Tour 2017: Voorbeschouwing individuele tijdrit in Marseille

Door Jeroen Pouw , zaterdag 22 juli 2017 om 07:00

foto: Sirotti

Marseille is normaal een toeristische kustplaats, kenmerkend vanwege zijn multiculturele karakter, jachtboten, vele architectuur en voetbalclub Olympique Marseille. Komende zaterdag is de tweede grootste stad van Frankrijk echter het decor voor de beslissing in de 104e Tour de France. Een 22,5 kilometer vlakke tijdrit zal de beslissing brengen wie de ronde wint. WielerFlits blikt vooruit.

Parcours
De Tour deed al 34 keer eerder Marseille aan, maar nog nooit in de vorm van een individuele tijdrit. Al in de allereerst Tour mocht de stad zich heugen op een aankomst. De laatste keer was in 2013, toen Mark Cavendish na een sprint zegevierde. Een echte wielerstad kortom, en om de Tourkaravaan en het publiek daarvan te doordringen zal de tijdrit de renners langs enkele toeristische trekpleisters voeren.

Gestart én gefinisht zal er worden in het Stade de Vélodrome. Hierop rijden de coureurs langs de kustlijn van de Middellandse zee over een combinatie van vlakke en glooiende wegen. Na goed veertien kilometer staat de beklimming van de Notre-Dame de la Garde, voerend naar de gelijknamige basiliek, op het programma. Deze 1.2 kilometer lange helling aan 9.5% zal veel coureurs danig uit hun ritme halen. De afdaling van de Notre-Dame de la Garde is met twee kilometer aan een gemiddelde van vijf procent niet al te lastig. Als de renners eenmaal beneden zijn, volgen nog vijf vlakke kilometers over de Corniche Président John Fitzgerald Kennedy naar het Stade de Vélodrome.

Favorieten
Tijdritten aan het einde van een grote ronde zijn een apart fenomeen. De normale verhoudingen tussen specialisten gelden niet langer, aangezien iedereen de koers anders verteert. Vaak komen de klassementsrenners bovendrijven in de uitslag, zelfs degenen die anders niet uitblinken in dit onderdeel, omdat zij simpelweg over het grootste herstelvermogen beschikken. Anderzijds hebben de toppers in het klassement zich elke dag moeten geven, terwijl sommige specialisten konden sparen. Dat levert waarschijnlijk een interessante strijd op om de dagzege.

Primoz Roglic is één van de renners die weinig energie heeft hoeven verspillen de afgelopen dagen. De Sloveen nam twee snipperdagen na zijn indrukwekkende overwinning in de etappe over de Galibier. Hij hoopt zich op deze manier optimaal voor te bereiden op zijn rit tegen de klok. De renner van LottoNL-Jumbo vindt hier immers een uitgelezen kans op een tweede ritzege. Roglic kan profiteren van de vermoeidheid van de klassementsrenners en heeft tegen opzichte van de echte specialisten als Tony Martin en Stefan Küng het voordeel dat het parcours een klimmetje bevat. De Sloveen was al een van de topfavorieten voor de tijdrit in Düsseldorf, na zijn tijdritzeges in onder andere de Ronde van het Baskenland en de Ronde van de Romandië, maar het parcours in Marseille ligt hem mogelijk nog beter. Dan mag hij deze keer echter niet vallen.

Degene die zaterdag in de hot seat zit, gaat tot het einde van de tijdrit in spanning moeten blijven wachten. Eén van de belangrijkste kanshebbers start namelijk pas als laatste: Chris Froome. De geletruidrager wist in de Tour de France al tweemaal (2013 en 2016) een individuele tijdrit te winnen en in beide edities eindigde hij ook eens als tweede in een rit tegen de klok. Het moge duidelijk zijn: tijdrijden kan Froome wel. Dat bleek ook in Düsseldorf, waar hij ondanks ongunstige weersomstandigheden als zesde eindigde. De voorsprong van Froome in het klassement is nog relatief klein, dus zal hij erg gemotiveerd zijn om een goede prestatie te leveren. Hoeveel energie heeft Froome echter nog over na een zware Tour de France?

Het is natuurlijk ook uitkijken naar de prestatie van de wereldkampioen in dit onderdeel, Tony Martin. De Duitser moet de Tour de France redden voor zijn ploeg, want Katusha-Alpecin heeft tot dusver nog geen enkele overwinning geboekt. In Düsseldorf kwam Martin ook zelf tekort: hij eindigde als vierde, waardoor het Duits kampioenschap nog steeds zijn enige tijdritzege is sinds zijn vierde WK-titel. Dat geeft misschien niet direct veel vertrouwen voor zaterdag, maar vanwege zijn status blijft Martin een van de topfavorieten, ook al heeft hij nog niet kunnen overtuigen in de voorgaande ritten. Wellicht was Der Panzerwagen zich simpelweg aan het sparen?

