Rabobaas Knebel verwacht prestaties van kopmannen

Geplaatst op vrijdag 24 februari 2012 om 19:31 door redactie.

foto: Sirotti

Harold Knebel verwacht dat zijn kopmannen in 2012 voor resultaten gaan zorgen. Dat vertelde de directeur van de Rabobankploeg vandaag in het Algemeen Dagblad. Knebel is van mening dat het tijd wordt voor zijn ploeg om te oogsten.

De Rabobankploeg herbergt enkele van de meest getalenteerde renners van Nederland. "We kiezen nu consequent voor Nederlands talent. Dat is ook waarom de sponsor ooit is begonnen in de wielersport. Het risico dat wij namen is dat we jonge mensen meteen op kop hebben gezet in de belangrijke wedstrijden," analyseert Knebel. "En nu komen we in een volgende fase. De laatste stap naar de top vinden. Dat moet vanaf dit jaar gebeuren."

Rabobank herbergt meerdere renners die definitief door kunnen breken. "Mollema en Kruijswijk moeten bevestigen dat ze inderdaad op het niveau thuishoren waarop ze vorig seizoen presteerden. Lars Boom moet een keer uithalen in een 'slecht-weer-klassieker'. Voor Robert Gesink wordt het een jaar van revanche. Die heeft een paar geweldige ereplaatsen gereden, maar hij wil op het hoogste niveau laten zien waar hij staat."

Knebel verwacht prestaties van zijn renners. "Ze zijn kopmannen geworden en dat brengt nu eenmaal een bepaalde verantwoordelijkheid met zich mee. Dan moet je er ook op afgerekend willen worden. Dat is de consequentie."

Reacties

[1] [2]

Geplaatst door Huppeltje op 24-02-2012 om 19:34
Eens. Aan de ploeg bij de omloop zal het niet liggen. Knebel moet ook prestaties verwachten van de ploegleiding. De ploegleiding zal de goede beslissingen moeten nemen op de juiste momenten.

Geplaatst door TaDo op 24-02-2012 om 19:36
edit redactie: don't encourage ...

Realistisch verhaal, het is langzaamaan tijd voor die laatste stap. Maar geen man overboord als er dit jaar die 'vette vis' nog niet gewonnen wordt.

Edit: excuses redactie, ik zal me de volgende keer inhouden smiley

Geplaatst door Netraam op 24-02-2012 om 19:39
Rabobank doet het als team toch niet slecht, hebben het de afgelopen paar jaren toch ook niet slecht gedaan. De grote zeges hebben ze niet, maar ze zijn eigenlijk altijd wel een ploeg om rekening mee te houden.

Geplaatst door climber op 24-02-2012 om 19:46
Komende 2 maanden moet er gewoon een mooie zege bij komen. Een klassieker, of een etappekoers. Geen voorkeur, alhoewel, liefst wel een WT koers.

Geplaatst door the one raul op 24-02-2012 om 19:51
Ik zie eigenlijk niet direct een klassieker, of een etappekoers met een grote winstkans.. Wellicht Catalunya, maar misschien gaat die niet eens door.

We gaan dit jaar zien of ze het volgend jaar wel kunnen.

Geplaatst door vlek op 24-02-2012 om 19:52
Quote:
En nu komen we in een volgende fase. De laatste stap naar de top vinden. Dat moet vanaf dit jaar gebeuren.


Eens! De komende vijf jaar zullen deze renners (en de grote talenten die er nog aan zitten te komen) in staat moeten zijn om af en toe rondjes en eendagskoersen op WT-niveau te winnen. Mijn grootste interesse gaat uit naar de ontwikkelingen in de grote rondes die nog gaan volgen bij de Nederlandse renners. Winst daar lijkt me geweldig om mee te maken.

