De Isaac Element van Martijn Budding

Door Daan van den Berg, woensdag 1 november 2017 om 18:00

Fotos: Henri Santing

Martijn Budding heeft zijn eerste jaar als profrenner achter de rug. De 22-jarige renner van Roompot-Nederlandse Loterij kan terugkijken op een mooi eerste jaar bij de profs. Met de Ronde van Catalonië, de Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik reed hij al een aantal mooie WorldTour-wedstrijden.

Crosstalent
Als het over het materiaal gaat heeft Budding veel te vertellen. Dat is ook niet gek, want eigenlijk had hij een glansrijke carrière als crosser in het vooruitzicht. Een discipline waarbij het materiaal een grote rol speelt. Bij de junioren won hij in 2013 zilver op het Wereldkampioenschap Veldrijden. Het was niet de minste die hij toen voor zich moest laten. In Amerikaanse Louisville was het Mathieu van der Poel die er met het goud vandoor ging.

Het verhaal van Van der Poel kennen we. Twee jaar later werd hij in Tabor de jongste wereldkampioen ooit bij de profs. Martijn Budding reed de afgelopen jaren als crosser bij het Rabobank Development team, maar besloot eind 2015 zijn focus op de weg te leggen. “Het crossen ging mij goed af, maar mijn progressie ging niet zo snel als ik verwacht had. Ik heb er goed over nagedacht en toen besloten om in 2016 volledig op de weg te focussen. Dit betekende dat ik de winter daarvoor niet meer het veld in dook, maar voor het eerst een winterprogramma in dienst voor het wegseizoen draaide.”

Het was een goede beslissing. In 2016 won Budding de Ronde van Limburg, een rit in Olympia’s Tour de een rit in de Ronde de l’Oise. Omdat 2016 het laatste jaar van het Rabobank team was, moest hij op zoek naar een nieuwe ploeg. Zijn resultaten waren goed genoeg om te debuteren als prof bij Roompot-Nederlandse Loterij.

Budding in actie in Zwitserland – Foto: Sirotti

Budding merkt dat hij op de weg nog vaak aan zijn verleden als crosser denkt. “Vooral in de Ronde van Catalonië had ik er voordeel bij. Het was slecht weer en je merkt toch dat je een stuk makkelijker door het peloton rijdt. Ik begon een afdaling vrij achteraan, maar voor ik wist zat ik voorin. Je remt toch anders en je gaat harder door de bochten. Waar sommige renners begonnen te glijden, kon ik mij goed redden.”

Als we het over remmen in de regen hebben komt het onderwerp schijfremmen natuurlijk ook even aan de orde. Budding reed de laatste jaren van zijn crosscarrière met schijfremmen en weet dus waar hij het over heeft. “Schijfremmen zijn beter, daar twijfel ik niet aan. In de cross is het ook echt een groot voordeel, maar op de weg heb ik nog geen moment gehad dat ik schijfremmen echt mis.”

Toch kan volgens Budding de schijfrem best zijn intrede doen in het wegpeloton. Maar niet wanneer er renners ervoor kunnen kiezen om met velgremmen te blijven rijden. “Juist dat maakt het gevaarlijk, het verschil in remkracht is zo ontzettend groot. Een voorbeeld is dat je in afdaling diegene voor je volgt, in het sturen, maar ook in het remmen. Als hij nou met schijfremmen rijdt en veel later remt kan je dat niet meer ontwijken met je velgremmen. Dan klap je er gewoon achterin.”

Isaac
Roompot-Nederlandse Loterij rijdt sinds de oprichting in 2015 op Isaac fietsen. Budding is positief verrast over zijn Isaac Element. “Het is een merk wat ik niet heel goed kende en waar ik dus ook weinig over wist. Het is mij tot nu toe erg goed bevallen. Het is een strakke fiets die doet wat ik wil.” Dit jaar rijdt de ploeg van Michael Zijlaard voor het eerst met onderdelen van Campagnolo. “Ik reed eigenlijk altijd met Shimano, dus was het wel even wennen. Vooral omdat er een knopje op zit wat je met je duim moet bedienen. Dan moet je altijd goed opletten hoe je je handen aan je stuur moet houden om ook als je onderin de beugel zit nog goed te kunnen schakelen.” Het is ook nog eens verschillend bij de fietsen waarop Budding rijdt. Op zijn reservefiets en zijn trainingsfiets schakelt hij mechanisch, op zijn wedstrijdfiets elektronisch. “Bij het EPS, het elektronische systeem, is het knopje van je duim iets lager waardoor je er makkelijker bij kan.”

