Giant slechts voor het huidige seizoen sponsor

Geplaatst op donderdag 10 april 2014 om 09:19 door Youri IJnsen.

Giant-Shimano

foto: Sirotti

Giant-Shimano is voor volgend seizoen in het ongewisse over haar toekomst. In tegenstelling tot eerdere berichten ligt de Taiwanese fietsenfabrikant niet voor vier jaar vast, maar enkel voor het lopende seizoen. Daarnaast treedt co-sponsor Shimano volgend jaar ook naar de achtergrond. Manager Iwan Spekenbrink houdt zijn hoofd echter koel en is in gesprek met Giant om het sponsorcontract te verlengen. ''Het gaat over de vraag of ze doorgaan en hoe competitief we willen zijn als ploeg, en hoeveel budget er dus beschikbaar wordt gemaakt'', vertelt hij in het Algemeen Dagblad.

Sportief gaat het de ploeg voor de wind. Na Omega Pharma-Quick Step is Giant-Shimano de tweede ploeg met de meeste overwinningen dit seizoen. Dat stelt ook Tom Davies vast, marketingdirecteur bij Giant. ''We hebben ons voor één jaar garant gesteld'', legt Davies uit in het AD. ''De komende periode beslissen we, en dan vooral de grote bazen in Taiwan, of we doorgaan als hoofdsponsor. We zijn heel tevreden over hoe het gaat tot nu toe. De renners doen het geweldig, de kopmannen liggen voor jaren vast, het merk staat in de aandacht, de samenwerking is goed. Ook in Taiwan denken ze nu anders over het hoofdsponsorschap bij een WorldTour-ploeg. Waar ze anderhalf jaar geleden nog nee zeiden toen Blanco ons die mogelijkheid aanbood, zien ze er nu de voordelen van in.''

Spanningen tussen Plugge en Spekenbrink
Davies benoemde het zojuist: na het wegvallen van Rabobank zocht de toenmalige Blanco-ploeg toenadering bij Giant. De Taiwanese fietsenboer ging daar echter niet op in, in tegendeel: ''We hebben gebruik gemaakt van een clausule om onder ons contract met Belkin uit te komen. Bij Argos konden we onze fiets beter in de markt zetten. Van Spekenbrink mochten wij bepalen hoe de fiets eruit kwam te zien en wat we er mee wilden qua marketing'', legt Davies de overstap tussen de twee Nederlandse teams uit.

Volgens Richard Plugge, baas bij de Belkin-ploeg, bestond deze clausule echter helemaal niet. Bij Blanco waren ze destijds op z'n zachts gezegd not amused van de gesprekken tussen Giant en Spekenbrink. Men had het idee dat Spekenbrink de ploeg de das om wilde doen, iets wat de Giant-Shimano-baas tegenspreekt: ''We spraken met meerdere fietsmerken. Ik had sowieso niet de indruk dat Giant de nieuwe hoofdsponsor van Blanco zou worden.'' Belkin besloot dan om over te stappen op Bianchi-fietsen. Dit was financieel aantrekkelijker en bovendien wilde Plugge niet samenwerken met een partner die liever vertrekt.

Boom Blanco

Marketing-directeur Davies probeerde eind 2012, na het wegvallen van Rabobank, zélf tevergeefs de baas te worden bij de Nederlandse ploeg. ''Ik heb dat geopperd, ja, maar de nieuwe manager werd uiteindelijk Richard Plugge.'' Dat zet de volgende sneer in een ander daglicht: ''Kijk hoe het nu gaat bij Belkin: die fiets is een combinatie tussen Belkin-groen en Bianchi-groen. Het is een kameel: een compromis waarmee uiteindelijk niemand blij mee is.''

Argos verdwijnt, 'Mr. X' valt weg en Giant stapt in
Eind 2013 komt er een opmerkelijk bericht. Hoofdsponsor Argos treedt terug om plaats te maken voor een nieuwe sponsor. Peter Goedvolk, CEO bij Argos, legt uit: ''Wij hadden wat interne problemen. Bovendien was het budget van de ploeg gestegen doordat Marcel Kittel en John Degenkolb sterk verbeterde contracten hadden getekend. Toen Spekenbrink dacht dat hij een betere deal met een andere sponsor kon sluiten, zijn wij er dus niet voor gaan liggen.'' Binnen de top van het oliebedrijf zou er een meningsverschil zijn over het sponsoren van een wielerploeg.