Geplaatst door thijssss op 24-02-2012 om 19:54
thx, fixed

Geplaatst door Jef op 24-02-2012 om 20:00
Tja als je straks op 11 sec PN verliest of de sprint in Roubaix, Luik, Huy en Cauberg verliest van iemand die daar gewoon veel en veel beter in is zullen er heus niet direct ontslagen vallen. Het is wel tijd dat deze jongens daadwerkelijk mee gaan doen om de grote knikkers.

Geplaatst door tristania op 24-02-2012 om 20:12
Overwinningen eisen lijkt me nog wel wat moeilijk voor dit jaar maar ze moeten op zijn minst mee gaan doen voor de ereplaatsen. Volgend jaar zou het zo moeten zijn dat de Nederlandse kopmannen van de Raboploeg als favorieten worden genoemd, belangrijke outsiders.

Aan de andere kant richten veel Nederlandse renners zich te vaak op grote wedstrijden die ze misschien nog niet kunnen winnen. Misschien eerst een tijd richten op wedstrijden daar net onder en die eens zien te winnen. Als aan het eind van het seizoen zou blijken dat renners van Rabo de E3 prijs hebben gewonnen, Parijs-Nice, Ronde van Zwitserland en een paar etappeoverwinningen.
Waarom je beste 3 renners laten richten op de Tour terwijl kansen om podium te bereiken in de Giro misschien groter zijn (alhoewel ik me wel kan vinden in de renners die per se de Tour willen rijden).

Geplaatst door vlek op 24-02-2012 om 20:17
Quote:
Waarom je beste 3 renners laten richten op de Tour terwijl kansen om podium te bereiken in de Giro misschien groter zijn


Omdat prestaties niet het absolute doel zijn.

Geplaatst door reusjen op 24-02-2012 om 20:21
edit redactie: dergelijke reacties zijn ongewenst

Geplaatst door TheoBos op 24-02-2012 om 20:28
Je moet volgens mij geen dingen gaan verwachten die ze niet waar kunnen maken. Je mag hopen dat Boom wat gaat laten zien, maar garanderen kun je het nooit...

Geplaatst door vlek op 24-02-2012 om 20:35
Wat zijn die hoge verwachtingen dan? De dingen die hij over die vier jongens zegt zijn toch niet te hoog gegrepen? Zou me niets verbazen wanneer enkele van die jongens zelf nog meer verwachten.

@ redactie; waarom nu opeens wel zo voortvarend? Goede beslissing hoor, maar misschien iets te ver doorgevoerd: nu reageer ik op het verdwenen inhoudelijke deel van de reactie van reusjen.

Geplaatst door reusjen op 24-02-2012 om 20:50
@Vlek
Van Gesink is het afwachten waar hij staat na zijn beenbreuk, Kruijswijk moet nog bevestigen(zijn afgelopen seizoen was natuurlijk erg goed). Ook van Mollema weten we mijns inziens nog niet waar hij toe in staat is.
Bovendien zijn deze jongens allemaal gewoon nog erg jong, als je uit gaat van 28-32 als topjaren dan mogen ze nog steeds rustig groeien.
Boom is beetje lastig verhaal, leek vorig jaar goed mee te doen maar had pech en zal dus ook nog steeds moeten bewijzen.
Hiermee wil ik zeggen dat ze allemaal nog niet hebben laten zien de ECHTE grote overwinningen te pakken, en het is dus de vraag o dat dit jaar wel gaat gebeuren.

Geplaatst door tendam op 24-02-2012 om 20:55
Quote:
Geplaatst door Huppeltje op 24-02-2012 om 19:34
Eens. Aan de ploeg bij de omloop zal het niet liggen. Knebel moet ook prestaties verwachten van de ploegleiding. De ploegleiding zal de goede beslissingen moeten nemen op de juiste momenten.

Daar zal het bij de Omloop ook niet aan liggen, aangezien ze daar zonder oortjes rijden.

