De Cube Litening C:68 van Marco Minnaard

Door Brend van der Horst, vrijdag 27 oktober 2017 om 12:00

Foto's: Wouter Roosenboom

Marco Minnaard reed dit jaar zijn eerste Tour de France en eindigde op een verdienstelijke veertigste plaats in het eindklassement. Hij deed dat op zijn opvallende Cube Litening C:68 waarmee hij eerder in het seizoen de Rhone Alpes Isère Tour op zijn naam schreef. De lichtblauwe fiets met oranje onderdelen valt goed op in het peloton.

Minnaard komt net terug van een bezoek aan de Cube dealer in Portugal, waar hij de nieuwe collectie voor 2018 heeft bewonderd en getest. Over de kleuren is hij wel te spreken. ’’De kleur van de fiets is natuurlijk puur een kwestie van smaak, maar hij is alles behalve saai. Ik denk dat de kleur goed zijn doel bereikt en de fiets opvallend maakt, vooral het oranje stuur, stuurlint en de stuurpen zorgde ervoor dat je de fiets makkelijk kunt herkennen tijdens de wedstrijden.’’

De Nederlander is niet iemand die dag en nacht met zijn materiaal bezig is. Een materiaalfreak kun je hem niet noemen. “Ik ben nu niet meer zo heel veel bezig met materiaal. In het begin van het seizoen natuurlijk wel met de afstelling van mijn fietsen, maar zodra alles goed is blijf ik er af. Na vier jaar in dezelfde ploeg weten de mechaniekers ook wat mijn voorkeuren zijn en hoef ik daar niet veel mee bezig te zijn.” Natuurlijk betekent dat niet dat er af en toe een verandering doorgevoerd wordt. Zo werd voor de Tour de France een speciaal nieuw frame ingezet. “Na de Tour heb ik deze fiets ook nog gebruikt, eerst bij de natourcriteriums en daarna nog voor de rest van de wedstrijden.” De renners kunnen bij Wanty-Groupe Gobert enkel kiezen voor de Cube Litening C:68. Het topmodel van Cube op dit moment. Op de fietsen staat nog een speciale herinnering aan de overleden ploeggenoot Antoine Demoitié met de hasthag #RideForAntoine.

Ook bij Wanty-Groupe Gobert is de trend van bredere banden niet onopgemerkt gebleven. Minnaard rijdt meestal met 25mm tubes van Continental. ‘’Ik vind de 25mm tubes iets comfortabeler en heb het gevoel dat ik wat meer grip heb in vergelijking met 23mm. Daarentegen heb ik niet het gevoel dat de rolweerstand groter is. Voor de afdalingen is dit erg fijn en ook in het geval van regen geeft dit een veilig gevoel.’’ Daarentegen maakt de Belgische ploeg nog geen gebruik van schijfremmen, ook komend seizoen niet.

“Mijn koersfietsen zijn afgemonteerd met de mechanische Dura Ace groep, maar mijn tijdritfiets met de Di2 versie. Het team heeft samen met Cube deze keuze gemaakt en het is voor iedere renner gelijk. De Di2-groep heeft als groot voordeel op de tijdritfiets dat je op meerdere plekken op het stuur kunt schakelen en dat heeft een grote meerwaarde. Op de koersfiets is dit minder.” In totaal heeft Minnaard zes fietsen. “Een trainingsfiets, een koersfiets, een speciale koersfiets voor de Tour de France, een reserve fiets, een tijdritfiets en een reserve tijdritfiets.”

Veel materiaalkeuzes zijn binnen de Belgische ploeg vastgelegd, maar daar heeft Minnaard weinig moeite mee. ‘’We hebben goede materialen tot onze beschikking en is er binnen een merk ook nog voldoende persoonlijke keus. De Ritchey componenten die we gebruiken zijn gewoon goed, ik vind de ergo bocht van het stuur fijn en ook is het erg betrouwbaar materiaal met een laag gewicht.’’ Dat had Minnaard wel nodig in de het bergachtige Frankrijk, waar hij als debutant zijn mannetje stond in het Tourpeloton.

Daar waren de mannen van Hilaire van der Scheuren een opvallende verschijning. Niet enkel door hun aanvallende manier van koersen, maar ook vanwege het materiaal. Naast de lichtblauwe fiets en de oranje onderdelen waren ook de schoenen zeer opvallend. ‘’De hele ploeg rijdt met Northwave schoenen. Omdat Northwave een teamsponsor is, is er geen vrije keuze en rijden we allemaal met de felgele Extreme RR schoenen.’’

Fulcrum is de wielensponsor van de ploeg en Minnaard is inmiddels standvastig in zijn wielkeuze. “We hebben de keuze tussen 80mm, 55mm, 40mm en 25mm. Ik gebruik in 95% van de wedstrijd de 40mm versie. Deze bevalt mij erg goed omdat de wielen licht zijn, stabiel in de afdaling en stijf maar comfortabel. De andere 5% gebruik ik de 25mm versie voor ritten met veel steile klimmen.” Om tijdens die steile beklimmingen te kunnen zien wat voor vermogen hij wegtrapt gebruikt de sympathieke Nederlander een vermogensmeter van Stages. “In de trainingen vind ik het erg belangrijk om mijn vermogen te kunnen zien om in de verschillende trainingszones te kunnen trainen. In de wedstrijden kijk ik niet veel naar het vermogen, maar nadien vind ik het wel erg belangrijk om de vermogens te analyseren om zo nog beter te kunnen worden.” Wanneer Minnaard zijn vermogens op de juiste manier analyseert kan hij wellicht volgend jaar die veertigste stek in de Tour overtreffen.

Cube Litening C:68
Frame: Cube Litening C: 68
Wielen: Fulcrum speed 40c
Groepset: Shimano Dura-Ace mechanisch
Vermogensmeter: Stages powermeter
Componenten: Ritchey
Zadel: San Marco
Pedalen: Look Keo blade carbon
Bidonhouder: Tacx Deva
Tubes: Continental competition

Verantwoording:
Het initiatief voor dit artikel komt vanuit WielerFlits. Er is geen vergoeding ontvangen voor de plaatsing hiervan.

Reacties Toon reacties Verberg reacties