Voorbeschouwing: World Ports Classic 2012

Geplaatst op woensdag 29 augustus 2012 om 06:33 door Martin van den Bosch.
Met de World Ports Classic debuteert komend weekend een nieuwe sprinterskoers op de wielerkalender. De eerste editie van een tweedaagse die de havensteden Rotterdam en Antwerpen met elkaar verbindt kent direct een sterke bezetting. Kan deze wedstrijd daadwerkelijk uitgroeien tot een klassieker? WielerFlits blikt vooruit.

Het Grand Départ van de Tour de France in 2010 stond aan de basis van de geboorte van de World Ports Classic. Het succes van de Tourstart in de Maasstad inspireerde de gemeente om Tour-organisator ASO te benaderen voor de organisatie van een terugkerend evenement. Aanvankelijk was men van plan om tijdens de eerste editie van Rotterdam naar Antwerpen te rijden en het jaar erop de route om te draaien. Uiteindelijk werd er als compromis gekozen voor een tweedaagse. De UCI deelde de wedstrijd direct in de categorie 2.1 in.

Parcours
Op vrijdag voert het parcours de renners vanuit Rotterdam door Zeeland naar Antwerpen. De start is in de buurt van de Erasmusbrug aan de Westerkade. De renners volgen de route van de eerste etappe van de Tour de France van 2010. De wielerliefhebbers hopen op een waaierkoers over de Zeeuwse eilanden, al leert de geschiedenis dat het peloton vandaag de dag er goed in slaagt het peloton gesloten te houden.

World Ports Classic 2012

bron: ASO



Via de Haringvlietdam wordt er koers gezet richting Zeeland waar met de Brouwersdam en de Oosterscheldekering twee paradepaardjes van de Deltawerken worden aangedaan. Vanuit Middelburg zet men koers in oostelijke richting door het vlakke Zeeuwse land, waar men langs de geboortegrond van oud–wielrenners als Jo de Roo, Jan Raas en Cees Priem zal rijden. Vanaf Woensdrecht gaat men richting het zuiden, waar in Antwerpen de finishlijn getrokken ligt.

Op zaterdag rijdt het peloton vanaf Scheldestad Antwerpen via de provincie Noord-Brabant terug naar Rotterdam. Deze rit is bijna 40 kilometer korter en bedraagt (slechts) 163 kilometer. Het parcours is zowel visueel als sportief gezien minder aantrekkelijk dan op vrijdag. Vanaf de start aan de St. Laureiskaai in Antwerpen gaat het noordwaarts. Na iets meer dan vijftig kilometer keert men terug in Nederland. Via Etten-Leur gaat het via de Hoeksche Waard terug naar Rotterdam. De finish is in hartje Rotterdam aan de Boompjes.

Favorieten
Organisator ASO slaagde erin om voor de eerste editie achttien ploegen te interesseren, waarvan de helft uit de hoogste klasse. Zowel Rabobank, Vacansoleil-DCM als Argos-Shimano staan aan de start. Dat het vlakke parcours in de lage landen vooral interessant is voor de sprinters, kunnen we terug zien in de deelnemerslijst.

foto: Sirotti

Topspurters als André Greipel (Lotto-Belisol), Marcel Kittel (Argos-Shimano) en Theo Bos (Rabobank) staan dit weekend aan het vertrek. De Duitsers Greipel en Kittel lijken de belangrijkste gegadigden voor de eindzege. Met 18 overwinningen boekte er dit seizoen nog niemand meer zeges dan Greipel, terwijl Kittel begin deze maand nog twee ritten won in de Eneco Tour. Theo Bos won de voorbije maand in de Eneco Tour en in Veenendaal, terwijl hij in de door Lieuwe Westra gewonnen Ronde van Denemarken twee keer op het podium stond.

foto: Sirotti

Bij Omega Pharma-Quick Step zou in eerste instantie kopman Tom Boonen niet deelnemen, maar de Belgische klassiekerkoning gaat toch van start. Hoewel hij zelf de verwachtingen tempert is 'Tornado Tom' natuurlijk één van de allergrootste favorieten. De winnaar van onder meer de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix vindt aan zijn zijde snelle mannen als Andrew Fenn en Gerald Ciolek. Bij Liquigas staat niet Peter, maar zijn jongere (en minder getalenteerde) broer Juraj aan de start en lijkt het grootste gevaar te komen van Daniel Oss en Fabio Sabatini. De Noor Alexander Kristoff (Katusha) liet vorige week in Denemarken met een ritzege en enkele ereplaatsen zien dat het met zijn vorm wel goed zit. Zijn ploeggenoot Oscar Freire geldt als een gevaarlijke outsider.