Daarnaast rijden de mannen van Roompot-Nederlandse Loterij met een Ritchey stuur, stuurpen en zadelpen. Het zadel is van Selle Italia en ook het stuurlint is van Italiaanse makelij. De wielen en banden komen uit Nederland. FFWD levert de wielen en Vredestein is verantwoordelijk voor de banden. Volgens Budding is dit een perfecte combinatie. “Net als met Isaac was Vredestein voor mij ook onbekend, maar het is mij zeker niet tegengevallen. In tegendeel zelfs, ik heb amper een lekke band en de banden rijden erg goed. Vooral het feit dat je zo weinig lek hebt is natuurlijk een ontzettend groot voordeel.”

Budget
Het is geen geheim dat er bij Roompot Nederlandse Loterij minder geld is te besteden dan bij ploegen zoals Sky en BMC. “Dat er een verschil in budget is merk je vooral omdat we op reservefietsen en trainingsfietsen niet elektronisch schakelen. Dat is vooral wennen als je in koers opeens moet wisselen, maar het is ook weer niet zo dat je er minder hard van gaat fietsen.”

Een verandering ten opzichte van zijn tijd bij Rabobank is de begeleiding die hij krijgt binnen het team. “Bij Rabobank wordt je bijna aan de hand meegenomen en begeleid. Bij Roompot Nederlandse Loterij laten ze zien dat je als prof je verantwoordelijkheden moet nemen. Dit betekent dat je zelf moet zorgen dat je een trainer hebt die je goed kan begeleiden. Het is niet zo dat er helemaal geen contact is, de trainer praat zeker af en toe met ploegleiders over het invullen van het wedstrijdprogramma.”

Als we het over trainen hebben, komt het belangrijkste middel als snel ter spraken. De vermogensmeter is sinds een aantal jaar niet meer weg te denken uit het profpeloton. Sinds dit jaar rijden de mannen van Roompot Nederlandse Loterij met een Power2Max vermogensmeter. Waar het bij merken als SRM en Pioneer bijna vanzelfsprekend is om een fietscomputer van hetzelfde merk te gebruiken, moet er bij Power2Max apparatuur van een ander merk gebruikt worden. Bij Movistar, de andere ploeg met Power2Max, worden deze geleverd door Garmin. Bij Roompot-Nederlandse Loterij zijn de renners vrij om te kiezen welk apparaat zij op hun stuur monteren. In de praktijk zijn het vooral de Garmin’s die te zien zijn op de Ritchey sturen. “Ik rijd nu met een Garmin 520, waar ik heel tevreden mee ben. Ik heb ook nog 1000 die net iets groter is. Daar kan je goed mee kaartlezen, wat in trainingen handig is. Het nadeel van de 1000 is het touchscreen, wat nog wel eens moeite heeft als het regent.”

Witte schoenen
Waar vorig jaar Roompot nog de weg op ging met het Nederlandse merk BBB, is nu gekozen voor het Franse Ekoi als het gaat om helmen en brillen. Dit merk heeft zich de afgelopen jaren vooral bewezen als sponsor van AG2R La Mondiale en heeft met Roompot nu ook een Nederlandse ploeg als ambassadeur van het merk.

Bij Roompot mogen de renners ook zelf hun schoenen kiezen. Alle merken, in alle kleuren, zolang het maar wit is. Martijn Budding kiest voor Specialized S-Works schoenen. “Ik heb begin dit jaar verschillende schoenen geprobeerd en uiteindelijk ben ik bij Specialized uitgekomen. Ik vind het erg mooi dat we mogen kiezen voor schoenen. Ik heb aan het begin van seizoen wel eens wedstrijden slecht gereden doordat ik pijn aan mijn voeten kreeg, dus dan is een goede schoen wel erg belangrijk.”

Isaac Element Team Edition
● Frame: Isaac Element
● Voorvork: Isaac Element
● Stuurpen/Stuur: Ritchey
● Stuurlint: Selle Italia
● Remmen: Campagnolo Record
● Shifters: Campagnolo Record EPS
● Derailleurs: Campagnolo Record EPS
● Cassette: Campagnolo Record
● Crankset: Power2Max Campagnolo
● Pedalen: Look
● Wielen: FFWD
● Banden: Vredestein Fortezza Senso
● Zadel: Selle Italia
● Zadelpen: Ritchey
● Bidonhouders/Bidons: Tacx
● Kleding: 36 Cycling
● Helm: Ekoi
● Brillen: Ekoi

Verantwoording:
Het initiatief voor dit artikel komt vanuit WielerFlits. Er is geen vergoeding ontvangen voor de plaatsing hiervan.

Reacties Toon reacties Verberg reacties