 2010 om 14:04 (2623x bekeken)
Volgens Michael Boogerd ontbreekt het bij de Rabobankploeg aan een hecht collectief. Dat zegt de voormalig renner in een interview met Sportweek. "Het lukt ze bij Rabobank niet om renners door het vuur te laten gaan voor elkaar, hoe professioneel ze er ook werken. Ze moeten het hebben van individuen, er is geen groepsproces."

Bij zijn oude ploeg mist hij de eenheid. "Een goed samenwerkende ploeg moet groeien, je moet renners hebben die een goede houding hebben. En de ploegleiding moet ingrijpen als die houding niet in orde is. Ik weet niet of dat gebeurt bij Rabo."

De oud-renner is momenteel bezig met het opstarten van zijn eigen continentale ploeg. Verschillende bedrijven toonden al interesse de ploeg te sponsoren. "Alleen begrepen ze niet allemaal het verschil tussen een continentale en een ProTour-ploeg. Sommigen dachten dat ze de Tour konden rijden volgend jaar." Boogerd kwam echter ook het nodige cynisme tegen bij het opstarten van zijn project. "Ik kwam rotdingen tegen, mensen die me niks gunden, die jaloers waren." Die negativiteit verbaast hem. "Ik verdien er geen euro aan, hoeft ook helemaal niet. Ik vind het leuk om te doen, en wie weet waar het toe leidt. Het is een positief verhaal en toch lijkt het of sommige mensen het me niet gunnen. Dat is niet leuk. Maar dat negativisme was er toen ik net gestopt was ook al."

Iemand die eveneens te maken heeft met negativiteit is Thomas Dekker. Boogerd reed bij Rabobank samen met het voormalig toptalent, dat momenteel een schorsing van twee jaar uitzit wegens dopinggebruik. "Het is te hopen dat hij zich nog een jaar goed kan verzorgen, het is echt geen straf om elke dag drie uur te fietsen. Dat moet hij blijven doen." Hij hoopt dat zijn oud-ploeggenoot een tweede kans krijgt. "Fouten worden overal gemaakt. Het zou raar zijn als je als renner geen fouten mag maken. Dan moeten ze ook die schorsingen afschaffen. Want het heeft geen nut om iemand voor twee jaar te schorsen als hij vervolgens zijn hele leven gestraft wordt." Boogerd gelooft erin dat Dekker in 2011 een succesvolle comeback kan maken. "David Millar, Ivan Basso; dat soort jongens zijn weer volwaardig prof. Dat kan Thomas ook lukken. Ik hoop alleen dat mensen hem die kans gunnen."


Stem op dit artikel of voeg het toe aan: Voeg dit artikel toe aan MSN Reporter Voeg dit artikel toe aan Twitter

Reacties

Geplaatst door Pannenkoek op 09-03-2010 om 14:05
Respect voor Boogerd!

Geplaatst door Beussie op 09-03-2010 om 14:08
Al snap ik niet waarom hij zo zeikt op Rabo (terwijl hij nu al een paar jaar niks meer met die ploeg te maken heeft) en even later zegt:"Ik kwam rotdingen tegen, mensen die me niks gunden, die jaloers waren." Die negativiteit verbaast hem. "

Het lijkt er toch een beetje op dat hij diezelfde houding naar Rabobank toe heeft...

Geplaatst door Sloffey (Redacteur) op 09-03-2010 om 14:09
Denk dat de nieuwe generatie wel meer een collectief begint te worden dan in de tijd van Boogerd inderdaad

Geplaatst door Vittal op 09-03-2010 om 14:11
In de tijd van Boogerd wisten zie net eens of hun kopman in Italie of Mexico was.....

Geplaatst door tendam op 09-03-2010 om 14:11
Dit verhaal hoor je van alle oud-Raborenners (bv. ook van Boogerd's maatje Steven de Jongh). Volgens mij zit er wel progressie in. Heeft Boogerd überhaupt wel contact met renners in de huidige Raboploeg?
En "renners met een goede houding" hebben ze blijkbaar nodig... vervolgens begint hij Thomas Dekker te verdedigen. Dat is nou bij uitstek geen teamspeler.

