Hincapie ziet Van Garderen als toekomstig Tourwinnaar

Geplaatst op dinsdag 31 januari 2012 om 18:55 door redactie.

George Hincapie

foto: Il Piccolo Airone (archief)

George Hincapie denkt dat zijn nieuwe ploeggenoot Tejay van Garderen in de toekomst in staat moet worden geacht om de Tour de France te kunnen winnen. Dat vertelde de voormalig luitenant van Lance Armstrong bij de teampresentatie van zijn ploeg BMC Racing tegen Velonation.

De 23-jarige van Garderen maakte deze winter de overstap van HTC naar BMC. Hincapie roemt zijn jonge landgenoot. “Ik denk dat we een lange tijd niet iemand als Tejay hebben gehad,” denkt Hincapie. “Zijn optreden in de Dauphiné en het dragen van de bergtrui in de Tour is indrukwekkend. Hij is nu al sterk in de wedstrijden die hem liggen. Ik denk dat hij een onbegrensde mogelijkheden heeft.”

Hincapie denkt dat Van Garderen het in zich heeft om over een paar jaar een rol te spelen in de Tour de France. “Zeker weten. Hij kan tijdrijden, klimmen, hij kan sprinten. Hij is een all-round renner,” oordeelt de 38-jarige routinier.

Reacties

[1]

Geplaatst door the one raul op 31-01-2012 om 19:05
Wat kunnen Amerikanen toch irritant onrealistisch zijn.

Geplaatst door petoi op 31-01-2012 om 19:11
thx, fixed

Geplaatst door Purito op 31-01-2012 om 19:12
Van Garderen is te beperkt als klimmer om ooit de Tour te winnen. Gevalletje Brajkovic als je het aan mij vraagt.

Geplaatst door gilly2 op 31-01-2012 om 19:15
Helemaal mee eens. Wordt DE concurrent van Gesink, Mollema, Kreuziger, Schleck en Brajkovic de komende jaren.

Ik vergeet er vast een paar in dat rijtje hierboven.

Geplaatst door caroline op 31-01-2012 om 19:20
nooit volgens mij hoor,geen klimmer genoeg

Geplaatst door Purito op 31-01-2012 om 20:30
@gilly2
Brajkovic? De Brajkovic die al 5 jaar de kans krijgt om eens top 10 te rijden in een Grote Ronde maar altijd tekort komt? Geloof je werkelijk dat hij nog een serieuze Tour kandidaat wordt?

Geplaatst door Janvh op 31-01-2012 om 20:43
hincapie heeft hier volkomen gelijk. het moet er alleen nog wel uitkomen natuurlijk. er komt meer bij kijken dan alleen talent.
maar ik zie hem al een paar jaar als toekomstig toprenner.

Geplaatst door albertooo op 31-01-2012 om 20:43
Oh, het dragen van de bergtrui is indrukwekkend? Dan zie ik Hoogerland binnen 5 jaar ook nog de Tour winnen.

Even serieus: Van Garderen is eerder een renner zoals Dekker of Rogers, specialisten in koersen van een week. Hij heeft daar zeker de tijdrit voor. Maar hij heeft niet de recuperatie en regelmatigheid van een renner van de grote rondes.

Geplaatst door vlek op 31-01-2012 om 20:46
Zou kunnen, maar voorlopig lijkt het me nog wat te vroeg om er al vanuit te gaan dat hij drie weken goed kan zijn. Genoeg renners die nooit die stap gezet hebben. Overigens ook te veel vroeg om er nu al vanuit te gaan dat hij die stap nooit zal zetten.

Geplaatst door gilly2 op 31-01-2012 om 20:57
@Purito, je hebt gelijk. Dacht dat hij veel jonger was, maar gaat ook al tegen de 30.

Geplaatst door Jan op 31-01-2012 om 20:59
@Gilly, past in t rijtje Elites.

Geplaatst door tendam op 31-01-2012 om 21:00
Die Dauphiné 2010 was erg knap voor een eerstejaars. Daarna heb ik hem niet zoveel bijzonders meer zien doen. Vooral z'n recuperatie lijkt inderdaad niet heel erg sterk, komt misschien nog.

Geplaatst door Wicky op 31-01-2012 om 21:02
Van Garderen heeft talent, dat kunnen we allemaal zien!