Geplaatst door rkfiets op 24-02-2012 om 21:04
Ze hadden Freire en Menchov die grote wedstrijden konden winnen. Nu hebben ze Nederlandse kopmannen waarvan er nog maar eentje in redelijke mate heeft laten zien dat hij het hoogste niveau aankan. Dat getuigt van moed. Het was makkelijker geweest een paar supertoppers van buiten te halen, waar de Nederlanders voor zouden gaan knechten. Dat hebben ze niet gedaan en dat kanik waarderen.
Maar dat zou wel de verwachtingen moeten temperen. Als het meezit, kan het dit seizoen iets beter gaan dan vorig jaar: in de Ardennen zouden ze iets hoger kunnen eindigen, een redelijke klassering in de Tour, misschien meer dan 1 etappe in de grote rondes, goed presteren op het wk, enzovoorts. Maar of ze toppers worden die grote rondes of klassiekers gaan winnen, zal later pas moeten blijken.

Geplaatst door simplex op 24-02-2012 om 21:07
@tendam. Hoe zit het nu dit gehele jaar ; wanneer wel of geen oortjes.
De Omloop 2 jaar terug was duidelijk anders en wel met oortjes.

Geplaatst door reusjen op 24-02-2012 om 21:12
@simplex
WT=met oortjes, de rest zonder.

Geplaatst door simplex op 24-02-2012 om 21:14
Vandaar dat Omloop 2 jaar terug nog niet onder die in 2011 of 2012 ingevoerde regel viel.

Geplaatst door reusjen op 24-02-2012 om 21:16
2 jaar geleden was de 'oortjesdiscussie' nog niet aan de gang toch?

Geplaatst door simplex op 24-02-2012 om 21:20
Nee, dus vandaar deze wijziging ten op zichte van toen. Hoewel daar wel heel veel discussie was, Maar dat lag meer aan de tactiek en ploegleiding als aan de ontvangen instructies via de oortjes.

Geplaatst door MooieMario op 24-02-2012 om 22:39
Ik pleit er juist voor dat renners meer naar eigen inzicht koersen. Zo won Langeveld ook min of meer de omloop. Op een onverwacht moment in de koers reed hij toen weg.

Geplaatst door simplex op 24-02-2012 om 22:46
@MM. Voor de goede orde. Ik ben wel een voorstander van geen oortjes. Zonder de eerdere en lange discussies vorig jaar hoeven te gaan herhalen.

Geplaatst door KnightBiker op 24-02-2012 om 23:04
Ben het er mee eens dat de vette jaren NU (moeten) beginnen, MAAR wielrennen is geen voetbal, kortom zoals hierboven gezecht: De finale van de finale rijden en net niet winnen voldoet wat mij betreft ook aan de verwachting
(Iemand Boogerd vergeten? wil niet weten met welke middelen, maar toch...)

Ik Ben het ook eens met anderen hierboven: De rabo drie kopmannen voor de tour zijn een beetje van hetzelfde type (al heeft Mollema wat meer gogme (schrijf ik dat goed?)) en met de 2 tijdritten weinig kans op een goed resultaat. Breukink in de Giro = legendarisch, zoiets zou ik graag nog eens zien, weg met de tour!

Wat me wel opvalt, is dat we zo weinig talent hebben voor de kassei klassiekers: Boom is er nog niet, maar wanneer kijgen we onze Cancellara of Hushovd? wordt er in nederland niet teveel geselecteerd op wattage per kilo? we hebben bijna alleen potentieelle toppers in het klimwerk.

Geplaatst door RetroRoel op 25-02-2012 om 00:09
ben het eens met tristiana. De focus ligt veel te veel op de tour, eerst moet er maar eens gewonnen worden op de podia daar net onder, giro en vuelta zijn wellicht nog lastig, maar PN, TA, Zwitserland, Romandië moeten kunnen met deze kwaliteiten. Ik denk dat het essentieel is "ervaring" op te doen met het winnen van meerdaagse koersen.

[1] [2]

Je moet ingelogd zijn om te reageren.