Forum - Etappe 11

Geplaats door Imagica op donderdag 20 mei 2010 om 16:51.
Vandaag had ik een flinke e-mail discussie met een goede vriend van me, die vind dat de Rabo ploeg gisteren laf of niet attent heeft gekoerst.

Hij vind dat Mollema of Weening sowieso in de kopgroep had moeten zitten.

Nu ben ik het daar niet helemaal mee eens, omdat Mollema en Weening goed geklasseerd zijn en zich dus richten op de toppers (Evans, Vino).
Plus het feit dat de kopgroep zich al zeer vroeg afsplitste en er nog 240 km koers te gaan was.

Mijn mening is dat de kopgroep min of meer bij toeval ontstond en dat de toprenners in het peloton reden. De ploegen van deze renners (BMC, Liquigas en Astana) hadden het heft in handen moeten nemen, maar verzaakten dat. En dus kon de kopgroep een (te) grote afstand nemen.

Nu ben ik wel benieuwd naar de mening van de mensen hier.

Reacties

[1]
Geplaatst door Sloffey op donderdag 20 mei 2010 om 16:58
Ben het er absoluut niet mee eens dat ze bij die kopgroep hadden "moeten" zitten. In 99% van de gevallen wordt zo'n groep gewoon teruggehaald.
Geplaatst door tendam op donderdag 20 mei 2010 om 17:02
Het is wel zo dat alle concurrenten voor de witte trui van Mollema in die kopgroep zaten. Dan zou je daar toch eigenlijk bij moeten zitten. Maar het was waarschijnlijk totaal onduidelijk wie waar zat, dus veel kun je ze niet verwijten.

Ik vind het wel typisch iets voor Saxo om zo'n stunt uit te halen, en niet iets voor Rabo. Saxo neemt graag de koers in handen, Rabo ondergaat het meer.
Geplaatst door Fernando Escartín op donderdag 20 mei 2010 om 17:07
Die discussie is in het volg topic al vrij uitgebreid gevoerd. 1 van de twee had op zich mee kunnen zitten, moeten is wat overdreven. Zeker als Porte en Sastre, Wiggins etc mee gaan. Je had jezelf een zeer goede dienst kunnen bewijzen.

Wat Ten Dam zegt is deels waar. Rabo's ondergaan vaak situaties, al moet je toch stellen dat ze sinds Erik Dekker ploegleider is, al vaker de koers proberen te maken en ook gisteren in bijv. Cali dit proberen. En verder met waaiers en dergelijke. Dat dit af en toe niet lukt of kort daarna de slag gemist wordt als bijv. Saxo het wel doet, oogt wat klunzig, maar dat noemen we maar leergeld of een gebrek aan klasse.
Geplaatst door Imagica op donderdag 20 mei 2010 om 17:08
Mee eens dat Rabo het meer ondergaat en Saxo meer onderneemt.
Maar om Rabo laf of niet attent te noemen in de etappe van gisteren vind ik persoonlijk erg overtrokken.
Geplaatst door Vastaranta op donderdag 20 mei 2010 om 17:27
Rabo doet het deze ronde niet super, maar vallen aan. Dat willen veel wielervolgers graag zien. Dit team is niet in staat om zometeen in de cols de grote mannen te verslaan. Maar ze proberen wel goede reclame te maken. Het is jammer dat Weening en Mollema niet mee zaten. Ik hoop dat dit hen motiveert om zometeen een rit te pakken in het zwaardere terein.
Geplaatst door Nocentinifan op donderdag 20 mei 2010 om 18:51
Quote:
De ploegen van deze renners (BMC, Liquigas en Astana) hadden het heft in handen moeten nemen, maar verzaakten dat.

Niet mee eens. BMC heeft naast Evans 4 knechten waarvan eigenlijk alleen Schär een heuvel (geen berg) over kan. Liquigas zat mee in de ontsnapping met Kiserlovski en het team van Astana is ook gewoonweg niet sterk genoeg om een dag te achtervolgen. Wat Astana had moeten doen is een mannetje meesturen (een valentin iglinskiy (hoewel hij echter afgestapt is die etappe)bijvoorbeeld)
Geplaatst door wtf1500 op donderdag 20 mei 2010 om 19:11
@ Nocentinifan
Mannetje meesturen, wat heeft dat voor zin in dit uitzonderlijke geval? Bovendien zaten er mannen mee, die teruggeroepen zijn om te helpen in de achtervolging. Liquigas heeft dat niet gedaan.

En over de Rabo jongens: het was leuk geweest als ze in de ontsnapping hadden gezeten, maar geen ramp dat dat niet zo was.
[1]