Geplaatst door Leiden 1985 op 31-01-2012 om 22:03
Wat een onzin zeg! Hij is jonger als onze Kruijswijk en Mollema en heeft al een aardige erelijst als neo en bij de profs.
Denk dat hij beter/getalenteerder is als deze 2.
Alles hangt af van hoe hij zich blijft ontwikkelen..
Kruijswijk vind ik wat overschat zie hem dit jaar minder presteren en Mollema had wat een gelukkige vuelta ook Mollema zie ik geen soort gelijk seizoen draaien.

Geplaatst door tendam op 31-01-2012 om 22:16
@leiden
Wacht nou maar tot die jongen een keer de top 10 van een grote ronde haalt, voor je dit soort dingen uitkraamt. Het lukte de volgens jou overschatte Kruijswijk al in z'n tweede (!) profjaar.

Geplaatst door joel22 op 31-01-2012 om 22:52
@ Albertooo En dat kun jij van Dekker zeggen omdat......? Dekker liet volgens mij toch wel zien 3 weken goed te kunnen zijn en goed omhoog te gaan en gezien zijn leeftijd op het moment hij geschorst werd kon je ook niet zeggen dat hij slecht omhoog ging of niet meer kon ontwikkelen . Evenals je dat niet van van Garderen kan zeggen.Jongere renners hebben wel vaker een terugval en tejay heeft gewoon laten zien een groot talent te zijn.

Geplaatst door Cunego-Superfan op 31-01-2012 om 22:54
kruijswijk is de betere klimmer maar van garderen de betere ronderenner op dit moment wat mij betreft. dat heeft te maken met de mentaliteit van de koers tegenwoordig met name in de tour. het is bijna zo erg dat je tegenwoordig beter een goede tijdrijder kunt zijn dan een klimmer als je de tour wil winnen. In de giro en vuelta zal kruijswijk altijd de betere van de 2 zijn, maar ik zie van garderen eerder de tour winnen dan kruijswijk, daar is meer voor nodig dan een beetje kunnen klimmen.

Ook denk ik dat van garderen meer respect afdwingt in het huidige peloton en meer een mannetje is dan kruijswijk waardoor de nervositeit van de koers voor van garderen een beetje wegneemt en minder risisco loopt op ongelukken waar renners als gesink maar ook deze kruijswijk denk ik nooit de tour zullen winnen.

Geplaatst door Oliver op 01-02-2012 om 07:54
Man man deze gast is toch overroepen ze.. Dat hij talent heeft oke, maar zo rijden er nog wel wat rond! Heel goede renner voor de kleinere rittenkoersen tot nu toe maar op vlak van een grote ronde nog niks bewezen... In Parijs-Nice en Californië verwacht ik hem dit jaar wel. Hij mag dit jaar ook bewijzen dat hij in de bergen mee kan met de beste klimmers.

Geplaatst door tendam op 01-02-2012 om 08:38
@abdel
Het belangrijkste in de Tour is herstelvermogen. Als hij dat ontwikkelt heb je gelijk. Qua type renner is Van Garderen inderdaad meer geschikt voor de Tour dan die Nederlandse jongens.

Geplaatst door zoef op 01-02-2012 om 13:30
Van Garderen is inderdaad meer allrounder dan de meeste hiervoor geciteerde Nederlanders. Of dit voldoende is om mee te spelen voor de knikkers zal de toekomst uitwijzen. Hij moet in elk geval regelmatiger worden en het afwisselen van goede en minder goede dagen vermijden. Het potentieel is er in elk geval. Ik schat dat hij over een jaar of drie meespeelt voor het podium.

Geplaatst door MooieMario op 01-02-2012 om 13:51
Ik vind van Garderen absoluut geen wereldtop. Ik vind het een subtopper die vaak 1 of meerdere slechte dagen heeft. Hij is nergens slecht in maar blinkt ook nergens in uit dat het verschil maakt. Het is een goede allrounder. Ik vind Kruijswijk een veel constantere renner.

Geplaatst door zoef op 01-02-2012 om 14:00
Klopt, nu nog niet. Als Van Garderen tot volle wasdom gekomen is, Evans gestopt is en de Schlecks en Contador over hun hoogtepunt heen zijn, zal hij ongetwijfeld een kandidaat winnaar zijn.

Geplaatst door tendam op 01-02-2012 om 14:05
Schleck en Contador waren op zijn leeftijd al een niveautje hoger (en constanter).

Geplaatst door japio op 01-02-2012 om 14:18
Op dit moment kan je het nog niet echt zeggen, hij is erg wisselvallig. Maar hij kan nog constranter worden, en dan is het zeker een kandidaat.

Geplaatst door castelinni op 01-02-2012 om 16:11
@tendam
daar noem je er ook 2...

[1]

Je moet ingelogd zijn om te reageren.