Het woord ‘sparen’ stond deze Tour niet in het woordenboek van Michal Kwiatkowski. De Pool heeft zijn longen uit zijn lijf gereden voor Chris Froome. Dat deed hij echter dusdanig goed, dat hij ondanks de verspilde energie toch tot de favorieten hoort voor de tijdrit. De oud-wereldkampioen beschikt over een uitstekende vorm en hoeft zich zaterdag niet te sparen, aangezien na de tijdrit alleen nog het criterium in Parijs volgt. Dat geldt ook voor zijn ploegmaat Vasil Kiryienka. De Wit-Rus kan op een goede dag erg ver komen in een rit tegen de klok.

Naast Katusha-Alpecin zit ook BMC nog zonder etappezege. Stefan Küng zou daar zaterdag verandering in kunnen brengen. De pas 23-jarige Zwitser is een van de grootste talenten in deze discipline, getuige ook zijn tweede plaats in Düsseldorf. De aanwezigheid van de Notre-Dame de la Garde in het parcours is weliswaar niet in zijn voordeel, maar de route bevat genoeg vlakke stukken om het mogelijke verlies op de klim te compenseren. De vraag is alleen hoeveel energie de nog jonge Küng over heeft. Het is immers pas zijn eerste Tour de France.

Die vraag mag ook gesteld worden over Thomas De Gendt. De Belg is talloze keren in de aanval geweest, al lijkt hij daar enkel beter van te worden in plaats van minder. Dat zagen we ook vorig jaar, toen de renner van Lotto Soudal na een eveneens aanvallende Tour als zesde eindigde in de laatste tijdrit. De Gendt is onberekenbaar en zou ook zaterdag kunnen verrassen. Stephen Cummings hoort in dezelfde categorie. De Brit van Dimension Data heeft een sterke tijdrit in zijn benen. Eerder dit jaar eindigde hij als vierde in de slottijdrit van Tirreno-Adriatico, één plaats voor Roglic. Zijn ploeg rekent bovendien op kersvers ritwinnaar Edvald Boasson Hagen. De Noor is niet alleen snel aan de meet, maar kan ook goed tijdrijden. Hetzelfde mag gezegd worden over Michael Matthews (Sunweb).

foto: ASO

Movistar, dat eveneens nog droog staat deze Tour, kan in Marseille op meerdere paarden wedden. Het is vooral uitkijken naar Jonathan Castroviejo, de Europees kampioen, maar ook Jasha Sütterlin en Andrey Amador zijn sterk tegen de klok. Cannondale-Drapac heeft eveneens meerdere tijdrijders binnen ploeg. Denk aan Patrick Bevin, Andrew Talansky, Taylor Phinney, de Nederlander Dylan van Baarle en… Rigoberto Uran?

De laatste naam is een groot, maar belangrijk vraagteken voor de strijd om de podiumplaatsen. De nummer drie in het klassement heeft de laatste jaren namelijk amper goede tijdritten gereden, terwijl het ooit een van zijn specialiteiten was. In de Giro van 2014 won Uran zelfs de tijdrit. Kan de Colombiaan, nu hij de vorm van zijn leven lijkt te hebben, zijn oude tijdrijdersbenen weer terugvinden? Zo ja, dan gaat Romain Bardet het bijzonder lastig krijgen om zijn voorsprong van zes seconden op Uran in het klassement te behouden. De Fransman heeft geen goede reputatie tegen de klok. Zijn resultaten dit seizoen in individuele tijdritten zijn 50e, 46e en 63e, maar nogmaals: aan het einde van een grote ronde liggen de verhoudingen anders. Wellicht kan Bardet zijn gebrek aan tijdrijderscapaciteiten compenseren met een betere vorm.

De startlijst bevat tot slot een aantal outsiders die kunnen verrassen in de strijd om de hoogste plaatsen. Denk daarbij aan renners als Damien Howson (Orica-Scott), Maciej Bodnar (Bora-Hansgrohe), Julien Vermote (Quick-Step Floors) en Sylvain Chavanel (Direct Energie).

Favorieten volgens WielerFlits
**** Primoz Roglic
*** Chris Froome, Tony Martin
** Stefan Küng, Michal Kwiatkowski, Vasil Kiryienka
* Thomas De Gendt, Stephen Cummings, Jonathan Castroviejo, Rigoberto Uran

Weer en tv
De wedstrijd wordt zoals altijd uitgezonden door Sporza (vanaf 13:40), Eurosport (vanaf 13:45) en de NOS (vanaf 13:55). Volgens Weeronline blijft het, in tegenstelling tot de openingstijdrit in Düsseldorf, droog in Marseille. Het wordt 31 graden met windkracht 4 richting het noorden.

Reacties Toon reacties Verberg reacties