Vacansoleil 4 Challenge Toertochten

Forum - nederlandse ploeg op het wk 2010

Geplaats door abdel1991 op vrijdag 23 juli 2010 om 16:45.
de tour nadert haar einde en de wk komt steeds meer in zicht, of we met 6 of 9 mogen starten is vooralsnog onbekend. we staat 12e en met de prestaties van gesink kunnen we misschien omhoog kijken want tenslotte plaatsen alleen de top10 voor de maximaal aantal renners(9)

maar hoe zou de Nederlandse ploeg er uit moeten zien?

11x dit profiel

Reacties

1 2 3 [4] 5
Geplaatst door xistnc op dinsdag 10 augustus 2010 om 12:41
Als het een koers wordt, waarbij Veelers in stelling moet worden gebracht, dan zal hij 10 tot 15 renners voor moeten laten gaan op zijn kwaliteit.

Nemen we een renner mee naar het WK om 14e te worden?

De verwijzing naar zijn prestatie in Roubaix is precies wat ik bedoel met het geheugenprobleem. Een groep van 30 renners mocht op de velodrome sprinten om de 10e plaats op 7 minuten van Cancellara. In die groep ook Maaskant, Hoogerland, Terpstra, Tjallingii en Langeveld.
Geplaatst door Fernando Escartín op dinsdag 10 augustus 2010 om 12:52
Nederland rijdt nu eenmaal voor een plek bij de eerste 15, dat is realistisch. Je kunt ook Posthuma, Flens, Tjallingii mee nemen, maar die gaan niet veel langer mee, dus wat maakt het uit of mensen Veelers mee willen, die kan in ieder geval nog sprinten mocht er een wonder gebeuren.

Ik zie bij PF Kroon staan. Als er iemand een belabberd seizoen rijdt is hij het wel, die zou ik dan weer thuis laten. En door Xistnc zie ik Weening, Kreder en van Emden genoemd worden. Nee die kunnen een WK aan.
Geplaatst door LeichteMänner op dinsdag 10 augustus 2010 om 13:04
Ik heb lang zitten nadenken over verschillende scenario's, maar in eigenlijk geen enkele komt er een Nederlander als eerste over de finish. Heel eerlijk gezegd vind ik dan de Trakselvariant (hopend op ellendige omstandigheden zoals in Kuurne) nog de minst ongeloofwaardige. Misschien moet je dan wel alles of niets gokken en alleen maar verminderd geestesgezonde aanvallers meenemen die hóe dán óók blijven trappen, hoe zinloos de aanval ook lijkt.

Wie schetst mij een ander scenario waarin we winst/podiumkansen hebben? Of moeten we Feilluu volgen en vol voor die zesde plaats gaan?
Geplaatst door Ivo1976 op dinsdag 10 augustus 2010 om 14:01
Je moet de renners sturen die het verdienen.

Gesink en Mollema hebben een prima seizoen achter de rug. Dit is misschien niet hun parcours maar ze hebben ook WK-ervaring nodig.

Moerenhout en Kroon zijn de ervaren mannen die, als ze in vorm zijn, een goede uitslag kunnen rijden. Moerenhout kan altijd wat extra's in die kampioenschappen. Kroon rijdt inderdaad een matig seizoen maar dit parcours moet hem wel liggen.

Boom, Hoogerland en Terpstra zijn aanvallers die in een goede groep leuke dingen kunnen laten zien.

Tot slot zou ik Tjallingii en Posthuma meenemen als knechten.
Geplaatst door dnDaris op dinsdag 10 augustus 2010 om 14:31
Het parcours bevat 2 hellingen van 1 km en 0,5 km, beide 10% met een afdaling ertussen. Hierna heeft iedereen weer 16 km om terug te komen. In de laatste ronde is het na de laatste heuvel nog 6 km tot de finish. De koers gaat dus lang gesloten blijven en pas in de laatste 2 ronden gaan de favorieten hun duivels ontbinden.

De enige Nederlanders die Gilbert en co kunnen volgen op die hellingen zijn Gesink, Kroon en Hoogerland en dat zijn geen topfavorieten. Boom en Kreder komen in zo'n lange wedstrijd nog te kort, Langeveld klimt niet goed genoeg en over de overige Nederlanders hoeven we het zo-ie-zo niet te hebben.