Geplaatst door thijssss op 09-03-2010 om 14:11
Ik ben niet nauw in contact met de Raboploeg en heb niet écht een goed idee over hoe het er daar aan toe gaat maar volgens mij zijn sommige van deze uitspraken een beetje overdreven.

Geplaatst door climber op 09-03-2010 om 14:16
Acht, het zal de Raboploeg in ieder geval niet zwakker maken.

Geplaatst door thijssss op 09-03-2010 om 14:16
Die uitspraak over door het vuur gaan vind ik ook een beetje raar, waar gaan de Rabo's dan niet door het vuur waar anderen dat wel doen.

Geplaatst door John Bidon op 09-03-2010 om 14:16
"Het lukt ze bij Rabobank niet om renners door het vuur te laten gaan voor elkaar, hoe professioneel ze er ook werken. Ze moeten het hebben van individuen, er is geen groepsproces."

Wat zit die Boogerd nu te zagen. Ik herinner met de Giro waar ze door het vuur gingen voor Menchov. De Vuelta waar met hand en tand de zesde plek van Gesink werd verdedigd en zo kan ik nog wel doorgaan. Wellicht een beetje jaloezie dat deze generatie op papier sterker is dan zijn generatie. Ik weet niemand heeft nog het palmares van Boogerd (en E. Dekker) maar toch. Ik vind dit niet netjes van Boogerd.

Geplaatst door Ffrodo op 09-03-2010 om 14:18
Thomas Dekker rijdt volgend jaar bij de specialized ploeg! smiley

Geplaatst door thijssss op 09-03-2010 om 14:19
Eens met John Bidon.

Geplaatst door Joop op 09-03-2010 om 14:20
Ach eigenlijk doet hij een uitspraak zonder iets van te weten, maar wat hij zelf denkt.

Uiteindelijk zegt die "ik weet niet of dat gebeurt bij Rabo"

Dus uiteindelijk weet die nog niks hoe het gaat. En moet hij gewoon niet zo uitspraak doen. Ook niet als het hem wordt gevraagd. Dat aangaat ben ik ook wel met John Bidon, op dat soort momenten zag je wel het groepsgevoel.

Wel tof hij een eigen continentale ploeg begint. Hij zal vast veel kennis kunnen geven aan jonge jochies.

Geplaatst door jaja (Hoofdredacteur) op 09-03-2010 om 14:20
Tankink beweert ook anders. Dit zei hij in een interview wat wij in januari met hem hadden.

Hoe bevalt het je überhaupt bij Rabobank?
"Qua sfeer zit ik echt op de juiste plek bij de Rabobank, het bevalt mij echt goed. Ik ben echt blij dat ik voor Rabobank rijd. Helaas voor mij zijn het niet twee gelukkige jaren geweest en heb ik niet kunnen brengen wat ik verwacht had. Dit zorgt toch voor een bedrukte stemming bij mijzelf. De kern van de ploeg is echt goed. Kijk naar het verloop, er zijn 3 à 4 renners weggegaan en daarvan zijn er maar twee uit zichzelf vertrokken. Vergelijk dit eens met andere ploegen. Bij Rabo gaan er echt in verhouding weinig renners weg. Mensen zeggen weleens dat het bij Rabobank zo serieus is enzovoort. Maar er zijn maar weinig renners die bij ons uit zichzelf weg willen. Sfeer, structuur, professionaliteit, dat is allemaal echt goed. Schijnbaar vindt ook iedereen dat hij zich kan ontplooien zoals hij zelf wil."

Geplaatst door jespervd op 09-03-2010 om 14:22
alleen maar negativiteit die hij zelf uit.
ik ken een paar achtergronden van zijn ploeg beginnen en de negativiteit erom heen.
hij is zelf helemaal niet netjes geweest naar andere ploegen, logisch dat ie dat terug krijgt!

heb wel respect voor hem.

Geplaatst door climber op 09-03-2010 om 14:23
@Ffrodo, dat denk ik niet, Thomas zal graag een rang hoger starten dan continentaal, ik zie hem eerder bij een pro-tour of pro-continental team.

Geplaatst door jespervd op 09-03-2010 om 14:24
dat van Ffrodo lijkt me sarcastisch bedoeldsmiley

Geplaatst door tendam op 09-03-2010 om 14:24
@climber
Dat zou Dekker wel willen ja.

