Vergeet eiwitshakes, gummibeertjes zijn het nieuwe herstelmiddel

Door Youri IJnsen, dinsdag 28 februari 2017 om 12:44

foto: Serge Waldbillig

Een opmerkelijke beeld kort na de finish van Kuurne-Brussel-Kuurne. Peter Sagans verzorger steekt hem een goudkleurig zakje toe, waaruit de wereldkampioen twee handen vol gummibeertjes neemt en wegkauwt. Toch kunnen we dit wel eens vaker zien, denkt diëtist Nicolas Paraskevopulos van de KU Leuven. “Ze werken even goed als dure recuperatieshakes.”

Afwisseling
Volgens de sportdiëtist, werkzaam voor Quick-Step Floors en het Belgisch voetbalelftal, zijn de snoepjes een alternatief. “Wie het heeft bedacht, weet ik niet. Maar het werkt wel: een handvol snoepjes bevat ongeveer 30 gram koolhydraten en geen vetten, wat het uiterst geschikt maakt om de suikerreserves in je spieren snel aan te vullen”, legt Paraskevopulos uit aan Het Laatste Nieuws.

“Shakes, repen en gels zijn op maat van de topsporter gemaakt. Zeker in de finale van een wielerklassieker werkt zo’n gel beter dan een stuk peperkoek of een rijpe banaan. Topsporters snoepen ook eens graag en lusten wel eens een gewoon koekje in plaats van altijd speciale preparaten. Om smaakmoeheid te vermijden, bieden we hen dus alternatieven aan – een stukje peperkoek, een zakje beertjes, een smoothie of een colaatje”, aldus de sportdiëtist. Kijk dan ook niet verbaast op als Haribo de komende jaren zich als sponsor van een wielerploeg meldt.


Alleen dit weekend: 20% extra korting op Castelli

150 euro korting op POC fietsbrillen

Buitenkans: 40% korting op een Lazer fietshelm

Reacties Toon reacties Verberg reacties