foto: Sirotti

Vacansoleil-DCM heeft met Kris Boeckmans en Kenny van Hummel twee sprinters aan de start die eerder dit jaar de Tour reden. Omdat Van Hummel nog niet volledig hersteld is van zijn hernia, lijkt de Belg Boeckmans over de beste papieren te beschikken. Thuisrijder Johnny Hoogerland kan met wat geluk verrassen. Hij zal extra gemotiveerd zijn om voor eigen publiek iets te laten zien.

Favorieten volgens WielerFlits
**** André Greipel
*** Tom Boonen, Marcel Kittel
** Theo Bos, Alexander Kristoff, Andrew Fenn
* Kris Boeckmans, Oscar Freire, Daniel Oss, Michael Van Staeyen

Links:
Officiële site
Voorlopige startlijst


Reacties

[1] [2]

Geplaatst door JohanP op 29-08-2012 om 08:48
Leuk hoor, zo'n rondje. Maar ik weet niet of iedereen zit te wachten op nog een sprinterskoers. Tenzij de oortjes natuurlijk worden verboden. Dan wordt het een ander verhaal.

Geplaatst door Justin89 op 29-08-2012 om 08:58
Kunnen ook nog wel eens waaiers worden die 2e etappe door Zeeland. Anders word het om te kijken iig niet heel spectaculair.

Geplaatst door Brownie op 29-08-2012 om 09:13
Ben benieuwd, waar in Rotterdam is eigenlijk de finish zaterdag?

Geplaatst door Remys op 29-08-2012 om 09:22
De Boompjes in Rotterdam is vlak bij de Erasmusbrug kijk op Maps als je het wilt weten.

Geplaatst door dutchfubar op 29-08-2012 om 09:23
Het thema is in ieder geval goed denk ik, tussen 2 grote havensteden een koers maken. Benieuwd hoe dat gaat worden als ze moeten gaan concurreren om sprinters met de Vuelta.

Geplaatst door Brownie op 29-08-2012 om 09:26
De Boompjes ken ik, ik kom uit Rotterdam. ;-) Maar ik kon nergens vinden dat dat de finishlocatie is. Hartelijk dank voor de info, Remys.

Geplaatst door Fan op 29-08-2012 om 09:30
Volgend jaar misschien 3 etappes en dan de haven van Hamburg erbij betrekken?

Of zelfs 4 etappes:

Hamburg - Amsterdam
Amsterdam - Rotterdam (tijdrit)
Rotterdam - Antwerpen
Antwerpen - Hamburg (monsterrit smiley)

Geplaatst door Dougi op 29-08-2012 om 09:45
Kom zelf ook uit Rotterdam dus ik vind het leuk dat we zo'n "klassieker" hebben maar eerlijk gezegd zal ik het waarschijnlijk niet zo spectaculair vinden. Dat ritje in Hamburg is ook niet echt spectaculair. Misschien moeten ze finishen bovenop de Brienenoord :-) dan wordt het nog wat.

Geplaatst door Dougi op 29-08-2012 om 09:49
@fan, Tijdrit van ams naar Rotterdam??? dat is 75km.

Geplaatst door Mkay op 29-08-2012 om 09:51
@Fan: Doe dan een ritje Rotterdam -Shanghai. Dat is pas een wereldhaven.

Geplaatst door Fan op 29-08-2012 om 09:52
@Dougi, vroeger werden er nog wel langere tijdritten gereden.

Je kunt er ook een ploegentijdrit van maken smiley

Geplaatst door Koffiemolen op 29-08-2012 om 10:02
@dougie
Dat is dan in ieder geval wat anders dan andere koersen te bieden hebben... smiley

Geplaatst door Kurrevd op 29-08-2012 om 10:05
Dit wint Grepel gewoon...2 keer...

Geplaatst door John Bidon op 29-08-2012 om 10:22
Als je alle vier de tussensprints wint, heb je al 12 seconden te pakken. Dan zou een andere renner eerste (10 sec) en derde (4 sec) moeten worden in dagklassement om het AK te winnen. Of twee keer tweede (6 sec).

Tussensprints kunnen dus van belang zijn en deze koers net dat beetje meer geven.