Geplaatst door Ffrodo op 09-03-2010 om 14:27
@jespervd Klopt smiley

@climber ik zie hem dan eerder bij een pro-continental team rijden

Al denk ik aangezien de persoon TD hier al aardig wat weerstand krijgt, het een moeilijk verhaal gaat worden voor Thomas.

Even afwachten hoe BMC en SKY en nog wat teams hier tegenover staan.

Misschien een leuk topic! smiley


Geplaatst door jaja (Hoofdredacteur) op 09-03-2010 om 14:35
Boogerd is wel een renner die ik erg mis in de koers. Hij stond er altijd wel weer in de finale. Gelukkig komt er weer talent aan waar we ook van kunnen genieten.

Geplaatst door zorba op 09-03-2010 om 14:43
Het is natuurlijk wel zo dat Boogerd dichter bij dit wereldje staat dan de meeste van ons. Aan de andere kant denk ik dat met het belangrijker maken van Nico Verhoeven er een stap in de goede richting is gezet. Een collectief moet groeien. Ploegleiders moeten op de achtergrond hun werk doen. Volgens mij is op dit moment de kern bij Rabo goed. Het is natuurlijk ook zo dat je successen nodig hebt. Boogerd was natuurlijk meestal een net niet winnaar en daar krijgen collega's ook een keer genoeg van.

Geplaatst door gibofan (Redacteur) op 09-03-2010 om 14:46
-Boogerd die in de ronde van Nederland een jonge Kirchen aan de overwinning helpt ten koste van ploeggenoot Erik Dekker.
-Boogerd die in een LBL volgens mij eens het gat naar oa Erik Dekker dichtte. (Deze weet ik niet zeker.)
-Boogerd die met vele andere ploeggenoten niet in de sprintkansen van McEwen geloofde in de Tour van 1999. Pas op de laatste dag gingen ze voor hem werken en won McEwen de slotrit op de Champs Elysées. (Die Tour was voor Rabo stukken slechter dan de vorige en als je de commentaren op deze site over Rabo's afgelopen Tour leest.smiley)

Diezelfde Boogerd gaat nu dus klagen over de teamspirit van de huidige raboploeg. Tsja...

Geplaatst door jespervd op 09-03-2010 om 14:47
@Ffrodo ik denk dat sky het niet zo doen en BMC zou ik niet weten hoe die daarover denken.

maar ik denk idd dat het moeilijk voor TD zal worden om een nieuwe ploeg te vinden!

Geplaatst door Beussie op 09-03-2010 om 14:53
Boogerd was een fantastische renner met een fantastische instelling. Hij moet dat aanzien vooral gebruiken om de wielersport op een positieve manier te promoten.

Niet afgeven op Rabobank (zonder deze ploeg had Nederland bijna geen profs meer) maar juist positief moeten insteken dat er meer professionele ploegen zijn in NL, dat het wielrennen steeds meer leeft en dat hij blij is dat hij daar nu ook aan bij kan dragen met zijn nieuwe ploeg.

Hij had dit namelijk ook allemaal op een frisse positieve manier in de wereld kunnen brengen bv door te zeggen: "In het Nederlandse wielrennen mis ik nog wel eens de bereidheid om jezelf volledig we te cijferen voor de kopman. Ik wil graag een team creëren waar iedereen zichzelf weg wil cijferen wanneer dat nodig is maar waar dus ook iedereen steun van de anderen kan verwachten."

Dan klinkt het al heel anders!


Geplaatst door zorba op 09-03-2010 om 14:53
Ik zie niet in waarom het voor Dekker moeilijker wordt om een team te vinden dan bv Basso of Millar. Het enige dat telt is dat Dekker zich zelf eens wat nederiger moet gedragen. Die vent loopt over van talent, dat weet iedereen. Als hij zorgt voor een goede, integere manager met redelijke eisen kan hij volgens mij overal naar toe. Van mij mag hij, op die voorwaarden, zo terug naar Rabo. Hij heeft nog 10 jaar voor de boeg!

