Mustafa Sayar slaat dubbelslag in Ronde van Turkije

Geplaatst op vrijdag 26 april 2013 om 15:29 door Koen Middendorp.

algemeen peloton

foto: Sirotti

Mustafa Sayar heeft op een overtuigende wijze een dubbelslag geslagen in de Ronde van Turkije. De 24-jarige Turk reed op enkele kilometers van de streep leider Berhane los uit het wiel en soleerde naar zowel de rit- als eindzege.

Het peloton reed in gestrekte draf naar de vijf kilometer tellende slotklim, na eerst twee vluchters te hadden bijgehaald. De mannen van Torku reden een hels tempo, wat veel slachtoffers kostte. Kevin Seeldraeyers, nummer twee in de stand, kende een slechte dag en verloor meer dan een minuut.

Vooraan was het Sayar die een eerste versnelling plaatste. Leider Berhane gaf aanvankelijk geen krimp, maar de tweede aanval van de Turk was er teveel aan. De kopman van Torku Seker Spor stoempte op de grote plaat voort, en bouwde zijn voorsprong in geen tijd uit naar een halve minuut. Hij verzwakte niet in de slotfase en had voldoende tijd om de handen in de lucht te steken en zijn grootste zege in zijn loopbaan te boeken.

Ronde van Turkije 2013 (2.HC)
Etappe 6: Bodrum-Selcuk (182 km)

1. Mustafa Sayar (Turkije/Torku Seker Spor)
2. Johann Bagot (Frankrijk/Cofidis) op 18s
3. Nicolas Edet (Frankrijk/Cofidis) op 23s
4. Danail Andronov Petrov (Bulgarije/Caja-Rural) op 28s
5. John Darwin Atapuma (Colombia/Colombia-Coldeportes) op 30s
6. Jonathan Hivert (Frankrijk/Saur) z.t.
7. Serge Pauwels (België/Omega-Pharma Quickstep) z.t.
8. Cameron Meyer (Australië/Orica-GreenEdge) z.t.
9. Florian Guillou (Frankrijk/Bretagne-Seche Environment) op 33s
10. Marc De Maar (Nederlandse-Antillen/United-Healthcare) z.t.

Algemeen klassement na rit zes
1. Mustafa Sayar (Turkije/Torku Seker Spor) in 23u49m24s
2. Natnael Berhane (Eritrea/Team-Europcar) op 41s
3. Yoann Bagot (Frankrijk/Cofidis) z.t.
4. Maxime Mederel (Frankrijk/Saur) op 57s
5. Nicolas Edet (Frankrijk/Cofidis) op 1m00s
6. Cameron Meyer (Australië/Orica-GreenEdge) op 1m02s
7. Darwin Atapuma Hurtado (Colombia/Colombia-Coldeportes) op 1m08s
8. Florian Guillou (Frankrijk/Bretagne-Seche Environment) op 1m09s
9. Danail Andonov Petrov (Bulgarije/Caja-Rural) op 1m13s
10. Rory Sutherland (Australië/Team Saxo-Tinkoff) op 1m15s



Reacties

[1] [2] [3]

Geplaatst door Pat McQuaid op 26-04-2013 om 16:22
Sayar was op jonge leeftijd al een ongelooflijk talent, en werd op 20 jarige leeftijd al winnaar van de ronde van Anuria.
Afgelopen 2 jaar kampte hij met blessures maar ik vind het super dat hij weer helemaal terug is. smiley

Geplaatst door SolerEritrean op 26-04-2013 om 16:23
@NQuintana

Zeer jammer, @redactie had geen andere manier om het te verwoorden...

Hij zet aan en dan gaat hij door de pijngrens om nog een tweede keer aan te zetten. Kom aan, dit is bedrog. Als je het niet inziet ben je naïf, lang leve het wielrennen, maar dit is te ongeloofwaardig...

Geplaatst door Spakie op 26-04-2013 om 16:28
Iemand enig idee wat zo iemand dan wel niet moet gebruiken om dit te doen?

Geplaatst door SolitaryShell op 26-04-2013 om 16:34
Vorig jaar was het EPO.

Geplaatst door albertooo op 26-04-2013 om 16:50
Voor degenen die Sayar vol vertrouwen van doping beschuldigen; kijk eens naar de namen die hier rijden.

Geplaatst door SolerEritrean op 26-04-2013 om 16:54
@Albertooo

Een aardige top 10 als je het mij vraagt... Moet ik ze allemaal scannen voor jou?

Geplaatst door Coldeportes op 26-04-2013 om 16:54
Net de beelden rustig bekeken: wat een aanfluiting!
Schaamteloos wat deze jonge Gabrovski aanricht op die klim, of moet ik Ricco2 zeggen?

Volkomen ongeloofwaardig, niet alleen vanwege resultaat vorig jaar, maar ook het belachelijke verschil vandaag.

Denk niet dat hij gepakt wordt, als turk in turkse ronde... Bah bah, Romandië is gelukkig wel leuk om te zien (kruiswijk, kelderman in de aanval)

Edit: @spakie, dat vroeg ik mij ook af, welke cocktail pompen ze daarin? Kijken hoe die ervoor staat rond zijn 40e.....

Geplaatst door SolitaryShell op 26-04-2013 om 17:05
Quote:
winnaar van de ronde van Anuria.


De wat? Is dat de tegenhanger van de Giro di Furosemide?

Geplaatst door JJW op 26-04-2013 om 17:19
Geplaatst door coolietje op donderdag 25 april 2013 om 21:24
***** Kevin Seeldraeyers
**** Mustafa Sayar
*** Yoann Bagot
** Darwin Atapuma
* Maxime Mederel

Iemand die zijn naam iig noemde.

