Giant slechts voor het huidige seizoen sponsor

Door Youri IJnsen, donderdag 10 april 2014 om 09:19

Giant-Shimano

foto: Sirotti

Giant-Shimano is voor volgend seizoen in het ongewisse over haar toekomst. In tegenstelling tot eerdere berichten ligt de Taiwanese fietsenfabrikant niet voor vier jaar vast, maar enkel voor het lopende seizoen. Daarnaast treedt co-sponsor Shimano volgend jaar ook naar de achtergrond. Manager Iwan Spekenbrink houdt zijn hoofd echter koel en is in gesprek met Giant om het sponsorcontract te verlengen. ”Het gaat over de vraag of ze doorgaan en hoe competitief we willen zijn als ploeg, en hoeveel budget er dus beschikbaar wordt gemaakt”, vertelt hij in het Algemeen Dagblad.

Sportief gaat het de ploeg voor de wind. Na Omega Pharma-Quick Step is Giant-Shimano de tweede ploeg met de meeste overwinningen dit seizoen. Dat stelt ook Tom Davies vast, marketingdirecteur bij Giant. ”We hebben ons voor één jaar garant gesteld”, legt Davies uit in het AD. ”De komende periode beslissen we, en dan vooral de grote bazen in Taiwan, of we doorgaan als hoofdsponsor. We zijn heel tevreden over hoe het gaat tot nu toe. De renners doen het geweldig, de kopmannen liggen voor jaren vast, het merk staat in de aandacht, de samenwerking is goed. Ook in Taiwan denken ze nu anders over het hoofdsponsorschap bij een WorldTour-ploeg. Waar ze anderhalf jaar geleden nog nee zeiden toen Blanco ons die mogelijkheid aanbood, zien ze er nu de voordelen van in.”

Spanningen tussen Plugge en Spekenbrink
Davies benoemde het zojuist: na het wegvallen van Rabobank zocht de toenmalige Blanco-ploeg toenadering bij Giant. De Taiwanese fietsenboer ging daar echter niet op in, in tegendeel: ”We hebben gebruik gemaakt van een clausule om onder ons contract met Belkin uit te komen. Bij Argos konden we onze fiets beter in de markt zetten. Van Spekenbrink mochten wij bepalen hoe de fiets eruit kwam te zien en wat we er mee wilden qua marketing”, legt Davies de overstap tussen de twee Nederlandse teams uit.

Volgens Richard Plugge, baas bij de Belkin-ploeg, bestond deze clausule echter helemaal niet. Bij Blanco waren ze destijds op z’n zachts gezegd not amused van de gesprekken tussen Giant en Spekenbrink. Men had het idee dat Spekenbrink de ploeg de das om wilde doen, iets wat de Giant-Shimano-baas tegenspreekt: ”We spraken met meerdere fietsmerken. Ik had sowieso niet de indruk dat Giant de nieuwe hoofdsponsor van Blanco zou worden.” Belkin besloot dan om over te stappen op Bianchi-fietsen. Dit was financieel aantrekkelijker en bovendien wilde Plugge niet samenwerken met een partner die liever vertrekt.

Boom Blanco

Marketing-directeur Davies probeerde eind 2012, na het wegvallen van Rabobank, zélf tevergeefs de baas te worden bij de Nederlandse ploeg. ”Ik heb dat geopperd, ja, maar de nieuwe manager werd uiteindelijk Richard Plugge.” Dat zet de volgende sneer in een ander daglicht: ”Kijk hoe het nu gaat bij Belkin: die fiets is een combinatie tussen Belkin-groen en Bianchi-groen. Het is een kameel: een compromis waarmee uiteindelijk niemand blij mee is.”

Argos verdwijnt, ‘Mr. X’ valt weg en Giant stapt in
Eind 2013 komt er een opmerkelijk bericht. Hoofdsponsor Argos treedt terug om plaats te maken voor een nieuwe sponsor. Peter Goedvolk, CEO bij Argos, legt uit: ”Wij hadden wat interne problemen. Bovendien was het budget van de ploeg gestegen doordat Marcel Kittel en John Degenkolb sterk verbeterde contracten hadden getekend. Toen Spekenbrink dacht dat hij een betere deal met een andere sponsor kon sluiten, zijn wij er dus niet voor gaan liggen.” Binnen de top van het oliebedrijf zou er een meningsverschil zijn over het sponsoren van een wielerploeg.

Die nieuwe sponsor zou een liefdadigheidsorganisatie uit de Verenigde Staten zijn. De Amerikaanse eigenaar, een steenrijke multimiljonair, trekt zich echter terug. Dit vlak voor het verstrijken van de deadline waarop de licentieaanvraag voor de WorldTour-ploeg in orden moet worden gemaakt. Over de naam van de organisatie willen zowel Goedvolk, Spekenbrink, als Davies niets kwijt. ”Noem hem maar Mr. X”, zegt laatstgenoemde.

WFtv Iwan Spekenbrink

Spekenbrink brengt het afketsen van Mr. X in kaart: ”Ze zeiden dat ze het nog te vroeg vonden om de ploeg te sponsoren. Of we naïef zijn geweest? Tja, achteraf wel. Maar het zag er uit alsof het allemaal in orde was. We hadden zelfs al voor tonnen aan nieuwe kleding laten drukken. En plots trokken ze de stekker eruit.” Spekenbrink is genoodzaakt om binnen een paar dagen een nieuwe sponsor te vinden, anders hadden de mannen- en vrouwenploeg mogelijk niet actief geweest dit seizoen. ”Het hing aan een zijden draadje”, bekent Spekenbrink.

Vervolgens doet Spekenbrink een verwoede poging bij Giant, eigenlijk nog zijn enige optie. Na een aantal dagen van overleg binnen de fietsenfabrikant, volgt er witte rook: Giant verbindt zich als hoofdsponsor aan de ploeg. ”Het moest voor de ploeg en het moest voor ons bedrijf. Anders zou er dit seizoen geen enkele grote ploeg op onze fietsen hebben gereden”, verdedigt Davies de beslissing.

En zo werd Giant een aantal maanden geleden onthaald als redder van de ploeg. Tijdens de presentatie kondigde het bedrijf aan zich de komende vier jaar vast te binden als hoofdsponsor van de ploeg. Na vandaag is duidelijk geworden dat dit slechts voor het lopende seizoen is, maar de gesprekken om de samenwerking een langer vervolg te geven zijn inmiddels gestart. Tegen Mr. X besluiten Giant en Spekenbrink gezamenlijk juridische stappen te ondernemen.

Reacties Toon reacties Verberg reacties