Geplaatst door zorba op 09-03-2010 om 14:59
@beussie: helemaal mee eens. Om met Ducrot te spreken: dat is het nieuwe wielrennen. Bij Columbia maakt het niet uit wie er wint. Als er maar gewonnen wordt. Volgens mij wordt het bij Sky ook zo. Nieuw welrennen? Ik spreek mezelf tegen want TI Raleigh werkte ook op die manier. Het is wel de stijl die ik heel graag zie. Je moet het elkaar gunnen, al blijft het natuurlijk altijd ook een individuele sport.

Geplaatst door medion op 09-03-2010 om 15:02
Respect voor Boogerd!!!

Geplaatst door jespervd op 09-03-2010 om 15:09
toch denk ik dat het voor dekker net als rasmussen moeilijk zal worden

Geplaatst door Buenahora op 09-03-2010 om 15:12
Spuit 11

Geplaatst door Hermantk (Moderator) op 09-03-2010 om 15:22
Hmm, deze beschouwing van Boogerd is wel gebaseerd op het pre-Knebeltijdperk.

Geplaatst door japio op 09-03-2010 om 15:30
Die opmerking van Tankink mag je ook wel met een korreltje zout nemen, die zit op dit moment bij die ploeg, dus die zal niet zo snel iets negatiefs zeggen...Deze trap na valt me toch wel een beetje tegen van mijn oude idool.

Geplaatst door xistnc op 09-03-2010 om 15:57
Pffff. Boogerd. Hij was zelf veel minder een teamplayer dan Dekker en daarom zit Erik nog wel bij de ploeg en Michael niet.

Geplaatst door vlek op 09-03-2010 om 16:38
Met betrekking tot Sky; Millar werd daar van tafel geveegd als mogelijkheid, juist om zijn verleden. Die ploeg kan Dekker dus zeker wel vergeten. Zullen genoeg ploegen zijn die het wel aandurven, zie niet in waarom Vacansoleil (Leukemans) het niet aan zou durven en anders zijn er altijd wel leuke Italiaanse ProConti-ploegen die er geen probleem mee hebben..

Geplaatst door trapper op 09-03-2010 om 17:28
Ik snap niet zo goed waar Boogerd zijn mening vandaan haalt. Zijn eigen ervaringen uit zijn rennerstijd zijn niet echt representatief, aangezien er sindsdien veel veranderd is bij de ploeg. Ik krijg bovendien nou niet de indruk dat Boogerd nog bijzonder nauw bij de ploeg is betrokken...

Op tv krijg ik ook niet de indruk dat Rabo geen collectief zou zijn. Mijns inziens moeten ze juist in veel koersen van het collectief profiteren, aangezien ze individueel wel veel goede renners hebben, maar nauwelijks echte afmakers. Dit proberen ze vooral sinds vorig jaar ook wel ten uitvoer te brengen heb ik het idee.

Geplaatst door nilio007 op 09-03-2010 om 18:13
@ tendam
Waarom is Thomas geen teamspeler?
Ik kan me herinneren dat hij het drieluik vorig jaar zich volledig opgeofferd heeft voor Evans en Gilbert. Dit was ook vrijwillig en NIET zijn taak.

Uiteraard niet slim van Rabobank om renners als Flecha, Bos, Kreder en van Garderen te laten gaan en je team alleen te baseren op Gesink. Let op dat Freire volgend jaar met pensioen gaat. Wie moet dan, buiten Gesink, het merendeel van de overwinningen binnenhalen? Ik wil dat nog wel eens zien volgend jaar.
Maar ik moet wel zeggen dat ze volledig voor Freire hebben gereden in 2008 toen hij de groene trui had, terecht dat Freire kwaad was.
Ik denk dat ze wat te veel focussen op één kanshebber...

Geplaatst door noordhollander op 09-03-2010 om 18:20
zou niet weten waarom td geen ploeg zou kunnen vinden!Denk dat zijn schorsing hem toch echt wel met beide benen op de grond hebben gezet(qua houding/instelling)mijn idee is de schorsing voor hem overgekomen als een ouderwets pak op je donder krijgen en dat hebben we allemaal weleens nodig.
Met de juiste mensen om hem heen verwacht ik een vernieuwde td(in mijn optiek een megatalent)

Geplaatst door Henki op 09-03-2010 om 18:37
@nilio, volgens mij had rabo weinig keus in het laten gaan van die mannen. Je kan ze wel willen houden, en een goede aanbieding doen, maar als een andere ploeg iets beters biedt heb je daar weinig tegen in te brengen.