Kopmannen:
Gesink
Kroon
Hoogerland

Knechten:
Boom
Langeveld
Kreder
Moerenhout
Ten Dam
Tankink
Terpstra
Traksel

PS: De Nederlandse sprinters Van Hummel, Bos en van Dijk komen nooit aan de meet.

PS2: Het enige scenario waarbij ik een Nederlander zie winnen: Met nog 3 ronden te gaan wordt er oorlog gemaakt waardoor een groep van 35 man overblijft met alle favorieten. Op een onbewaakt ogenblik met nog 20 km te gaan springt een Nederlander (Kroon) weg met een Belg (niet Gilbert) en een Spanjaard (Niet Freire). België en Spanje zullen dan niet rijden, waardoor ze weg kunnen blijven. Als dat lukt kan het zo zijn dat de Nederlander het afmaakt.
Geplaatst door SanderK op dinsdag 10 augustus 2010 om 14:40
Hoogerland kopman...

Jezus, hoe lang kan je blijven teren op een goed najaar van het vorige seizoen?

Het zou al een schande zijn als hij geselecteerd zou worden. Dan mag hij wel wat meer laten zien in de komende koersen.
Geplaatst door Paulus op dinsdag 10 augustus 2010 om 14:49
Moet zeggen Hoogerland heeft wel weer iets van zijn glans laten zien in Polen. Had hem ook niet erg hoog zitten voor het WK... maar als de vorm nog verder groeit zal hij zeker tot in de finale aanwezig zijn.
Geplaatst door dnDaris op dinsdag 10 augustus 2010 om 14:58
@SanderK: Hoogerland staat conform CQ nu 62e van de wereld. Hij heeft onder meer in RVV en PR, ronde van de middellandse zee en ruta del sol degelijke uitslagen laten zien. Iets recenter 6e in Halle Inegooien en de bergprijs in Polen.
Dit is echt een parcours voor hem.
Ik zie hem normaal gesproken niet winnen, maar dat zie ik Gesink of Kroon ook niet. Tactiek moet zijn om deze 3 gasten zo fris mogelijk in de finale te krijgen en dan hopen dat ze met de juiste aanval meekunnen.
Geplaatst door LeichteMänner op dinsdag 10 augustus 2010 om 14:58
@dnDaris Maar dan gaan die Belg en Spanjaard toch nauwelijks wat doen? Die laten dan rustig Kroon zich leegrijden en als Kroon dat weigert, laten ze de groep terugkomen. Die afdalingen na die klimmetjes zijn zo breed en rechtdoor dat een (middel)grote groep volgens mij enorm in het voordeel is. Met een klein groepje aankomen is bijna onmogelijk, tenzij misschien het groepje Fabian van zijn voornaam heet.
Geplaatst door SanderK op dinsdag 10 augustus 2010 om 15:04
@dn Daris

In polen ging er niemand voor de bergtrui. Elke dag in de aanval meegaan was knap, maar die punten kon hij gewoon oprapen. 80 punten krijgt hij dus voor die 'prestatie' en zo scoor je wel heel makkelijk punten. De overige prestaties die je noemt waren allemaal van heel vroeg in het seizoen en vormen geen indicatie meer.

Hoogerland staat dan wel 62e op de CQranking, maar daar staan al zijn punten nog bij van vorig najaar.
In de ranking van 2010 staat hij 115e, heel wat minder dus en ook logischer gezien zijn jaar tot nu toe. Het zou me ten zeerste verbazen mocht Hoogerland zijn vorm van vorig najaar weer kunnen benaderen.

Ik denk dat we in NL voldoende betere en geschiktere renners hebben voor het WK in Melbourne.
Geplaatst door dnDaris op dinsdag 10 augustus 2010 om 15:15
@LeichteMänner: Inderdaad, maar dat is het minst onwaarschijnlijke scenario waarbij een Nederlander wint. Ik kan tenminste geen ander verzinnen.

@SanderK: Wie dan?
Quote van SanderK:
Ik denk dat we in NL voldoende betere en geschiktere renners hebben voor het WK in Melbourne.
Geplaatst door SanderK op dinsdag 10 augustus 2010 om 15:23
Gesink en Mollema zijn absoluut de 2 certitudes.

Moerenhout en Kroon zijn op basis van ervaring al een must.