Geplaatst door KnightBiker op 29-08-2012 om 10:28
@ fan Hamburg amsterdam is al minimaal 420 km - niet te doen dus smiley

Geplaatst door Fan op 29-08-2012 om 10:33
@KnigtBiker, dan plakken we er toch nog een etappe aanvast en wordt het Hamburg - Eemshaven en vervolgens Eemshaven - Amsterdam. smiley

Lekker uitwaaien langs de kust.

Geplaatst door Julien op 29-08-2012 om 10:49
Lijkt me een toffe koers. Ik ben benieuwd!

Geplaatst door kartje op 29-08-2012 om 10:54
Het is wel een leuk initiatief maar ze konden misschien richting Duinkerke rijden ,of met een korte verplaatsing richting Le Havre toch ook een zeer grote haven.
Daarbij kom je in het Noorden van Frankrijk nog wat heuveltjes tegen, of kasseien.
Maar weet niet of deze koers een lang leven zal beschoren zijn. Na een paar keer zal iedereen er wel op uitgekeken zijn als de organisatie niet iets verrassenders zal vinden.
Ik zet mijn geld in op 1* Greipel en 1* Kristoff. Ik moet wel toegeven dat het deelnemersveld om duimen en vingers van af te likken. (toch voor een eerste editie)
Nu nog hopen op veel wind en wat waaiers.

Geplaatst door tandjekleiner op 29-08-2012 om 11:00
@John Bidon
tussensprints zijn vooral interessant voor mindere renners die een mooie top-10 plek willen vergaren.

Geplaatst door Wheely op 29-08-2012 om 11:13
Tom Boonen doet toch maar wel mee.

Geplaatst door Kurrevd op 29-08-2012 om 11:17
Hoewel zijn naam niet voorkwam op de voorlopige deelnemerslijst start Tom Boonen vrijdag en zaterdag wel degelijk in de nieuwe tweedaagse rittenwedstrijd World Ports Classic met aankomsten in Antwerpen en Rotterdam. De veelvraat van het voorseizoen
neemt het op tegen vooral veel sterke sprinters zoals Marcel Kittel (Argos-Shimano), Theo Bos (Rabobank) en André Greipel (Lotto-Belisol). ,,Ik zie mezelf niet als favoriet voor de Wolrd Ports Classic'' zegt de renner van Omega Pharma-QuickStep in een persbericht van de wedstrijd. ,,Er zijn veel andere sterke renners aanwzig, die deze zomer in uitstekende vorm zijn. Ik zie het vooral ook als opbouw richting het wereldkampioenschap in Limburg op 23 september. Maar het is mooi dat er een nieuw initiatief is gekomen en dat dit ook gebeurt in Europa, waar wielrennen een traditie is. Ik ben benieuwd of de wind een rol kan spelen, dat zal voornamelijk in de eerste etappe een factor kunnen zijn. De tweede etappe - met aankomst in Rotterdam - lijkt meer op het lijf van de sprinters geschreven.''

Geplaatst door Mkay op 29-08-2012 om 11:37
Deze koers leent zich ook prima voor een waterfietsklassieker.

Geplaatst door Wigerio op 29-08-2012 om 11:49
Ik vind dit geweldig! We hebben nu eenmaal geen bergen in Nederland (Thijs, kom er maar in!) en dus moeten we roeien met de riemen die we hebben. Dan vind ik dit een topinitiatief. In een tijd waarin koersen verdwijnen en vele koersen achterblijven qua verslaglegging en promotie krijgen wij er gewoon een nieuwe koers bij. En meteen ook een degelijk veld trouwens, Kittel en Greipel zijn niet de minste! Mooi!

Geplaatst door 2wieler op 29-08-2012 om 11:53
Ik vind dat een dergelijke koers zeker bestaansrecht heeft! Parijs-roubaix staat bekend om de kasseien, andere klassiekers staan bekend om de heuvels/muren.. Het is tijd voor een mooie koers die bekend komt te staan om de waaiers. De dynamiek van een peloton met waaier-etappes is altijd interessant om te kijken, maar dan is het wel belangrijk dat er beelden vanuit de lucht komen.

Geplaatst door zijwieltje op 29-08-2012 om 13:49
Leuk. Ik ga zeker even de aankomst kijken in mijn stad Rotterdam.

[1] [2]

Je moet ingelogd zijn om te reageren.