Interview Koos Moerenhout: “Met Vos hebben we weer een extra troef”

Door Niels Bastiaens, donderdag 23 juni 2016 om 13:00

Foto: Sirotti

Koos Moerenhout doorkruist vrijdag tijdens het Nederlands kampioenschap voor vrouwen de wegen van zijn geboorteplek Goeree-Overflakkee in de ploegleidersauto van Rabobank-Liv, iets wat hij als actief renner nooit heeft mogen meemaken. “Nu Marianne Vos terug op niveau is, moet zij een van onze belangrijkste troeven worden. Een topprestatie van haar en de andere rensters zou onze ploeg in ieder geval geen windeieren leggen in de zoektocht naar een nieuwe sponsor”, blikt Moerenhout vooruit in een interview met WielerFlits.

Thuismatch
Moerenhout kreeg als régional de l’étape de kans om, in samenspraak met de organisatie van het NK, een zo attractief mogelijk parcours uit te tekenen in zijn geboorteplek Goeree-Overflakkee. Vol passie en enthousiasme heeft de tweevoudig Nederlands kampioen op de weg het over ‘misschien wel een van de zwaarste NK’s in de geschiedenis.’ “Ik reken op een zware waaierwedstrijd: één langgerekte koers met hele gave beelden. Onderschat zo’n waaierkoers zeker niet. Dat kan minstens zo zwaar zijn als een bergrit in de Tour”, waarschuwt de Zuid-Hollander. “In een bergrit heb je zelfs nog de tijd om te herstellen in de afdaling, terwijl er in een waaierkoers helemaal geen ruimte voor herstel is. Dat maakt het zelfs lastiger.”

Volgens de laatste voorspellingen werken de renners dit weekend hun wedstrijden af met windkracht vier vanuit het westen. Volstaat dat om het peloton helemaal uit elkaar te rijden? “Dat moet genoeg zijn. Zeker voor de mannen, die naast de plaatselijke rondjes met finish op de Brouwersdam ook een grote lus op het eiland rijden. Daar is altijd wind, met genoeg kansen om als ploeg de boel op de kant te gooien. Voor mijn rensters wordt dat lastiger, omdat ze enkel die lokale rondjes rijden. Maar dat zal ons niet beletten om onze uiterste best te doen om er een zware wedstrijd van te maken. Mijn parcourskennis kan in ieder geval wel in ons voordeel spelen tijdens de wedstrijd.”

Als je het te gevaarlijk vindt om een week voor de Tour te koersen, dan moet je ook niet meer deelnemen aan de Dauphiné of Ronde van Zwitserland.

Zwaktebod
Toch ziet niet iedereen de schoonheid van de omloop in. Getuige daarvan is de afwezigheid van de Nederlandse toppers als Robert Gesink, Wout Poels, Wilco Kelderman en mogelijk Bauke Mollema en Steven Kruijswijk op het Zuid-Hollands eiland. “Een zwaktebod”, volgens Moerenhout. “Ik snap best dat sommigen hebben ingezien dat ze op een vlak parcours als het deze niet de grootste kans hebben om te winnen, maar dan denk ik andersom: je kan je ploeg misschien wel helpen om te winnen. Van diezelfde ploeg verwacht je dat ze de komende drie weken voor jou op kop rijdt in de Tour. Dan vind je hier de perfecte kans om iets terug te doen.”

“Het is in ieder geval duidelijk dat hier in de toekomst verandering in moet komen. Als je geblesseerd of ziek bent is het natuurlijk een ander verhaal, maar het NK is een wedstrijd waar elke topper aanwezig zou moeten willen zijn. Er is inmiddels al wel een regelgeving van de KNWU, maar ofwel moet deze worden nageleefd, ofwel moet er – mede onder druk van de ploegen zelf – extra overleg komen om bij de renners te benadrukken wat het belang van deze wedstrijd is en hoe speciaal de zichtbaarheid van de trui is als je hem zou winnen. Als je het als renner te gevaarlijk vindt om een week voor de Tour nog een koers te rijden, dan moet je ook niet meer deelnemen aan de Dauphiné of de Ronde van Zwitserland.”

Bij de vrouwenwedstrijd doet dit probleem zich zelden voor. Moerenhout komt vrijdag ‘gewoon’ met onder anderen Marianne Vos, Anna van der Breggen, Thalita de Jong, Lucinda Brand en co aan de start van het NK. “In de breedte hebben we een hele sterke ploeg. We hebben zelfs meerdere opties. Het is alleen jammer voor de rensters dat er geen klimmetje in het parcours zit, maar dat is in Goeree-Overflakkee niet te vinden. We zullen moeten rekenen op de wind om de wedstrijd lastig te maken. Je kan ook gokken op de sprint van Marianne, maar je moet weten dat ook Kirsten Wild, Annemiek van Vleuten en nog een aantal andere rensters in dat scenario sterk zullen zijn.”