Die nieuwe sponsor zou een liefdadigheidsorganisatie uit de Verenigde Staten zijn. De Amerikaanse eigenaar, een steenrijke multimiljonair, trekt zich echter terug. Dit vlak voor het verstrijken van de deadline waarop de licentieaanvraag voor de WorldTour-ploeg in orden moet worden gemaakt. Over de naam van de organisatie willen zowel Goedvolk, Spekenbrink, als Davies niets kwijt. ''Noem hem maar Mr. X'', zegt laatstgenoemde.

WFtv Iwan Spekenbrink

Spekenbrink brengt het afketsen van Mr. X in kaart: ''Ze zeiden dat ze het nog te vroeg vonden om de ploeg te sponsoren. Of we naïef zijn geweest? Tja, achteraf wel. Maar het zag er uit alsof het allemaal in orde was. We hadden zelfs al voor tonnen aan nieuwe kleding laten drukken. En plots trokken ze de stekker eruit.'' Spekenbrink is genoodzaakt om binnen een paar dagen een nieuwe sponsor te vinden, anders hadden de mannen- en vrouwenploeg mogelijk niet actief geweest dit seizoen. ''Het hing aan een zijden draadje'', bekent Spekenbrink.

Vervolgens doet Spekenbrink een verwoede poging bij Giant, eigenlijk nog zijn enige optie. Na een aantal dagen van overleg binnen de fietsenfabrikant, volgt er witte rook: Giant verbindt zich als hoofdsponsor aan de ploeg. ''Het moest voor de ploeg en het moest voor ons bedrijf. Anders zou er dit seizoen geen enkele grote ploeg op onze fietsen hebben gereden'', verdedigt Davies de beslissing.

En zo werd Giant een aantal maanden geleden onthaald als redder van de ploeg. Tijdens de presentatie kondigde het bedrijf aan zich de komende vier jaar vast te binden als hoofdsponsor van de ploeg. Na vandaag is duidelijk geworden dat dit slechts voor het lopende seizoen is, maar de gesprekken om de samenwerking een langer vervolg te geven zijn inmiddels gestart. Tegen Mr. X besluiten Giant en Spekenbrink gezamenlijk juridische stappen te ondernemen.



Reacties

[1] [2] [3]

Geplaatst door UrbanSteel op 10-04-2014 om 09:37: !    
Hoe komen die berichten van 4 jaar dan in hemelsnaam naar buiten ?
Roept ergens iemand iets en pikt de media dat op waardoor vele "kenners" zand in hun ogen wordt gestrooid ?

Geplaatst door ssj op 10-04-2014 om 09:41: !    
Vreemd hoe die berichten over de sponsor van 1t4i steeds wisselen. Eerst hadden ze een Amerikaanse sponsor en toen niet. Daarna leek Giant voor een paar jaar zeker en nu ineens weer niet...
Maar ik mag toch aannemen dat deze ploeg, die het zo goed doet, wel een sponsor kan vinden.

Geplaatst door krypton op 10-04-2014 om 09:43: !    
Dit is gewoon extreem slecht nieuws. Weer die onzekerheid of het doorgaat en het is enorm moeilijk om sponsoren te vinden voor een wielerploeg. Ze zouden zomaar ook kunnen verdwijnen na dit seizoen.

Geplaatst door nafnikleb op 10-04-2014 om 09:46: !    
Heb het idee dat ze het niet zo strak en netjes regelen met sponsoren bij het team... Veel rare wentelingen (Argos weg, geen grote Amerikanen en nu dit weer).

Geplaatst door Hakkie2 op 10-04-2014 om 09:46: !    
Die 4 jaar was natuurlijk toen ook een enorme verrassing, maar wel vreemd dat het toen blijkbaar zo onduidelijk is gecommuniceerd. Hopelijk vinden ze nog wel een sponsor, het is namelijk nooit goed als er een wielerploeg verdwijnt.

Geplaatst door UrbanSteel op 10-04-2014 om 09:49: !    
Wie gaat straks al die contracten moeten uitbetalen ( salaris ) als het (God verhoede) echt stopt dit jaar ?