En naar aanleiding van hun prestaties verdienen Kruijswijk en Kreder het om hun debuut te maken op een WK.

Buiten het feit dat Boom een enorm sterke renner is, moet je hem ook altijd meenemen omdat het een echte kampioenschapsrenner is. Hij moet ook zo snel mogelijk ervaring krijgen in dit soort koersen en moet dan ook zeker mee.

Langeveld heeft ongemerkt een heel goed voorjaar gereden. Helaas niet in beeld en daarom vinden velen dat hij stagneert. Maar degenen die hem gevolgd hebben weten wel beter. Als hij in de Vuelta laat zien goed in vorm te komen, dan is hij en onmisbare kracht.

Terpstra is Nederlands kampioen, dus die lijkt me ook wel zeker.

Dan zit je al aan 9 namen. Anderen die dan nog in aanmerking zouden komen zijn Maaskant (maar hij zou net als Hoogerland eerst nog wat meer moeten laten zien), Weening, Tankink, Tjallingii, Ten Dam en Van Emden.

De tactiek is heel simpel: aanvallen. Sprinters voor dit traject hebben we toch niet en als de echte kanonnen als Cancellara en Gilbert gaan kan er toch geen Nederlander volgen. Iedereen behalve Gesink en Mollema zou dus al wat mogen proberen voor de finale. In de echte finale moeten die 2 proberen op een slim moment wat te doen. Gewoon een aantrekkelijke koers rijden is wat ze moeten doen. Meer valt er toch niet te verlangen. Alles wat meer is, is mooi meegenomen.

Geplaatst door Crazyfox op dinsdag 10 augustus 2010 om 15:48
Komt juist Gesink op korte klimmetjes niet te veel te kort? Een type als Boom of Hoogerland moet het parcours beter aan kunnen. De vraag is of Hoogerland ondertussen alweer wat moraal heeft...
Geplaatst door SanderK op dinsdag 10 augustus 2010 om 16:01
De koers is 260 km lang. Gesink is een van de weinige Nederlanders die dat aankan en alleen daarom moet je hem al meenemen. En een Gesink in topvorm kan ook korte klimmetjes aan, zie AGR 2009.
Geplaatst door tendam op dinsdag 10 augustus 2010 om 16:04
Het is sowieso een fabeltje dat Gesink dat niet zou kunnen, zie ook Tirreno en Baskenland.
Geplaatst door yoeri103 op dinsdag 10 augustus 2010 om 16:18
volgens mij zijn de favorieten de mannen die in de agr ook potten kunnen breken, het parcours lijkt er best op, met veel korte, onregelmatige klimmetje. een cavendish of farrar worden bij een rondje harde koers al gelost
Geplaatst door Prima Facie op dinsdag 10 augustus 2010 om 19:10
@FE

Kijk, Kroon heeft vooralsnog niet zn beste seizoen, maar hij heeft dan ook veel pech gehad. Hij was negende in de AGR, wat op zich niet heel verkeerd is en daarna kwam hij zwaar ten val in de Waalse Pijl. In de Tour heeft hij even geknecht voor Evans, maar het parcours was verder niet echt geschikt voor een renner als Kroon. Kortom, hij heeft weinig kansen gehad zich te onderscheiden. Ik heb Kroon dan ook als negende renner erbij gezet en onder het voorbehoud dat hij zich nog ergens bewijst. Doet hij dat niet, dan weet ik niet wie zijn plek mag. Ik twijfel dan tussen Maaskant, Tankink en heel misschien Kreder. Je moet niet vergeten dat dit parcours erg geschikt is voor Kroon en dat hij een van de weinige Nederlanders is met een sterke sprint. Om een Kroon in vorm kom je niet heen!
Geplaatst door Feilluu op dinsdag 10 augustus 2010 om 19:12
@ yoeri
Schrijf Farrar niet af hea!
5e in RVV?
Geplaatst door Geronimo op dinsdag 10 augustus 2010 om 22:42
Er van uitgaande dat de het parcours kan omschrijven als een mix tussen RvV en AGR:

Kroon, heeft hier super veel ervaring mee
Gesink, gewoon om ervaring op te doen en omdat hij nu Nederlands beste renner is
Moerenhout, ervaren en complete helper
Posthuma, hardrijder en kan dit terein aan
Maaskant, kan het terein aan en kan helpen en nog sprinten
Kreder, is denk ik nederlands beste sprinter na een heuvelachtig ritje

