De Canyon Ultimate CF SLX van Nairo Quintana
Foto's: Joris Knapen
dinsdag 17 juli 2018 om 10:00

De Canyon Ultimate CF SLX van Nairo Quintana

Voor Nairo Quintana volgen er in de tweede en derde Tourweek etappes waar hij zich als begenadigd klimmer uit kan leven. Op de steile cols van de Alpen en de Pyreneeën vertrouwt hij op de Ultimate CF SLX, de klimmersfiets van Canyon. Het Duitse merk heeft met Movistar en Katusha twee ploegen in de Tour rijden. Hoog tijd om die fiets eens beter te bekijken.

De renners van Movistar rijden deze Tour de meeste ritten op twee modellen: een Aeroad of een Ultimate. De tijdritten worden afgewerkt op een Speedmax CF SLX. Bij Movistar zijn er aantal renners (zoals Daniele Benatti) die op een Aeroad rijden, maar het grootste gedeelte kiest voor de Ultimate CF SLX. Ook het top-trio Mikel Landa, Alejandro Valverde en Nairo Quintana kiest voor deze fiets. Dat is opvallend, want Valverde reed de afgelopen jaren vrijwel iedere wedstrijd op een Canyon Aeroad.

Klimmersfiets
We noemden de Ultimate CF SLX al de ‘klimmersfiets’ en dat zie je onder meer terug in het gewicht. De Canyon Ultimate CF SLX van Movistar is 6,9 kg en daarmee een van de lichtere fietsen in het peloton.

De fiets van Quintana is, net als bij de rest van zijn ploeg, afgemonteerd met Campagnolo Super Record EPS, de 11-speed elektronische onderdelengroep van het Italiaanse merk. Verder is het stuur en de zadelpen van hetzelfde merk als het frame. Movistar gebruikt de nieuwste vermogensmeter van Power2Max, de NG. Aan de crank zitten Look-pedalen vast en de schoenen die daarin vastgeklikt worden zijn van Fi’zi:k. De banden zijn van Continental.

In de wielerwereld geldt de ongeschreven wet dat het stuurlint altijd dezelfde kleur moet hebben als het zadel, en andersom. Bij Movistar trekken ze zich niets van die regel aan. De Fi’zi:k zadels zijn wit en het Lizard-Skins-stuurlint is knalblauw.

De Power2Max-vermogensmeter werkt samen met een fietscomputer van Garmin. Opvallend is dat bij het maken van de foto’s er een relatief oude Garmin Edge 510 op het stuur was geplaatst. Tijdens de Tour zien we de Movistar-renners met verschillende computers op pad gaan. Quintana rijdt in koers met een Garmind Edge 1000, Valverde met een Garmin Edge 1030 en Landa heeft een Garmin Edge 820 op zijn stuur.

Aerodynamischer, stijver en lichter
Nog even terug naar het feit dat ploeggenoot Valverde de Aeroad heeft ingerruild voor een Ultimate. Dat is niet vreemd, de nieuwste Ultimate CF SLX heeft immers een grote verandering doorgemaakt. De fiets is aerodynamischer, stijver, maar ook weer iets lichter gemaakt.

De reden dat er in de ontwikkeling van deze klimmersfiets veel aandacht besteed is aan de aerodynamica, is volgens Canyon simpel. Na bijna iedere klim volgt er immers een afdaling.
Wanneer we kijken naar de geometrie, zien we dat er rekening gehouden is met het feit dat er tijdens een klim vaak kracht vanuit het zadel wordt geleverd. Dat zien we onder meer terug in het verstevigde bracket en balhoofd. Het lage gewicht is natuurlijk ontzettend belangrijk voor een klimmersfiets, maar ook moet het carbon rondom het bracket en balhoofd stijf genoeg zijn om goed te presteren onder constante druk.

Op het gebied van gewicht is er weinig ruimte tot verbetering. Veel fietsen, zo ook die van Canyon, zitten al zo dicht tegen het minimale gewicht van 6,8 kilo aan dat deze eigenlijk niet meer lichter te maken zijn. Canyon heeft in de strijd tegen de kilo’s een aantal speciale edities gemaakt: de Ultimate CF EVO en de 10.0 SL. De 10.0 staat in ieder geval niet voor het gewicht, want deze fiets is maar net iets meer dan 5 kilo. Een maat M weegt 5,1 kg. De fiets voldoet hiermee niet aan de regels van de UCI, maar is gewoon te gebruiken door renners die geen UCI-wedstrijden rijden.

Disc
De Ultimate CF SLX van Movistar is enkel te koop via de website van Canyon. Het valt op dat de fiets in de kleuren van de Spaanse formatie enkel in disc-versie te verkrijgen is. Er zijn overigens behalve de schijfremmen weinig verschillen tussen de fietsen met en zonder schijfremmen. De geometrie is bij allebei de fietsen nagenoeg gelijk.

Waar Specialized en Trek hun profploegen nadrukkelijk met schijfremmen laten rijden, valt dat bij Canyon toch minder op. Zo zijn er amper renners van Movistar en Katusha die met deze innovatie koersen. Wel zie je steeds meer renners van beide ploegen met schijfremmen trainen, maar in de wedstrijd kiezen ze toch vaak voor de traditionele velgremmen.

Volgens Canyon zal Katusha volgend jaar volledig op schijfremmen gaan rijden en gaat Movistar in 2020 dit voorbeeld volgen. Movistar rijdt zoals genoemd met Campagnolo en die hebben sinds kort ook onderdelengroepen in het hoogste segment met schijfremmen.

De fietsen van de profs worden doorgaans slechts één seizoen gebruikt. Daarna gaan ze in de verkoop. Canyon heeft daar een leuke oplossing voor gevonden: De Canyon Outlet. Op deze site kan je, naast de outlet van de fabriek, ook de fietsen van de profs kopen. Zo krijgen de fietsen, waaronder deze Canyon Ultimate CF SLX van Quintana, een tweede leven.

Canyon Ultimate CF SLX
● Frame: Canyon Ultimate CF SLX
● Voorvork: Canyon
● Stuurpen/Stuur: Canyon CP10 Aerocockpit CF
● Stuurlint: Lizard Skins
● Remmen: Campagnolo Super Record
● Shifters: Campagnolo Super Record EPS
● Derailleurs: Campagnolo Super Record EPS
● Cassette: Campagnolo Super Record
● Crankset: Campagnolo Super Record
● Vermogensmeter: Power2Max NG
● Fietscomputer: Garmin
● Pedalen: Look
● Wielen: Campagnolo Bora Ultra 50
● Banden: Continental
● Zadel: Fi’zi:k
● Zadelpen: Canyon
● Bidonhouders/Bidons: Elite
● Kleding: Endura
● Helm: Abus
● Brillen: Oakley

RIDE Magazine
1 Reacties
18 juli 2018 15:35
Geweldig mooie fiets!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.