Of Vos haar oude niveau nog ooit haalt, kan ik niet met zekerheid zeggen. Op klimmend gebied komt ze nog te kort, maar je ziet wel een groei.

Vos
Marianne Vos, die deelneemt aan een kampioenschap op de weg: het is alweer van het WK van 2014 in Ponferrada geleden. Dat heeft alles te maken met de overbelasting waarmee ze vorig seizoen te maken kreeg. Met een etappezege in de Aviva Women’s Tour gaf Vos vorige week aan dat ze weer op een hoog niveau rondrijdt, maar is dat al haar beste vorm? “Ze is zeker nog niet op haar niveau van voor haar blessure. Je ziet wel een duidelijke groei. In de Women’s Tour merkten we dat ze op klimmend gebied nog tekort komt ten opzichte van een aantal toppers, anderzijds zijn er ook signalen die heel positief zijn, zoals haar overtuigende etappewinst in de sprint van de vierde rit.”

Het is nu afwachten of de tweevoudig wereldkampioene op de weg, zevenvoudig wereldkampioene in het veld en Olympisch kampioene op de weg haar oude niveau ooit nog evenaart. “Helaas kan ik niet in de toekomst kijken, en zeker niet in haar lichaam en hoofd. Of ze haar oude niveau ooit nog haalt, dat weet niemand. Maar ze gaat dus wel wel vooruit. Je hebt twee referenties: waar ze naartoe wil en waar ze vandaan komt. Ze weet nog niet waar ze exact naartoe wil, maar als je kijkt waar ze vandaan komt, heeft ze al een enorm sterke weg afgelegd. Gezien haar recente prestaties, zie ik haar dan ook in staat om vrijdag mee te doen voor de overwinning tijdens het NK op de weg.”

Keerpunt
De extra troef was best welkom voor de Rabo-Liv-ploeg, die in het afgelopen voorjaar meer dan eens het onderspit moest delven voor de rensters van Boels-Dolmans, met de Britse wereldkampioene Lizzie Armitstead op kop. Rabo-Liv was enkel aan de winnende hand in de Waalse Pijl, dankzij een sterke Anna van der Breggen. “Er zijn een aantal verklaringen voor de dominantie van Boels-Dolmans. Deze ploeg heeft net als wij enorme stappen gemaakt, alleen zijn zij – net als de voorbije jaren – traditioneel net iets sneller uit de startblokken geschoten. Onze doelen liggen nu eenmaal later in het seizoen, met het NK, de Giro d’Italia en de Olympische Spelen. Zet daarbij het feit dat Armitstead aan een topseizoen bezig is, en dan is er snel sprake van dominantie. Al is er in de Waalse Pijl een soort van keerpunt gekomen.”

Het is al een tijdje geleden dat we nog een update kregen over het voortbestaan van Rabobank-Liv. Hopelijk volgt er snel goed nieuws voor ons.

“Nu we weer over Marianne Vos kunnen beschikken, hebben we naast een alleskunner en een winnaar ook iemand die zeer sterk in de sprint is in huis. Dat hebben we de voorbije maanden ook wel een beetje gemist. Met zo iemand erbij, maakt het de ploegentactiek gewoon vele malen makkelijker. Als het niet lukte om weg te komen, dan bleven we sowieso met lege handen achter. Nu hebben we in dat scenario Marianne nog. Toch vind ik dat we erin geslaagd zijn om het wegvallen van Vos goed op te vangen. Waar er vier jaar geleden nog een groot gat achter Marianne was, is dat gat nu redelijk goed gevuld. We kunnen ook zonder haar een goede koers neerzetten en grote wedstrijden winnen. En dat was ook een van de doelstellingen van de ploeg: in de breedte sterker worden.”

Onzekerheid
Door het afhaken van hoofdsponsor Rabobank, is het voor Moerenhout en co afwachten of ze dit project de komende jaren wel kunnen blijven voortzetten. Na bijna zes maanden onzekerheid, is er nog niets bekend over een eventuele opvolging. “Lastig”, vindt Moerenhout. “Er komt ook meer en meer interesse van andere ploegen in onze rensters. Hopelijk komt er snel goed nieuws, want het laatste bericht is al van een tijdje geleden. Toen kregen we te horen dat er nog niets was, maar dat kan snel veranderen. Ik ga ervan uit dat we komende week weer een update krijgen. Misschien is er dan wel goed nieuws. Het enige wat ik kan doen, is de ploeg een dienst bewijzen door goede wedstrijden te blijven afleveren. Een zege op het NK zou ons geen windeieren leggen.”


Castelli 2018 collectie: Gratis verzending en retour

Born sportvoeding: De keuze van Tom Dumoulin

Ontdek het ruime assortiment aan Shimano-onderdelen

Reacties Toon reacties Verberg reacties