Dit is dan de kern die kan worden aangevuld met vrijbuiters (want een echte favoriet hebben we niet op dit parcours) zoals
Boom Langeveld Hoogerland (ja, hoogerland, want zeg tegen hem dat hij naar het wk mag en hij rijdt op eigen kracht in een ruk naar Australië) en natuurlijk Terpstra.
Geplaatst door xistnc op dinsdag 10 augustus 2010 om 23:33
Quote:
Geplaatst door SanderK op dinsdag 10 augustus 2010 om 15:23

+1

Lijkt me de enig juiste samenstelling, ook al zijn er bij de prestaties van Kroon en Moerenhout dit jaar wat vraagtekens te plaatsen. Verder zitten er niet echte knechten tussen die namen, maar dat is eenvoudig op te lossen: zodra je voelt dat je niet sterk genoeg bent om mee te doen in de finale, rijd je in dienst van de ploeg.
Geplaatst door Geronimo op donderdag 12 augustus 2010 om 19:59
De kans dat kreder meegaat is naar mijn inschatting gestegen vandaag: Met de Vuelta in de benen kan hij goed voor de dag komen in Australië
Geplaatst door Ivo1976 op vrijdag 13 augustus 2010 om 13:20
@Xistnc
Moerenhout heeft het prima gedaan in de Tour. Hij heeft nooit enorme pieken, maar ook geen dalen. Hij doet altijd zijn werk en doet dat goed.

Kroon is dit jaar niet in vorm en ik denk dat je kan zeggen dat hij in de herfst van zijn carriere zit. Het wordt ieder jaar een beetje minder, lijkt het wel. Maar goed, hij is wel zwaar gevallen in april, dus we moeten een beetje coulant zijn.
Geplaatst door abdel1991 op zondag 15 augustus 2010 om 19:58
nou het zijn er dus 9..

Gesink,Mollema,Kruijswijk,Poels,Hoogerland,Maaskant,T.Bos,Kroon,Ten Dam,De Maar,Terpstra,Boom,Van Hummel,Leezer,Veelers en Kreder zijn wat mij betreft de kanshebbers op een plaats..dan doe mij maar Gesink,Mollema,Kruijswijk,Terpstra,Maaskant,Boom,Kreder,Poels en T.Bos

tijdrijders.. Boom en Terpstra(of Poels)
Geplaatst door SanderK op zondag 15 augustus 2010 om 20:01
Poels de tijdrit laten rijden omdat die ooit 1x een goede tijdrit heeft gereden?

Lijkt me niet geheel verstandig.
Geplaatst door remco2103 op zondag 15 augustus 2010 om 20:02
Voor de tijdrit toch gewoon Van Emden en Moerenhout?
Geplaatst door abdel1991 op zondag 15 augustus 2010 om 20:03
wie dan? ik kan me op die tijdrit van poels na geen goede tijdritten herrineren van andere NL renners.. alleen prologen..
Geplaatst door abdel1991 op zondag 15 augustus 2010 om 20:05
oja van emden natuurlijk..even vergeten en moerenhout heeft volgens mij alleen een goede tijdrit als er zware koers was met een afsluitende tijdrit maar niet geschikt voor een eendagstijdrit
Geplaatst door xistnc op zondag 15 augustus 2010 om 20:05
Uhm, de NK-titel van Van Emden was op een parkoers van 50km. En de klassering van Koos in de laatste tijdrit van de Tour mocht er ook wezen.
Geplaatst door Ome Joop op zondag 15 augustus 2010 om 20:38
Even terug naar de wegwedstrijd : het eerste deel is vrij vlak, maar de finale is heel zwaar (zoals het hoort). Het is dus niet 11 rondjes met het profiel als in de link boven, het is een finale met 11 keer dat laatste stuk !

Dit wijkt af van andere WK's, maar ik vind het een super idee.

Na de aanloop van een kleine 100 km, volgen 11 rondjes van 15.9km, met daarin dus die twee klimmen waar bij de eerste 100m hoogteverschil wordt overwonnen, bij de tweede 60m. 11*160m hoogteverschil, dat ga je wel voelen....