Geplaatst door vlek op 09-03-2010 om 19:24
@ nilio007, omdat hij de baan van zijn ploeggenoten, de mensen die ieder dag zijn fiets schoonmaakte, zijn tassen droegen en de mensen die zijn lichaam masseerde na een zware dag in gevaar dracht met zijn egoistische keuze om doping te gebruiken misschien?

Niet slim om die renners te laten gaan? Hebben die renners zelf niets te zeggen over de ploeg waar ze rijden? Gelukkig mogen ze zelf bepalen waar ze willen rijden!!
Je stelt ook nog een vraag die Boom al drie keer binnen een jaar heeft beantwoordt..

Geplaatst door Ivo1976 op 09-03-2010 om 20:36
Ik snap de kritiek van Boogerd niet zo goed.

Ik vond Rabobank altijd het braafste jongetje van de klas. Ze probeerden altijd de koers hard te maken om dan vervolgens in de laatste kilometers te zien dat de kopman waar zo hard voor gewerkt was het niet kon afmaken. Hoe vaak hebben we de ploeg niet zien werken voor mannen als Boogerd en Flecha, die het dan niet afmaakten.

Natuurlijk, er werd ook wel gewonnen, met Freire en Menchov voornamelijk. En ze wonnen bijna de tour met De Deen Wiens Naam Niet Genoemd Mag Worden.

Nu is er een kentering bij Rabobank gaande. Er is in de breedte van de ploeg geinvesteerd en er zijn meer renners die goede resultaten kunnen én mogen rijden. Jong talent krijgt nu wel de ruimte en hoeft geen jaren meer op te offeren voor een kopman. Ik zie de ploeg nu hard werken voor Boom, ik heb in het openingsweekend serieuze aanvallen gezien van Flens, Nuyens en Tankink. Maar geen doldrieste acties meer van een Flecha die het gat naar Langeveld dichtrijdt.

Ik denk dat Rabobank volwassener is geworden. Rabobank snapt dat het in het sterke deelnemersveld van nu niet meer de sterkste ploeg is en iedere keer het peloton kan domineren. Maar wie niet de sterkste is, moet slim zijn. Door slimmer te koersen en in te zetten op meerdere paarden tegelijkertijd zal Rabobank dit jaar mooie resultaten halen.

En Boogerd...ik heb altijd gevonden dat hij te vroeg gestopt is. Het heeft hem gefrustreerd, hij is nog steeds zoekende naar een rol die bij hem past. Ook als je hem ziet, hij ziet er nog steeds uit als de wielrenner die morgen de AGR gaat rijden. Hij is nog steeds wielrenner, ook al is hij het niet. Hij had beter nog een paar jaar kunnen afbouwen, in een andere rol in een andere ploeg.

Geplaatst door jobidon op 09-03-2010 om 21:44
Breukink weg als ploegleider zal vast ook in positieve zin bijdragen aan de ploeggeest bij Rabobank. Het kan geen toeval zijn dat als hij er bij was er er geen succes werd geboekt en met Dekker en van Houwelingen wel.

Geplaatst door tendam op 09-03-2010 om 21:47
Breukink was er wel bij toen bijna het grootste succes uit de Rabogeschiedenis werd geboekt smiley

Geplaatst door jobidon op 09-03-2010 om 22:09
op het laatste moment ja, toen het klassement al gemaakt was. smiley Daarvoor was van Houwelingen de verantwoordelijke man in de giro.

Geplaatst door gibofan (Redacteur) op 09-03-2010 om 23:00
Bijna het grootste succes. Misschien doelt tendam op de Tour van De Deen Wiens Naam Niet Genoemd Mag Worden?smiley

@Ivo1976,
Mee eens. (Behalve dan dat voorbeeld van Flecha achter Langeveld aan, dat was juist nog niet zo lang geleden.) Ze hebben vaak zo hard gewerkt. Zeker in de AGR heeft de concurrentie zich vaak rot gelachen.

Geplaatst door tendam op 09-03-2010 om 23:25
@gibo
Inderdaad, die bedoel ik.

Je moet ingelogd zijn om te reageren.