Renners roepen op tot actie: “Wat moet er nog gebeuren voor de UCI ingrijpt?

Door Nick Doup, zondag 29 mei 2016 om 10:41
foto: Nick Doup/WielerFlits

foto: Nick Doup/WielerFlits

Na de zware crash in de Baloise Belgium Tour van gisteren regende het reacties op sociale media. Naast veel steunbetuigingen aan Stig Broeckx, die momenteel in coma ligt, en de andere gewonden, waren er ook veel reacties vol ongeloof. De oorzaak van de valpartij ligt volgens de renners bij twee motoren die na een incident in het peloton terechtkwamen. Dat enkele maanden na het ongeval van Antoine Demoitié.

Martin wil in gesprek
“Wat we nu nodig hebben is een rondetafelgesprek met de UCI, koersorganisatoren en renners om verandering af te dwingen en te kiezen voor een veiligheidsstandaard in elke wedstrijd”, schrijft Tony Martin, zelf actief in de Ronde van België.

Dumoulin vraagt om betere regels
Ook Tom Dumoulin, die niet deelneemt aan de wedstrijd, ventileert zijn mening op Twitter. De Nederlander die meerdere dagen het roze droeg tijdens de Giro vraagt sommige motorrijders hun gedrag aan te passen. “Ik vind het niet leuk om een discussie te starten na een ongeluk, maar ik heb het gevoel dat er niet veel gebeurt om het te voorkomen in de toekomst”, begint hij. “Tachtig procent van de motoren is er om ongelukken te voorkomen, twintig procent voor beeldmateriaal.”

“Meestal ben ik blij dat ze er zijn, de meesten zijn ook ervaren en kunnen goed sturen in het peloton, maar sommigen ook niet. Soms zijn ze zelfs agressiever en hebben ze meer adrenaline dan wij renners. We hebben motards nodig die het tegenovergestelde zijn van ons: kalm, geduldig en redelijk”, aldus Dumoulin, die geen motoren wil die een eigen wedstrijd rijden. Zijn oplossing: “Betere regels wanneer wel en niet in te halen. Meer ervaring. En sommige motorrijders hebben een andere mentaliteit nodig.”

Kittel zit met vraagtekens
Ook Marcel Kittel, altijd uitgesproken op Twitter, vraagt zich af wanneer de UCI iets doet. “Verschrikkelijk. Wat moet er nog gebeuren voor de UCI of organisatoren ingrijpen? De UCI stopt met schijfremmen na het incident van Ventoso. Waarom niet directe veiligheidsmaatregelen voor voertuigen in de koers? Er zijn ideeën!” De UCI heeft op Twitter gereageerd op de vraag van Kittel. Zij gaan onderzoeken wat er gebeurd is en of de regels gerespecteerd zijn.


Kortingen tot 35% op Sportful fietskleding

Buitenkans: 40% korting op een Lazer fietshelm

50 euro korting op de Assos T.Equipe S7 fietsbroek

Reacties Toon reacties Verberg reacties