Ik geloof er geen biet van dat bv een Cavendish hier een kans maakt. Het gaat echt een renner zijn van het kaliber Gilbert, iemand die Amstel, L-B-L, Lombardije aankan.

Wat de NL selectie aangaat : je moet mannen hebben die fris zijn, in vorm en gefocust. Niet op naam selecteren, daar wordt niemand beter van. Als Gesink bv. uit vorm is (kan natuurlijk niet smiley ) moet je 'm ook niet meenemen. Zelfde geldt voor Kroon, Maaskant, etc.
Geplaatst door waggie op zondag 15 augustus 2010 om 20:43
Dit filmpje is hier al eerder geplaatst, maar dan kun je zien dat het plaatselijke rondje toch behoorlijk zwaar is.

Na ongeveer 2 minuten in het filmpje begint de eerste heuvel. Tijdens de heuvel zit een stukje daling waarna het moeilijkste stuk komt.

Na ongeveer 9 minuten in het filmpje begint de tweede heuvel.
Geplaatst door tendam op zondag 15 augustus 2010 om 20:45
@abdel
Tjallingii heeft dit jaar al een paar goede tijdritjes gereden. Moerenhout ook, en die was vorig jaar 6e op het WK, dus het hangt er vanaf wat je goed vindt, maar ik vind dat heel behoorlijk.

@ome joop
Gesink is wel eens uit vorm (op het WK vorig jaar bijvoorbeeld) maar zelfs dan is hij nog de beste Nederlander. Hij is eigenlijk nooit echt dramatisch slecht, zoals een Kroon dat bijvoorbeeld wel is.
Geplaatst door Ome Joop op zondag 15 augustus 2010 om 21:07
@tendam
Gesink was toen eigenlijk niet echt uit vorm, had echter teveel last van die valpartij in de laatste dagen van de vuelta een week ervoor, waardoor hij het podium van de spaanse ronde miste. Anderhalve week na het WK zou hij de zware ronde van Emillia winnen...dat kan je echt niet als je uit vorm bent.

Ben met je eens dat Gesink nooit slecht is, staat er altijd en bovendien een heel jaar door. Steekt er nationaal met kop en schouders bovenuit, dus zelfs al is het WK 260 km vlak, dan nog moet 'ie mee !
Geplaatst door tendam op zondag 15 augustus 2010 om 21:14
@ome joop
Ja klopt, maar Gesink was dus iig niet top, en alsnog de beste Nederlander. Zonder twijfel wordt hij dat nu ook gewoon weer.
Geplaatst door LeichteMänner op zondag 15 augustus 2010 om 21:17
De beste Nederlander? Niet in de uitslag dan toch?
Geplaatst door tendam op zondag 15 augustus 2010 om 21:20
Ok vooruit, Hoogerland was beter. Kroon en Moerenhout zaten in dezelfde groep.
Geplaatst door Ome Joop op zondag 15 augustus 2010 om 21:23
Net nog even opgezocht en ik moet zeggen in alle eerlijkheid : Hoogerland was de beste nederlander op de 14e plaats op het WK vorig jaar. Gesink zat daar een minuutje achter, maar werd pas 36e. Daar tussendoor zaten dan ook nog eens Koos Moerenhout en Karten Kroon ergens. Dus ja, fit zijn is wel een voorwaarde om beste nederlander te worden smiley

Is het dus toch nog niet zo belabberd gesteld met de breedte in het nederlandse wielrennen. Moerenhout moet trouwens ook zeker mee...is een echte kampioenschapsrijder !
Geplaatst door tendam op zondag 15 augustus 2010 om 21:25
Ja, ik was Hoogerland vergeten. Dat was natuurlijk onze man van het WK vorig jaar. Maar iets zegt me dat hij dat dit jaar niet gaat zijn.
Geplaatst door Ome Joop op zondag 15 augustus 2010 om 21:28
Johnny mist het rijden van die grote rondes natuurlijk wel. Ik ken z'n programma niet, maar ik hoop toch dat hij voldoende sterk gaat zijn om mee te gaan. In goeie doen is hij een geweldige opportunist en dat zien we in NL toch ook graag.
Geplaatst door abdel1991 op maandag 16 augustus 2010 om 00:13
Johny gaat net te laat komen voor het WK, in Lombardije is die misschien in topvorm, eigenlijk is het seizoen te kort voor hem.. of hij moet niet te hard trainen in de winter, gewoon rustig lijn doortrekken naar TDU oid
Geplaatst door tristania op maandag 16 augustus 2010 om 00:30
Hoogerland mag wel starten. Ach, zo'n Wk is een hele dag op TV en het is wel leuk om ook wat Nederlanders bij de vroege aanvallen erbij te zien. We hebben toch geen uitgesproken favoriet.
Geplaatst door Huubi op maandag 16 augustus 2010 om 01:13
Kroon (in principe de man die dit parcours het beste aankan)
Gesink
Mollema
Kruijswijk
Langeveld
Kreder
Terpstra
Hoogerland
Poels

