WielerFlits Test: de Merida Reacto III
vrijdag 22 september 2017 om 10:00

WielerFlits Test: de Merida Reacto III

Bij het kiezen van een nieuwe racefiets zijn er verschillende aspecten die een rol spelen in het beslissingsproces. Naast prijs, uiterlijk en merkvoorkeur is er de laatste tijd steeds meer aandacht voor aerodynamica. Een betere aerodynamica zorgt immers voor minder weerstand en bespaart kracht. Voor onze eerste fietstest onderwierpen wij daarom de nieuwe Aero Bike van Merida aan een test: de Reacto III.

Merida staat bekend als leverancier van de fietsen van WorldTour-ploeg Bahrain Merida. In het profpeloton wordt deze aero-fiets met name gebruikt door aanvallers en sprinters. Tijdens dit WK zal de fiets het wapen van dienst zijn van Sonny Colbrelli, die dit weekend namens de Italiaanse ploeg de wegrit zal rijden. Klimmer Vincenzo Nibali geeft tijdens het seizoen de voorkeur aan de klimfiets Scultura.

De eerste versie van de Reacto werd geïntroduceerd in 2011. Drie jaar later maakte de fiets na een make-over flinke stappen op het gebied van aerodynamica. Vlak voor de Tour werd het model voor 2018 geïntroduceerd: de Merida Reacto III. Wij mochten dit nieuwe model enkele dagen testen op de Veluwe.

Bij een eerste blik op de fiets, is de aandacht voor aerodynamica direct zichtbaar. Het stuur is een van de onderdelen dat de aandacht trekt. Het platte Vision Metron 5D-stuur oogt snel zonder dat het (zeker met handen in de beugels) aan comfort inboet. De kabels zijn netjes weggewerkt en de stroomkabels lopen onder het stuur naar de accu in de zadelpen. Daarnaast valt op dat de voorvork via het balhoofd soepel naar het stuur loopt.

Het CF4-frame is volledig van carbon. Het is 200 gram lichter dan de vorige versie en heeft een ronder en slanker uiterlijk. Deze veranderingen zorgen volgens Merida voor een verbetering van de aerodynamica met 5%, wat gelijk staat aan een besparing van 8 watt. Het totale gewicht is inclusief de schijfremmen en exclusief de pedalen 7,3 kilo.

Er kan gekozen worden voor een fiets met schijf- of velgremmen. Voor de test kregen wij de beschikking over een Merida Reacto Disc Team-E, uitgerust met hydraulische schijfremmen en elektrisch schakelen van Shimano Dura Ace Di2. Dat kwam goed van pas, want de weergoden trakteerden ons tijdens de testdagen op authentiek Hollands regenweer.

De in de stijlvolle rood-blauwe kleuren van de profploeg gespoten fiets blijft ook in regenachtige omstandigheden betrouwbaar aanvoelen. De Reacto stuurt en reageert naar behoren. Daarnaast voel je dat je op een snelle fiets zit. Het frame voelt niet overdreven stijf aan, waardoor deze soepel en comfortabel blijft rijden. Dat komt mede door de nieuwe de S-Flex zadelpen, die volgens de producent 10% meer comfort biedt.

Over de veiligheid van schijfremmen is de afgelopen maanden volop gediscussieerd. Om deze te verbeteren, komt Merida met de Disc Cooler. De Disc Cooler zou volgens tests de temperatuur van de remmen met 35% verminderen. Door ook te kiezen voor R.A.T. systeem van steekassen is het bovendien makkelijker om van wiel te wisselen.

Samenvattend heeft de Merida Reacto Disc een goede indruk achtergelaten. Met een prijskaartje van € 9.499,- is de fiets misschien niet voor iedereen weggelegd. Indien je een veeleisende renner bent en over het benodigde budget beschikt, dan is deze fiets het overwegen waard. Er is ook een 9000 E versie met Sram Red eTap beschikbaar (€ 7.999,-). Overigens is er al een replica-versie met CF2 frame en Shimano 105 afmontage te verkrijgen voor € 1.899,- De fiets kan geleverd worden in verschillende kleurstellingen, waaronder een speciale WK-versie waarbij men zich heeft laten inspireren door het noorderlicht.

Verantwoording:
Voor het testen van deze fiets hebben wij een uitnodiging gehad van Merida. Zij hebben het verblijf tijdens de introductiedagen verzorgd. Voor het artikel zelf is geen vergoeding ontvangen.