Geplaatst door Tutu888 op 10-04-2014 om 09:51: !    
Het zoveelste vreemde bericht over de sponsoring van deze ploeg. Waar ze het op andere zaken zo prima voor elkaar hebben lijkt het lastig om sluitende afspraken te maken met geldschieters.
Hopelijk slaan potentiële sponsoren toe met alle publiciteit die deze ploeg haalt.

Geplaatst door tendam op 10-04-2014 om 09:53: !    
De allereerste berichten spraken ook maar van één jaar sponsorschap, volgens mij. Toen kwam die ploegenpresentatie, en dat is natuurlijk altijd een goed nieuwsshow, waar ze die berichten tegenspraken.

Geplaatst door Junglzz op 10-04-2014 om 09:56: !    
Het zou echt eeuwig zonde zijn als deze ploeg stopt. Ik denk namelijk dat ze iets unieks hebben neergezet door de manier waarop ze in dit team te werk gaan. Wanneer je de renners zou gaan verdelen over andere ploegen, zullen er maar weinig renners goed genoeg zijn om op WT door te gaan. De knechten leveren zo'n structurele bijdrage aan het succes van de kopmannen, waardoor zij ook WT-waardig zijn, maar ik zie ze alleen in deze ploeg mogelijkheden om die bijdrage te geven.

Geplaatst door molovin op 10-04-2014 om 09:57: !    
Het lijkt mij toch dat Giant graag door wilt met dit team? Je hebt jonge rijders die allemaal doorbreken of het al zijn en die nog jaren vastliggen met Kittel, Degenkolb, Barguil, Dumoulin etc. waarmee je zeker met Kittel in de Tour kunt gaan scoren zoals afgelopen seizoen. Zeker nu hun concurrenten als Trek blijven sponsoren lijkt mij dat zij toch ook blijven.

Geplaatst door tendam op 10-04-2014 om 10:03: !    
Sponsorschap is een raar gegeven, zelfs HTC kon geen sponsor vinden en die ploeg was nog 3x zo succesvol en veelzijdig als Giant. Alleen zal Giant inderdaad toch als sponsor in de WT actief moeten blijven, dat kan de redding zijn van die ploeg.

Geplaatst door Hakkie2 op 10-04-2014 om 10:07: !    
Giant wil vast een fietsensponsor blijven, maar die kunnen natuurlijk ook gewoon gaan rondbellen bij andere teams waarvan de fietsensponsor af loopt of eens een telefoontje naar Alonso plegen. Er werd toen al gezegd dat het eigenlijk helemaal niet uit kan voor een fietsenfabrikant om een wielerploeg te sponsoren.

Geplaatst door TeamNL op 10-04-2014 om 10:10: !    
Zou natuurlijk niet slim zijn van Giant om zich terug te trekken, zeker als je kijkt hoeveel fabrikanten hoofdsponsor zijn geworden ondertussen. Trek, BMC... Het zou natuurlijk
Mooi zijn als nog meer fabrikanten hoofdsponsor worden.

Geplaatst door tendam op 10-04-2014 om 10:19: !    
@hakkie
Het kan wel, een bedrijf als Giant is groter dan Belkin of Garmin. En ze moeten toch zichtbaar blijven in het wielrennen.

@teamnl
BMC is eigenlijk meer een speeltje van de eigenaar, dan dat het echt een sponsorploeg is.

Geplaatst door Kwouter op 10-04-2014 om 10:22: !    
@ tendam.

T ligt natuurlijk ook aan het budget. HTC team toen werkte natuurlijk met een zeer groot budget.

Misschien ook proberen de duitsers weer warm te krijgen voor het wielrennen. De 2 absolute kopmannen zijn toch duits.

Geplaatst door Hakkie2 op 10-04-2014 om 10:25: !    
@TeamNL: juist het feit dat er steeds meer fabrikanten gaan sponsoren is niet goed. Dat geeft aan dat wielrennen steeds meer een inside wereld wordt, waar nauwelijks geld van de buitenwereld bij komt.

@tendam: natuurlijk kunnen ze het wel betalen, maar verschillende marketingdeskundigen wijzen er toch steeds op dat hoofdsponsorschap t.o.v. van materiaalsponsor voor een bedrijf als Giant nauwelijks toegevoegde waarde heeft.

Geplaatst door ssj op 10-04-2014 om 10:25: !    
@tendam, volgens mij waren de renners van HTC ook wel wat duurder, dus dan zou de sponsor ook meer moeten sponsoren.