Ik vind het knap wat hij deed, maar ik heb wel duidelijkere bedriegers gezien. Eerst maar eens afwachten, jongen had natuurlijk al wel goede uitslagen gereden vroeger.

Geplaatst door nickdt op 26-04-2013 om 17:22
Als we hierna niks meer van hem horen, weten we toch genoeg of niet. Nu het voordeel van de twijfel, hij is nog jong.

Geplaatst door Ivan op 26-04-2013 om 17:40
Atapuma is ook nog niet helemaal klaar voor de Giro (dat hele team niet trouwens).

Geplaatst door Guushovd op 26-04-2013 om 17:41
Er zijn ook wielrenners die hier vragen bij stellen:

Jetse Bol ‏op twitter:

De winnaar van vandaag word over een paar maandjes bekent..


jammer dat hij word zonder t en bekent met een t spelt, maar dit is vrij uniek.

Geplaatst door Eriknogwat op 26-04-2013 om 17:46
I was not often in my life so angry about a result of someone else. And I see many people around me feeling the same. #TourofTurkey

Deze is van kittel op twitter

Geplaatst door Guushovd op 26-04-2013 om 17:52
Wow, Kittel ook, ik ben benieuwd.
Zijn 'wij' te wantrouwig en hebben deze jongens (Kittel en Bol) een te grote mond?
Of zijn ze bij Torku Seker Spor echt helemaal gestoord?

Geplaatst door Coldeportes op 26-04-2013 om 17:58
@guushovd
@eriknogwat
Wow, Bol en Kittel! Goed dat ze dat doen. Shit voor Berhane.. Torku Spoort Seker Niet smiley

@ivan
Atapuma heeft nog niet de vorm uit Californië, nee. De hele ploeg is de opleidingsploeg, waar de huidige toppers ook ooit in begonnen (heette toen anders). Ze rijden procontinental. Die ploegen zoals van de turkse Ricco worden nauwelijks gecontroleerd, dus misschien hebben ze het daardoor ook moeilijk. Maar ook deze lichting gaat er wel weer een paar talenten afleveren, zeker weten

Geplaatst door Spartacus op 26-04-2013 om 18:05
Quote:
De 24-jarige Turk reed op enkele kilometers van de streep leider Berhane los uit het wiel en soleerde naar zowel de rit- als eindzege.


Hoezo de eindzege? De Ronde van Turkije duurt toch nog t/m zondag 28 april?

Geplaatst door krypton op 26-04-2013 om 18:19
@Spartacus
Ze zullen hem er in de vlakke etappes vast niet af gaan rijden...

Geplaatst door SolitaryShell op 26-04-2013 om 18:35
Quote:
Of zijn ze bij Torku Seker Spor echt helemaal gestoord?


Denk dat het ze geen biet uitmaakt of het wel of niet met doping gebeurt. De bijzonder eigenaardige publieke opinie in Turkije zal toch wel achter ze blijven staan. Kritiek vanuit het buitenland hebben ze altijd land aan en Turken schieten altijd meteen in de verdediging, ook al is de kritiek 100 procent overduidelijk rechtvaardig.

Geplaatst door Theepoesje op 26-04-2013 om 18:45
Wat ik kan halen uit de videobeelden hier:
4.2km -> 6.7km = 2.5km
195m -> 435m = 240hm
= 9.6%
00:17 -> 07:50 = 07:33 mm:ss (7,55 minuten)
= 19,87km/h
25 graden
0 wind (werkelijkheid: 4km/h schuin op de kop, oftewel amper merkbaar)
65kg gewicht Sayar (schatting)
7kg gewicht fiets

Ingevuld op www.bikecalculator.com: 456 watt. Dat is 7,02w/kg. Bij een gewicht van 70kg is het 6,91w/kg en bij 60kg is het 7,12w/kg. Oftewel: rond de 7w/kg.

Via hier bij deze bron gekomen: world class/international pro kunnen 6,77 tot 7,60w/kg voor 5 minuten uithouden. Exceptional/domestic pro 6,15 tot 6,98w/kg.

Hoewel zijn prestatie langer is dan 5 minuten, vind ik het gezien deze cijfers niet héél erg onwerkelijk. De andere renners die echt niet zover van hem vandaan zitten zijn geen wereldprofs. Bagot heeft met 70kg (geschat) 6,6w/kg gehaald.

Geplaatst door Welleke op 26-04-2013 om 18:46
Wat een verzet draait die Sayar zeg, van die knieën blijft zo ook niet veel over. De top 10 vind ik persoonlijk ook niet overweldigend, Marc de Maar er nog in. Twee renners van Cofidis. Dit is geen WT waardig deelnemersveld toch (*bukt alvast*)

Geplaatst door Sauerpraum op 26-04-2013 om 18:56
Ik vind het jammer dat tegenwoordig gelijk de '100% zekere' dopingbeschuldigingen worden geuit. Dat maakt de sport meer kapot dan het daadwerkelijke gebruik van doping zelf...

Geplaatst door Sauerpraum op 26-04-2013 om 19:04
Haha, * zeg Theepoesje, volgens mij ben jij ook zo iemand die elk kassabonnetje helemaal na gaat zitten pluizen. Kom op zeg.

Geplaatst door LB108 op 26-04-2013 om 19:41
Tot over enkele maanden (to be continued)

Geplaatst door pro cycling op 26-04-2013 om 20:36
da's mooi omgezet in feiten theepoesje!
enne, eens met welleke, wat een gunda niemann op wielen

Geplaatst door Sebas op 26-04-2013 om 21:20
Prima analyse Theepoesje, we zullen er wel achter komen.

[1] [2] [3]

Je moet ingelogd zijn om te reageren.