RIDE Magazine
11 Reacties
22 september 2017 12:39
€ 10.000 voor een fiets van 7,5kg incl pedalen.... zou ik een SuperSix Evo Ultegra kopen voor € 2.100 die nog lichter is ;)
22 september 2017 16:59
Nogal fors, ik vond 2200 voor een Giant Propel Advanced 2 uitgerust met Campa Potenza spul nog net te billijken voor het niveau waar ik naartoe wil. Ik rijd op het vlakke over 1,5 uur zo'n 30-35 per uur en ben daarmee toch al geen slome onder het fietsende volk die dit doet uit liefhebberij. Klimmend zojuist in de Pyreneeen in 8 dagen, 7 cols gedaan en zie op strava dat ik qua gemiddelde tussen de 50%-65% zit op genoteerde tijden (niet op de max gereden). Buiten wedstrijd rijdende amateurs en een kleine groep zeer fanatiekelingen lijkt me meer dan 3500 euro uitgeven voor een fiets echt veel te veel van het goede.

Sommigen kunnen misschien best zo'n fiets kopen en staan daar geheel vrij in, net zoals sommigen een sportauto kopen en anderen het doen met een polo. Maar nut heeft het voor een hoop denk ik helemaal niet, winst in de marge, die pas te billijken is als je wedstrijden rijdt of zeer fanatiek bent.
22 september 2017 18:24
Dat is ook gelijk het meest fascinerende aan heel het amateur wielrennen; van die dikke (oude) mannen op van die peperdure full carbon fietsen....
22 september 2017 19:50
Helemaal mee eens, kosmonaut.

@wielerflits: het zou leuk zijn als jullie ook een paar scores geven, bijv 0- 5 sterren voor gewicht, prijs, feeling, rolweerstand etc
22 september 2017 21:10
Als natuurkundige zou ik die remmen graag hebben:
Quote:
De Disc Cooler zou volgens tests de temperatuur van de remmen met 35% verminderen.

Bij kamertemperatuur, ca. 300 K (Kelvin), zijn die remmen dus zo'n 200 K, dwz zo'n -70 graden Celcius. Ik zie commerciële toepassingen. Verder kunnen we gaan wachten op renners met bevriezingsschade na ongelukken. Heb je dat weer.

On: de kleuren van dit perpetuum mobile lijken te zijn uitgezocht door een vijfjarig jongetje met een rugzakje. Rood blauw wit. Tjonge, hoe kom je d'r op.
25 september 2017 19:44
@jooprioolpijp
???

Dit is de fiets van Bahrein merida met de kleuren uiteraard.
25 september 2017 20:11
Quote:
Kosmonaut - 22 september 2017 om 18:24
van die dikke (oude) mannen op van die peperdure full carbon fietsen

Und? En als ze daar 10.000 km per jaar mee rijden en er 5 jaar mee doen? Of minder, maar er gewoon heel veel plezier uithalen? En het is toch ook weer inkomen voor iemand.

Bovendien, de kilo's die de fiets minder weegt, hoeven er elders niet af :p

Maar uiteraard, een fiets van 10k? Neuh. Daar heb je ook 3 of 4 goeie fietsen voor.
25 september 2017 20:50
Alleen voor de S-flex zadelpen met 10% meer comfort ga je al overstag natuurlijk, komt met pedalen bijna op 8kg, tel uit je winst.
26 september 2017 09:08
@jooprioolpijp, warme kamer heb jij. Het staat er heel ongelukkig, maar jij begrijpt best de het om de temperatuursstijging gaat.
26 september 2017 09:29
Strak bakkie hoor. Vanaf 5.000 euro doen de upgrades niet meer zoveel. Maar net doen alsof je net zo goed een fiets van 2.000-3.000 euro kan kopen is natuurlijk bullshit.
5 oktober 2017 14:16
@Scotty........ toch geen bullshit dat een fiets van € 3000,- minder zou zijn.
Wat is dan de meerwaarde van de dure Merida en die andere merken die deze speciale carbonrossen in de 'aanbieding' hebben ?
Het merk ? Harder rijden gaat er echt niet op want met het ene aerodynamische voordeel (mooi stuur) haal je met het andere (de schijfremmen) er weer onderuit.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.