evt. Posthuma ipv Mollema, daarheb je meer aan als knecht
Reserve: Maaskant
Geplaatst door Huubi op maandag 16 augustus 2010 om 01:13
Tijdrijden:
Westra
Boom
Geplaatst door Ivo1976 op maandag 16 augustus 2010 om 06:59
9 man dus.
Gesink, Mollema, Moerenhout, Boom, Hoogerland, Terpstra, Kroon, Tjallingii en Tankink.
Reserven: Langeveld, ten Dam, Maaskant

Voor de tijdrit van Emden en Posthuma.
Geplaatst door Arie86 op maandag 16 augustus 2010 om 07:16
dat kan dus niet, ik dacht dat minstens 1 van de tijdrijders ook in de weg selectie dient te zitten.
Geplaatst door Crazyfox op maandag 16 augustus 2010 om 10:01
Rijdt Moerenhout nog om fit te zijn voor het WK? Zou de ideale kapitein zijn voor de wegwedstrijd en zijn plek voor de tijdrit heeft ie al verdiend. Verder zal Boom wel de tijdrit rijden, ook al heeft ie nog niet veel laten zien op dit gebied (lange TT).

Beide renners kunnen goed mee in de wegwedstrijd. De rest:

Gesink
Kroon
Hoogerland
Kreder
Langeveld
Terpstra
Ten Dam (rijdt Vuelta en is nog fit)
Boom
Moerenhout

Reserve: Tjallingii, Maaskant en Tankink

Tjallingii heb ik liever als Ten Dam (meer geschikt voor het parcours), maar de laatste rijdt de Vuelta en is nog fit. Lijkt dan ook meer klaar te kunnen maken op het WK.
Geplaatst door xistnc op maandag 16 augustus 2010 om 10:12
Leo van Vliet in een radio-interview op de NOS:

"tsja, de ploegenbelangen tellen ook en die zijn nu eenmaal veel groter"

"ik denk dat ik deze week een voorselectie maak"

Lekker proactieve invulling van zijn job als bondscoach! Moeten we daar het WK mee winnen? smiley
Geplaatst door tendam op maandag 16 augustus 2010 om 10:54
Ik zie in Van Vliet meer de man die er een gezellig feestje van maakt dan de meestertacticus die ons gaat verrassen met een slimme selectie en geniale ingevingen tijdens de koers. Afgaande op het interview lijken Gesink en Mollema me wel zeker, en Kroon niet. Daar kan ik me iig wel in vinden, al vrees ik dat Kroon uiteindelijk toch wel geselecteerd zal worden.

Gesink
Mollema
Langeveld
Ten Dam
Kreder
Moerenhout
Boom
Terpstra
Kruijswijk

TT: Moerenhout, Tjallingii.
Geplaatst door Jan op maandag 16 augustus 2010 om 10:55
van Vliet...?

op mij heeft tie nog geen sterke indruk gemaakt. Geeft mij altijd het gevoel als hij dit er een beetje bij doet.
Geplaatst door Huubi op maandag 16 augustus 2010 om 23:06
Apart dat er bijna niemand Westra noemt voor de TT. Hij heeft veruit de beste resultaten gereden dit seizoen. ALs er eentje ook de wegwedstrijd moet rijden, is het een goede reden Posthuma te laten starten in de wegwedstrijd
Geplaatst door tendam op maandag 16 augustus 2010 om 23:24
Westra en Posthuma hebben aardige tijdritjes gereden, maar top-10 in de slottijdrit van de Tour (zoals Moerenhout en Tjallingii) dat is nog wel even van een ander niveau.
1 2 3 [4] 5