Eerdere reactie van mij was trouwens bedoeld in de trant van: als het deze ploeg al niet meer lukt, welke ploeg lukt het nog wel om een sponsor te vinden.

Geplaatst door Hein-Jan op 10-04-2014 om 10:32: !    
@tendam
Misschien is de naam Giant groter, vooral binnen het wielrennen, maar Belkin is ook een enorm bedrijf, dat nog enorm groeiende is. Qua omzet doen ze niet veel voor elkaar onder, het stijgt bij beide uit boven de miljard euro per jaar. Het is dus niet zo dat Belkin diep in de buidel moet tasten om de ploeg te sponsoren. Op het budget wat zij uitgeven aan een wielerploeg maakt het geen verschil of Giant of Belkin sponsor is.
Verder denk ik dat met de overwinningen, van met name Degenkolb en Kittel, er genoeg sponsoren deze taak zullen willen overnemen. Ik kan me niet voorstellen dat Giant deze kans laat lopen. Met Degenkolb en Kittel twee renners die elk jaar goed zijn voor genoeg overwinningen, en daarachter zit een heel hoop talent.

Geplaatst door Thomas030 op 10-04-2014 om 10:48: !    
Met de Tour de France start in NL in 2015 een mooi moment om als Nederlands bedrijf een wielerploeg voor minstens een jaar te sponsoren? Waarschijnlijk zal je nooit meer zoveel aandacht krijgen als dan.

Geplaatst door molovin op 10-04-2014 om 10:50: !    
@Hakkie2, waar lees je dan dat het niet veel uitmaakt om materiaalsponsor te zijn ipv ploegsponsor? Want mij lijkt dat door dit seizoen alleen al de naam Giant veel aan bekendheid heeft gewonnen doordat ze zoveel in beeld komen en vooral aan populariteit onder de wielerliefhebbers. Zal na de tour na enkele ritzeges van Kittel niet anders zijn denk ik.

@Hein-Jan, Belkin zit nog steeds voor een dubbeltje op de eerste rij aangezien Rabobank dacht ik dit jaar ook nog steeds de helft van de salarissen betaald?

Geplaatst door molovin op 10-04-2014 om 10:51: !    
@Thomas030, Overweegt TVM niet om misschien terug te keren in de wielersport? Althans daar mompelde Mart Smeets paar maanden terug wat over op de radio.

Geplaatst door Hakkie2 op 10-04-2014 om 10:52: !    
@molovin: ze hebben natuurlijk een specifieke doelgroep, namelijk mensen die een wielerfiets kopen. En die kijken toch vaak al "waar rijdt mijn held op". Naamsponsor zijn levert dan bijna geen extra bijdrage, terwijl het wel veel meer kost. Naamsbekendheid bij het grote publiek heeft Giant weinig aan, mijn moeder gaat bijvoorbeeld geen wielerfiets kopen nu ze het merk kent.

Geplaatst door UrbanSteel op 10-04-2014 om 11:02: !    
Wat maakt het mij uit waar het geld vandaan komt , al sponsoren alle fiets en materiaal fabrikanten een wielerploeg , als die ploegen maar blijven rijden .
Als Giant wil sponsoren en marketingdeskundigen zeggen dat het geen toegevoegde waarde heeft zal het mij een zorg zijn als Giant toch geld wil uitgeven.

Ben blij dat fiets en materiaal fabrikanten nog willen sponsoren , dat houdt die oliedollars uit de sport en wordt de wielersport geen speeltje van rijke sjeiks of Russen zoals met het voetbal .
Die oliedollars zitten nu al voor een deel met hun handen tussen de deur via Alonso en Dubai .

Geplaatst door KeesD op 10-04-2014 om 11:08: !    
Ik zeg niet mokken bij Argos, en snel weer in het mooie tenue van vorig seizoen.
Het liefste in het tenue van 2012, met wat meer lichtgroen. Prachtig! :-)

Maar even alle gekheid op een stokje, ik verwacht echt wel dat zo'n modelteam wel weer een nieuwe sponsor gaat vinden. Zou vreemd zijn wanneer niemand hierin stapt.

Geplaatst door UrbanSteel op 10-04-2014 om 11:09: !    
Zo zeg , zit het ook niet lekker tussen de top van Belkin en Giant ( wielerploegen ) .
Zo kom je nog is wat te weten .

[1] [2] [3]

Je moet ingelogd zijn om te reageren.